Semnalam aparitia unei pagini pe facebook deosebit:
Opriți manipularea și demagogia ASUR și OFCR
Decizia
CCR din 12 noiembrie 2014 este neconstituțională... între membrii CCR
nu există NICIUN specialist în Drept Constituțional! Fostul avocat al
poporului, Gheorghe Iancu, profesor de Drept Constituțional a demontat
hotarârea CCR pe care a numit-o, miercuri seară – 4 martie la
Realitatatea TV "curte de bloc" spre disperarea lui Emil Moise și Remus
Cernea. Statul român nu este laic. Un singur stat
în lume este laic – Franța. Hotarârea CCR poate fi atacată oricând
pentru că spune profesorul nu e constituțională. Acest lucru îl poate
face oricine. În viziunea profesorului de Drept Constitutional suntem cu
toții în eroare. Hotărârea nu are valoare obligatorie decât ca formă de
reglementare în materie și nu se poate substitui Parlamentului și altor
legi în vigoare.
o pagină de actualităţi privind statutul orei de religie în conştiinţa celor interesaţi de formarea religioasă a tineretului din România „NIHIL SINE DEO!”
sâmbătă, 7 martie 2015
Religia în școli. Sofisme și argumente
Articol scris de Nicolae Turcan,
lector universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă, Universitatea Babeș-Bolyai,
Cluj-Napoca.
Tema orei de religie a devenit
obsesivă. Fiecare își dă cu părerea după propria-i măsură: unii, din lumea
academică, se arată dezamăgiți de calitatea intelectuală a profesorilor de
religie; progresiștii societății civile susțin că Darwin are dreptate (ca și
cum dreptatea lui ar exclude automat puterea creatoare a lui Dumnezeu!); alții
atacă – pur și simplu din ură – Biserica, evidențiindu-i defectele (de care nu
duce lipsă) și uitându-i calitățile (pe care, onești să fim, le deține); un cor
de voci indignate condamnă manualele de religie, iar ateii, o minoritate mai
mult sau mai puțin agresivă, atacă religia însăși. Și lista nu se oprește aici.
Să recunoaștem că dreptatea ar putea
fi, subiectivist și relativist vorbind, în grădina fiecăruia. Dar să fim de
acord, în același timp, că toleranța față de alteritate trebuie exersată mereu
de la început, fiindcă în „zgomotul și furia” dezbaterilor ea este, cel mai
adesea, uitată. Firește că pare mai ușor, teoretic vorbind, să fii tolerant în
numele unei religii a iubirii, decât în numele ateismului militant. Creștinii
ar trebui să fie mai înțelegători decât ateii și poate că chiar sunt. Deviații
se pot întâlni însă și de o parte și de alta, iar ipocrizia se poate insinua în
orice declarație de iubire la adresa umanității sau a lui Dumnezeu. Trebuie să
recunoaștem însă că există și iubire autentic creștină, care-și cunoaște măsura
demnității și autenticității sale umane și, prin participare și imitație, vorba
lui Platon, își încearcă și măsura demnității și autenticității sale divine.
Este o iubire ce reușește să se manifeste, cu toleranță și înțelegere, chiar
față de propriii dușmani. Cine are ochi de văzut o vede.
Predarea religiei în școli este un
lucru bun, s-o subliniem încă o dată. Nu putem arunca pisica moartă în curtea
Bisericii pentru corupția din țară, atâta timp cât există o putere
judecătorească menită să pună ordine în acest domeniu. Că nu se văd rezultatele
orei de religie predate în ultimii douăzeci de ani este un sofism. În aceeași
logică am putea continua astfel: după kilometrii de autostradă construiți în
România în ultimii 20 de ani, ar trebui să tragem concluzia că nici alte ore
sau facultăți, mai puțin religioase, n-au produs mare lucru; la fel, dacă ne
interogăm asupra finanțelor, economiei, afacerilor etc. din această perioadă
postdecebristă ar trebui să punem problema legitimă dacă facultățile de profil
mai merită să existe!… Prin urmare, este evident că argumentația nu se suține
nici în privința orelor de religie.
Nu putem demoniza ora de religie nici
pentru că profesorii n-ar fi la măsura doctorilor (reali) în teologie și n-ar
stăpâni subtilitățile scolasticii medievale (deși unii o pot face, cinste
lor!). Credința a avansat și prin puterea pe care dragostea i-a dat-o, prin
oamenii extraordinari care au însuflețit această dragoste a lui Dumnezeu față
de toți. Și prin sfinți mai puțin culți, dar plini de dragoste și înțelegere,
nu doar prin scriitori și gânditori de geniu. În măsura în care profesorul de
religie își îndeplinește rolul său, ora de religie se justifică. Excepțiile
sunt, ca peste tot, excepții. Iată de pildă scandalul dintre elevii și
profesorii liceelor de elită clujene care dovedește că profesori insuportabili,
grobieni, lipsiți de respect, indiferenți și ignoranți sunt și la alte materii.
Or aceasta nu justifică desființarea acelor ore! Să-i mulțumim bunului Dumnezeu
că încă se mai predau biologie, fizică, matematică, chimie, educație civică
etc. în pofida unor dascăli care nu sunt la înălțimea vocației! De aceea, nici
acest argument împotriva profesorilor de religie nu e decât umoare și ură,
restul fiind pasibil de îmbunătățire.
Au început depunerea cererilor pentru
ora de religie. Contrariază faptul că trebuie completată o cerere standard, ca
și cum românii n-ar ști să facă o cerere scrisă de mână pe o coală albă. (Am
putea să ne întrebăm ironic: oare ce profesori vor fi fiind vinovați și ce ore
ar trebui scoase din școală pentru această „ignoranță”?) Apoi contrariază
numărul mare de cereri, majoritar. Argumentul majorității încă mi se pare
funcțional: dacă minoritatea avea dreptul să nu facă ora de religie, completând
o cerere, de ce această nebunie generalizată în care majoritatea e nevoită să
facă cereri pentru ca minoritatea să n-o facă? Pentru că așa cere legea, îmi
veți spune și pentru ca minoritarul să nu se simtă marginalizat. Dar atunci,
deși nu aceasta este miza discuției despre religie, nu pot să nu avansez o
propunere ironică: haideți să fim egalitariști și să aplicăm aceeași regulă și
pentru minoritari și pentru majoritari și într-un an să completeze cererea cei
ce vor să facă religie, în altul cei ce nu vor să facă religie. Măcar așa nu
s-ar simți nimeni ofuscat de hiperbolizata suferință a completării cererii.
După cum vedeți ne încurcăm în lucruri
infime, vecine cu meschinăria. Sofisme care, paradoxal, dezvăluie câteva
adevăruri: că lupta antireligioasă, chiar dacă minoritară, are miză mult mai
puțin infimă și are o energie surprinzătoare pentru o țară educată cincizeci de
ani în ateismul comunist; că victoria recentă a antireligioșilor, după cum
spunea Radu Preda, este „o victorie a intoleranței”, de aceea minoritarii ar
trebui să fie toleranți cu majoritarii în aceeași măsură în care cer ei înșiși
toleranță; și, în fine, că logica depunerii cererilor numai de către majoritari
nu este… logică.
În rest, numai de bine. Cred că
religia ar trebui predată în școli, chiar dacă s-ar introduce, în plus, și
istoria religiilor, tocmai pentru că ora de religie are un atu: copiii pot
învăța despre propria lor tradiție și despre propria lor identitate, nu din
afara ei, ci din interior, asigurându-se de o înțelegere mai bună. Despre
familia mea nu învăț (esențial) de la vecini. Dacă rămânem la distincția
existențială dintre cunoaștere și înțelegere: chiar dacă un ateu cunoaște
creștinismul și îl poate preda exemplar, aceasta nu înseamnă că-l va și
înțelege cu adevărat. Exemplificând din perspectivă ortodoxă, nu văd un ateu
vorbind cum se cuvine despre teologia mistică a Bisericii de Răsărit sau despre
sfinții ei. (Probabil că acest argument se aplică și în cazul altor religii și
confesiuni.) Așa că este preferabilă ora de religie.
Nu în ultimul rând, să nu uităm că
există și patologii ale rațiunii, nu numai ale religiei (vezi dezbaterea dintre
Habermas și Ratzinger). Extremismul poate fi găsit în ambele tabere și el se
cere amendat indiferent unde apare, spre a nu face victime. Pentru a nu se
radicaliza și a ieși de sub privirea publică, devenind prin îmbolnăvire
spirituală extremism religios, religia trebuie predată așa cum se cuvine, sub
semnul toleranței, al înțelegerii și al păcii sociale. Pe de altă parte, ora de
religie, cu mult mai mult decât ora de istoria religiilor – care este, în sine,
„distantă” religios – poate contracara patologiile rațiunii, care au vărsat, la
rândul lor, atâta sânge în istorie.
Prin urmare, chiar dacă mai poate fi
îmbunătățită în privința programei și a profesorilor, sau poate tocmai de
aceea, ora de religie merită să rămână, mai ales în contextul introducerii unor
alte ore (istoria religiilor, etică socială etc.). Cred că există suficiente
argumente pentru. Și destule sofisme împotrivă.
Ora de religie.Greul de-acum incepe!
E doar o fărâmă de luptă câștigată. Iar lupta nu e cu alții, ci cu noi înșine.
Suntem creștini și, io’te șoc!, mulți recunoaștem asta. Suntem
binecuvântați să fim creștini – dar, nu trebuie să ne mulțumim cu vechea
ori cu proaspăta descoperire. Binecuvântarea nu vine din prea multe
merite, ci din prea multă Iubire.
A ne culca acum pe lauri înseamnă a ne
mulțumi cu o fărâmă de luptă câștigată și cu un întreg război pierdut.
Căci, greul de abia acum începe. S-a câștigat o șansă. Revenind
în vechea stare, aia de amorțire și de lâncezeală, de lipsă de
comunicare și de implicare, de binecuvântare prost înțeleasă, nu vom
face decât să ne autodistrugem. Iar atunci va fi exclusiv vina noastră!
Pentru că vina altora… nu a fost decât aceea de a ne trezi!
De a ne uni! De a ne ține în stare de veghe! Nu s-au gândit, bieții, că
vom avea puterea de a strânge rândurile încă o dată, pentru încă o
luptă! Îmbătați de faptul că la sfârșitul anului am avut curajul de a vota omul, în defavoarea ortodoxului fariseu
– și-au imaginat că am întors spatele credinței. Că prin
nediscriminare, toleranță și obiectivitate (de care suntem acuzați c-am
duce lipsă) am uitat de Dumnezeu și că ne permitem să ne lăsăm copiii în
bătaia vântului.
Am demonstrat, însă, încă o dată, că în
mijlocul furtunii și în al 12-lea ceas știm să chibzuim și să alegem
corect. Al 12-lea ceas a trecut. Avem mult de muncă și de luptă acum, cu
noi înșine. Toate greșelile
amintite în dezbateri și toate minusurile cu adevărat existente trebuie
reparate. Trebuie să ne recunoaștem părțile de vină și rănile, pentru a
ne putea vindeca.
Trebuie să readucem în mijlocul discuțiilor copiii. Și pe Dumnezeu. Și bucuria că Dumnezeu este Iubire! Atunci,
copiii vor veni și vor reveni mereu cu drag la ora de religie. Și vor
înțelege mai bine decât noi, cei mari, care-i faza cu nașterea lumii, cu
Maica Domnului și cu toți sfinții care ne ocrotesc, cu implicarea în
viața unei biserici și cu credința că viața nu se sfârșește o dată cu
bătăile inimii.
Copiii noștri nu sunt proști!
Și nu o oră din 168 – câte are o săptămână – îi va spăla pe ei pe
creier! Copiii noștri vor primi informații pentru minte și pentru suflet
și vor putea apoi, în cunoștință de cauză, să creadă sau să nu creadă
în „poveștile” ce li se spun. Vor putea să se atașeze de profesorul de
religie sau să-l taxeze pentru lipsa tactului pedagogic – după ce toți dascălii
au conștientizat deja, sper!, că nu predau un simplu obiect, iar
aroganța, dezinteresul, plictiseala și amenințările cu focul iadului
n-au ce căuta la CV.
Copiii noștri nici la biserică nu se vor duce pentru că „așa trebuie”.
Și, nici nu se vor duce „acolo unde trebuie”. Vor merge acolo unde vor
găsi uși deschise, un zâmbet și-o vorbă bună și, inclusiv acolo unde vor
simți că banul lor mult, puțin, luminează mai mult decât un buzunar.
Copiii noștri nu sunt proști! Și, nici
n-au nevoie de privarea unor „ore de îndoctrinare” pentru a se deștepta.
Copiii noștri vor fi cei care, prin exemple și contraexemple de
acasă, de la ora de religie, din viață și de la biserică vor demonstra
că a fi un bun creștin nu înseamnă „crede și nu cerceta”, nu înseamnă a
te face preș în fața tuturor, cum nu înseamnă nici a sări la beregată
sau a îndepărta pe cei din jur, pe motiv că-s mai altfel decât ei.
Copiii noștri vor simți că s-au născut creștini pentru ceva mai mult
decât a fi numiți „pupători de oase”. Ei ne vor ajuta, poate, să
înțelegem, că rugăciunile simple și spuse din toată inima își află
răspunsurile, iar răspunsurile generează mulțumire!
Fără intenția de a jigni, subliniez că n-am
nicio pretenție să înțeleagă cele ce spun vreun autointitulat ateu sau,
pur și simplu, vreun credincios la el în suflet, la el acasă
– pornit total împotriva orei de religie, a bisericilor ridicate în
defavoarea școlilor și spitalelor sau a popilor burtoși, setați pe
câștiguri ușoare. Pentru că lupta mea nu e cu ei.
Lupta mea e cu mine și cu tine – om din
sistemul de învățământ, profesor de religie, preot, mamă, tată, simplu
credincios aflat în „partidul pro-religie”. Lupta noastră e să înmulțim fărâma dobândită
acum. Să n-o risipim, să n-o aruncăm, să n-o uităm. Să profităm de
bobârnacul care ne-a zdruncinat și să învățăm ceva de pe urma lui. Să
dăm slavă lui Dumnezeu pentru toate încercările ce ne amintesc că suntem
vii! Să ne creștem frumos copiii, în dragoste și
respect, în înțelegere, în minte deschisă și suflet curat, într-o grijă
sporită pentru binele și ajutorul aproapelui.
Avem multe de făcut și doar din exterior
par a fi toate floare la ureche. Avem de câștigat sau avem de pierdut.
Rezultatul ține de noi și de felul în care vom continua să luptăm.
Capul drept, comportamentul decent, propriul exemplu de bun creștin –
dar, nu strigat în gura mare, ci asumat în traiul de zi cu zi – toate
acestea constituie un avantaj. La polul opus, superioritatea
și îngâmfarea, gura mare și mintea puțină. deciziile luate la nervi și
fără strop de rugăciune, toate ne vor duce la vale. Și toate vor întări pecetea de îndoctrinați și de habotnici pe care deja o purtăm.
Luptele noastre nu sunt cu alții. Luptele noastre sunt cu noi înșine. Și cu încercarea de a fi în fiecare azi un pic mai buni decât ieri.
http://saptepietre.ro/2015/03/ora-de-religie-greul-de-acum-incepe.html
Ministrul Educației: Dezbaterile împotriva predării religiei în școli s-au dovedit a nu fi o problemă reală
Dezbaterile împotriva predării religiei în
școli s-au dovedit a nu fi o problemă reală, având în vedere procentul
foarte mare al părinților care și-au exprimat în scris opțiunea pentru
participarea copiilor la aceste ore, a declarat, sâmbătă, ministrul
Educației, Sorin Cîmpeanu, într-o conferință de presă organizată la
Brăila.
"Procentul este unul foarte mare, ceea ce înseamnă că dezbaterile pe tema predării religiei în școli s-au dovedit a nu fi o problemă reală. Dacă la început îmi exprimam oarecum îngrijorarea pentru acoperirea normelor didactice pentru colegii noștri profesori de religie, care și-au început activitatea în septembrie 2014, este vorba despre 4.200 de cadre didactice din totalul de 6.200 de profesori de religie din sistem, acum nu mai am nicio emoție", a afirmat Cîmpeanu.
Ministrul a precizat că până vineri, la ora 18,00, procentul cererilor înregistrare pentru participarea la orele de religie a elevilor din clasele I-XII era de 89,75%, iar aceasta nu este situația definitivă.
"La nivel național, până în cursul zilei de ieri, au fost depuse opțiuni pentru participarea la orele de religie clasele I-XII într-un procent de 89,75%, dar colegii noștri au continuat înregistrarea în sistem a opțiunilor primite. Sunt opțiuni depuse la nivelul multor școli care nu au fost introduse în sistem. În mod evident, dacă opțiunile au fost exprimate, chiar dacă data de 6 martie e depășită, toate aceste opțiuni vor fi introduse în sistem. Acesta este un statut intermediar al acestor raportări. Avem un maxim de 97,6% în județul Dâmbovița și un minim de 80,4%. În Brăila avem 90,2%, un procent peste media națională", a spus Cîmpeanu.
Acestora li se adaugă și opțiunile exprimate pe parcursul perioadei de înscriere în clasa pregătitoare, care se desfășoară în prima etapă, conform calendarului, până pe date de 13 martie.
"Înscrierile în clasa pregătitoare vor continua și, pe cale de consecință, exprimarea opțiunilor pentru participarea la orele de religie va continua la nivelul clasei pregătitoare. Situația de aseară era de 93,75%, ca procent al părinților care au optat pentru participarea copiilor la orele de religie la nivelul clasei pregătitoare", a explicat Cîmpeanu.
Ministrul Educației a precizat că nu există niciun impediment legal pentru ca opțiunile pentru participarea elevilor la orele de religie să nu fie exprimate și în cursul anului școlar.
"Vom avea o situație consolidată la începutul săptămânii viitoare, dar asta nu înseamnă că există vreun impediment legal pentru continuarea exprimării opțiunilor de participare la orele de religie. Dacă vor exista cazuri în care s-a dorit exprimarea opțiunii, dar, din anumite motive, cum ar fi părinți plecați în străinătate, care nu au lăsat împuternicire bunicilor pentru a exprima opțiunea, aceasta va fi luată în considerare", a completat ministrul.
AGERPRES/(A — autor: Ecaterina Ignat, editor: Claudia Stănescu)
http://www.agerpres.ro/social/2015/03/07/ministrul-educatiei-dezbaterile-impotriva-predarii-religiei-in-scoli-s-au-dovedit-a-nu-fi-o-problema-reala-17-44-27
Mesajul IPS Părinte Arhiepiscop Ioachim adresat tuturor susținătorilor predării Religiei în școlile publice din România.
nia.
Iubiţii mei fii duhovniceşti,
Felicităm şi binecuvântăm pe toţi cei care au optat pentru menţinerea orelor de religie în învăţământul primar şi gimnazial.
Zilele acestea toţi factorii responsabili de educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor în şcoală au făcut un autentic efort, mobilizându-se ca să se împlinească cerinţele forurilor abilitate ale statului cu privire la învăţământul religios în şcolile publice.
Pentru aceasta, cu multa recunoştinţă, mulţumim părinţilor, că şi-au dat acordul ca fiii şi fiicele lor să primească învăţătura lui Hristos, predată sistematic în şcoală.
Mulţumim colaboratorilor noştri de la Centrul eparhial, inspectorilor de religie, din judeţele Bacău şi Neamţ, pentru sprijinul logistic şi buna coordonare a acestei activităţi.
Mulţumim, de-asemeni, părinţilor protopopi şi preoţi, care au sprijinit cu devotament acţiunea profesorilor de religie din şcoli, care, la rându-le, s-au arătat adevăraţii noştri misionari în şcolile publice.
Un gând de apreciere aparte îndreptăm către membrii Asociaţiei Părinţi pentru ora de religie (APOR) pentru zelul şi demnitatea creştină cu care s-au implicat în susţinerea orei de religie, mărturisind astfel ataşamentul faţă de Hristos, faţă de Biserica din care fac parte.
Nu în ultimul rând transmitem un gând de mulţumire directorilor şi colaboratorilor lor, care au lucrat pentru împlinirea în condiţii optime a cerinţelor impuse de Ministerul Educaţiei.
Rugăm pe Bunul Dumnezeu să binecuvânteze pe toţi, iar copiilor să le lumineze sufletele şi minţile spre dobândirea învăţăturilor folositoare şi a formării lor ca mădulare trainice ale Bisericii şi neamului.
†IOACHIM,
Arhiepiscopul Romanului și Bacăului
(Roman, 7 martie 2015)
http://www.epr.ro/ganduri-de-apreciere-pentru-toti-sustinatorii-orei-de-religie
Felicităm şi binecuvântăm pe toţi cei care au optat pentru menţinerea orelor de religie în învăţământul primar şi gimnazial.
Zilele acestea toţi factorii responsabili de educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor în şcoală au făcut un autentic efort, mobilizându-se ca să se împlinească cerinţele forurilor abilitate ale statului cu privire la învăţământul religios în şcolile publice.
Pentru aceasta, cu multa recunoştinţă, mulţumim părinţilor, că şi-au dat acordul ca fiii şi fiicele lor să primească învăţătura lui Hristos, predată sistematic în şcoală.
Mulţumim colaboratorilor noştri de la Centrul eparhial, inspectorilor de religie, din judeţele Bacău şi Neamţ, pentru sprijinul logistic şi buna coordonare a acestei activităţi.
Mulţumim, de-asemeni, părinţilor protopopi şi preoţi, care au sprijinit cu devotament acţiunea profesorilor de religie din şcoli, care, la rându-le, s-au arătat adevăraţii noştri misionari în şcolile publice.
Un gând de apreciere aparte îndreptăm către membrii Asociaţiei Părinţi pentru ora de religie (APOR) pentru zelul şi demnitatea creştină cu care s-au implicat în susţinerea orei de religie, mărturisind astfel ataşamentul faţă de Hristos, faţă de Biserica din care fac parte.
Nu în ultimul rând transmitem un gând de mulţumire directorilor şi colaboratorilor lor, care au lucrat pentru împlinirea în condiţii optime a cerinţelor impuse de Ministerul Educaţiei.
Rugăm pe Bunul Dumnezeu să binecuvânteze pe toţi, iar copiilor să le lumineze sufletele şi minţile spre dobândirea învăţăturilor folositoare şi a formării lor ca mădulare trainice ale Bisericii şi neamului.
†IOACHIM,
Arhiepiscopul Romanului și Bacăului
(Roman, 7 martie 2015)
http://www.epr.ro/ganduri-de-apreciere-pentru-toti-sustinatorii-orei-de-religie
Obligatorie, opţională sau facultativă? Ce se întâmplă cu ora de Religie începând de luni, când vechea lege se consideră abrogată de decizia CCR Citeste mai mult: adev.ro/nkr6ct
Parlamentarii nu au găsit nici până
acum o nouă variantă legislativă care să reglementeze participarea elevilor la
ora de Religie, în urma deciziei Curţii Constituţionale de la sfârşitul anului
trecut. Astfel, de luni, articolul din Legea Educaţiei care stabilea
modalitatea de înscriere la acest curs nu va mai exista. De duminică, articolul
din Legea Educaţiei care reglementează participarea la ora de Religie este
automat abrogat, în urma deciziei Curţii Constituţionale care a schimbat regula
de înscriere la această disciplină. Asta pentru că în cele 45 de zile care s-au
scurs de la publicarea motivării sentinţei CCR, aleşii nu au reuşit să modifice
Legea Educaţiei în sensul cerut de judecători. Deputaţii din Comisia de
Educaţie şi cea Juridică au promis că se vor întâlni marţi să dezbată varianta
finală a articolului care va reglementa modalitatea de înscriere la ora de
Religie. Între timp, această disciplină se va desfăşura în continuare ca până
acum pentru elevii care au depus cerere de participare până pe 6 martie, a
explicat ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu. „Au existat şi până la decizia
CCR elevi care nu făceau ora de Religie. După ce vom vedea în ce formă a decis
Parlamentul să transpună decizia CCR la nivelul Legii Educaţiei, vom avea o
metodologie de derulare a orelor de Religie în care vom identifica şi soluţia
pentru copiii care nu merg la acest curs“, a declarat Cîmpeanu. Miercuri, votul
final în plen Deputaţii vor vota, miercuri, în plen controversatul proiect prin
care se aduc modificări la Legea Educaţiei privind ora de Religie. „Acel
articol incriminat îl vom armoniza cu decizia CCR, care spune că este
neconstituţional să ceri persoanei care alege să nu studieze religia să facă
solicitare pentru a se retrage de la oră. Nici nu se putea să facem altfel“, a
explicat deputatul PNL Radu Zlati, membru în Comisia pentru Învăţământ.
Deputatul a confirmat şi faptul că cel mai târziu marţi, membrii Comisiei
pentru Învăţământ se vor reuni în şedinţă comună cu membrii Comisiei Juridice
pentru a armoniza formele agreate ale articolului. „Ambele texte răspund
deciziei CCR. Noi am specificat că opţiunea pentru ora de Religie se face de
către elevul major, tutore sau părinte, iar aceleaşi persoane pot depune
solicitare pentru a nu face ora de Religie, dacă, între timp, elevul se
răzgândeşte. Comisia Juridică a venit cu un text mai larg, practic au legiferat
ceea ce CCR nu le cerea explicit“, a mai afirmat deputatul Zlati. (Alina
Boghiceanu)
CE VOR FACE ELEVII CARE LUNI AU RELIGIE
De luni însă, în Legea Educaţiei,
modalitatea de participare la ora de Religie nu va mai fi reglementată. Rămâne,
în schimb, decizia Curţii Constituţionale care a intrat în vigoare pe 23
ianuarie, zi în care a fost publicată în Monitorul Oficial. Din acel moment,
elevii care voiau să participe la ora de Religie trebuiau să depună o
solicitare în acest sens. Ca de obicei, autorităţile guvernamentale şi
parlamentare au reacţionat cu întârziere. Ministerul a mobilizat şcolile abia
de la mijlocul lunii februarie, când s-a decis ca până pe 6 martie, elevii care
mai doresc să urmeze ora de Religie să depună cerere în acest sens. Numărul
cererilor depuse s-a îngroşat în special după ce Patriarhia a demarat o
campanie de mediatizare a orei de Religie. Consiliul Naţional al
Audiovizualului (CNA) a recomandat chiar televiziunilor să difuzeze clipurile
Patriarhiei, lucru criticat de o profesoară de Matematică, care a cerut
printr-o scrisoare deschisă ca CNA să-şi retragă decizia fiindcă mesajul este
fals şi manipulator. „Vă sesizez în regim de urgenţă o situaţie referitoare la
spotul promoţional transmis pe TVR1 în seara zilei de 4 martie 2015 (la finalul
emisiunii «Vorbeşte liber», aprox. ora 21.50) în campania pe care aţi
recomandat-o spre a fi difuzată în această perioadă referitoare la ora de
Religie. Mesajul textual de la finalul spotului este «Înscrie-ţi copilul până
la 6 martie la ora de religie sau ora se va desfiinţa». Mesajul este fals
factual şi manipulator. În primul rând pentru că ora de Religie va fi în
continuare în oferta obligatorie a şcolilor, conform Constituţiei României şi
Legii Educaţiei naţionale. În plus, nu doar că informaţia falsă induce în
eroare publicul într-o chestiune sensibilă, dar manipulează în interesul
particular al unei părţi implicate, nerespectând în felul ăsta codul de reglementare
al conţinutului audiovizual pe care dvs. îl aplicaţi în această cauză“, se
arată în sesizarea făcută de profesoara Monica Mocanu.
RELIGIA, OBLIGATORIE, OPŢIONALĂ SAU FACULTATIVĂ
Decizia Curţii Constituţionale cu privire la procedura de înscriere la ora de
Religie aruncă în dezbatere un alt aspect controversat al legii educaţiei, şi
anume statutul acestei discipline. Este ea obligatorie, opţională sau
facultativă? Pe de o parte, ora de Religie este inclusă în trunchiul comun de
studiu, care are un caracter obligatoriu. Astfel, se garantează dreptul
constituţional la educaţie religioasă şi în conformitate cu propria confesiune,
spun judecătorii Curţii Constituţionale. Pe de altă parte, disciplina Religie
include elemente specifice confesionale de dogmatică, catehism şi liturgică,
ceea ce înseamnă că nu poate fi impusă pentru că ar încălca un alt drept
constituţional. Mai exact, art 29 spune că „nimeni nu poate fi constrâns să
adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrare convingerilor
sale”. Astfel, judecătorii CC au interpretat caracterul obligatoriu al aceste
discipline ca fiind adresat doar statului, nu şi elevilor majori sau
părinţilor, care au dreptul să aleagă ce cult religios să studieze sau dacă
doresc să studieze vreun cult religios. Şi deputatul independent Remus Cernea
spune acelaşi lucru, că "obligativitatea orei de Religie se referă doar la
stat, nu şi la elev. Pentru elev, în realitate, Religia este facultativă, fiind
o disciplină mai specială, care ţine de libertatea de alegere a
fiecăruia", a explicat Cernea. În motivarea CCR scrie în felul următor:
“Caracterul obligatoriu al Religiei, ca disciplină şcolară, parte a trunchiului
comun nu poate fi opus elevilor, întrucât instituirea lui are drept scop
atingerea exigenţelor constituţionale mai sus arătate, prin îndeplinirea de
către stat a obligaţiei de a include această disciplină în planul-cadru de
învăţământ. Prin urmare, obligativitatea disciplinei Religie este opozabilă
numai statului care este ţinut de necesitatea organizării învăţământului
religios prin asigurarea predării Religiei pentru cele 18 culte
recunoscute". În altă ordine de idei, termenul opţional se foloseşte în
sistemul de învăţământ pentru materiile obligatorii între care elevii pot
alege. Ora de Religie, cum nu este materie obligatorie, nu poate fi considerată
opţional, explică Emil Moise, profesorul care a atacat legea educaţiei la
Curtea Constituţională. „Aparteneţa la trunchiul comun nu se traduce prin
faptul că ora de Religie este obligatorie pentru fiecare copil, ci că trebuie
să se regăsească obligatoriu în oferta şcolii. Disciplina opţională este
obligatoriu să o urmezi, doar că o alegi singur dintr-o ofertă. Astfel, ora de
Religie nu se încadrează nici în această definiţie, deci este facultativă pentru
elevi”, a explicat Emil Moise. Orice presiune pentru participarea la ora de
Religie este infracţiune Societatea civilă a atras atenţia în mai multe rânduri
asupra presiunilor care se fac în şcoală asupra elevilor şi părinţilor ca să
semneze cererea de înscriere la ora de Religie, iar neregulile au ajuns până la
urechile ministrului educaţiei Sorin Cîmpeanu, după cum a mărturisit la un post
de radio. "Solicitarea ministerului a fost aceea de a aduce la cunoştinţa
părinţilor şi elevilor posibilitatea de a opta, nu obligativitatea. Dacă există
şcoli care au avut iniţiative suplimentare vor răspunde pentru modul în care au
acţionat. Oficial, nu mi-au fost aduse la cunoştinţă astfel de cazuri, dar
neoficial am auzit că sunt şi am solicitat să mi se aducă la cunoştinţă care
sunt acele cazuri", a spus Cîmpeanu la Europa FM.
Parlamentarii nu au
găsit nici până acum o nouă variantă legislativă care să reglementeze
participarea elevilor la ora de Religie, în urma deciziei Curţii
Constituţionale de la sfârşitul anului trecut. Astfel, de luni,
articolul din Legea Educaţiei care stabilea modalitatea de înscriere la
acest curs nu va mai exista.
Ştiri pe aceeaşi temă
Ministrul Educaţiei: Aproape 77% din elevii care fac Religie vor să
fr...
Ce conţine programa orei de Religie şi de ce cred specialiştii că
este...
VIDEO Ora de religie. Societatea civilă reacţionează la presiunile
BOR...
De duminică, articolul din Legea Educaţiei care reglementează
participarea la ora de Religie este automat abrogat, în urma deciziei
Curţii Constituţionale care a schimbat regula de înscriere la această
disciplină. Asta pentru că în cele 45 de zile care s-au scurs de la
publicarea motivării sentinţei CCR, aleşii nu au reuşit să modifice
Legea Educaţiei în sensul cerut de judecători. Deputaţii din Comisia de
Educaţie şi cea Juridică au promis că se vor întâlni marţi să dezbată
varianta finală a
Citeste mai mult: adev.ro/nkr6ct
Citeste mai mult: adev.ro/nkr6ct
Discriminarea majorității
http://www.doxologia.ro/puncte-de-vedere/discriminarea-majoritatii
Deși pare un titlu absurd, este adevărat. Asistăm din ce în ce mai des la un astfel de fenomen. La adăpostul Drepturilor Omului,
tot felul de curente și indivizi încearcă să facă legea în societate –
sau mai degrabă să o distrugă – să reseteze valorile noastre, care au
pus bazele unei societăți civilizate.
1. Drepturile omului – fundament al existenței umane
Dintru început, trebuie spus că drepturile omului sunt fundamentale și trebuie respectate. Viziunea creștină asupra vieții înnobilează persoana umană cu cele mai frumoase drepturi. „Creșteți, înmulțiți-vă, stăpâniți pământul” (Facere, cap. 1 v. 28) reprezintă o esență a tot ceea ce înseamnă drepturile omului, pentru că nu se poate mai mult și mai frumos decât ceea ce Ziditorul a făcut pentru noi: a creat Lumea, a trasat cadrul existenței terestre și ne-a făcut acest minunat dar, de a fi suveranul creației Sale. Singura fisură care apare în acest tablou este cea a lipsei de responsabilitate din partea noastră, însă și aceasta este tot efectul unui dar minunat de la Dumnezeu și drept al omului – acela al libertății.
Înțelegem așadar că toate drepturile și libertățile cu care suntem înzestrați sunt fundamentale, trebuie respectate și apărate de orice derapaj, cu o singură condiție: aceea de a fi responsabili.
2. Dar, unde sunt drepturile Domnului?...
În orice relație este vorba de cel puțin doi și, pentru ca aceasta să funcționeze, este nevoie de drepturi cel puțin egale. Altfel, se distruge relația. A vorbi doar despre drepturile omului, fără a lua în discuție și drepturile Creatorului, este total nedrept. Este incorect să confiscăm ceva ce nu ne aparține. E un furt ordinar să ne urcăm țanțoși pe un soclu al mândriei, să ne ducem viața de unii singuri și să uităm de Cel ce Este (Ieșire, cap. 3 v. 14).
Un singur lucru nu pot să-l uit din studiu Istoriei Religiilor, anume că, în existența umană, din cele mai incipiente forme, elementul divin este prezent. Practic, nicio secundă din existența umană nu este fără Dumnezeu. De ce ne chinuim astăzi să scoatem o așa evidență din peisajul vieții noastre?
3. Omul – încotro?
Scoaterea Religiei din școală, dar introducerea unei alte materii, nu opțională, ci obligatorie – educația sexuală, perfid ascunsă sub denumirea de Educație pentru sănătate; Avortul, ca drept fundamental al femeii (dar, drepturile copilului din pântece unde sunt?!); Familia reconsiderată în datele ei esențiale, ca unire nu între bărbat și femeie, ci ca unire dintre soți (o altă perfidie: de ce nu aș înțelege, prin noțiunea de soți, un bărbat unit prin căsătorie cu o bicicletă, spre exemplu?..); legiferarea Poligamiei – proces deja început în unele țări, care are la bază un nou curent, acela al armoniei de cuplu ce poate fi realizată doar cu minim trei persoane. Sunt doar câteva exemple a ceea ce înseamnă libertăți și drepturi în anumite viziuni.
Sigur că nu am avea nicio problemă cu toate astea. Până la urmă, fiecare este responsabil de propriile decizii și acte. Vorba Părinților Bisericii: trăim în comuniune, dar răspunsul la Judecată îl dăm singuri. Cine vrea poligamie, să aibă, cine vrea armonie de cuplu cu bicicleta, este liber.
Din păcate, însă, asistăm la o radicalizare a discursului minorităților, la o incriminare a ceea ce reprezintă valori ale majorității. Se confecționează etichete care ni se aplică imediat, când nu suntem de acord cu alte opinii. Homofobie, Intoleranță, Neo Conservatorism, ba chiar Jihadism sunt ștampile din ce în ce mai des puse. Știați că sunt deja societăți în care, dacă nu ești de acord cu avortul, ești catalogat drept jihadist? Că susținerea familiei în constituția ei firească de unire între un bărbat și femeie este catalogată homofobie? Sau că, pentru simpla afirmare a credinței creștine, ești forțat să demisionezi din funcții publice?
Nu este ironic, ci de-a dreptul cinic ca în numele respectării drepturilor omului să iei copiilor dreptul de a învăța Religie, ca într-o societate ce se pretinde a fi liberă să nu mai poți apăra valorile majorității de frica etichetelor puse de minoritate, ca în numele libertății să fii redus la tăcere, pentru că nu aprobi anumite comportamente.
Pentru toți cei ce vor să transforme inocența copiilor noștri într-un pustiu ideologic și într-un iad al sexului, am următoarele întrebări: de ce unui tânăr de 14 ani, spre exemplu, care deja știe să conducă o mașină, nu i se dă permisul legal de conducere pe șosele publice? Dacă îi oferim unui tânăr de 13-14 ani libertatea să întrețină relații intime, de ce nu-i dăm și libertatea de a vota și-i „încălcăm” flagrant acest drept, până la 18 ani?...
P.S. Inspirat de excelentul articol al părintelui Constantin Sturzu, Atac la ora de Religie. Primele trei efecte pozitive, vă propun următoarele:
- să declarăm jihadistă pe doamna Cristina Stamate, pentru că își regretă public avortul;
- să o etichetăm pe doamna Sofia Vicoveanca drept o feroce homofobă, pentru că vede în Căsătorie unirea firească dintre un bărbat și o femeie;
- să sancționăm pe domnii Andrei Pleșu ori Daniel Buzdugan, precum și pe doamnele Ana Blandiana sau Manuela Hărăbor, pentru ideile neo conservatoare care le-au împins la susținerea orei de Religie;
- și, în final, pe toți cei din imaginile din articolul părintelui Sturzu, să-i excludem din viața publică, pentru atitudinea „medievală” de a nu se dezice de Hristos.
Din păcate, asistăm la o radicalizare a discursului
minorităților, la o incriminare a ceea ce reprezintă valori ale
majorității. Se confecționează etichete care ni se aplică imediat, când
nu suntem de acord cu alte opinii. Homofobie, Intoleranță, Neo Conservatorism, ba chiar Jihadism sunt
ștampile din ce în ce mai des puse. Știați că sunt deja societăți în
care, dacă nu ești de acord cu avortul, ești catalogat drept jihadist?
Că susținerea familiei în constituția ei firească de unire între un
bărbat și femeie este catalogată homofobie? Sau că, pentru simpla
afirmare a credinței creștine, ești forțat să demisionezi din funcții
publice?
1. Drepturile omului – fundament al existenței umane
Dintru început, trebuie spus că drepturile omului sunt fundamentale și trebuie respectate. Viziunea creștină asupra vieții înnobilează persoana umană cu cele mai frumoase drepturi. „Creșteți, înmulțiți-vă, stăpâniți pământul” (Facere, cap. 1 v. 28) reprezintă o esență a tot ceea ce înseamnă drepturile omului, pentru că nu se poate mai mult și mai frumos decât ceea ce Ziditorul a făcut pentru noi: a creat Lumea, a trasat cadrul existenței terestre și ne-a făcut acest minunat dar, de a fi suveranul creației Sale. Singura fisură care apare în acest tablou este cea a lipsei de responsabilitate din partea noastră, însă și aceasta este tot efectul unui dar minunat de la Dumnezeu și drept al omului – acela al libertății.
Înțelegem așadar că toate drepturile și libertățile cu care suntem înzestrați sunt fundamentale, trebuie respectate și apărate de orice derapaj, cu o singură condiție: aceea de a fi responsabili.
2. Dar, unde sunt drepturile Domnului?...
În orice relație este vorba de cel puțin doi și, pentru ca aceasta să funcționeze, este nevoie de drepturi cel puțin egale. Altfel, se distruge relația. A vorbi doar despre drepturile omului, fără a lua în discuție și drepturile Creatorului, este total nedrept. Este incorect să confiscăm ceva ce nu ne aparține. E un furt ordinar să ne urcăm țanțoși pe un soclu al mândriei, să ne ducem viața de unii singuri și să uităm de Cel ce Este (Ieșire, cap. 3 v. 14).
Un singur lucru nu pot să-l uit din studiu Istoriei Religiilor, anume că, în existența umană, din cele mai incipiente forme, elementul divin este prezent. Practic, nicio secundă din existența umană nu este fără Dumnezeu. De ce ne chinuim astăzi să scoatem o așa evidență din peisajul vieții noastre?
3. Omul – încotro?
Scoaterea Religiei din școală, dar introducerea unei alte materii, nu opțională, ci obligatorie – educația sexuală, perfid ascunsă sub denumirea de Educație pentru sănătate; Avortul, ca drept fundamental al femeii (dar, drepturile copilului din pântece unde sunt?!); Familia reconsiderată în datele ei esențiale, ca unire nu între bărbat și femeie, ci ca unire dintre soți (o altă perfidie: de ce nu aș înțelege, prin noțiunea de soți, un bărbat unit prin căsătorie cu o bicicletă, spre exemplu?..); legiferarea Poligamiei – proces deja început în unele țări, care are la bază un nou curent, acela al armoniei de cuplu ce poate fi realizată doar cu minim trei persoane. Sunt doar câteva exemple a ceea ce înseamnă libertăți și drepturi în anumite viziuni.
Sigur că nu am avea nicio problemă cu toate astea. Până la urmă, fiecare este responsabil de propriile decizii și acte. Vorba Părinților Bisericii: trăim în comuniune, dar răspunsul la Judecată îl dăm singuri. Cine vrea poligamie, să aibă, cine vrea armonie de cuplu cu bicicleta, este liber.
Din păcate, însă, asistăm la o radicalizare a discursului minorităților, la o incriminare a ceea ce reprezintă valori ale majorității. Se confecționează etichete care ni se aplică imediat, când nu suntem de acord cu alte opinii. Homofobie, Intoleranță, Neo Conservatorism, ba chiar Jihadism sunt ștampile din ce în ce mai des puse. Știați că sunt deja societăți în care, dacă nu ești de acord cu avortul, ești catalogat drept jihadist? Că susținerea familiei în constituția ei firească de unire între un bărbat și femeie este catalogată homofobie? Sau că, pentru simpla afirmare a credinței creștine, ești forțat să demisionezi din funcții publice?
Nu este ironic, ci de-a dreptul cinic ca în numele respectării drepturilor omului să iei copiilor dreptul de a învăța Religie, ca într-o societate ce se pretinde a fi liberă să nu mai poți apăra valorile majorității de frica etichetelor puse de minoritate, ca în numele libertății să fii redus la tăcere, pentru că nu aprobi anumite comportamente.
Pentru toți cei ce vor să transforme inocența copiilor noștri într-un pustiu ideologic și într-un iad al sexului, am următoarele întrebări: de ce unui tânăr de 14 ani, spre exemplu, care deja știe să conducă o mașină, nu i se dă permisul legal de conducere pe șosele publice? Dacă îi oferim unui tânăr de 13-14 ani libertatea să întrețină relații intime, de ce nu-i dăm și libertatea de a vota și-i „încălcăm” flagrant acest drept, până la 18 ani?...
P.S. Inspirat de excelentul articol al părintelui Constantin Sturzu, Atac la ora de Religie. Primele trei efecte pozitive, vă propun următoarele:
- să declarăm jihadistă pe doamna Cristina Stamate, pentru că își regretă public avortul;
- să o etichetăm pe doamna Sofia Vicoveanca drept o feroce homofobă, pentru că vede în Căsătorie unirea firească dintre un bărbat și o femeie;
- să sancționăm pe domnii Andrei Pleșu ori Daniel Buzdugan, precum și pe doamnele Ana Blandiana sau Manuela Hărăbor, pentru ideile neo conservatoare care le-au împins la susținerea orei de Religie;
- și, în final, pe toți cei din imaginile din articolul părintelui Sturzu, să-i excludem din viața publică, pentru atitudinea „medievală” de a nu se dezice de Hristos.
Mesaj al Asociaţiei Părinţi pentru Ora de Religie – filiala Suceava
Şi noi, ca şi dumneavoastră, ne dorim ce este mai bun pentru educaţia copiilor noştri.
Şi noi, ca şi dumneavoastră, ştim că educaţia fără componenta spirituală nu poate forma caractere şi identităţi puternice.
Şi noi, ca şi dumneavoastră, suntem convinşi că unele aspecte, care ţin de predarea religiei în şcoală sunt perfectibile şi merită să luptăm împreună pentru aceasta.
Semnând acum, în al doisprezecelea ceas, pentru ora de religie ne asigurăm că nu aruncăm ”apa din albie cu tot cu copil”.
Ora de religie nu este doar a noastră sau doar a copiilor noştri, ci şi a generaţiilor viitoare. Prin urmare, decizia de a o păstra în şcoală înseamnă a spune “DA” unei educaţii complete, la standarde comparabile cu cele din Germania, Austria, Finlanda şi alte ţări europene.
Pe 6 martie 2015 se împlinesc 70 de ani de la instaurarea brutală a comunismului în România, cu sprijinul tancurilor sovietice. A fost începutul unei perioade de mari suferinţe şi de prigonire a religiei, inclusiv alungarea ei din şcoală şi din spaţiul public. Punerea din nou sub semnul întrebării a orei de religie, indiferent sub ce formă, ne îngrijorează şi nu ne poate lăsa indiferenţi.
Ne amintim că studierea religiei a fost reintrodusă în programa şcolară prin Jertfa tinerilor din 1989.
Acum depinde doar de SEMNĂTURA NOASTRĂ!
Valeriu Gavrilovici, medic, preşedinte;
Corina Georgeta Istrătoaie, inginer, vicepreşedinte;
Mihaela Mihordea, medic, vicepreşedinte;
Elena Simona Spătaru, avocat, vicepreşedinte;
Bogdan-Haralambie Curalariu, asistent social, secretar;
Adriana Kurtoglu, economist, cenzor
https://bucovinaprofunda.wordpress.com/2015/03/05/mesaj-al-asociatiei-parinti-pentru-ora-de-religie-filiala-suceava/
Şi noi, ca şi dumneavoastră, ştim că educaţia fără componenta spirituală nu poate forma caractere şi identităţi puternice.
Şi noi, ca şi dumneavoastră, suntem convinşi că unele aspecte, care ţin de predarea religiei în şcoală sunt perfectibile şi merită să luptăm împreună pentru aceasta.
Semnând acum, în al doisprezecelea ceas, pentru ora de religie ne asigurăm că nu aruncăm ”apa din albie cu tot cu copil”.
Ora de religie nu este doar a noastră sau doar a copiilor noştri, ci şi a generaţiilor viitoare. Prin urmare, decizia de a o păstra în şcoală înseamnă a spune “DA” unei educaţii complete, la standarde comparabile cu cele din Germania, Austria, Finlanda şi alte ţări europene.
Pe 6 martie 2015 se împlinesc 70 de ani de la instaurarea brutală a comunismului în România, cu sprijinul tancurilor sovietice. A fost începutul unei perioade de mari suferinţe şi de prigonire a religiei, inclusiv alungarea ei din şcoală şi din spaţiul public. Punerea din nou sub semnul întrebării a orei de religie, indiferent sub ce formă, ne îngrijorează şi nu ne poate lăsa indiferenţi.
Ne amintim că studierea religiei a fost reintrodusă în programa şcolară prin Jertfa tinerilor din 1989.
Acum depinde doar de SEMNĂTURA NOASTRĂ!
Valeriu Gavrilovici, medic, preşedinte;
Corina Georgeta Istrătoaie, inginer, vicepreşedinte;
Mihaela Mihordea, medic, vicepreşedinte;
Elena Simona Spătaru, avocat, vicepreşedinte;
Bogdan-Haralambie Curalariu, asistent social, secretar;
Adriana Kurtoglu, economist, cenzor
https://bucovinaprofunda.wordpress.com/2015/03/05/mesaj-al-asociatiei-parinti-pentru-ora-de-religie-filiala-suceava/
Abonați-vă la:
Postări (Atom)