167.
Care este articolul al III-lea din Simbolul Credinţei?
Articolul
al treilea din Simbolul Credinţei este: «Carele pentru noi oamenii şi pentru a noastră
mântuire S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria
Fecioara şi
S-a făcut om».
168.
Ce ne învaţă acest articol în întregimea lui?
Articolul
al II-lea ne-a înălţat privirea de la pământ la cer, spunându-ne că Iisus
Hristos, Care
a petrecut cu oamenii pe pământ, e Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, născut
înainte de toţi vecii. Articolul
al III-lea ne coboară privirile iarăşi pe pământ, spre a însoţi pe acest Fiu
unic şi
veşnic în fapta Lui de întrupare, ca om, pentru a noastră mântuire.
169.
Am aflat din răspunsul la întrebările de mai înainte de ce trebuia să Se facă
Fiul lui Dumnezeu om, ca să ne mântuiască. Acum, să vedem, mai îndeaproape, ce
trebuie să întelegem prin cuvintele că Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om? Nu
cumva, oare, S-a schimbat prin aceasta Fiul lui Dumnezeu?
Fiul
lui Dumnezeu S-a făcut om cu adevărat, fără să înceteze a fi Dumnezeu. Rămânând Dumnezeu
neschimbat, El însuşi S-a făcut şi om adevărat. După întrupare, nu unul este
Fiul lui Dumnezeu şi altul Fiul omului, ci unul şi acelaşi. Astfel, Iisus
Hristos este şi Dumnezeu adevărat, şi om adevărat. «Fiul lui Dumnezeu primeşte
a Se face şi a Se numi Fiu al omului, nu ceea ce a fost schimbând, că este fără
de schimbare, ci ceea ce nu a fost luând, că este iubitor de oameni». Sfânta
noastră Biserică a tălmăcit această învăţătură spunând că Iisus Hristos este o
persoană sau un ipostas în două firi: «firea dumnezeiască şi firea omenească».
Fiul lui Dumnezeu, ipostasul al doilea din Sf. Treime, a luat pe lângă firea Sa
dumnezeiască, pe care o are din veci, fire omenească, din Fecioara Maria,
făcându-Se şi ipostasul lui Iisus Hrsitos, în chip nedespărţit, dar totuşi fără
să se schimbe sau să se amestece într-una singură.
170.
Avem vreo asemănare pentru această Taină?
O asemănare
ne oferă omul. Nu
o asemănare tocmai
deplină, pentru că omul e o persoană
cu o singură fire. Dar firea lui se compune din suflet şi trup, aşa cum Iisus
Hristos are fire dumnezeiască şi fire omenească. Sufletul şi trupul nu sunt
despărţite, şi persoana cea unică a omului nu e împărţită în două din pricina
lor. Persoana omului trăieşte în fiecare clipă prin amândouă şi lucrează prin
amândouă. Când priveşte la ceva lucrează şi prin puterea sufletului, şi prin
materia ochiului. Cu toate acestea sufletul şi trupul nu s-au contopit într-una
să nu mai fie nici sufletul suflet, nici trupul trup, nici nu s-au schimbat. Tot
aşa e în Hristos. Cele două firi sunt unite în persoana Lui unică, în chip
nedespărţit şi neîmpărţit, dar fără amestecare şi fără schimbare. Tot aşa sunt
unite în chip nedespărţit şi neîmpărţit, dar fără amestecare şi fără schimbare,
lucrările şi voinţele celor două firi. Astfel, Iisus Hristos trăia şi lucra
prin amândouă firile, în chip nedespărţit şi neamestecat. Când tămăduia ochiul
orbului, prin firea
omenească atingea ochiul lui,
prin cea dumnezeiască vindeca. Era o singură faptă
dumnezeiască-omenească, săvârşită prin două firi, sau prin lucrarea
dumnezeiască şi lucrarea omenească, în mod nedespărţit, dar şi neamestecat. Căci
deşi vieţuiau şi lucrau împreună, firea şi lucrarea dumnezeiască nu se schimba
în fire şi lucrare omenească. Nu firea omenească vindeca şi nu firea
dumnezeiască îşi mişca mâna spre ochiul orbului. Iisus
Hristos fiind o persoană în două firi, voinţe şi lucrări, unul este Cel Care
voieşte şi lucrează, dar prin două voinţe şi două lucrări. Unul şi acelaşi este
Cel Care flămânzeşte (după firea omenească) şi înmulţeşte pâinile (după firea
dumnezeiască), unul şi acelaşi este Cel Care osteneşte (după firea omenească)
şi vindecă pe slăbănogul din Capernaum şi învie pe Lazăr (după firea
dumnezeiască), unul şi
acelaşi nu are
unde să-Şi plece
capul (după firea omenească) şi e pretutindenea şi chiar
în Sânul Tatălui (după firea dumnezeiască).
171.
De ce a trebuit să fie Iisus Hristos o persoană în două firi?
Numai
fiindcă a fost o persoană în două firi Iisus Hristos ne-a putut mântui. Dacă ar
fi fost două persoane, adică pentru fiecare fire o persoană deosebită, cu alte
cuvinte, dacă firile ar fi fost despărţite, moartea pe cruce ar fi fost numai
moartea unui om şi n-ar fi avut puterea să ne răscumpere. De asemenea firea
omenească nu s-ar fi unit cu Fiul lui Dumnezeu, ca şi cu persoana ei proprie,
dacă n-ar fi avut cine să omoare moartea din această fire şi cine s-o
îndumnezeiască. Iar noi, stând în legătură cu Iisus Hristos, am sta în legătură
cu o persoană omenească, nu cu una dumnezeiască. Dacă
firea dumnezeiască şi cea omenească s-ar fi amestecat într-una singură, ca să
fie o singură fire a unei singure persoane s-ar fi arătat că firea noastră nu
poate fi mântuită, ci numai prefăcută în altceva, poate în fire dumnezeiască.
Iar Iisus Hristos n-ar fi fost nici Dumnezeu, nici om, au poate ar fi fost
numai Dumnezeu. Nemaifiind om, n-ar fi pătimit cu adevărat pentru noi şi noi
n-am mai putea intra în legătură cu El, ca şi cu un om. Şi nemaiputând intra în
legătură cu El ca om, n-am mai intra în legătură nici cu Dumnezeu. Numai
dacă unul şi acelaşi a fost şi Dumnezeu şi om, adică a fost o singură persoană
cu fire dumnezeiască şi omenească, a mântuit firea noastră, deci şi pe noi pe
toţi câţi vrem să ne mântuim. Numai dacă a fost cu adevărat om, a putut patimi
pentru noi şi numai dacă a fost tot acelaşi şi Dumnezeu adevărat, patima Lui a
fost mântuitoare şi El a înălţat firea noastră. Sf.
Grigorie Teologul spune: «Însuşi Cuvîntul lui Dumnezeu... vine la chipul Său şi
cu trup Se îmbracă pentru trup şi cu suflet înţelegător pentru sufletul meu şi,
împreună, pe cel asemenea cu cel asemenea curăţind. Şi întru toate Se face om,
afară de păcat... Şi Se arată Dumnezeu cu firea luată, una (adică o persoană)
din amândouă (firile) cele potrivnice, din trup adică şi din Duh, din care una
e îndumnezeită, iar alta s-a îndumnezeit».
172.
Ce înseamnă „pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire”?
Fiul
lui Dumnezeu nu S-a făcut om pentru plăcerea de a fi om, sau pentru alte
făpturi, ci pentru noi oamenii. Şi când se spune «pentru noi oamenii» se
înţelege «pentru noi oamenii păcătoşi», aşa cum zice Mântuitorul la Cina cea de
Taină: „Acesta este trupul Meu care se dă pentru voi” (Luca 22, 19), înţelegând:
«pentru voi cei păcătoşi». Deci, Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat «pentru noi,
oamenii păcătoşi, şi pentru a noastră mântuire». Şi nu se spune pentru unii
oameni, sau pentru un popor, ci «pentru noi oameni» îndeobşte, adică pentru
toţi oamenii. Dumnezeu a binevoit să dea omului o preţuire atât de mare, încât
S-a făcut şi El om şi rămâne aşa în vecii vecilor, pentru a fi în strânsă
legătură cu noi oamenii.
173.
Ce înseamnă cuvintele: „S-a pogorât din cer”?
«S-a
pogorât din cer» înseamnă că Fiul lui Dumnezeu a binevoit să Se facă şi Fiu al
Omului, să ia, pe lângă firea Sa
atotputernică, şi firea noastră neputincioasă, să Se smerească, purtând toate
ale ei, să ia chip de rob, „să Se deşerte” (Filip. 2, 7) de slava Sa
dumnezeiască, în arătarea şi lucrarea Sa omenească, fără să înceteze de a fi
Dumnezeu, să umble ca om pe pământ şi să fie dispreţuit de mulţi.
«S-a
pogorât din cer» înseamnă că: „bogat fiind, pentru noi a sărăcit, ca noi cu
sărăcia Lui să ne îmbogăţim” (II Cor. 8, 9). Cu alte cuvinte: «El S-a făcut om,
ca noi să ne facem dumnezei»180. S-a unit pe Sine cu firea noastră
neputincioasă, ca firea noastră să se facă tare şi nemuritoare prin unirea cu
firea Sa dumnezeiască.
174.
A părăsit Fiul lui Dumnezeu cerul prin această „pogorâre”?
Fiul
lui Dumnezeu n-a părăsit cerul prin această „pogorâre”. Căci El n-a încetat să
fie şi Dumnezeu şi n-a părăsit firea dumnezeiască. Iar ca Dumnezeu e
pretutindeni şi cu deosebire în cer. El umblă pe pământ cu firea noastră
omenească, dar cu firea dumnezeiască era pretutindeni. Prin firea noastră Se
află «pogorât din cer», dar prin firea dumnezeiască era unit cu tatăl şi cu
Duhul Sfânt, Se află «în sânul Tatălui», în cer. Însuşi El spune despre Sine: „Nimeni
nu s-a suit la cer, decât Cel ce S-a coborât din cer, Fiul Omului, Care este în
cer” (Ioan
3, 13).
175.
Ce înseamnă: „S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut
om”, şi anume de ce spune în chip deosebit „S-a întrupat” şi în chip deosebit
„S-a făcut om”?
„S-a
întrupat” înseamnă cu deosebire „S-a zămislit”, ca început al întrupării. Iar
„S-a făcut om” înseamnă cu deosebire arătarea Fiului lui Dumnezeu ca om între
oameni prin naşterea din Sf. Fecioară Maria. Dar prin cuvântul „S-a întrupat”,
Sf. Părinţi, care au alcătuit Simbolul, au ţinut mai ales să spună cu hotărâre
că Fiul lui Dumnezeu Şi-a alcătuit trup adevărat, nu numai unul părut, cum
spuneau unii eretici, şi de aceea n-a venit cu el din cer, ci l-a luat din Sf.
Fecioară Maria. Iar prin cuvântul „S-a făcut om” au ţinut să sublinieze că Fiul
n-a luat numai un trup fără suflet sau fără minte, cum spuneau alţi eretici, ci
S-a făcut om deplin, cu trup şi suflet cuvântător.
176.
Şi ce înseamnă: „de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara”? Care este partea Duhului
Sfânt şi care a Fecioarei Maria în întruparea Cuvântului?
Fiul
lui Dumnezeu S-a zămislit ca om din Fecioară. Deci S-a zămislit m-a fără de sămânţă bărbătească.
Dar această zămislire
minunată nu s-ar
fi putut face
fără lucrarea Duhului Sfânt.
Duhul Sfânt a făcut ca Fecioara să zămislească fără sămânţă bărbătească pe Fiul
lui Dumnezeu ca om. „Iată îngerul Domnului în vis s-a arătat lui zicând:
„Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria logodnica ta, că ce s-a
zămislit într-însă este de la Duhul Sfânt” (Matei 1, 20). De aceea spune
Simbolul: «şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara». Desigur,
alta este partea Duhului Sfânt şi alta a Fecioarei Maria în întruparea Fiului
lui Dumnezeu. Sf. Duh nu-i dă acestuia firea omenească de la sine, ba nici
măcar o parte din ea. Într-un asemenea caz Fecioara Maria ar fi fost numai un
vas ales prin care ar fi venit Fiul lui Dumnezeu cu un trup adus întreg, sau în
parte, din cer, care deci n-ar mai fi fost un trup adevărat omenesc, luat din
trup omenesc. Dar
Duhul Sfânt dă Fecioarei puterea să-L zămislească fără de sămânţă bărbătească
şi deci fără de păcat. „Şi a zis Maria către înger: „Cum va fi mie aceasta, de
vreme ce eu nu ştiu de bărbat? Şi răspunzând îngerul a zis: „Duhul Sfânt Se va
pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri...” (Luca 1, 34-35).
177.
Duhul Sfânt a fost singur în Fecioara, când aceasta a zămislit pe Fiul lui Dumnezeu
ca om? N-a
fost singur. În acest caz ea ar fi zămislit un om despărţit de Dumnezeu. Ci
Însusi Fiul
lui Dumnezeu era din acest moment în ea, Duhul Sfânt fiind nedespărţit de El.
Fiul lui Dumnezeu a fost nedespărţit de firea Sa omenească din prima clipă a
existenţei ei, din clipa zămislirii. De aceea spune Simbolul despre El însuşi
că „S-a întrupat”, adică Şi-a alcătuit din Fecioara Maria firea omenească. Dar
Duhul Sfânt i-a dat putere Mariei să-L primească pe Fiul lui Dumnezeu în ea, ca
pe cel ce începe să-şi alcătuiască trupul din ea. Căci Dumnezeu lucrează asupra
oamenilor totdeauna prin Duhul Sfânt. Sf.
Ioan Damaschin spune: «Duhul Sfânt S-a pogorât peste ea... dându-i puterea de a
primi Dumnezeirea Cuvântului
şi puterea de
a naşte. Atunci
a umbrit-o Întelepciunea ipostatică şi Puterea Prea
Înaltului Dumnezeu, adică Fiul lui Dumnezeu, Cel de o fiinţă cu Tatăl, ca o
sămânţă dumnezeiască şi Şi-a alcătuit Luişi din sângiurile ei trup
însufleţit».