joi, 1 octombrie 2015

Infatigabilii atei țintesc inima credinciosului

http://m.evz.ro/infatigabilii-atei-tintesc-inima-credinciosului.html

joi, 01 octombrie 2015

Infatigabilii atei țintesc inima credinciosului

Autor: Sever Voinescu
 
Undeva, în „Cugetări”, Blaise Pascal scrie așa: ”Ceea ce oamenii prin marea lor înțelepciune nu reușesc să cunoască, religia îi învață pe copii”.
 Să ne luăm după domnul Pascal sau după domnii Moise și Cernea? Eu, unul, aleg fără să ezit: Pascal. Și sînt conștient că trăiesc niște vremuri în care preferința pentru Pascal în dauna grupului Moise&Cernea s-ar putea să atragă asupra bietului meu cap fulgere și tunete. Admit, puțin surprins dacă mi se permite, că ar putea exista oameni care să nu dea două parale pe marele francez și să prețuiască pe neobosiții activiști români. Mai nou, cei doi și, poate, alți cîțiva vor să redeschidă frontul luptei împotriva orei de religie. De fapt, vor să-l permanentizeze. Supărați că, anul trecut, părinții și elevii au decis categoric că vor să se predea religia în școli înscriindu-se la aceste ore, activiștii atei vor să se repete episodul în fiecare an de-acum înainte. Poate, poate... Au, se vede treaba, chef de campanii, confuntări și eroism civic; demonul ateismul nu-i lasă liniștiți nici o clipă. Folosind chițibușuri de prin acte normative de rang secund, ei ar vrea ca opțiunea elevilor pentru ora de religie să nu se facă o singură dată, cînd elevul se înscrie într-o școală, ci în fiecare an. Precizînd că legea lasă loc, firesc, schimbării de opțiune - adică, un elev înscris la religie se poate retrage ulterior, după cum un elev care nu a optat pentru religie la înscrierea în școală, o poate face mai apoi - nu poți să nu constați că acești oameni vor să aibă, în fiecare toamnă, cîte o treabă. Par deciși să înceapă o luptă de gherilă, în care să spere și să raporteze ca victorie fiecare scădere de jumătate de procent a proporției celor care optează pentru ora de religie. O luptă pas cu pas, om cu om. Mă întreb, doar, dacă tenacitatea lor nu și-ar fi putut găsi alte întrebuințări mult mai utile, dar fiecare este liber să se investească acolo unde crede că-și află împlinirea.
Ateii militanți, nervoși din fire, nu obosesc niciodată să atace Biserica lui Hristos. Ar ataca ei și sentimentul religios al fiecărui credincios, dar acolo este mult mai dificil de ajuns. Le este, desigur, mai ușor să se repeadă la instituții, căci ele greșesc adesea, sînt obiectivate social prin oameni mai mult sau mai puțin păcătoși, mai proști sau mai deștepți, mai buni sau mai răi. În plus, percepția publică asupra instituțiilor este, în genere, ușor manipulabilă. În sufletul credincioșilor, însă, e mai greu să ajungi. Vînătoarea împotriva lui Hristos continuă pe străzile cetății, însă ajunge foarte greu în locul în care Dumnezeu trăiește cu adevărat - în inima credincioșilor Săi. Așa că potul cel mare, adică inima, se țintește pe căi ocolite.
Cum poți spera să produci omul care va ajunge să respingă și să disprețuiască religia? Cea mai bună metodă să faci pe cineva să disprețuiască cuvîntul lui Dumnezeu este să-l faci cumva să nu-l audă niciodată, arătîndu-i omului că poate trăi un gen de existență și fără să știe de Dumnezeu - asta vor cei care se opun predării religiei în școli. Cu cît știi mai puțin despre cuvîntul lui Hristos, cu atît ai șanse mai mari să-l socotești inutil sau, măcar, anacronic. Nu-i așa că poți să mănînci, să te îmbraci, să te înmulțești, să cîștigi bani, să votezi și să pleci în vacanțe fără să pomenești măcar o singură dată pe Domnul? Păi, atunci, înseamnă că n-ai nevoie de El. Vezi, e anacronic! Și cum putem realiza țelul de a ține oamenii departe de Dumnezeu? Simplu: ținîndu-i de mici departe de El. Un copil căruia nimeni nu-i explică ce înseamnă Dumnezeu are toate șansele să devină ateu - cred militanții necredinței. Între noi fie vorba, această convingere dovedește că ateii militanți au grave carențe de cunoaștere a felului în care Dumnezeu lucrează în lume, dar e treaba lor.
Militînd împotriva orelor de religie, de fapt, ateii nu luptă pentru nici un fel de drept al omului sau pentru vreo libertate încălcată, ci pentru sporirea rîndurilor propriului trib. Este, desigur, legitim - orice organizație, orice mișcare vrea să-și asigure un viitor. Și orice viitor al unei organizații sau al unei mișcări se construiește pe seama unor copii. Întrebarea este dacă prețul ce se cere a fi plătit pentru ca ateii să-și sporească numărul merită să fie plătit. În acest caz, prețul este necunoașterea, ignoranța.
În mintea ateilor, școala trebuie să abdice de la misiunea ei esențială de dragul necredinței lor. Toți sîntem de acord că școala trebuie să dezvăluie copilului în chip cît mai echilibrat lumea în care trăiește. Și trebuie să fii orb să nu vezi cît de importantă este religia pentru lumea în care trăim - pentru istoria ei și pentru prezentul ei. Să ceri școlii să nu spună nimic copilului despre religie înseamnă să ceri școlii să ascundă copilului aspecte esențiale ale lumii pentru care, teoretic, îl pregătește. Cît de echilibrat poate școala povesti unui copil de român despre România, dacă îi ascunde că peste 80% dintre locuitorii țării sale se declară credincioși într-o formă sau alta și nu-i explică acelui copil în ce constă credința conaționalilor săi?

De la marginalizarea religiei la promovarea libertinajului sexual

http://www.rostonline.ro/2015/10/de-la-marginalizarea-religiei-la-promovarea-libertinajului-sexual/

De la marginalizarea religiei la promovarea libertinajului sexual


Se pare că nu trece o zi fără ca în ziarul Adevărul să apară materiale în care religia e atacată în timp ce sînt promovate ideile așa zis „progresiste”: homosexualitatea, libertinajul sexual, pornografia etc.
Azi am găsit un alt articol de gen, intitulat „România, încă ruşinea Europei. Ce riscuri implică lipsa educaţiei sexuale în şcoli„, în care autorul, Mihai Copăceanu, pintre altele, scrie următoarele:
Şi mai grav, România este unul dintre puţinele state europene care nu are nimic în programa şcolară despre sănătatea sexuală sau educaţia sexuală, educaţia pentru sănătate sau orice legat de relaţiile dintre oameni, pubertate sau de prevenire a unor boli cu transmitere sexuală. România ignoră acest aspect important al vieţii umane.
[…]
În România, slavă Domnului, avem religie de la clasa pregătitoare până în clasa a 12-a, deci 13 ani. 13 ani elevul în şcoala românească învaţă despre istorii biblice, poveşti despre Dumnezeu şi altele, reale sau imaginare, unele pot fi de folos, altele nu. Dar în aceeaşi Românie, în care învăţământul este obligatoriu, viitorul cetăţean român nu află nimic despre corpul său, dezvoltarea psihosexuală, pubertate, viaţa sexuală, riscuri.
Primul lucru care m-a surprins a fost biografia autorului, sublinierile îmi aparțin:
Mihai Copăceanu este psiholog. Dublu licenţiat în teologie şi psihologie la Sibiu a aprofundat studiile de psihologie prin burse de cercetare la Bologna și doi ani la Oxford. De asemenea, a absolvit un program masteral în adicții la Institutul de Psihiatrie (Kings College London) din Londra. A publicat două cărţi „Freud sau Religa. Totem. Iluzie Critică” (Ed Agnos, 2008, 279pg) şi „Ortodoxie la Oxford. Te-am găsit Doamne! Mărturiile a 12 englezi convertiţi la Ortodoxie” (Ed Deisis, 2010, 180pg). Este pasionat de psihologie, educaţie, cultură şi religie. A lucrat în presă şi colaborează la diverse publicaţii. Crede în potenţialul celor tineri şi în România.
După o asemenea biografie m-aș fi așteptat la mai mult de la Mihai Copăceanu.
Dar să trecem la demontarea neadevărurilor din ziarul Adevărul.
În primul rînd, la fel ca și în cazul religiei, există o altă materie opțională intitulată „Educație pentru sănătate„, care se predă din clasa I-a și pînă în clasa a XII-a.
Iată ce conține programa acestei discipline pentru clasele a cincea și a șasea:
SĂNĂTATEA REPRODUCERII ŞI A FAMILIEI
7.1. Sentimentului de iubire faţă de cei apropiaţi şi a ataşamentului faţă de familie
7.2. Prietenia şi iubirea: factorii care influenţează deciziile de implicare/neimplicare în relaţii interpersonale
Și iată ce găsim în programa pentru clasele a șaptea și a opta:
SĂNĂTATEA REPRODUCERII ŞI A FAMILIEI
5.1. Ceasul organismului feminin, ceasul organismului masculin
5.2. Comportament sexual responsabil: atitudini faţă de debutul vieţii sexuale
5.3. Mituri legate de sexualizare/comportament sexual (reacţii comportamentale faţă manifestările anatomo-fiziologice ale pubertăţii)
5.4. Infecţii cu transmitere sexuală – comportamente cu risc în transmiterea HIV/SIDA
5.5. Planuri de viaţă: familie, relaţii sociale, impactul vieţii sexuale asupra viitorului
5.6. Concepţia şi sarcina – riscurile sarcinii în pubertate şi adolescenţă pentru mamă şi copil
5.7. Sarcina nedorită şi avortul – servicii sociale: planificare familială, consiliere
5.8. Violenţă în sexualitate, abuzul sexual
Adică exact ceea ce Mihai Copăceanu spune că nu se studiază în școlile românești.
În al doilea rînd nu înțeleg atacul gratuit din partea unui licențiat în religie asupra predării religiei în școală. După cum am văzut mai sus, atît religia cît și educația sexuală, se predau la fel, ca discipline opționale.
Scopul promotorilor „educației sexuale” în școlile românești este explicat pe larg aici. Redau doar primul paragraf:
Educația sexuală este o mișcare socială al cărei scop este să-i facă pe copii deschiși la orice formă de exprimare sexuală posibilă. Educația sexuală nu îi învață pe copii despre prevenirea bolilor, ci despre libertatea sexuală. Educația sexuală este despre schimbarea societății, copil cu copil, rând pe rând.