luni, 9 martie 2015

Aproape 90% dintre elevi inscrisi la ORA DE RELIGIE. Un prim asalt respins, dar nu e momentul de triumfalisme. URGIA ANTICRESTINA E DOAR LA INCEPUT

Dezbaterile impotriva predarii religiei in scoli s-au dovedit a nu fi o problema reala, avand in vedere procentul foarte mare al parintilor care si-au exprimat in scris optiunea pentru participarea copiilor la aceste ore, a declarat, sambata, ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, intr-o conferinta de presa organizata la Braila.
“Procentul este unul foarte mare, ceea ce inseamna ca dezbaterile pe tema predarii religiei in scoli s-au dovedit a nu fi o problema reala. Daca la inceput imi exprimam oarecum ingrijorarea pentru acoperirea normelor didactice pentru colegii nostri profesori de religie, care si-au inceput activitatea in septembrie 2014, este vorba despre 4.200 de cadre didactice din totalul de 6.200 de profesori de religie din sistem, acum nu mai am nicio emotie”, a afirmat Cimpeanu, potrivit Agerpres.
Ministrul a precizat ca pana vineri, la ora 18,00, procentul cererilor inregistrare pentru participarea la orele de religie a elevilor din clasele I-XII era de 89,75%, iar aceasta nu este situatia definitiva.
“La nivel national, pana in cursul zilei de ieri, au fost depuse optiuni pentru participarea la orele de religie clasele I-XII intr-un procent de 89,75%, dar colegii nostri au continuat inregistrarea in sistem a optiunilor primite. Sunt optiuni depuse la nivelul multor scoli care nu au fost introduse in sistem. In mod evident, daca optiunile au fost exprimate, chiar daca data de 6 martie e depasita, toate aceste optiuni vor fi introduse in sistem. Acesta este un statut intermediar al acestor raportari. Avem un maxim de 97,6% in judetul Dambovita si un minim de 80,4%. In Braila avem 90,2%, un procent peste media nationala”, a spus Cimpeanu.
Acestora li se adauga si optiunile exprimate pe parcursul perioadei de inscriere in clasa pregatitoare, care se desfasoara in prima etapa, conform calendarului, pana pe date de 13 martie. […]/ integral pe hotnews.ro
  • Romania Libera:
Ministrul Educaţiei susţine că aproape 90% dintre elevi s-au înscris la cursurile de religie
Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, susţine că 88% dintre elevii care fac în prezent religie s-au înscris să urmeze în continuare acest curs iar, dintre copiii înscrişi la clasa pregătitoare pentru anul şcolar 2015-2016, 93,45% au optat de asemenea să studieze religie, informează Mediafax.
Până vineri la ora 12.00 au fost introduse în baza de date 2.082.476 de cererei de înscriere la ora de religie, în condiţiile în care 2.364.838 de elevi au această disciplină opţională în oferta educaţională. Totodată, dintre cele 137.293 de cereri de înscriere la clasa pregătitoare pentru următorul an şcolar, pe 128.300, respectiv pe 93,45 la sută, figurează opţiunea pentru ora de religie, a mai anunţat ministrul.
La nivel naţional, în învăţământul preuniversitar sunt 3.095.000 de elevi, dintre care doar 2.364.838 sunt eligibili pentru studiul religiei, restul fiind cei din grădiniţe, şcoala postliceală, dar şi formele de învăţământ seral sau fără frecvenţă.
Curtea Constituţională a decis, în 12 noiembrie 2014, că articolul 18, alineatul 2, teza I din Legea educaţiei naţionale privind obligaţia de a face cerere pentru ca un elev să nu participe la ora de religie este neconstituţional, oficiali ai CC precizând că, urmare a hotărârii, o astfel de solicitare va trebui făcută de cei care vor să studieze disciplina. CC arăta, în motivarea deciziei, că oferta educaţională pentru această disciplină este de natură să afecteze libertatea de conştiinţă.
Decizia CC devine executorie după 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, respectiv în 9 martie.
Inspectorul General Școlar: 85 la sută dintre elevii bucureşteni, înscrişi la religie
Ponderea elevilor bucureşteni înscrişi pentru a continua pregătirea la disicplina religie era, vineri, la ora 12.00, de 85 la sută, dar procesul este dinamic, a declarat, inspectorul General Școlar Constantin Trăistaru, relatează Mediafax.
El a transmis că, până în acest moment, s-au înscris 160.000 de elevi, din totalul celor 188.000 eligibili pentru studiul acestei discipline, a spus inspectorul general şcolar, cu precizarea că mai sunt cereri de validat.
La nivel naţional, în învăţământul preuniversitar sunt 3.095.000 de elevi, dintre care doar 2.359.880 sunt eligibili pentru studiul religiei, restul fiind cei din grădiniţe, şcoala postliceală, dar şi formele de învăţământ seral sau fără frecvenţă.
În formularul de înscriere se solicită directorului unităţii de învăţământ participarea elevului la orele de religie, cu menţionarea unuia din cele 18 culte recunoscute conform Legii 489/2006, printre care: Biserica Ortodoxă Română, Biserica Romano-Catolică, Biserica Română Unită cu Roma, Greco-Catolică, Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România, Cultul Musulman, Arhiepiscopia Bisericii Armene, Biserica Reformată din România, Biserica Evanghelică Română, Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea din România şi Organizaţia Religioasă Martorii lui Iehova. […]
Furtuna artificială din jurul religiei în şcolile româneşti se încheie cu o victorie a Bisericii Ortodoxe Române: majoritatea covârşitoare a părinţilor au depus cereri pentru menţinerea acestei materii, conform datelor furnizate de ministrul Educaţiei.
Nu am nicio îndoială că vor apărea în zilele ce urmează îndrăzneţe investigaţii jurnalistice care vor dezvălui semnături false, manipulări, presiuni şi – de ce nu? – chiar torturi aplicate părinţilor şi copiilor pentru menţinerea orelor de religie. Corul bocitoarelor seculariste îşi va relua fără preget intonarea gângavă a mantrelor favorite: 18.000 de biserici versus 400 de spitale, statul să nu mai sprijine financiar cultele, catedrala costă 200 de miliarde de euro, preoţii au salarii mai mari decât medicii etc.
Bineînţeles, va fi condamnată aprig campania de promovare a religiei în şcoli organizată de Biserica Ortodoxă Română, conform logicii strâmbe că este permisă o campanie mediatică susţinută împotriva bisericii, dar biserica nu are voie să se folosească de aceleaşi mijloace. „Ia-l de pe mine că-l omor!” Dacă s-ar apuca cineva să scormone în vieţile private ale propovăduitorilor Remus Cernea şi Emil Moise aşa cum s-a întâmplat în cazurile a sute de preoţi, răcnetele de indignare ar depăşi decibelii deranjanţi ai clopotelor din bisericile citadine şi poate chiar trâmbiţele de la Ierihon. 
Pe de altă parte, rămân nerezolvate problemele Bisericii Ortodoxe Române: profesorii de religie cu pregătire precară, manualele prost alcătuite (dar aici vorbim de o problemă generală a învăţământului românesc), transformarea parohiilor într-o reţea de multi-level marketing destinată strângerii de fonduri pentru o catedrală mult prea ambiţioasă, luxul afişat de unii înalţi ierarhi, ruptura dintre cler şi credincioşi. Însă mirenii au trecut peste toate acestea şi şi-au înscris copii pe mai departe la orele de religie.
Esenţa dezbaterii nu este reprezentată de menţinerea sau scoaterea din programa şcolară a orelor de religie, până la urmă românii au rămas creştini şi după jumătate de secol de comunism, fără religie în şcoală. Miza chestiunii este alta: ingineria socială, modificarea generaţiilor viitoare. O minoritate agresivă s-a folosit de chiţibuşuri avocăţeşti cu intenţia de a elimina „îndoctrinarea” copiilor majorităţii populaţiei. 
Ţinta mărturisită: peste câteva generaţii religia să nu mai aibă nici o relevanţă în România. Aş fi de acord să fie scoasă ora de religie din şcoli cu condiţia interzicerii oricărei ore de etică, morală sau educaţie civică în care să se facă propagandă secularist-ateistă. Deocamdată ora de religie va fi menţinută pentru majoritatea elevilor din România, însă va trebui să ne pregătim să respingem introducerea educaţiei civice care clădeşte „omul nou” după chipul şi asemănarea lui Remus Cernea. 
Între timp, Biserica Ortodoxă Română trebuie să-şi rezolve problemele interne şi să revină la tradiţia care a ţinut-o sute de ani: legătura vie dintre cler şi credincioşi. Clipurile de propagandă nu rezolvă nimic pe termen lung.
În campania îndreptată împotriva orei de religie mai multe idei au fost reluate obsesiv, pentru a se fixa temeinic în mintea românului. Părintele trebuia să conștientizeze cât de periculoasă și nefolositoare pentru educația copilului este învățătura creștină. Din fericire mintea românului de pe urmă a fost mai presus de estimarea adversarilor iar manipulările nu au prins. Încă o dată părinții au mărturisit identitatea spirituală a României prin cele peste 2.000.000 de cereri completate, credința că Dumnezeu este iubire și iubirea este de la Dumnezeu.
Am abordat în rândurile următoare șapte dintre cele mai ”rulate” dintre aceste clișee, cu siguranță nu sunt singurele dar eu cel puțin le-am întâlnit la fiecare click, emisiune, articol ce au vizat acest subiect.

1. Ora de religie îndoctrinează!

Dacă ora de religie îndoctrinează în România, atunci îndoctrinează și în Europa. 30% dintre elevii germani dau la bacalaureat obiectul religie având în programă două ore pe săptămână. Mai mult, în trei dintre landurile germane a fost acceptată în școli și ora de religie creștin ortodoxă. Învățământul confesional este o normă a libertății și democrației fiind prezent în Europa în state precum Germania, Austria, Finlanda, Belgia, Spania, Italia, Polonia, Ungaria, Portugalia sau Olanda.
În aceeași cheie dacă ora de religie îndoctrinează acum, a îndoctrinat și în trecut. Rezultă de fapt că noi toți suntem un neam de îndoctrinați, de la Neagoe Basarab cu învățăturile lui către fiul său Teodosie până la părinții noștri ce au avut grijă să ne boteze în ascuns pe vremea comunismului.
Ideea de îndoctrinare eu o văd de fapt ca justificarea unei intoleranțe față de valorile tradiționale. Conform celor care atacă ora de religie cetățenii creștini ai acestei țări ar trebui să își uite sistemul de valori iar copiii acestora să primească o educație neutră, străină de aceste repere, treptat Biserica ar trebui să se retragă sau să fie ”retrasă” din învățământ, din istorie, din societate. A fost de-a dreptul toxică intervenția unor domni ”specialiști” veniți să acrediteze această idee în dezbaterile ce au avut loc la Hotnews sau Gândul. Poți numi educația îndoctrinare? Poți, dacă vrei să manipulezi.

2. Ora de religie promovează intoleranța!

Studiile sociologice demonstrează contrariul. Conform celui mai recent sondaj realizat în România deFundația pentru o Societate Deschisă ”ateii sunt mai intoleranți decât majoritatea românilor față de aproape toate grupurile sociale în legătură cu care au fost chestionați: romi, sectanți, maghiari, musulmani, evrei, săraci.” În măsura în care ateii militează împotriva orei de religie iar aceștia nu participă la ora de religie, logica simplă ne arată că de fapt ora de religie promovează în societatea românească toleranța.
În acest context declarații de genul ora de religie este ”un sistem idiot, care atrage idioți și produce alți idioți” făcute de Toma Pătrașcu, reprezentant ateu, nu dovedesc decât nevoia de toleranță în societatea românească. Barba non facit philosophum domnule Toma Pătrașcu!
Istoria recentă ne-a arătat unde poate duce o ideologie atee. Aceasta ucide omul, ucide identitatea sa, mă gândesc la reeducările din temnițele comuniste, din lagăre, la milioanele de execuții și deportări. Articolul 29 din Constituție subliniază că ”libertatea conştiinţei este garantată; ea trebuie să se manifeste în spirit de toleranţă şi de respect reciproc.” Ori exact aceste dimensiuni lipsesc în discursul secularist de astăzi, respectul pentru valorile celuilalt și toleranța.

3. Locul orei de religie este în biserică, statul român este un stat laic

Cum s-a afirmat și în manifestul comunității Părinți pentru Ora de Religie o educaţie complexă, completă şi de calitate a copiilor presupune și dimensiunea spiritualității iar aceasta se desăvârșește în familie, în biserică și în școală.
Dorința creștinilor de a își educa și crește copiii în armonie cu învățătura creștină, printr-o oră de educație spirituală în acord cu Sfânta Scriptură, a fost fundamentată de Constituție fără echivoc în articolul 32: ”În şcolile de stat, învăţământul religios este organizat şi garantat prin lege.”
Mai mult articolul 33 din Constituția României punctează: ”Statul trebuie să asigure păstrarea identităţii spirituale”. Tradiția spirituală a României este creștinismul, o mărturisește fără echivoc istoria. Componenta spirituală a fost exclusă din școala românească doar prin grefarea forțată a comunismului în spațiul românesc.
Statul român nu este un stat laic iar aceasta nu o spun eu, o spun specialiștii în Drept Constituțional din România. Toți ne dorim astăzi un stat modern dar în nici un caz laicitatea distructivă din Franța care a scos în stradă peste un milion de protestatari. Înainte de venirea la putere a comuniștilor Biserica a fost prezentă activ în societate. Este tradiția spirituală a acestui neam, așa au trăit românii până să le fie impus comunismul de către regimul sovietic de ocupație.

4. Problema manualelor de religie

În toate dezbaterile și articolele îndreptate împotriva orei de religie a fost citat obsesiv un manual retras de doi ani, publicat de o editură particulară și aprobat de facto de comisia Ministerului Educației. A pleca de la două exemple din acest manual și a vorbi despre manualele de religie în general, fără a le cunoaște măcar conținutul și mă refer în special la domnul Toma Pătrașcu pe care l-am avut partener într-o dezbatere, este greu de calificat.
Calitatea manualelor din învățământul românesc este absolut necesar să fie îmbunătățită și manualele de religie nu fac nici ele excepție. Bunăvoință există, slavă Domnului! Eu personal cred că parteneriatul dintre Ministerul Educației și Biserica Ortodoxă încheiat în 2014 este cadrul optim pentru aceste îmbunătățiri.

5. Libertatea de conștiință a părinților

Adeseori a fost invocată în dezbateri, de exemplu în discursul domnului Remus Cernea, libertatea de conștiință a părinților.
Ceea ce nu cunosc toți părinții este că societatea civilă atee face constant presiuni asupra Ministerului Educației pentru introducerea unei orei de educație sexuală ca materie obligatorie în școli, într-o formulă departe de orice abordare creștină. Un astfel de proiect pilot a fost susținut de către ASUR și în cadrul ultimului Festivalul al Științei, este vorba despre programul ”Sexul versus Barza”. Ce fel de libertate de conștiință au părinții creștini care nu vor putea să își retragă copilul de la o materie în care sunt inserate idei pro-avort sau în care se face propagandă pentru stilul de viață homosexual?

6. Școala este pentru știință!

”Infiltrarea Bisericii în sistemul de educație este o realitate tristă și care nu este de natură a încuraja educația științifică” rostită de Toma Pătrașcu bate foarte bine cu “Religia este opiu pentru popor, religia trebuie să fie declarată o chestiune particulară.” Vladimir Ilici Lenin
Pentru ateismul militant științele sunt rodul raționalismului care eliberează umanitatea de religie. Ceea ce se obliterează complet este faptul că mulți oameni de știință au putut să pună bazelor cunoașterii științifice și să revoluționeze domenii precum medicina, fizica, astronomia sau matematica fiind în același timp oameni profund religioși. Mă gândesc pe scurt la Newton, Pasteur, Pascal sau Euler dar și la Nicolae Paulescu sau George Manu. Recunoașterea realizărilor acestora oameni înseamnă totodată acceptarea inexistenței vreunui conflict între educația religioasă și gândirea științifică. Virtual vorbind copiii acestor inventatori nu ar fi lipsit probabil de la ora de religie, părerea mea…

7. Să fie studiată istoria religiilor, ora de religie are o abordare unilaterală!

Încă din primul an de școală copiii învață despre Oamenii din lumea întreagă și despre diversitatea acestora. În fiecare clasă a învățământului liceal sunt abordate teme referitoare la alte religii și confesiuni pornind cu religiile antice în clasa a IX-a, cele orientale în clasa a X-a (hinduismul, budismul, confucianismul) și continuând cu iudaism, islam și istoria creștinismului în clasele a XI-a și a XII-a.
Din punct de vedere pedagogic studiul comparat al religiei este o excentricitate, nu poate fi abordat la ciclul primar sau gimnazial. În Uniunea Europeană istoria religiilor se predă efectiv în locul religiei confesionale în Estonia și modelul este din punct de vedere sociologic nesemnificativ.

Epilog

Astăzi expiră termenul de depunere a cererilor de înscriere pentru ora de religie. Deja celebra aplicațieSIIIR duduie sub degetele doamnelor din secretariate, cel puțin în București sunt încă mii de cereri neprocesate.
Ceea ce rămâne după această campanie este mobilizarea mărturisitoare a părinților. România, contrar vremurilor, este spirituală prin excelență și poate fi unită în credință. Din punctul meu de vedere este un destin și mă bucur că se vădește chiar și în acest context.
Totodată și cele rele au ieșit la suprafață cu acest prilej, să avem fiecare dintre noi grijă la ura de după ușă, este un semn că avem de lucrat cu noi înșine indiferent prin ce metodă și pe ce cale. Speranța mea este ca prin urmarea binelui aproapelui să putem desăvârși unitatea noastră iar ora de religie duce acest mesaj în școala românească.

Jurnaliștii creștini au înfrânt zdrobitor presa mainstream în bătălia pentru ora de religie



În ultimele luni câteva publicații mainstream, cu jurnaliști bine stipendiați de fundația Soroș sau Stratfor și alte organizații occidentale ateiste și de propagandă LGTB au dus o campanie furibundă și grețoasă împotriva orei de religie în școli și a BOR. Îmi venea să vomit când citeam editorialele de pe Adevărul, Gândul, Hotnews, EVZ, Ziare.com sau România Liberă, în care se trăgea cu gloanțe oarbe din toate direcțiile împotriva orei de religie, se critica preoții ortodocși, profesorii și se linșa mediatic BOR. Atacurile susținute ale presei mainstream erau sprijinite și de voci din politică și societatea civilă distructivă a tot ce e valoare românească și religioasă, în frunte cu Remus Cernea, Monica Macovei, Alina Mungiu sau CTP. Chiar și televiziunile generaliste de știri Realitatea TV sau RTV au dus o politică împotriva orei de religie sub masca unei pseudo-deontologii, în care se favorizau invitații atei care criticau în general Ortodoxia. Presa maintream tributară jurnalismului de tip comunist și “securistoid” de factură atee și materialistă, au sprijinit furibund campania pornită de profesorul soroșist din Buzău, cu complicitatea Curții Constituționale, o rămășiță juridică cu “elefanți” moșteniți din subcultura marxistă și atee, de la cursurile de CSP de dinainte de 1989.
Când a demarat campania împotriva orei de religie în școli, presa mainstream și activiștii atei finanțați de Soros și americanii de la Strafor au crezut că au câștigat partida și creștinii ortodocși vor fi îngenunchiați de politica secularistă agresivă și antiromânească. Dumenzeu nu le-a ajutat. E meritul jurnaliștilor creștini și al publicațiilor naționalist-ortodoxe, care au susținut necondiționat înscriereea elevilor la ora de religie și care au dus o campanie de apărare și promovare a valorilor ortodoxe. În prima linie pentru susținerea orei de religie au stat publicațiile creștine independente: Doxologia, Cuvânt Ortodox, Buciumul, ActiveNews, NapocaNews, Creștin Ortodox, Ziariști Online, Familia Ortodoxă și personalități creștine ca Iulian Capsali, Victor Roncea sau Eugen Tănăsescu. Nu în ultimul rând, trebuie să recunoștem forța de convingere a televiziunii și radio Trinitas, care împreună cu Radio Renașterea, au făcut diferența față de presa mainstream ce a susținut campania de scoatere a lui Dumnezeu din școli. Rezultatul a fost covârșitor în favoarea presei creștine. Peste două milioane de elevi, adică peste 90% dintre școlari au depus cererea pentru ca să urmeze la școală ora de religie și pentru valorile creștin-ortodoxe. Campania anti-BOR a presei mainstream nu a avut niciun rezultat. A scos în evidență faptul că în România reală cei care sunt atei și împotriva ortodoxiei reprezintă doar o minoritate nu mică, ci doar minuscură, zgomotoasă și fără impact real printre români. Presa creștină, deși mult mai discretă, nesprijinită de televiziunile generaliste care fac jocul celor care sunt împotriva ortodoxiei și valorilor românești, este mult mai citită și mai ascultată de către români față de presa mainstream care se dovedește doar o musculiță jurnalistică gălăgioasă, fără substanță și valoare, goală pe dinăuntru, prin sprijinirea ateismului de factură bolșevică. “Cruciada copiilor” pentru ora de relige dovedește forța și perenitatea neamului nostru românesc, care ascultă de Dumnezeu și de vocea presei creștine și refuză manipularea unei prese aflate pe statele de plată străine sau de către politicieni ca Macovei și Cernea ce sunt doar tinichele ruginite și zgomotoase pe pieptul bombat de vid al urmașilor bolșevicilor din anii 50, ce și-au mutat reședința de la Moscova la Washington.
Ionuț Țene

TED-TALKS: PARADOXUL OPTIUNILOR. De ce exista nefericire in societatile prospere ale “libertatii individuale”?


SURSA TRADUCERII: CUVANTUL-ORTODOX
Barry Schwartz, Psiholog, despre paradoxul opțiunilor
Vă voi vorbi despre niște lucruri dintr-o carte de-a mea care sper că vor rezona cu alte lucruri pe care le-ați auzit deja și voi încerca să fac eu însumi unele legături, în cazul în care le-ați ratat. Vreau să încep cu ceea ce numesc „doctrina oficială”. Doctrina oficială a ce? Doctrina oficială a tuturor societăților occidentale industrializate. Și această doctrină oficială sună cam așa: dacă suntem interesați să maximizăm nivelul de bunăstare al cetățenilor noștri, calea de a o realiza este de a maximiza nivelul de libertate individuală. Motivul pentru aceasta este atât că libertatea este în mod intrinsec bună, valoroasă, meritorie, esențială pentru a fi om. Și pentru că dacă oamenii sunt liberi atunci fiecare dintre noi putem acționa individual și face lucruri care vor maximiza bunăstarea noastră și nimeni nu trebuie să decidă în locul nostru. Calea de a maximiza libertatea este maximizarea alegerilor.
Cu cât au mai multe alegeri, cu atât oamenii au mai multă libertate, și cu cât au mai multă libertate, cu atât au un trai mai îmbelșugat.
Asta, cred, că este atât de bine încastrată în sistemul nostru că nu i-ar trece nimănui prin cap s-o pună la îndoială. Și ne este adânc implementată în viețile noastre. O să vă ofer câteva exemple despre ce a făcut realizabil pentru noi progresul din ultima vreme. Acesta este un supermarket. Nu unul foarte mare. Vreau să spun doar două cuvinte despre sosurile pentru salate. 175 de sosuri pentru salate în supermarketul meu, asta dacă nu socotim și cele 10 tipuri diferite de uleiuri de măsline ultrarafinate și cele 12 oțeturi balsamice pe care le poți cumpăra ca să-ți faci propriile sosuri pentru salate într-un număr foarte mare, în cazul în care nici unul dintre cele 175 pe care le oferă magazinul nu te satisfac. Deci așa e la supermarket. Și apoi te duci la magazinul de componente electronice să-ți configurezi un sistem stereo — boxe, CD player, casetofon, transformator, amplificator. Și în acest magazin de componente electronice există o grămadă de sisteme stereo. Putem configura șase milioane și jumătate de sisteme stereo diferite din componentele care sunt în oferta unui singur magazin.
Trebuie să recunoașteți că asta înseamnă o grămadă de optiuni. În alte domenii — în lumea comunicațiilor. A existat o epocă, atunci când eram copil, în care puteai să primești orice tip de serviciu telefonic vroiai atâta timp cât era oferit de Ma Bell. Închiriai telefonul. Nu îl cumpărai. Apropo, una dintre consecințele acestui fapt era că telefonul nu se strica niciodată. Și acele zile sunt demult apuse. Acum, noi avem o diversitate aproape nelimitată de telefoane, mai ales în lumea telefoanelor mobile. Acestea sunt mobilele viitorului. Preferatul meu e cel din mijloc — cu MP3 player, aparat de tuns părul din nas și torță pentru făcut cremă de zahăr ars. Și dacă din întâmplare nu l-ați văzut încă în magazin puteți sta liniștiți pentru că în curând o să-l vedeți. Și rezultatul este că îi face pe oameni să intre în magazine și să pună această întrebare. Și știți care este răspunsul la întrebare? Răspunsul este „Nu.” Nu este posibil să cumperi un telefon care să nu știe prea multe.
Și în alte domenii ale vieții care sunt mult mai importante decât cumpărăturile, există această creștere bruscă a numărului de opțiuni. Sistemul sanitar — în Statele Unite nu mai e cazul că te duci la doctor și acesta îți spune ce să faci. În schimb, te duci la doctor și acesta îți spune, păi, avem varianta A și varianta B. A are aceste avantaje și aceste riscuri. B are aceste avantaje și aceste riscuri. Ce vrei să faci? Și tu zici „Doctore, ce să fac?” Și doctorul spune, A are aceste avantaje și aceste riscuri iar B avantajele astea și riscurile astea. Ce vrei să faci? Și tu spui „Dar dacă ai fi în locul meu, tu ce-ai face, doctore?” Și doctorul spune „Dar nu sunt în locul tău.” Și rezultatul este — îi spunem „autonomia pacientului” ceea ce o face să pară un lucru benefic. Dar ceea ce e de fapt e o tranziție a responsabilității și deciziilor hotărâtoare de la cineva care știe ceva — în cazul acesta doctorul — la cineva care nu știe nimic și este aproape sigur bolnav și astfel nu în cea mai bună formă pentru a lua decizii — în cazul acesta pacientul.
Există un nivel uriaș de publicitate pentru medicamentele cu rețetă adresat oamenilor ca mine și ca tine, ceea ce, dacă te gândești un pic, nu are nici o logică, deoarece noi nu le putem cumpăra. De ce ni se adresează nouă publicitatea dacă nu le putem cumpăra? Răspunsul e că cei care fac asta se așteaptă ca noi să ne sunăm doctorii în dimineața următoare și să le cerem să ne schimbe rețetele.
Ceva atât de important ca identitatea noastră a devenit acum o problemă de alegere, și această tranziție are rolul de a arăta asta. Că noi nu moștenim o identitate ci avem posibilitatea de a o inventa. Și că putem să ne reinventăm oricât de des avem chef. Și asta înseamnă că în fiecare zi când te trezești trebuie să hotărăști ce fel de persoană vrei să fii. Cu tot respectul pentru căsătorie și familie a existat o epocă în care presupunerea de la care pornea aproape oricine era că trebuie să te căsătorești cât de devreme poți, și apoi să începi să ai copii cât mai repede. Singura opțiune era cu cine, nu când anume și nici ce vei face după aceea.
În zilele noastre, totul ne este foarte la îndemână. Predau unor studenți incredibil de inteligenți și le dau de lucru cu 20 la sută mai puțin decât făceam eu. Și asta nu pentru că ar fi mai puțin deștepți, și nu pentru că ar fi mai puțin harnici. Ci pentru că sunt preocupați cu tot felul de întrebări „Ar trebui să mă căsătoresc sau nu? Ar trebui s-o fac acum? Ar trebui să mă căsătoresc mai târziu? Ar trebui să am întâi copii, sau o carieră?” Toate acestea sunt întrebări care te consumă. Și ei vor răspunde la aceste întrebări, indiferent dacă asta înseamnă să nu-și facă toate temele pe care le dau și să nu ia o notă bună la cursurile mele. Și asta și trebuie să facă. Acestea sunt întrebări importante la care trebuie să răspunzi. Munca — suntem binecuvântați, așa cum sublinia și Carl cu tehnologia care ne permite să muncim în fiecare minut al fiecărei zile din orice loc de pe planetă — mai puțin de la Hotelul Randolph.
Apropo, există o zonă într-un colț, pe care n-am s-o dezvălui nimănui, în care funcționează wireless-ul. N-o să vă spun despre ea pentru că vreau s-o folosesc eu. Așadar asta înseamnă că această incredibilă libertate de a alege pe care o avem în legătură cu munca, este că trebuie să luăm o decizie, iarăși și iarăși și iarăși dacă ar trebui sau n-ar trebui să lucrăm. Putem merge să vedem cum jocă puștiul nostru fotbal și să avem mobilul într-un buzunar și Blackberry-ul în celălalt și laptop-ul, probabil că pe genunchi. Și chiar dacă toate sunt închise în fiecare minut în care ne uităm cum puștiul mutilează un meci de fotbal, ne întrebăm „Ar trebui să răspund la acest apel? Ar trebui să răspund la acest email? Ar trebui să scriu ciorna acestei scrisori?” Și chiar dacă răspunsul la întrebare este „nu” este sigur că experiența meciului de fotbal al puștiului tău va fi foarte diferită față de cum ar fi fost fără ele. Așadar, oriunde ne uităm, lucruri mari și mici, obiecte și chestii care țin de stilul de viață, viața e o chestie de opțiuni. Și lumea în care trăiam arăta cam așa. Ca să zicem așa, aveam unele alegeri de făcut, dar nu totul era o chestiune de opțiune. Și lumea în care trăim acum arată așa. Și întrebarea este, asta-i bine sau rău? Și răspunsul e da.
Cu toții știm ce-i bine la asta, așa că voi vorbi despre ce-i rău. Toate aceste alegeri au două efecte, două efecte negative asupra oamenilor. Unul dintre efecte, în mod paradoxal, este că produce paralizie, mai degrabă decât eliberare. Cu atât de multe opțiuni din care pot alege, oamenilor li se pare foarte dificil să opteze pentru ceva. Vă ofer un exemplu foarte semnificativ, un studiu despre investițiile în planurile de pensii private. Un coleg de-al meu a avut acces la datele de investiții de la Vanguard, uriașa companie de fonduri mutuale care are aproape un milion de angajați și aproape 2000 de sedii. Și ce-a aflat este că pentru fiecare 10 fonduri mutuale pe care le oferea angajatorul, rata de participare scădea cu două procente. Oferi 50 de fonduri mutuale – se înscriu cu 10 la sută mai puțini angajați decât dacă ai oferi numai cinci. De ce? Deoarece cu 50 de fonduri mutuale dintre care să alegi, e al naibii de greu să te hotărăști ce fond să alegi așa că o lași pe mâine. Și apoi pe poimâine și apoi pe răspoimâine și iar pe răspoimâine, tot pe răspoimâine și bineînțeles că acest răspoimâine nu mai vine niciodată. Înțelegeți că asta nu înseamnă doar că acei oameni vor consuma mâncare pentru câini după ce ies la pensie deoarece nu au destui bani să pună deoparte, asta înseamnă că stabilirea unei decizii este atât de greu de făcut că renunță la sume mari de bani din fondurile de compensare pe care le-ar oferi angajatorul. Neparticipând, ei dau cu piciorul la sume de până la 5000 de dolari pe an din partea angajatorului, care le-ar plăti fericit fondurile de compensare. Așadar încremenirea este o consecință atunci când ai prea multe opțiuni. Și cred că asta face ca lumea să arate cam așa.
Chiar vrei să iei decizia cea bună dacă este pentru toată eternitatea, nu-i așa? Nu vrei să alegi fondul de investiții greșit sau nici măcar sosul pentru salate greșit. Așadar, acesta este un efect. Al doilea este că și dacă reușim să depășim starea de încremenire și să facem o alegere până la urmă vom fi mai puțin satisfăcuți cu rezultatul alegerii decât am fi fost dacă aveam mai puține opțiuni dintre care să alegem. Și sunt câteva motive pentru asta. Unul dintre ele este că având o grămadă de sosuri pentru salată dintre care să aleg dacă cumpăr unul și nu este perfect — și, știi, care sos pentru salată este? Este ușor să-ți imaginezi că ai fi putut face o alegere diferită care ar fi fost mai bună. Și ce se întâmplă este că alternativa pe care ți-o imaginezi îți induce regrete față de alegerea pe care ai făcut-o și aceste regrete scad din satisfacția pe care o obții de pe urma alegerii făcute chiar dacă aceasta a fost o decizie bună. Cu cât ai mai multe opțiuni, cu atât e mai ușor să regreți ceva care este dezamăgitor în legătură cu opțiunea pe care ai ales-o.
În al doilea rând, ceea ce economiștii numesc cost de oportunitate. Dan Gilber a demonstrat foarte clar în această dimineață vorbind despre cum modul în care evaluăm lucrurile că depinde cu ce le comparăm. Ei bine, atunci când sunt o multitudine de alternative de luat în considerare este ușor să-ți imaginezi caracteristicile atrăgătoare ale alternativelor pe care le respingi și asta te face mai puțin satisfăcut de alternativa pe care ai ales-o. Iată un exemplu. Îmi cer scuze celor care nu sunt New Yorkezi.
Dar iată cum ar trebui să raționați. Avem aici acest cuplu din Hamptons. O proprietate foarte scumpă. Plajă superbă. O zi minunată. Au tot ce le trebuie. Ce și-ar putea dori mai mult? „Ei bine, la dracu” se gândește tipul: „E august. Toți din cartierul meu din Manhattan sunt plecați. Aș putea parca chiar în fața biroului.” Și petrece două săptămâni sâcâit de ideea că ratează șansa, zi de zi, de a avea un loc de parcare minunat. Costurile de oportunitate scad din satisfacția pe care o avem de pe urma alegerii chiar dacă ceea ce alegem este excepțional. Și cu cât sunt mai multe opțiuni de luat în seamă cu atât caracteristicile atrăgătoare ale acestor opțiuni vor fi percepute de noi ca fiind costuri de oportunitate. Iată un alt exemplu. Această caricatură spune o grămadă de lucruri. Ne spune că ar trebui să trăim clipa și probabil că ar trebui să facem lucrurile mai încet. Dar una dintre chestiunile pe care le spune este că oricând alegi un lucru alegi să nu faci alte lucruri. Și toate celelalte lucruri pot avea o mulțime de trăsături atrăgătoare și asta va face ceea ce faci tu mai puțin atractiv.
În al treilea rând: extinderea așteptărilor. Asta m-a lovit atunci când am vrut să-mi înlocuiesc blugii. Port blugi aproape tot timpul. Și a existat o epocă în care blugii erau de un singur fel și îi cumpărai și-ți stăteau pe tine ca dracu și erau incredibil de neconfortabili și dacă îi purtai suficent de mult timp și îi spălai de destule ori începeau să stea mai bine. Așa că m-am dus să-mi înlocuiesc blugii după ce i-am purtat ani buni pe cei vechi și am zis „Uite, vreau o pereche de blugi, asta-i măsura mea.” Și vânzătorul a spus „Vrei să fie strâmți, largi, potriviți? Vrei cu nasturi sau cu fermoar? Îi vrei prespălați sau înălbiți în acid? Vrei să fie gata uzați? Îi vrei evazați, îi vrei drepți, bla bla bla…” Și nu mai termina. Mi-a picat fața și după ce mi-am revenit, am zis: „Vreau să fie de tipul celor care erau singurul tip”
N-avea nici o idee care-s ăia așa că am petrecut o oră probând toate perechile alea blestemate de blugi și am plecat din magazin — ăsta-i adevărul — cu blugii care mi s-au potrivit cel mai bine dintre toți pe care i-am avut. Am ales mai bine. Toate aceste opțiuni au făcut posibil să aleg mai bine. Dar mă simțeam mai rău. De ce? Am scris o carte în care am încercat să îmi explic asta. Motivul pentru care m-am simțit mai rău e că având toate aceste opțiuni disponibile așteptările mele despre cum ar trebui să fie o pereche de blugi buni au crescut. Aveam așteptări foarte scăzute. Nu aveam nici o așteptare deosebită atunci când erau de un singur fel. Acum când sunt 100 de sortimente, mama lui, unul dintre ele trebuie să fie perfect. Și ceea ce am obținut a fost bun, dar nu perfect. Așa că am comparat ceea ce am primit cu ceea ce așteptam și rezultatul e că am fost dezamăgit în comparație cu ceea ce speram. Adăugarea de opțiuni în viețile oamenilor nu poate face altceva decât să crească așteptările pe care oamenii le au despre cât de bune trebuie să fie acele opțiuni. Și drept urmare asta va duce la mai puțină satisfacție chiar dacă se obțin rezultate bune. Nimeni din lumea marketingului nu știe asta. Pentru că dacă ar ști, voi n-ați avea idee despre ce vorbesc eu. Adevărul e mai mult cam așa.
Motivul pentru care totul era mai bun atunci când totul era mai rău e că atunci când totul era mai rău era de fapt posibil ca oamenii să experimenteze surprize plăcute. În ziua de azi, în lumea în care trăim — noi, cetățenii industrializați și avuți care așteptăm perfecțiunea — cel mai bun lucru pe care-l poți spera e că lucrurile vor fi atât de bune cât te aștepți să fie. Nu vei fi niciodată plăcut surprins deoarece așteptările tale și ale mele se înalță până la cer. Secretul fericirii — pentru asta ați venit cu toții — secretul fericirii e să ai așteptări reduse.
Vreau să spun — doar un scurt moment autobiografic — că am de fapt o soție și e chiar de-a dreptul minunată. N-aș fi putut găsi ceva mai bun. Nu m-am stabilit undeva. Dar să te așezi la casa ta nu-i neapărat un lucru atât de rău. În sfârșit, o consecință a cumpărării unei perechi de blugi care nu-ți vine bine când poți să cumperi un singur fel e ca atunci cand nu esti multumit si te intrebi de ce anume si cine-i de vină, răspunsul e clar. Lumea e de vină. Ce-ai fi putut să faci? Atunci când sunt sute de stiluri diferite de blugi disponibile și cumperi una care te dezamăgește și te întrebi de ce, cine-i de vină? E la fel de clar că răspunsul la întrebare e: tu. Ai fi putut să alegi mai bine. Cu o sută de feluri diferite de blugi la alegere nu ai nicio scuză pentru eșec. Așa că atunci când oamenii iau decizii, chiar dacă rezultatele alegerilor făcute sunt bune se simt dezamăgiți de ele, se învinovățesc.
Depresia a erupt în lumea industrializată în cadrul ultimei generații. Cred că o contribuție importantă — nu singura, dar importantă la această erupție a depresiilor și de asemenea a sinuciderilor, este că oamenii au experiențe care sunt dezamăgitoare deoarece standardele lor sunt prea ridicate. Și atunci când trebuie să-și explice aceste experiențe cred că ei sunt de vină. Așa că rezultatul general e că o ducem mai bine, obiectiv vorbind, și ne simțim mai rău. Așa că dați-mi voie să vă reamintesc. Aceasta este doctrina oficială, aceea pe care cu toții o credem adevărată și este în întregime falsă. Nu este adevărată. Fără discuție că să ai câteva alegeri e mai bine decât niciuna, dar de aici nu rezultă că multe alegeri sunt mai bune decât câteva. Există un număr magic. Nu știu care e. Dar sunt destul de sigur că am trecut de mult de acel punct în care alegerile ne îmbunătățeau stilul de viață.
Acum, ideea — aproape am terminat — ideea de reținut, lucrul la care să vă gândiți este acesta. Ceea ce permite toate aceste alegeri în societățile industrializate este bunăstarea materială. Există o mulțime de locuri în lume și am auzit de câteva dintre ele unde problema lor nu este că au prea multe opțiuni. Problema e că au prea puține. Așadar, chestiunea despre vorbesc eu este o problemă ciudată a societăților occidentale, moderne și bogate. Și ceea ce este frustrant și supărător este asta: Steve Levitt a vorbit ieri despre cum aceste scaune pentru copii scumpe și greu de instalat nu ajută. Sunt bani aruncați pe geam. Ceea ce vă spun eu e că aceste opțiuni, scumpe și complicate nu numai că nu ajută. Ele chiar provoacă durere. Ele chiar ne fac să ne simțim mai rău.
Dacă ceva din ceea ce permite ca în societățile noastre să facem toate alegerile pe care le facem ar fi transferat în societățile în care oamenii au prea puține opțiuni nu numai că viețile acelora ar fi îmbunătățite dar și viețile noastre s-ar ameliora. Asta e ceea ce economiștii numesc principiul Pareto. Redistribuirea veniturilor va face să ne fie mai bine tuturor — nu doar oamenilor săraci — datorită modului în care acest exces de alegeri ne îmbolnăvește. În concluzie. Se presupune că citiți această caricatură și fiind o persoană sofisticată veți spune ”A! Ce știe peștele ăsta? Știi că nimic nu e posibil în acest acvariu.” Imaginație sărăcită, o vedere mioapă asupra lumii — așa am citit-o și eu prima oară. Însă, cu cât m-am gândit mai mult la ea cu atât am ajuns să cred că peștele știe ceva. Pentru că adevărul este că dacă spargi acvariul pentru ca totul să fie posibil, nu mai ai libertate. Ai înlemnire. Dacă spargi acvariul astfel încât totul este posibil, scazi nivelul satisfacției. Crești încremenirea și scazi satisfacția. Oricine are nevoie de un acvariu. Acesta este aproape sigur prea limitat — probabil chiar și pentru un pește, insa cu siguranță pentru noi. Dar absența unui acvariu metaforic este o rețetă pentru nefericire și presupun eu, dezastru. Vă mulțumesc foarte mult.

UN ZIARIST DIN CLUJ SPUNE ADEVARUL DESPRE NEOBOLSEVICII ATEI DIN MASS-MEDIA SI DIN ONG-uri!


În ultimele luni câteva publicații mainstream, cu jurnaliști bine stipendiați de fundația Soroș sau Stratfor și alte organizații occidentale ateiste și de propagandă LGTB au dus o campanie furibundă și grețoasă împotriva orei de religie în școli și a BOR. Îmi venea să vomit când citeam editorialele de pe Adevărul, Gândul, Hotnews, EVZ, Ziare.com sau România Liberă, în care se trăgea cu gloanțe oarbe din toate direcțiile împotriva orei de religie, se critica preoții ortodocși, profesorii și se linșa mediatic BOR. Atacurile susținute ale presei mainstream erau sprijinite și de voci din politică și societatea civilă distructivă a tot ce e valoare românească și religioasă, în frunte cu Remus Cernea, Monica Macovei, Alina Mungiu sau CTP. Chiar și televiziunile generaliste de știri Realitatea TV sau RTV au dus o politică împotriva orei de religie sub masca unei pseudo-deontologii, în care se favorizau invitații atei care criticau în general Ortodoxia. Presa maintream tributară jurnalismului de tip comunist și “securistoid” de factură atee și materialistă, au sprijinit furibund campania pornită de profesorul soroșist din Buzău, cu complicitatea Curții Constituționale, o rămășiță juridică cu “elefanți” moșteniți din subcultura marxistă și atee, de la cursurile de CSP de dinainte de 1989.
Când a demarat campania împotriva orei de religie în școli, presa mainstream și activiștii atei finanțați de Soros și americanii de la Strafor au crezut că au câștigat partida și creștinii ortodocși vor fi îngenunchiați de politica secularistă agresivă și antiromânească. Dumenzeu nu le-a ajutat. E meritul jurnaliștilor creștini și al publicațiilor naționalist-ortodoxe, care au susținut necondiționat înscriereea elevilor la ora de religie și care au dus o campanie de apărare și promovare a valorilor ortodoxe. În prima linie pentru susținerea orei de religie au stat publicațiile creștine independente: Doxologia, Cuvânt Ortodox, Buciumul, ActiveNews, NapocaNews, Creștin Ortodox, Ziariști Online, Familia Ortodoxă și personalități creștine ca Iulian Capsali, Victor Roncea sau Eugen Tănăsescu. Nu în ultimul rând, trebuie să recunoștem forța de convingere a televiziunii și radio Trinitas, care împreună cu Radio Renașterea, au făcut diferența față de presa mainstream ce a susținut campania de scoatere a lui Dumnezeu din școli. Rezultatul a fost covârșitor în favoarea presei creștine. Peste două milioane de elevi, adică peste 90% dintre școlari au depus cererea pentru ca să urmeze la școală ora de religie și pentru valorile creștin-ortodoxe. Campania anti-BOR a presei mainstream nu a avut niciun rezultat. A scos în evidență faptul că în România reală cei care sunt atei și împotriva ortodoxiei reprezintă doar o minoritate nu mică, ci doar minuscură, zgomotoasă și fără impact real printre români. Presa creștină, deși mult mai discretă, nesprijinită de televiziunile generaliste care fac jocul celor care sunt împotriva ortodoxiei și valorilor românești, este mult mai citită și mai ascultată de către români față de presa mainstream care se dovedește doar o musculiță jurnalistică gălăgioasă, fără substanță și valoare, goală pe dinăuntru, prin sprijinirea ateismului de factură bolșevică. “Cruciada copiilor” pentru ora de relige dovedește forța și perenitatea neamului nostru românesc, care ascultă de Dumnezeu și de vocea presei creștine și refuză manipularea unei prese aflate pe statele de plată străine sau de către politicieni ca Macovei și Cernea ce sunt doar tinichele ruginite și zgomotoase pe pieptul bombat de vid al urmașilor bolșevicilor din anii 50, ce și-au mutat reședința de la Moscova la Washington.
http://www.napocanews.ro/…/jurnalistii-crestini-au-infrant-…