marți, 17 februarie 2015

Asociatia Parintilor pentru Ora de Religie aduce niste precizari importante, in urma discutiilor de la Minister

RĂSPUNSURI și LĂMURIRI. În ultimele zile ne-au fost adresate câteva întrebări la care răspundem aici, astfel:
- Ministerul Educației a făcut singurul lucru pe care îl putea face pentru a fi în legalitate: a emis un act administrativ reglementând, provizoriu, modelul de cerere pentru înscriere la ora de religie valabil în anul școlar curent.
- Actuala situație de incertitudine va lua sfârșit odată cu modificarea legii educației, impusă de decizia CCR. La modificare deja se lucrează, în Parlament.
- Aceste modificări nu vizează STATUTUL orei de religie (rămâne oră din trunchiul comun) ci doar modalitatea de înscriere la oră.
- Da, puteți cere să participați la lucrările din comisiile de specialitate ale Parlamentului și să vă expuneți acolo punctul de vedere. Chiar vă rugăm. AVIZ PROFESORILOR DE RELIGIE, în mod special.
- Firesc ar fi, din perspectiva noastră, ca profesorii de religie să se organizeze într-o structură asociativă pentru reprezentarea intereselor lor. APOR nu poate îndeplini acest rol.
- Evenimentul de lansare A.P.O.R. la București va fi unul mai amplu, dar va avea loc probabil abia după deschiderea majorității filialelor județene. Actualmente în București se constituie filialele de sector.

SPOR ÎN TOATE CELE BUNE!

http://www.oradereligie.ro/ Model de cerere pentru ora de religie

Asociatia Parintilor pentru Ora de Religie au propus pe site-ul lor:
http://www.oradereligie.ro/,  un model de cerere pe care parintii elevilor sa o completeze pana pe 6 martie 2014, elaborat de catre Ministerul Educatiei.

http://www.oradereligie.ro/docs/formular-religie2015.pdf


A.S.U.R. incită la ură împotriva Bisericii Ortodoxe și susține birocrația împotriva intereselor copiilor

sociația Secular-Umanistă din România a făcut un apel către parlamentari prin care le solicită să respecte, într-un mod convenabil agendei A.S.U.R., decizia Curții Constituționale în privința orelor de Religie. Apelul este initulat agresiv “Reprezentanți ai societății civile lansează un apel către Parlament: Respectați decizia Curții Constituționale! Apărați copiii, nu Biserica!“.
Copiii Școlii Gimnaziale ”Sfinții Trei Ierarhi” împreună cu Preafericitul Părinte Daniel
Toate inițiativele A.S.U.R merg împotriva și nu în favoarea copiilor. Ei au o agendă și vor ca elevii să fie lipsiți de o bună pregătire religioasă în cofesiunea de care aparțin și, în schimb, să învețe echidistant despre toate religiile, ca și cum religia lor ar fi pur și simplu o simplă opinie între multe altele, firește falsă. Este agenda ateismului care consideră că toate religiile sunt false, construcții de mituri și norme învechite și, de aceea, trebuie învățate ca istorie.
A.S.U.R. nu se gândește nici la miile de profesori și învățători care vor trebui an de an să depună un efort considerabil, împreună cu elevii și părinții lor, să îndeplinească formalitățile legale. De aceea, fără niciun fel de respect față de concetățeni, A.S.U.R. insistă pe implementarea variantei celei mai birocratice și care presupune cel mai mare efort din partea personalului didactic și a elevilor.
În ce fel se consideră Domnul Pătrașcu “reprezentant al societății civile”, nu știm, în condițiile în care acesta a declarat de curând că “ora de religie este un sistem idiot, care atrage idioți și produce alți idioți”. Și cum își permite Domnul Pătrașcu să mai aibă vreo pretenție de participant la această dezbatere când apreciază apelative ca “tâmpită” și “retardă” la adresa unei femei director de școală.
“Biserica Ortodoxă incită (s.m.) Parlamentul României să încalce o hotărâre a Curții Constituționale. O astfel de prevedere, dacă ar fi adoptată de către Parlament, ar însemna o revenire mascată la principiul acordului prezumat privind studierea religiei, în contradicție flagrantă cu litera și cu spiritul deciziei Curții.”
Nu numai că aceste 5 ONG-uri, semnatare ale apelului, văd “incitare” acolo unde Biserica Ortodoxă nu a făcut decât să își manifeste o libertate democratică de a înainta o propunere legislativă, dar, se pare, reprezentații acestora sunt și analfabeți funcționali. Sau poate nu au citit atent propunerea Bisericii Ortodoxe și s-au grăbit să reacționeze instictiv, ca un câine de pază al unei ideologii radicale împotriva intereselor cetățenilor. Curtea Constituțională nu a precizat, și nici nu ar fi avut puterea să facă acest lucru, ca elevii sau părinții să depună o cerere la începutul fiecărui an școlar. Felul în care hotărârile Curții vor fi implementate încă sunt supuse dezbaterii. Și Biserica Ortodoxă s-a implicat în această dezbatere în virtutea unui drept democratic.
Fapt este că de acum încolo participarea la ora de Religie se va face în urma unei cereri. Acest lucru este implicit recunoscut de semnatarii acestui apel plin de grijă pentru copii. Nu este nicicum vorba despre o revenire “mascată” la acordul prezumat. Dacă se depune o cerere, exact ce a dorit domnul Emil Moise, acordul este explicit. Biserica Ortodoxă este explicit în favoarea deciziei Curții Constituționale, deși, trebuie să o spunem, este o decizie nefericită din punct de vedere birocratic. Aceste ONG-uri doresc, acum, ca haosul birocratic să fie maxim. Puțin le pasă lor de milioanele de copii și părinți care doresc participarea la orele de religie. Atât de puțin le pasă și atât de mult își doresc să pună bețe în roate predării orei de Religie încât consideră firesc, deși nu este, să se depună anual o cerere în acest sens. Nu cei care doresc ora de Religie și care, acum, sunt implicit liberi să nu participe la aceste ore, ci chiar cei care și-au exprimat în scris acordul și dorința. Tocmai ei să mai depună iar și iar încă o cerere.
“De ce se teme Biserica de libera opțiune a părinților?”
Domnul Pătrașcu, evident, trăiește într-o lume a lui, paralelă cu realitatea. Nicăieri în declarațiile Bisericii Ortodoxe nu este pusă la îndoială libera opțiune a părinților din moment ce se acceptă participarea la ora de Religie în urma unei cereri explicite în acest sens.
“De ce încearcă Biserica să-i constrângă pe elevi să accepte orele de religie?”
Biserica Ortodoxă s-a declarat explicit în favoarea posibiltății ca un elev să nu mai participe la ora de Religie chiar și după ce acesta a depus o cerere prin care și-a manifestat interesul pentru această disciplină. Cum este aceast lucru o “încercare de a-i constrânge pe elevi să accepte orele de religie”? Înțelegem din această panică vecină cu paranoia că Domnul Pătrașcu nu se poate abține și nu poate accepta o situație care nu îl incomodează pe dânsul cu nimic dar, evident, nu îi convine deloc ideologic. Nu se potrivește cu propria-i viziune asupra societății, o societate în care o minoritate infimă decide ideologic regulile la care trebuie să se supună necondiționat majoritatea. Cum este asta toleranță? Cum este asta democrație? Cum este asta umanism? Nu este, ci este tocmai contrariul.
Iată, unul câte unul, și argumentele lipsite de fond aduse de A.S.U.R. împreună cu celelalte ONG-uri semnatare ale apelului:
“1) un copil evoluează foarte mult din punct de vedere intelectual și emoțional în cei 13 ani cuprinși între înscrierea în clasa pregătitoare și absolvirea liceului, iar, în timp, atitudinea sa față de religie poate să varieze semnificativ​.”
Lucru recunoscut și acceptat de Biserica Ortodoxă, cum am spus mai sus, și de aceea se propune posibilitatea că, în urma unei cereri, să nu se mai urmeze ora de Religie, dacă inițial s-a depus o cerere pentru participarea la această disciplină.
“2) pentru o decizie informată privind participarea la orele de religie, părinții au nevoie de informații concrete privind conținutul manualelor, temele abordate în cadrul orelor, maniera de comportament a profesorilor, iar toate acestea se pot obține doar după ce copilul începe să frecventeze școala.”
Un părinte care dorește să fie informat poate consulta programa și manualele de Religie cu mult timp înainte să înceapă școală. Toate informațiile sunt publice pe internet și, dacă este nevoie, se poate obține foarte ușor accesul la un manual de religie încă înainte de începerea unui an școlar. Cu atât mai ironic este acest argument, cu cât în nenumărate rânduri A.S.U.R. și alte entități “liber-cugetăroare” au dat dovadă de o crasă lipsă de educație și informare în chestiunile orelor de Religie.
“3) în foarte multe unități de învățământ se întâlnesc profesori de religie care ocupa funcția de director, de director adjunct sau de diriginte, fiind astfel în poziția de a exercita presiuni asupra părinților și a elevilor pentru a accepta participarea la orele pe care ei înșiși le predau.”
Este cumva interzis ca un profesor de Religie să ocupe funcția de Director sau de Diriginte? Cu siguranță nu. Dacă se vor comite abuzuri, acestea trebuie identificate și luate măsurile de cuviință. Dar această posibilitate nu este un impediment în implementarea unei legislații care trebuie să existe tocmai datorită obligației Statului de a asigura un drept constituțional la educație religioasă în școlile publice din România. Simpla mențiune a acestui fapt este de o inepție incredibilă. Mai ales că este valabil și contrariul, adică profesori, diriginți, învățători cu preconcepții și o aversiune anti-religioasă pot face același lucru, anume să depună presiuni împotriva bunei desfășurări a orei de Religie.
Adoptarea de către Parlament a unor dispoziții în conformitate cu cerințele Patriarhiei ar veni în contradicție cu Constitu​ț​ia, cu Legea Cultelor (489/2006), cu Legea drepturilor copilului (272/2004) și, în mod evident, cu decizia 669/2014 a ​Curții Constituționale​. Parlamentul a fost ales pentru a apăra interesele tuturor cetățenilor.
Nu puneți mai presus de interesele copiilor interesele particulare ale unor culte religioase!
A.S.U.R. întodeauna și fără excepție a văzut în predarea Religiei în școală un interes ascuns al Bisericii Ortodoxe. Nu “cultele religioase” sunt problema A.S.U.R., ci numai Biserica Ortodoxă. De acea și apelul lor numește în mod explicit “Biserica”. Aceste asociații au preocupări și tulburări conspiraționiste. Nu au nici cea mai mică grijă pentru “interesele copiilor”. Ei au ce au cu Biserica Ortodoxă Română. Limbajul, atitudinea, apelurile nu sunt altceva decât expresia unei uri, a unei aversiuni viscerale împotriva religiei și a Bisericii Ortodoxe Române în special. Acești oameni nu au liniște și nici vor liniște pentru alții atâta timp cât creștinătatea are ceva de spus în educația din România.
Trebuie să ne mire că semnatarii acestui apel sunt oameni care înjură creștinii? Oameni, cum este Doamna Alina Mungiu-Pipidi, care a realizat o piesă de teatru pornografică și blasfemiatoare la adresa creștinismului? Sau o organizație (SECS, sic!) care dorește educație sexuală obligatorie în școlile din România? Și știm foarte bine ce fel de sexualitate este în mod special dorită ca educație pentru adolescenți și ce se înțelege prin “sănătate reproductivă”.
Până în prezent, scrisoarea deschisă a fost semnată de: Asociația Secular-Umanistă din România (ASUR), Asociația Solidaritatea pentru Libertatea de Conștiință, Asociația Mame pentru Mame, Centrul FILIA, Asociația Umanistă Română, Societatea de Educaţie Contraceptivă şi Sexuală (SECS) și Societatea Academică din România (SAR), GRADO, Asociaţia Elevilor din Constanţa.
Iată mai jos și apelul făcut de Biserica Ortodoxă Română către Parlament.


Sfântul Sinod al Biserii Ortodoxe Române, în ședințele sale de lucru din 16-17 Decembrie 2014 și 5-6 Februarie 2015, a luat act de Decizia Curții Constituționale a României nr. 229 din 12 Noiembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59, din 23 Ianuarie 2015, prin care a fost admisă excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 9, alin. (2), teza întâi din Legea învățământului nr. 84/1995 și a dispozițiilor art. 18, alin. (2), teza întâi din Legea educației naționale nr. 1/2011.
Art. 18 din Legea educației naționale nr.1/2011 are următorul conținut: (1) Planurile-cadru ale învățământului primar, gimnazial, liceal și profesional includ Religia ca disciplină școlară, parte a trunchiului comun. Elevilor aparținând cultelor recunoscute de stat, indiferent de numărul lor, li se asigură dreptul constutuțional de a participa la ora de Religie, conform confesiunii proprii. (2) La solicitarea scrisă a elevului major, respectiv a părinților sau a tutorelui legal instituit pentru elevul monor, elevul poate să nu frecventeze orele de Religie. În acest caz, situația școlară se încheie fără disciplina Religie. În mod similar se procedează și pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condițiile pentru frecventarea orelor la această disciplină. (3) Disciplina Religie poate fi predată numai de personalul didactic calificat conform prevederilor prezentei legi și abilitat în baza protocoalelor încheiate între Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și cultele religioase recunoscute oficial de stat.
În motivarea Deciziei Curții Constituționale se afirmă dreptul părinților de a asigura educația copiilor lor minori potrivit propriilor convingeri (paragr. 19), precum și obligația Statului român, neutru și imparțial (paragr. 22), de a asigura predarea Religiei șși de a include această disciplină în planul cadru de învățământ (paragr. 16). Școala trebuie să fie descrisă pentru idei și valori religioase, de aceea statului îi este interzis să adopte soluții legislative care pot fi interpretate ca fiind lipsite de respect față de convingerile religioase sau filosofice ale părinților (paragr. 20-21). Pe de altă parte, Curtea Constituțională a României consideră că libertatea conștiinței și religiei în domeniul învățământului religios trebuie să aibă întodeauna un sens pozitiv – persoana alege să studieze religia, iar nu un sens negativ – persoana alege să nu studieze religia (paragr. 19).
Menționăm că prezența disciplinei Religie în învățământul preuniversitar românesc este în conformitate cu: prevederile art. 32, alin. (7) din Constituția României (Statul asigură libertatea învățământului religios, potrivit cerințelor specifice fiecărui cult. În școlile de stat, învățământul religios este organizat și garantat prin lege); prevederile art. 32, alin. (1) din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor (În învățământul de stat și particular, predarea Religiei este asigurată prin lege cultelor recunoscute). În contextul legislativ european, în mai multe țări ale Uniunii Europene, este asumată o perspectivă similară cu cea precizată în art. 18 din Legea educației naționale nr. 1/2011 (disciplină obligatorie, predată confesional): Austria, Cipru, Finlanda, Germania, Grecia, Irlanda, Malta.
Pentru modificarea art. 18, alin. (2), în sensul celor stabilite prin Decizia Curții Constituționale a României nr. 669 din 12 Noiembrie 2014, Patriarhia Română propune ca înscrierea la disciplina Religie să se facă la începutul școlarizării, pentru toată perioada acesteia, de către elevul major ori părintele sau tutorele legal instituit pentru elevul monor, care va semna o cerere-tip de înscriere a elevului pentru frecventarea orelor de Religie pe toată durata școlarizării. O eventuală retragere a elevului de la orele de Religie sau o reânscriere a celor care au renunțat pe parcursul școlarizării se va face tot prin cerere scrisă, la începutul anului calendaristic, pentru anii școlari următori. Școala are obligația să creeze condițiile necesare pentru ca elevul major, părintele sau tutorele legal instituit să-și poată exercita aceste drepturi.
Pentru susținerea acestei propuneri legislative aducem următoarele argumente:
1. Propunerea este în concordanță cu prevederile art. 29 și ale art. 32 din Constituția României, asigurând deopotrivă libertatea de conștiință și dreptul la învățătură.
2. Asigurarea continuității studiului Religiei pe parcursul unui întreg ciclu școlar respectă principiul didactic al învățării sistematice și coerente.
3. Valabilitatea cererii-tip pe toată durata școlarității asigură încadrarea personalului didactic pe catedre de Religie în unități de învățământ preuniversitar, potrivit prevederilor legale în vigoare (în prezent sunt aproximativ 6800 profesori de Religie, dintre care 4266 sunt titulari; majoritatea – 5445 de profesori de Religie – au obținut grade didactice).
4. Pentru înscrierea elevilor la orele de Religie sunt necesare măsuri administrative facile atât pentru părinții elevilor, cât și pentru conducerile unităților de învățământ preuniversitar.
5. Disciplina școlară Religie propune, nu impune, valori spirituale și morale ce stau la baza culturii europene și naționale, valori la care elevii trebuie să aibă acces în mod real, deoarece au un rol formativ deosebit, demonstrat și de studiile educaționale și sociologice în domeniu.
Prin urmare, vă rugăm să susțineți propunerea Patriarhiei Române pentru modificarea art. 18, alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, în urma Deciziei Curții Constituționale a României nr. 669 din 12 Noiembrie 2014.
http://avereabisericii.ro/a-s-u-r-incita-la-ura-impotriva-bisericii-ortodoxe-si-sustine-birocratia-contra-intereselor-copiilor/

http://adevarul.ro/educatie/scoala/ora-religie-ministerul-educatiei-s-a-razgandit-copiii-trebuie-depuna-cerere-participare-religie-6-martie-1_54e322c3448e03c0fdb33a22/index.html#

Asociatia Părinti pentru Ora de Religie - APOR

- statutul orei de Religie nu s-a modificat, ci doar modalitatea de înscriere la oră;
- Religia ca parte a trunchiului comun și predată confesional este garantată de art. 32 alin. (7) din Constituția României => Religia nu poate fi o materie opțională;
- ministerul are obligatia sa organizeze ora și să asigure resursa umană calificată.

Asociatia Părinti pentru Ora de Religie - APOR

 

CONFIRMĂM: Ministerul Educației a emis actul administrativ privind cererea care trebuie depusă de părinții copiilor care doresc să urmeze disciplina religie pentru acest an școlar. Opțiunea se face până pe 6 martie, iar modelul de cerere se găsește la secretariatele școilor. Această situație este tranzitorie până la modificarea Legii educației, cerută de decizia CCR. Deci, știți ce aveți de făcut, dragi părinți...

https://www.facebook.com/parintipentrureligie/photos/a.1403723046594765.1073741828.1401679646799105/1411995245767545/?type=1

Imagine de la intrunirea parintilor care sprijina ora de religie prezenți la dezbaterea de azi de la Parlament privind ora de religie. Nu se putea altfel. 

 https://www.facebook.com/parintipentrureligie?fref=nf


http://adevarul.ro/educatie/scoala/ora-religie-ministerul-educatiei-s-a-razgandit-copiii-trebuie-depuna-cerere-participare-religie-6-martie-1_54e322c3448e03c0fdb33a22/index.html#

Educaţie / Şcoală ORA DE RELIGIE Ministerul Educaţiei s-a răzgândit: Copiii trebuie să depună cerere de participare la Religie până pe 6 martie 17 februarie 2015, 13:32 Salvează în arhivă download pdf print article de Roxana Garaiman Devino fan Ioana Nicolescu Devino fan +3 (3 voturi) cuvinte cheie: ora de religie cerere ora de religie religie in scoli 23 comentarii 0 share 0 inShare 36 Live Aboneaza-te la newsletter Abonare ORA DE RELIGIE Ministerul Educaţiei s-a răzgândit: Copiii trebuie să depună cerere de participare la Religie până pe 6 martie Cererea de participare la ora de religie este valabilă doar pentru semestrul II al anului în curs FOTO Adevărul Părinţii trebuie să depună, până pe 6 martie 2015, o cerere prin care să solicite participarea copilului la ora de Religie în anul şcolar în curs. Aşa a anunţat Liliana Preoteasa, subsecretar de stat în Ministerul Educaţiei. În lipsa acestei solicitări scrise, copilul nu va mai studia disciplina Religie în acest semestru. Solicitarea oficialilor de la minister vine ca urmare a sentinţei Curţii Constituţionale de la sfârşitul anului trecut. Ştiri pe aceeaşi temă DEZBATERE Ministrul Educaţiei susţine Patriarhia în cruciada pentru o... Ministrul Educaţiei susţine propunerea Patriarhiei ca elevii să depună... “În acest moment, am solicitat inspectoratelor şcolare, printr-o adresă, să informeze părinţii că pentru a participa la ora de religie trebuie să depună o cerere, aşa cum spune decizia Curţii Constituţionale”, a spus Preoteasa. Această soluţie este provizorie, a mai subliniat subsecretarul de stat, care a adaugat că procedura definitivă va fi stabilită în funcţie de răspunsul Parlamentului care urmează să schimbe Legea Educaţiei. “Suntem în aşteptarea unei decizii a Parlamentului, care va spune cum se reformulează prevederile Legii Educaţiei, incriminată de decizia de neconstituţionalitate şi Ministerul Educaţiei va pune în practică aceste prevederi”, potrivit oficialului. La sfârşitul lunii ianuarie, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, declara că hotărârea Curţii Constiuţionale prin care s-a declarat neconstituională obligativitatea elevilor şi a părinţilor de a face cerere pentru a nu participa la orele de religie, materia devenind una facultativă, nu se va pune în practică până la sfârşitul anului şcolar în curs. "Hotărârea Curţii Constituţionale intră în vigoare în momentul publicării în Monitorul Oficial, dar nu poate produce efecte retroactiv. Din septembrie 2015, orele de religie sunt obligatorii pentru Ministerul Educaţiei şi pentru şcoli şi opţionale pentru elevi. Deci, în noul an şcolar, elevii vor trebui să facă opţiuni cu privire la participarea la orele de religie. Diferenţa faţă de anul trecut este că atunci au făcut opţiuni în care au precizat în mod expres cei care nu vor să facă religia, iar de anul viitor vor face opţiuni cei care vor să facă religia”, a declarat, luni, ministrul Educaţiei, Mihai Sorin Cîmpeanu. Reacţia ministrului Educaţiei venea imediat după ce fusese publicată motivarea Curţii Constituţionale privind neconstituţionalitatea obligaţiei elevilor sau părinţilor de a face cerere pentru a nu participa la ora de religie. Curtea Consituţională (CC) a decis, în 12 noiembrie 2014, că obligaţia de a face cerere pentru ca un elev să nu participe la ora de religie, prevăzută în Legea educaţiei, este neconstituţională, oficiali ai Curţii precizând că, urmare a hotărârii, o astfel de solicitare va trebui făcută doar de cei care vor să studieze disciplina. Ministerul Educaţiei s-a răzgândit Mai mult, săptămâna trecută ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, anunţa că este de acord cu propunerea Patriarhiei ca cererea de participare la ora de Religie pe care o vor depune elevii să fie valabilă pentru un întreg ciclu de învăţământ, nu doar pentru un an, aşa cum reiese din decizia Curţii Constituţionale (CCR). „Susţinem ideea să se facă cerere pentru participarea la ora de Religie o singură dată pe ciclu, primar, gimnazial liceal, cu excepţia acestui an, când se impun măsuri tranzitorii”, a declarat ministrul Educaţiei. Declaraţia ministrului venea în contextul în care Patriarhia a trimis Camerei Deputaţilor, la începutul lunii, o propunere de schimbare a Legii Educaţiei astfel încât solicitarea de participare la ora de Religie întocmită de elevi să fie valabilă pe toată perioada de şcolarizare, nu doar pentru un an, ceea ce înseamnă că tinerii care se răzgândesc între timp vor fi nevoiţi să depună cerere de retragere de la ora de Religie, ceea ce Curtea Constituţională a hotărât deja că este neconstituţional. Spre deosebire de Sorin Cîmpeanu, reprezentanţii societăţii civile sunt de părere că Biserica Ortodoxă Română (BOR) prin propunerea trimisă Camerei Deputaţilor „incită Parlamentul să încalce decizia CCR”. Mai multe ONG-uri au trimis o scrisoare deschisă parlamentarilor români, prin intermediul căreia le solicită să respecte decizia Curţii Constituţionale privind statutul orelor de Religie în şcoli. „Biserica Ortodoxă incită Parlamentul României să încalce o hotărâre a Curţii Constituţionale. O astfel de prevedere, dacă ar fi adoptată de către Parlament, ar însemna o revenire mascată la principiul acordului prezumat privind studierea religiei, în contradicţie flagrantă cu litera şi cu spiritul deciziei Curţii. De ce se teme Biserica de libera opţiune a părinţilor? De ce încearcă Biserica să-i constrângă pe elevi să accepte orele de religie?” a declarat Toma Pătraşcu, preşedintele Asociaţiei Secular Umaniste (ASUR), unul dintre cei care au semnat petiţia.

Citeste mai mult: adev.ro/njx0oa
Educaţie / Şcoală ORA DE RELIGIE Ministerul Educaţiei s-a răzgândit: Copiii trebuie să depună cerere de participare la Religie până pe 6 martie 17 februarie 2015, 13:32 Salvează în arhivă download pdf print article de Roxana Garaiman Devino fan Ioana Nicolescu Devino fan +3 (3 voturi) cuvinte cheie: ora de religie cerere ora de religie religie in scoli 23 comentarii 0 share 0 inShare 36 Live Aboneaza-te la newsletter Abonare ORA DE RELIGIE Ministerul Educaţiei s-a răzgândit: Copiii trebuie să depună cerere de participare la Religie până pe 6 martie Cererea de participare la ora de religie este valabilă doar pentru semestrul II al anului în curs FOTO Adevărul Părinţii trebuie să depună, până pe 6 martie 2015, o cerere prin care să solicite participarea copilului la ora de Religie în anul şcolar în curs. Aşa a anunţat Liliana Preoteasa, subsecretar de stat în Ministerul Educaţiei. În lipsa acestei solicitări scrise, copilul nu va mai studia disciplina Religie în acest semestru. Solicitarea oficialilor de la minister vine ca urmare a sentinţei Curţii Constituţionale de la sfârşitul anului trecut. Ştiri pe aceeaşi temă DEZBATERE Ministrul Educaţiei susţine Patriarhia în cruciada pentru o... Ministrul Educaţiei susţine propunerea Patriarhiei ca elevii să depună... “În acest moment, am solicitat inspectoratelor şcolare, printr-o adresă, să informeze părinţii că pentru a participa la ora de religie trebuie să depună o cerere, aşa cum spune decizia Curţii Constituţionale”, a spus Preoteasa. Această soluţie este provizorie, a mai subliniat subsecretarul de stat, care a adaugat că procedura definitivă va fi stabilită în funcţie de răspunsul Parlamentului care urmează să schimbe Legea Educaţiei. “Suntem în aşteptarea unei decizii a Parlamentului, care va spune cum se reformulează prevederile Legii Educaţiei, incriminată de decizia de neconstituţionalitate şi Ministerul Educaţiei va pune în practică aceste prevederi”, potrivit oficialului. La sfârşitul lunii ianuarie, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, declara că hotărârea Curţii Constiuţionale prin care s-a declarat neconstituională obligativitatea elevilor şi a părinţilor de a face cerere pentru a nu participa la orele de religie, materia devenind una facultativă, nu se va pune în practică până la sfârşitul anului şcolar în curs. "Hotărârea Curţii Constituţionale intră în vigoare în momentul publicării în Monitorul Oficial, dar nu poate produce efecte retroactiv. Din septembrie 2015, orele de religie sunt obligatorii pentru Ministerul Educaţiei şi pentru şcoli şi opţionale pentru elevi. Deci, în noul an şcolar, elevii vor trebui să facă opţiuni cu privire la participarea la orele de religie. Diferenţa faţă de anul trecut este că atunci au făcut opţiuni în care au precizat în mod expres cei care nu vor să facă religia, iar de anul viitor vor face opţiuni cei care vor să facă religia”, a declarat, luni, ministrul Educaţiei, Mihai Sorin Cîmpeanu. Reacţia ministrului Educaţiei venea imediat după ce fusese publicată motivarea Curţii Constituţionale privind neconstituţionalitatea obligaţiei elevilor sau părinţilor de a face cerere pentru a nu participa la ora de religie. Curtea Consituţională (CC) a decis, în 12 noiembrie 2014, că obligaţia de a face cerere pentru ca un elev să nu participe la ora de religie, prevăzută în Legea educaţiei, este neconstituţională, oficiali ai Curţii precizând că, urmare a hotărârii, o astfel de solicitare va trebui făcută doar de cei care vor să studieze disciplina. Ministerul Educaţiei s-a răzgândit Mai mult, săptămâna trecută ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, anunţa că este de acord cu propunerea Patriarhiei ca cererea de participare la ora de Religie pe care o vor depune elevii să fie valabilă pentru un întreg ciclu de învăţământ, nu doar pentru un an, aşa cum reiese din decizia Curţii Constituţionale (CCR). „Susţinem ideea să se facă cerere pentru participarea la ora de Religie o singură dată pe ciclu, primar, gimnazial liceal, cu excepţia acestui an, când se impun măsuri tranzitorii”, a declarat ministrul Educaţiei. Declaraţia ministrului venea în contextul în care Patriarhia a trimis Camerei Deputaţilor, la începutul lunii, o propunere de schimbare a Legii Educaţiei astfel încât solicitarea de participare la ora de Religie întocmită de elevi să fie valabilă pe toată perioada de şcolarizare, nu doar pentru un an, ceea ce înseamnă că tinerii care se răzgândesc între timp vor fi nevoiţi să depună cerere de retragere de la ora de Religie, ceea ce Curtea Constituţională a hotărât deja că este neconstituţional. Spre deosebire de Sorin Cîmpeanu, reprezentanţii societăţii civile sunt de părere că Biserica Ortodoxă Română (BOR) prin propunerea trimisă Camerei Deputaţilor „incită Parlamentul să încalce decizia CCR”. Mai multe ONG-uri au trimis o scrisoare deschisă parlamentarilor români, prin intermediul căreia le solicită să respecte decizia Curţii Constituţionale privind statutul orelor de Religie în şcoli. „Biserica Ortodoxă incită Parlamentul României să încalce o hotărâre a Curţii Constituţionale. O astfel de prevedere, dacă ar fi adoptată de către Parlament, ar însemna o revenire mascată la principiul acordului prezumat privind studierea religiei, în contradicţie flagrantă cu litera şi cu spiritul deciziei Curţii. De ce se teme Biserica de libera opţiune a părinţilor? De ce încearcă Biserica să-i constrângă pe elevi să accepte orele de religie?” a declarat Toma Pătraşcu, preşedintele Asociaţiei Secular Umaniste (ASUR), unul dintre cei care au semnat petiţia.

Citeste mai mult: adev.ro/njx0oa

SCURT GHID DE CITIRE A DECIZIEI CURȚII CONSTITUȚIONALE NR. 669/2014 PRIVIND ORA DE RELIGIE ÎN ȘCOLILE PUBLICE

Asociatia Părinti pentru Ora de Religie - APOR

- statutul orei de Religie nu s-a modificat, ci doar modalitatea de înscriere la oră;
- Religia ca parte a trunchiului comun și predată confesional este garantată de art. 32 alin. (7) din Constituția României => Religia nu poate fi o materie opțională;
- ministerul are obligatia sa organizeze ora și să asigure resursa umană calificată.

Asociatia Părinti pentru Ora de Religie - APOR

 CONFIRMĂM: Ministerul Educației a emis actul administrativ privind cererea care trebuie depusă de părinții copiilor care doresc să urmeze disciplina religie pentru acest an școlar. Opțiunea se face până pe 6 martie, iar modelul de cerere se găsește la secretariatele școilor. Această situație este tranzitorie până la modificarea Legii educației, cerută de decizia CCR. Deci, știți ce aveți de făcut, dragi părinți...

https://www.facebook.com/parintipentrureligie/photos/a.1403723046594765.1073741828.1401679646799105/1411995245767545/?type=1

Imagine de la intrunirea parintilor care sprijina ora de religie prezenți la dezbaterea de azi de la Parlament privind ora de religie. Nu se putea altfel. 

 https://www.facebook.com/parintipentrureligie?fref=nf


Ora de religie este cea mai importantă disciplină din învățământ

http://avereabisericii.ro/ora-de-religie-este-cea-mai-importanta-materia-din-scoala/

Ora de religie este cea mai importantă disciplină din învățământ

“Poruncă nouă dau vouă: Să vă iubiţi unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi să vă iubiţi unul pe altul.” (Ioan 13:34)
“Şi fiindcă de mic copil cunoşti Sfintele Scripturi, care pot să te înţelepţească spre mântuire, prin credinţa cea întru Hristos Iisus. Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu şi de folos spre învăţătură, spre mustrare, spre îndreptare, spre înţelepţirea cea întru dreptate, astfel ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârşit, bine pregătit pentru orice lucru bun.” (II Timotei 3:15-17)
ora_de_religie
Dintre toate materiile care se predau în școală pentru educația copiilor, ora de religie este singura care îl pregătește pe viitorul adult pentru deciziile morale pe care va trebui să le facă într-un moment sau altul al vieții sale. Toate celelalte discipline sunt folositoare dar doar până la un anumit nivel.
Limba maternă îl ajută pe copil să scrie corect, să se poată exprima, îl familiarizează cu scrierile din cultura poporului său. Matematica îl învață să numere, să calculeze, dar nu toți elevii vor fi matematicieni, și în afară de noțiunile de bază, multe din elementele predate în școală vor fi uitate. Fizica îl învață pe copil lucruri generale despre natură și legile ei, dar puțini sunt aceia care vor trece la o înțelegere aprofundată. Logica și filosofia îl ajută pe copil să deprindă o gândire corectă, să deosebească adevărul de fals.
Dar când vine vorba de o educație etică, morală, nicio altă disciplină nu este atât de cuprinzătoare și profundă cum este religia. Într-o societate profund marcată de relativism moral, de o inabilitate acută de a deosebi binele de rău și de a rezista răului mascat în bine, copiii și tinerii au nevoie de cadru moral solid care să îi ajute nu numai să înțeleagă dar și să simtă valoarea binelui în fața răului.
Cea mai superficială formă de claritate morală este ce a simțului comun. În baza acestuia, practic, binele este stabilit prin consens social, din date care ne vin din toate direcțiile. De la televizor, de pe internet, din rețelele de socializare. Acest simț moral este de departe cel mai ușor de manipulat și cel mai schimbător. Odată cu explozia tehnologică din ultimele două decenii, tinerii sunt mai mult decât oricând conectați la aceste canale și simțul lor moral este mai expus și mai în pericol decât oricând. Tinerii primesc mesaje disparate, trunchiate, fragmente de norme morale. Aluzii și anectode emoționale care le formează un simț moral după chipul și asemănarea haosului etic în care se mișcă și în care se formează.
O judecată etică sănătoasă are nevoie de un cadru moral solid fundamentat în realitate, în toată realitatea. Religia, și creștinismul mai cu seamă, oferă o perspectivă asupra realității care nu se oprește la sensibil, la imediat. Fiindcă normele morale nu pot fi fundamentate pe pietre, aer, neuroni, celule și molecule. O normă etică nu poate fi construită din aceleași materiale ca și lemnul sau pietrele. Fiindcă pur și simplu materia fără viață nu știe de adevăr și de bine.
Adevărul și binele transced materia, și un fundament real al unei perspective etice nu poate fi decât transcendent. Religia, și creștinismul în particular, oferă singura fundamentare transcendentă a moralității. Este singura modalitate prin care tinerii pot agonisi o conduită morală sănătoasă și rezistentă în fața presiunilor de multe feluri ale vieții. În momentele de criză personală nu matematica sau fizica îi vor ajuta pe tinerii să depășească momentele grele. Ci tocmai acele noțiuni de credință pe care le-au primit și le-au practicat încă din copilărie.
În lipsa unui fundament transcendent al moralei, oamenii pot săvârși orice faptă, de la violență, furt, până la crimă, dacă vor crede că nu există nicio consecință a actelor lor dincolo de simplele pedepse pe care societatea le poate aplica. Celor cărora nu le este teamă de aceste pedepse, vor săvârși răul fără niciun fel de mustrare de conștiință. De aceea se ajunge, în anumite cazuri, ca tinerii pur și simplu să își ucidă colegii din școală ca apoi să își curme viața. Astfel ei au produs o suferință cumplită și, din punct de vedere secular, fără niciun fel de consecință asupra actelor lor. Pentru ateism, acei tineri au ucis și apoi s-au pierdut în neant. Nicio judecată nu mai planează asupra lor și a faptelor lor.
Conștiința unei existențe eterne, a unor consecințe reale în sufletul nostru a răutății de orice fel, este un mobil mult mai puternic pentru un comportament moral și civilizat.
Se spune adeseori că religia promovează frica, că oamenii credincioși sunt buni fiindcă le este frică de Dumnezeu sau de Iad. Dar acest lucru este la fel de adevărat ca a spune că “nu bagi mâna în foc doar fiindcă ți-e frică de durere”. Durerea este reală și este o consecință a unui act necugetat. Un act de răutate produce durere în victimă, și unui om credincios trebuie să îi fie frică de faptul că produce această durere. Dar, mai mult, un act de răutate produce suferință chiar în cel care săvârșește acel act, fiindcă îl însingurează, îl izolează de ceilalți și de Dumnezeu. După moarte, un om rău și fără dragoste în sufletul său va fi un om singur. Și singurătatea aceasta, consecință inevitabilă a incapacității lui de a iubi în viața această pământească, îi va produce suferința pe care el însuși a adus-o asupra sa.
Ora de religie este așadar de o importanță esențială în programa de învățământ și orice încercare de o face dificil de predat sau chiar de a o exclude din școală, nu este altceva decât un atentat la claritatea morală a tinerilor și a viitorului lor.

|
06/02/2015