149.
Ce înseamnă îndeosebi numele de „Iisus” dat Mântuitorului?
Numele
de „Iisus” înseamnă Dumnezeu Mântuitorul. Iisus înseamnă în limba ebraică
Mântuitor şi numele acesta I se potriveşte în chip desăvârşit, căci El e
într-adevăr Mântuitorul lumii. Şi I se potriveşte atât de desăvârşit pentru că
nu I 1-au dat oamenii, ci îngerul, la porunca Tătalui Ceresc, Care a ştiut de
mai înainte ce lucrare va săvârşi Fiul Său în lume. „Nu
te teme”, spune îngerul lui Iosif, „a lua pe Maria logodnica ta, că ce s-a
zămislit într-însă este de la Duhul Sfânt. Şi ea va naşte Fiu şi vei chema
numele Lui: Iisus”. Şi îngerul arată îndată şi pricina acestei numiri: „Că
Acesta va mântui pe norodul Său de păcatele lor” (Matei 1, 20-21 ). În
Vechiul Testament numele acesta l-a purtat Isus Navi, urmaşul lui Moise, care a
condus poporul lui Israel în Ţara Sfântă, mântuindu-1 de rătăcirea prin pustiu.
Dar el a fost numai un chip al lui Iisus Hristos, Care a mântuit toate
popoarele de rătăcirea în păcat, ducându-le în împăraţia cerurilor. El nu e
numai un oarecare mântuitor, ci Mântuitorul, în înţelesul desăvârşit al
cuvântului.
150.
Ce înseamnă numele Hristos?
Numele „Hristos”
înseamnă „Uns”. La
evrei, unşi se
numeau preoţii, proorocii
şi împăraţii,
pentru că la intrarea în slujbă erau unşi cu mir, care închipuia darul Sfântului
Duh. Dar aceia erău
numai chipuri ale
adevăratului Uns, primeau
numai o parte
din puterea Duhului Sfânt, ca
ajutor pentru slujba lor. Hristos, însă, primeşte pe Duhul Sfânt însuşi. «Hristos
nu e un om purtător de Dumnezeu, ci Dumnezeu întrupat; El nu e uns ca un
prooroc prin lucrarea (energie), ci prin prezenţa întregii persoane a ungerii
în El». Sf. Ioan Gură de Aur zice: «Tot harul s-a vărsat peste templul
acela. Că Tatăl nu dă Lui Duhul cu măsură, ci întreg harul l-a primit templul. Noi
însă avem nu mai puţin şi o picătură din harul acela». Deci Iisus este Unsul
sau Hristosul, în înţelesul desăvârşit, nu numai unul dintre mulţii unşi, sau
hristoşi oarecare. El este arhiereul, împăratul şi proorocul cel mai
înalt, adevăratul arhiereu, împărat şi prooroc şi izvorul a toată arhieria,
conducerea duhovnicească şi proorocia. Precum vedem, şi numele de Hristos I se
potriveste în chip desăvârşit, căci nici pe acesta nu I l-au dat oamenii, ci
îngerul, care a spus păstorilor: „Iată vestesc vouă bucurie mare, care va fi
pentru tot poporul. Că S-a născut vouă astăzi Mântuitor, Care este Hristos
Domnul, în cetatea lui David” (Luca 2, 10-11). Însuşi Iisus spunea despre Sine
că a avut ungerea Duhului Sfânt, cum de altfel graise despre El şi proorocul
Isaia (61, 1): „Duhul Domnului este peste Mine, pentru care M-a uns a binevesti
săracilor...” (Luca 4, 18).
151.
Hristos, prin ungerea ce o are de la Duhul Sfânt, este adevăratul arhiereu,
prooroc şi împărat. Se vorbeşte despre aceste slujiri ale lui Hristos în Sfânta
Scriptură şi ce înteles au ele?
Că
Hristos a primit prin ungere de la Duhul Sfânt slujirea de arhiereu, prooroc şi împărat,
ne-o spune Sfânta Scriptură în multe locuri. Sf. Apostol Pavel ne spune că El a
fost arhiereul cel mai înalt şi a adus jertfa desăvârşită, care este trupul
Său. Prin aceasta a curăţit cu adevărat pe oameni de păcate, nu numai a
închipuit această curăţire, ca jertfele de animale aduse de preoţii din Vechiul
Testament: „Un astfel de Arhiereu se cuvenea să avem: sfânt, fără de răutate,
fără de pată, osebit de cei păcătoşi şi fiind mai presus decât cerurile. El nu
are nevoie să aducă zilnic jertfe, ca arhiereii: întâi pentru păcatele lor,
apoi pentru ale poporului,
căci El a făcut aceasta odată pentru totdeauna, aducându-Se jertfă Pe Sine
însuşi” (Evr. 7, 26-27); căci „Nu prin sânge de ţapi şi de viţei, ci prin
însuşi Sângele Său a intrat odată pentru totdeauna în Sfânta Sfintelor şi a
dobândit o veşnică răscumpărare” (Evr. 9,12).
El a fost proorocul cel mai înalt, aducând cea mai deplină învăţătură despre
Dumnezeu: ca Unul ce n-a primit-o din afară de Sine, ci din plinatatea Sa
nemarginită. De aceea, nimeni nu mai poate adauga ceva la învăţătura Sa. Ea poate
fi, doar, tot mai bine înţeleasă în Biserică. În acest înţeles, El e proorocul
cel din urmă cu care s-a încheiat Descoperirea dumnezeiască. „Prooroc
din mijlocul tău şi din fraţii tăi, ca şi mine, zice Moise, îţi va ridica
Domnul Dumnezeul
tău, Pe Acela să-L ascultaţi” (Deut. 18, 15). Ucenicii I se adresează cu titlul „Învăţătorule”,
iar Hristos însuşi spune despre Sine: „Eu sunt adevărul” (Ioan 14, 6), „Eu sunt
Lumina lumii” (Ioan 8, 12), sau: „Eu spre aceasta M-am născut şi pentru aceasta
am venit în lume, ca să dau mărturie pentru adevăr” (Ioan 18, 37). Iar
demnitatea Lui împăratească o anunţă îngerul Gavriil Fecioarei Maria: „Şi
Domnul Dumnezeu Îi va da Lui tronul lui David, Părintele Său... şi împărăţia
Lui nu va avea sfârşit” (Luca 1, 32, 33). Iisus însuşi recunoaşte că e împărat,
dar împăraţia Lui e duhovnicească, având arme şi legi duhovniceşti, nu ca
acelea din lumea aceasta. „Împărăţia Mea nu este din lumea aceasta” (Ioan 18,
36), răspunde El lui Pilat. Iisus Hristos e Împăratul blând de care am vorbit
când am explicat cuvântul «Domn». El e împăratul-miel, care a fost înjunghiat
pentru păcatele lumii (Apoc. 5). Ca împărat, Mântuitorul Hristos a întemeiat
Biserica Sa, i-a dat legile, o conduce nevăzut prin slujitorii ei, cărora le dă
harul Său şi la sfârşit «va judeca viii şi morţii».
152.
Este o înrudire de înţelesuri între numele de „Iisus” şi „Hristos”? Dar între
ele şi
cel de Domn?
Dacă
privim bine, vedem că prin aceste trei slujiri: de arhiereu, prooroc şi
împărat, cuprinse
în numele lui Hristos, Iisus mântuieşte lumea prin jertfă, o învaţă să-şi
însuşească mântuirea şi o conduce la mântuire. Astfe, dacă numele Iisus ne
arată de-a dreptul lucrarea de mântuire pe care a săvârşit-o, numele de Hristos
arată cum şi cu ce putere a săvârşit şi săvârşeşte această lucrare. Amândouă
numele spun acelaşi lucru, din două laturi deosebite: Iisus Hristos este
Mântuitorul nostru. Şi tocmai de aceea este Domn peste sufletele noastre. Dacă
nu-L primim să fie Domn peste sufletele noastre, nu ne este nici Mântuitor.
153.
Când a primit Fiul lui Dumnezeu numele de Iisus Hristos?
Atât
numele de Iisus cât şi cel de Hristos le-a primit Fiul lui Dumnezeu când S-a
făcut om.
Deci, Iisus Hristos e numele Fiului lui Dumnezeu cel întrupat. Mai înainte de
întrupare, Fiul lui Dumnezeu nu Se numea Iisus Hristos. Aceasta, pentru ca El
ni S-a făcut Mântuitor (Iisus) numai prin aceea că a luat trupul nostru şi 1-a
adus jertfă pentru noi. Numai prin întrupare ni S-a făcut Arhiereu, Care ne-a
curăţit de păcate, Prooroc, Care ne-a vestit în grai omenesc voia
Tatălui, şi Conducător
la mântuire (Hristos).
Dacă Hristos înseamnă Uns, numele
acesta Îl arată pe Mântuitorul nostru ca om care primeşte ungerea, nu ca
Dumnezeu care dă ungerea. Sf. Chiril al Alexandriei spune: «Unii spun că numele
Hristos se cuvine numai Cuvântului născut din Dumnezeu-Tatăl, Care este gândit
şi există deosebit. Noi însă n- am fost învăţati să spunem aşa, ci spunem că în
momentul în care Cuvântul S-a făcut trup, în acelaşi moment
a şi fost
numit Hristos. Se
numeşte Hristos, pentru
că a fost
uns cu untdelemnul bucuriei (Ps.
44, 9), adică cu duhul de la Dumnezeu şi Tatăl».
154. Aşadar,
atunci când spunem
„Iisus Hristos”, nu
pornim de la
Fiul lui Dumnezeu
dinainte de întrupare, ci de la Cel de după întrupare?
Da,
desigur, şi tot astfel articolul II al Simbolului Credinţei nu porneşte cu
mărturisirea de
la Fiul lui Dumnezeu dinainte de întrupare, adică de la un Fiu gândit cu
mintea, ci de la Iisus Hristos, Care a trăit cu adevărat ca om pe pământ, de la
anul cutare până la anul cutare, S-a născut din Fecioara Maria, a petrecut
între oameni, a fost răstignit, a înviat şi S-a înălţat la cer. Tocmai acest
Iisus Hristos S-a descoperit inimilor, prin tot ce a spus şi a făcut, ca Fiul lui Dumnezeu.
Despre acest Iisus Hristos mărturiseşte Biserica în Simbolul Credinţei, întâi
că e unicul Domn şi apoi tot ce urmează la articolul II, şi anume, în primul
rând, că este «Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut».
155.
Ce înseamnă cuvintele: „Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut”?
Iisus
Hristos, Care a trăit pe pământ, este Fiul cel unic al lui Dumnezeu. Deşi a
vieţuit pe pământ ca om adevărat, El este în acelaşi timp Fiul lui Dumnezeu.
Aşa li S-a descoperit întâi prin Duhul Sfânt Apostolilor, care prin gura lui
Petru mărturisesc: „Tu eşti Hristosul, Fiul Lui Dumezeu Celui viu” (Matei 16,
16). Iar Iisus întăreşte îndată adevărul acestei mărturisiri: „Fericit ești
Simone, fiul lui Iona, că nu trup şi sânge ţi-au descoperit ţie aceasta, ci
Tatăl Meu Cel din ceruri” (Matei 16, 17). Sfânta Scriptură îi numeşte adeseori
şi pe oameni fii ai lui Dumnezeu, dar îi numeşte astfel, fie pentru că sunt
făcuţi de El, fie pentru că sunt născuţi la o viaţă nouă, prin harul Duhului
Sfânt. „Voi sunteţi fiii Dommului Dumnezeului vostru” (Deut. 14, 1), le spune
Moise evreilor, gândindu-se mai mult la înţelesul de fii prin creaţie. „Şi
celor câti L-au primt, care cred în numele Lui, le-a dat putere ca să se facă
fii ai lui Dumnezeu, care nu din sânge, nici din poftă trupească, nici din
poftă bărbătească, ci de la Dumnezeu s-au născut” (Ioan 1, 12-13). Aici se
vorbeşte de fiii lui Dumnezeu prin înfiere. De ei se spune chiar ca sunt
născuţi din Dumnezeu. Iisus
Hristos nu e Fiu al lui Dumnezeu în vreunul din înţelesurile de mai sus. El nu
e fiu între fii. Nu e fiu cum e o creatură, nici fiu după har sau prin înfiere.
Ci e Fiu după fire, e singurul Fiu după fire al lui Durnnezeu, neavând nici un
frate. De aceea spune Simbolul, nu numai născut, ci: «Unul-Născut». Însuşi
Iisus Hristos Se numeşte pe Sine «Unul-Născut». „Că
aşa a iubit Dumnezeu lumtea, încât pe Fiul Său UnuLl-Născut L-a dat” (Ioan 3,
16).
156.
Ce înseamnă cuvintele „Carele din Tatăl S-a născut”?
Dacă
s-ar fi spus în Simbol numai «Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut», ar fi putut
gândi cineva ca Arie, ereticul din veacul al IV-lea, că Fiul, Care S-a născut,
nu e Dumnezeu că Cel Care L-a născut. Sau, ar fi putut gândi cineva că Fiul S-a
născut şi din Sine, căci şi El este Dumnezeu. În legatură cu aceasta ar fi
putut zice, că Sabelie, ereticul din veacul al III-lea, că acelaşi Dumnezeu e
uneori născător, alteori născut, «uneori Tată, alteori Fiu», trecând întreg dintr-o
stare într-alta. Pentru a
se face cu
neputinţă asemenea gânduri,
s-au pus în
Simbolul Credinţei cuvintele:
«Carele din Tatăl S-a născut». Prin aceasta s-a arătat că Fiul S-a născut
dintr-o persoană dumnezeiască, din Tatăl, ceea ce dă siguranţa că si Fiul e o
altă persoană dumnezeiască, deopotrivă în slavă şi în dumnezeire cu Tatăl. De
asemenea, se arată că în Dumnezeu o persoană mereu Tatăl, iar altă persoană,
mereu Fiu.
157.
Ce înseamnă „Mai înainte de toţi vecii”?
Prin
aceste cuvinte se arată ca Fiul este mai înainte de orice timp, este veşnic, nu
S-a ivit în timp. Sf. Evanghelist Ioan începe Evanghelia cu cuvintele: „La
început era Cuvântul” (Ioan 1, 1), arătând că atunci când s-a pus începutul
timpului şi al lumii, Cuvântul era; deci, era de mai înainte. Ca atare, El e
Dumnezeu, nu e făptură, căci numai Dumnezeu e veşnic, iar făpturile se ivesc în
timp, ele n-au fost totdeauna. Astfel, Fiul Se deosebeşte de cei ce se numesc
«fii», pentru că aceştia sunt făcuţi sau născuţi, după har, din Dumnezeu.
Aceştia sunt făcuţi sau născuţi de Dumnezeu în timp. Dar Tatăl «n-a adus pe
Fiul din neexistenţă în existenţă, nici n-a înfiat pe unul care n-a existat
niciodată». Deci,
totdeauna a fost în Dumnezeu o persoana sau un ipostas cu această însuşire de
Fiu. Dacă e aşa, totdeauna a fost în Dumnezeire o persoană cu însuşirea de
Tată. «Dumnezeu n-a fost mai înainte fără de Fiu şi mai pe urmă a devenit Tată,
ci totdeauna are pe Fiul». N-a fost nici o vreme când n-a fost în Dumnezeire
o persoană Tată şi o persoană Fiu, şi anume mereu aceeaşi persoană Tată şi
aceeaşi persoană Fiu. «Nici Cel Care a născut nu S-a prefăcut în
Fiu, nici Cel Născut n-a devenit Tată». Cu alte cuvinte, niciodată nu s-a
produs o schimbare în Dumnezeu. Daca Fiul nu S-ar fi născut «mai înainte de
toţi vecii», Tatăl n-ar fi fost totdeauna Tată, ci ar fi câştigat această
însuşire mai târziu. Iar un Dumnezeu Care se schimbă aşa de tare înlăuntrul Său
nu mai e Duznnezeu. Asemenea, Fiu1 n-ar fi Dumnezeu dacă S-ar fi născut în
timp, ci ar fi o făptură. Sau Dumnezeul Cel veşnic S-ar fi despărţit după o
vreme în Tată şi Fiu. Noi
spunem că Tatăl e veşnic Tată şi veşnic Dumnezeu, fără schimbare, iar Fiul,
veşnic Fiu
şi veşnic Dumnezeu, fără schimbare. Tocmai pentru că Tatăl e veşnic, are un Fiu
veşnic. «Căci
n-a fost cândva Tatăl când n-a fost Fiul, ci odată cu Tatăl, şi Fiul Care S-a
născut din El. Căci Dumnezeu nu s-ar putea numi Tată fără de Fiu. Iar dacă ar
fi, fără să aibă pe Fiul, n- ar fi Tată. Şi dacă ar avea mai pe urmă Fiu, ar
deveni mai pe urmă Tată şi astfel S-ar schimba din a nu fi Tată în a fi Tată,
lucru mai rău decât orice blasfemie». Tatăl
şi Fiul sunt două persoane egale în Dumnezeire şi în cinste, dar una e Tată şi
alta Fiu, având veşnic între ele dragostea care este între Tată şi Fiu, şi
anume: una veşnic dragoste de Tată şi alta veşnic dragoste de Fiu.
158.
Putem noi înţelege naşterea aceasta dinainte de veci?
Naşterea
aceasta dinainte de veci a Fiului din Tatăl este o taină pe care nu o poate înţelege
nici mintea omului, nici a îngerului. «Tatăl L-a născut nu în modul în care
omul ar putea gândi, ci aşa cum numai Tatăl ştie. Nu numai cerurile nu cunosc
naşterea Fiului, dar chiar nici toată firea
îngerească». Nici Însuşi Duhul Sfânt n-a vorbit în Scripturi despre
naşterea Fiului din Tatăl. Pentru ce iscodeşti, deci, acelea pe care nici Duhul
Sfânt nu le-a scris în Scripturi?». «Când auzi că Dumnezeu a născut, să nu
cazi în gânduri trupeşti, nici să presupui o naştere stricăcioasă. „Duh este
Dumnezeu” (Ioan 4, 24); duhovnicească este naşterea». S-a asemănat naşterea
Fiului din Tatăl cu naşterea gândului din minte. S-a spus că precum naşterea
gândului din minte e duhovnicească, aşa şi naşterea Fiului din Tatăl e
duhovnicească; şi precum îndată ce există mintea, există şi gândul, şi minte
fără gând nu există, tot aşa de când există Tatăl există şi Fiul şi Tatăl fără
Fiul nu există. Dar şi aceasta e numai o asemănare foarte nedeplină.