130.
Care sunt articolele din Simbolul Credinţei despre Dumnezeu Fiul?
Articolele
din Simbolul Credinţei despre Dumnezeu Fiul întrupat art. II - art. VII.
131.
Ce ne învaţă aceste articole privite laolaltă?
Ele
ne vorbesc despre cea mai mare şi mai minunată faptă a iubirii lui Dumnezeu
faţă de noi.
Ele ne spun că Cel ce ne-a mântuit pe noi este Însuşi Fiul lui Dumnezeu, iar
mântuirea ne-a înfăptuit-o prin întruparea Sa ca om, prin învăţătura şi prin
moartea Sa pe cruce şi Învierea din morţi, după care S-a înălţat la ceruri
întru slava, de-a dreapta Tatălui. Multă
iubire ne-a arătat Dumnezeu şi prin facerea lumii şi a oamenilor, despre care
ne vorbeşte articolul I din Simbolul Credinţei. Dar dovada cea mai mare a
iubirii nemărginite ce ne-o poartă ne-a arătat-o prin aceea că pe Însuşi Fiul
Său L-a trimis în Lume, ca om, şi L-a dat morţii pe cruce „pentru noi oamenii
şi pentru a noastră mântuire”. Despre
această iubire ne spune chiar Fiul lui Dumnezeu, Cel ce a venit în lume: „Că
aşa a iubit Dumnezeu lumea, încât şi pe Fiul Său cel Unul-Născut L-a dat, ca
tot cel ce crede întru El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică” (Ioan 3, 16). Iar Sf.
Atanasie spune: «Fiindu-I
milă de neamul
nostru şi înduioşându-Se de slăbiciunea noastră şi mişcat de
stricăciunea noastră şi nesuferind stricăciunea morţii asupra noastră, ca să nu
piară ceea ce a făcut şi ca să nu se zădărnicească lucrarea Tatălui, Îşi ia
trup şi acesta nu deosebit de al nostru… şi dă morţii propriul Său trup».
132.
Aveau oamenii trebuinţă de această întrupare?
Aveau
neapărat trebuinţă. Am văzut că prin neascultarea lui Adam a pătruns păcatul şi moartea
în toţi oamenii. Păcatul acesta pusese o duşmănie (Rom. 5, 10) între ei şi
Dumnezeu, fiind toţi „fii ai mâniei” (Efes. 2, 3; R.om. 5, 9), căci îi înrăise
şi le slăbise puterea de a face binele, încât în loc de a face binele pe care-l
voia Dumnezeu şi îl cerea cugetul lor, făceau mereu răul. Din această pricină,
cugetul îi mustră necontenit. Iar aceasta era un semn că Însuşi Dumnezeu era
nemulţumit. Dar Dumnezeu Îşi arată nemulţumirea şi prin pedepsele ce le aducea
peste oameni. Căci nu putea lăsa păcatul neosândit (Rom. 5, 18). De altfel,
însuşi păcatul pe care îl făceau oamenii producea în ei griji, boli şi
necazuri, iar între oameni, pizmă, ură, ceartă şi războaie. Pe
deasupra tuturor, Dumnezeu a pedepsit însă păcatul cu moartea (Rom. 5, 12), ca
să nu fie «răutatea fără de moarte» (Molitva la morţi). Toţi mureau şi prin
moarte se duceau la moartea veşnică, adică la chinurile fără de sfârşit.
Dar aceasta
era o stare
prea chinuitoare şi nu
putea fi răbdată
nici de iubirea
lui Dumnezeu.
Se cerea mântuirea omului din ea.
133.
Nu puteau să-şi dea oamenii înşişi mântuirea din această stare?
Nu
puteau. Căci deşi ei sufereau de răul care-i stăpânea, nu puteau scăpa de el,
firea lor era
slăbită de păcat, erau robii păcatului. Această stare chinuitoare o descrie Sf.
Apostol Pavel astfel: „Nu fac binele pe care-l voiesc, ci răul pe care nu-l
voiesc, pe acela îl săvârşesc. Iar dacă fac ceea ce nu voiesc eu, nu eu fac
aceasta, ci păcatul care locuieşte în mine” (Rom. 7,19-20).
Nici un om nu putea mântui pe ceilalţi de păcat, căci fiecare era „rob legii
păcatului” (Rom. 7, 23), şi nu se putea scăpa nici pe sine însuşi din această
robie. Ei nu puteau face aceasta nici toţi la un loc. Iată ce spune Sf.
Atanasie: «Căci după ce toţi au fost loviţi în suflet şi tulburaţi de
înşelăciunea diavolească şi de deşertăciunea idolilor, cum era cu putinţă ca
omul să întoarcă sufletul şi mintea oamenilor? Dar poate să zică cineva că
lumea întreagă ar fi putut face aceasta. Dar dacă lumea ar fi putut, nu s-ar fi
făcut atâtea mari rele. Căci lumea există şi totuşi oamenii se tăvăleau în
atâtea mari rele».
134.
Nu-i putea mântui nici măcar vreun înger? Trebuia să vină Însuşi Fiul lui Dumnezeu?
Nu-i
putea mântui nici un înger. Întâi, pentru că împăcarea cu Dumnezeu trebuia să
fie o
faptă
la care să ia parte Însuşi Dumnezeu. Al doilea, pentru că oamenii trebuiau să
fie scăpaţi şi de moarte. Iar moartea nu putea fi înlăturată decât prin viaţa
fără de sfârşit, care e numai la Dumnezeu. Numai Dumnezeu a putut da prima dată
viaţă oamenilor; numai El o putea da şi a doua oară. Sf. Atanasie spune iarăşi:
«Nu era cu putinţă nici prin îngeri, deoarece ei nu sunt chipuri după care omul
să fie creat du asemănarea lor. De aceea, Cuvântul lui Dumnezeu a venit în
persoană, ca unul care este chipul Tatălui, ca să poată reînnoi pe omul cel
creat după chipul Lui».
135.
Dar nu putea sa faca aceasta Fiul lui Dumnezeu stind in cer si nefăcându-Se om?
Dumnezeu,
în întelepciunea Sa, a socotit ca nu e potrivit sa mîn-. tuiasca pe oameni de departe.
Aceasta pentru foarte multe motive, dintre care mai importante sunt trei.
136.
Care este primul din aceste motive?
Primul motiv
e că dreptatea
cerea ca, precum
un om a călcat legea
ascultării de Dumnezeu,
un Om se cădea să şi ispăşească, împlinind această lege prin ascultare şi plătind
cu viaţa Sa nevinovată călcarea celorlalţi: „Precum prin neascultarea unui om
s-au făcut păcăt şi cei mulţi, tot aşa şi prin ascultarea Unuia, se vor face
drepţi cei mulţi” (Rom. 5, 19). Trebuia, cu alte cuvinte, ca împăcarea între
Dumnezeu şi om să se facă nu numai prin fapta lui Dumnezeu, ci şi a omului. Sf.
Grigorie de Nyssa spune: «După ce moartea intrase în lume prin
neascultarea unui om,
a fost izgonită
prin ascultarea altui
Om. Iată pentru ce
S-a făcut ascultător
până la moarte: ca să vindece prin ascultare păcatul neascultării şi să
nimicească prin
învierea Sa moartea, care intrase în lume prin neascultare». De
aceea S-a făcut Fiul lui Dumnezeu si om, ca să lucreze în numele oamenilor, dar
fapta Lui, ca a Celui ce era şi Dumnezeu, să aibă un preţ care să covârşească
vina tuturor oamenilor. «Cel ce a murit pentru noi, spune Sf. Chiril al
Ierusalimului, nu era de un preţ mic; nu era o oaie necuvântătoare, nu era un
om de rând, nu era nici un înger, ci Dumnezeu, făcut om. Fără-de-legea
păcatului nu era aşa de mare pe
cât dreptatea Celui mort din pricina noastră; nu am păcătuit aşa de mult cât
preţuia dreptatea Celui ce Şi-a pus sufletul pentru noi». Luând
firea noastră şi ţinând-o curată şi împlinind cu ea legea ascultării de
Dumnezeu şi ispăşind cu sângele
ei vărsat pe
cruce călcarea oamenilor,
a scăpat-o de
osândă şi ne-a împăcat cu
Dumnezeu. „Vrăjmaşi fiind”, zice Sf. Apostol Pavel, „ne-am împăcat cu Dumnezeu
prin moartea Fiului Său” (Rom. 5, 10 şi II Cor. 5, 18). Firea noastra, care
înainte purta în ea urâţenia neascultării şi era purtată de cei ce erau duşmani
lui Dumnezeu, a ajuns acum firea curată a Fiului Său prea iubit. Privind cu
iubire la Fiul Său, Dumnezeu privea cu iubire şi la firea noastră pe care purta
El. Iubind pe Fiul Său, Cel ce S-a făcut ascultător până la moarte, Dumnezeu
iubea totodată pe om. Dumnezeu nu mai vedea acum firea noastră ca pe cea care a
călcat legea şi drept urmare trebuie să moară, ci ca pe firea care a ispăşit
călcarea legii şi e vrednică să se împărtăşească de viaţă. Şi iubirea lui
Dumnezeu faţă de firea noastră, purtată de Fiul Său, avea să se răsfrângă
asupra tuturor celor ce purtau această fire şi se lipseau prin credinţă de Fiul
Său. De aceea spune Sf. Apostol Pavel că în Fiul lui Dumnezeu „avem răscumpărarea
prin sângele Lui,
adică iertarea păcatelar
şi că „printr-Însul
a binevoit să împace toate cu Sine, făcând pace prin sângele crucii Lui”. Sau şi mai limpede: „Şi
pe voi care eraţi oarecând înstrăinaţi şi vrăjmaşi cu, mintea voastră către
lucrurile rele, de acum v-a împăcat prin moarte, în carnea trupului Lui, ca să
vă pună pe voi sfinţi şi fără prihană şi nevinovaţi înaintea Sa” (Col. 1, 14,
20, 21-22). Iubindu-ne
acum Dumnezeu întru Iisus Hristos, ne face parte de aceaşi moştenire a
bunătăţii Sale, de care Se împărtăşeşte Iisus Hristos ca Fiuy al Său,
socotindu-ne şi pe noi ca pe nişte fii ai Săi: „Iar dacă suntem fii, suntem şi
moştenitori, moştenitori ai lui Dumnezeu şi împreună-moştenitori cu Hristos,
dacă pătimim împreună cu El, ca împreună cu El să ne şi preamărim” (Rom. 8,
17).
137.
Dar al doilea motiv al întrupării care este?
Al
doilea motiv pentru care S-a întrupat Fiul lui Dumnezeu a fost ca să ne arate
că dragostea
Lui faţă de noi e aşa de mare, ca El nu mai stă departe de noi, ci Se face om
ca noi, ia firea noastră şi vine între noi ca să vorbească cu noi în graiul
nostru şi să ne înveţe faţă către faţă, nu prin alţii, ca în Vechiul Testament.
El voia astfel să ne câştige şi mai mult inima, prin dragostea Sa, şi să ne dea
pildă văzută de cum trebuie să se poarte un om adevărat ca să placă lui
Dumnezeu. Si El nu S-a făcut om numai pentru o vreme, ci pentru vecii vecilor,
rămânând în legătură
cu noi şi
arătând cât de
mult preţuieşte şi iubeşte
pe oameni. «Mântuitorul
a venit, spune Sf. Ioan Damaschin, ca să Se facă partaş firii noastre, ca să ne
înveţe prin pildele Sale calea virtuţii, ca să ne scape de stricăciune prin
comuniunea cu viaţa, făcându-Se începătura învierii noastre».
138.
Şi care este al treilea motiv al întrupării?
Al
treilea motiv se vede chiar din cuvintele de mai sus ale Sf. Ioan Damaschin.
Fiul lui Dumnezeu
S-a mai întrupat ca, unind firea noastră cu firea Sa dumnezeiască, făcând-o
firea Lui însuşi, ea să nu mai poată să se depărteze de Dumnezeu, să nu mai
poată să lucreze împotriva Lui, ca acest templu să nu se mai poată ruina, ci să
fie de-acum mereu plin şi străbătut de Dumnezeu. Altfel ar fi fost cu putinţă
ca firea noastră, odată mântuită, iarăşi să se piardă. În acelaşi timp, numai
aşa a putut să scape cu adevărat şi pentru totdeauna firea omenească
de stricăciune şi de moarte, unind-o strâns cu Sine Cel ce era izvorul
nestricăciunii şi al nemuririi. Prin firea noastră zidită acum în Dumnezeu,
toţi putem fi „zidiţi intru Hristos” (Efes. 2, 10). Noi putem adică acum să
stăm mai uşor, dacă vrem, în legătură cu Fiul lui Dumnezeu, căci El e şi om ca
noi, nu numai Dumnezeu. Iar stând prin credinţă şi prin dragoste în legatură cu
El, ne aflăm zidiţi în El, împreună cu firea Sa omenească, aflată în El. De
aceea spune Sf. Apostol Pavel că precum în Fiul lui Dumnezeu au fost zidite şi
aşezate toate la început, când s-au făcut, cu atât mai mult acum, luând El
firea noastră, ne aşază iarăşi în El şi mai deplin, pe toţi cei ce vrem. Drept
aceea ne îndeamnă: „Întru El să umblaţi, înrădăcinaţi şi zidiţi fiind într-Însul” (Col. 2, 6-7). Sf.
Chiril al Alexandriei înfăţişează motivul al treilea astfel: «Cum putea omul de
pe pământ, căzut în moarte, să se întoarcă la nestricăciune? Era nevoie ca
trupul muritor să se împărtăşească din
puterea de viaţă
a lui Dumnezeu.
Iar puterea dătătoare
de viaţă a lui
Dumnezeu-Tatăl e Cuvântul Cel Unul-Născut».
139.
Dacă numai Fiul lui Dumnezeu făcut om putea să mântuiască omenirea de păcat şi
de moarte, de ce nu S-a făcut mai curând om? De ce a lăsat Dumnezeu să treacă
un timp atât de îndelungat de la căderea lui Adam până la trimiterea Fiului
Său?
Era
trebuinţă de o pregătire a oamenilor ca să primească pe Mântuitorul, atunci
când va veni.
Căci n-ajungea ca Mântuitorul să vină şi să moară pentru oameni. Trebuia ca şi
ei să-L primească cu credinţă. Altfel nu se putea înfăptui mântuirea lor. Şi
anume trebuiau pregătiţi ca să poată crede că Iisus Hristos este Fiul lui
Durnnezeu Cel întrupat şi că numai prin El se pot mântui.