310.
Ce este Sfânta Împărtăşanie?
Sfânta Împărtăşanie este Taina prin care creştinul
se împărtăşeşte cu însuşi Trupul şi Sângele
Domnului, care păstrează numai pentru ochii noştri trupeşti chipul de pâine şi
de vin.
311.
Când a fost aşezată această Sf. Taină?
Sf.
Taină a Împărtăşaniei a fost aşezată de Mântuitorul la Cina cea de Taina, când
a luat pâinea,
S-a rugat şi a binecuvântat-o zicând: „Luati, mâncaţi, acesta este trupul Meu”.
Apoi a luat paharul, a mulţumit, 1-a binecuvântat zicând: „Beţi dintru acesta
toţi, că acesta este sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulţi se
varsă spre iertarea Păcatelor„ (Matei 26,
26-28; Marcu 14, 22-24; Luca 22, 19-20; Ioan 6, 35; I Cor. 11, 23-25). Apoi a
adăugat: „Aceasta
s-o faceţi întru Pomenirea Mea” (Luca 22, 19; I Cor. 11, 24 şi 25).
312.
Cum ajung pâinea şi vinul Trupul şi Sângele Mântuitorului?
Prin
prefacerea lor în Trupul adevărat şi Sângele adevărat al Mântuitorului cu
puterea Duhului
Sfănt invocată asupra lor de epsicopul sau preotul liturghisitor (epicleza). De
aceea Sf.
Împărtăşanie este prelungirea întrupării Domnului.
313.
Ce este această prefacere?
Încă
din timpul vieţii Sale, înainte de Patimi, Mântuitorul Se înfăţişează oamenilor
ca „Pâinea
vieţii” şi ca adevărată mâncare şi băutură: „Eu sunt pâinea vieţii... Eu sunt
pâinea cea vie, care s-a pogorât din cer. De vă mâncă cineva din pâinea
aceasta, va fi viu în veci; iar pâinea pe care Eu o voi da pentru viaţa lumii
este trupul Meu... Dacă nu veţi mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea
sângele Lui, nu veţi avea viaţă în voi. Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea
sângele Meu are viaţă veşnică şi Eu îl voi învia în ziua cea de apoi. Trupul Meu
este adevârată mâncare şi sângele Meu este adevărată băutură. Cel ce mănâncă
trupul Meu şi bea
sângele Meu întru
Mine rămâne şi Eu întru
el” (Ioan 6,
48, 51, 53-56). Mântuitorul ne asigură că noi vom
mânca Trupul Lui şi vom bea Sângele Lui cu adevărat, nu în închipuire, cum
pretindeau ereticii timpurilor vechi şi unii dintre protestanţi. Sf. Apostol
Pavel întăreşte acest lucru prin cuvintele: „Oricine va mânca pâinea aceasta
sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie vinovat va fi Trupului şi Sângelui
Domnului„ (I Cor. 11, 27).
Dar cum se preface pâinea şi vinul în Trupul şi Sângele Mântuitorului este o
Taină care depăşeşte puterea noastră de înţelegere. Sf. Părinţi susţin că
puterea Sf. Duh, care coboară la rugăciunea
preotului, preface pâinea şi
vinul. Iată ce
spune în această
privinţă Sf. Ioan Damaschin: «Însăşi pâinea şi însuşi
vinul se prefac în Trupul şi Sângele Domnului. Iar dacă întrebi de chipul cum
se petrece (aceasta), ţi-e de ajuns să auzi că prin Sf. Duh, aşa cum Domnul
Şi-a luat Luişi în Sine trupul din Sf. Născătoare de Dumnezeu prin Duhul Sfânt.
Nu ştim nimic mai mult decât că este Cuvântul adevărat, lucrător şi
atotputernic al lui Dumnezeu, dar chipul cum, nu poate fi cercetat. Nu e lipsit
de interes să spun şi acest lucru că după cum în chip firesc pâinea prin
mâncare şi vinul şi apa prin băutură se prefac în trupul şi sângele celui ce
mănâncă şi bea şi nu ajung un alt trup pe lângă cel dintâi, tot aşa pâinea
punerii înainte, vinul şi apa, prin chemarea şi venirea Duhului Sfânt, se
prefac într-un chip mai presus de fire în Trupul şi Sângele lui Hristos şi nu
sunt doi, ci unul şi acelaşi... Pâinea şi vinul nu sunt icoana Trupului şi
Sângelui lui Hristos – să nu fie! –, ci însuşi Trupul îndumnezeit al Domnului,
pentru că Domnul însuşi a zis: „Acesta este nu chipul Trupului, ci „Trupul Meu”
şi nu chipul Sângelui, ci „Sângele Meu”».
314.
Pâinea şi vinul se prefac în Trupul şi Sângele Mântuitorului din timpul vieţii Sale
pământeşti, sau în Trupul şi Sângele de după Înviere?
Ele
se prefac în Trupul şi Sângele luate de Fiul lui Dumnezeu la Întrupare din
Fecioara Maria,
Trupul cu care a pătimit pentru păcatele noastre şi a înviat. Din momentul
prefacerii, Domnul rămâne continuu, întreg şi acelaşi, sub amândouă chipurile şi
în fiecare parte în Sf. Împărtăşanie (Euharistie).
315.
Când are loc prefacerea şi se săvârşeşte deci această Taină?
În
timpul Sf. Liturghii, şi anume atunci când preotul, ridicând mâinile, fruntea
şi inima către
cer, se roagă fierbinte lui Dumnezeu, în taină: «Trimite Duhul Tău cel Sfânt
peste noi şi peste darurile acestea, ce sunt puse înainte, şi fă, adică, pâinea
aceasta, cinstit Trupul Hristosului Tău; iar ce este în paharul acesta, cinstit
Sângele Hristosului Tău, prefăcându-le cu Duhul Tău cel Sfânt! Amin. Amin.
Amin.» Pâinea şi vinul se prefac acum în însuşi Trupul şi Sângele Domnului. În
timpul acesta la strană se cântă «Pre Tine Te lăudăm».
316.
Sfânta Împărtăşanie e numai o Taină sau e mai mult decât atâta?
Sf.
Împărtăşanie este şi jertfă. Lucrul se vede întâi din înseşi cuvintele de
întemeiere a acestei
Taine unde se spune: „Acesta este trupul Meu, care se frânge pentru voi„ (I
Cor. 11, 24).
„Acesta este sângele Meu, al legii celei noi care pentru mulţi se varsă spre
iertarea păcatelor” (Matei 26, 28). „Acesta este trupul Meu care se dă pentru
voi” (Luca 22, 19). „Acest
Pahar este Legea cea nouă întru sângele Meu, carele pentru voi se varsă” (Luca
22, 20).
Despărţirea trupului de sânge arată firea de jertfă a Sf. Împărtăşanii: Trupul
se frânge şi Sângele se varsă numai în jertfă. În al doilea rând, Sf.
Împărtăşanie face prezentă şi continuă jertfa de pe Golgota. Mântuitorul e şi
jertfitor şi jertfă. E jertfitor ca Arhiereu şi jertfă nouă întocmai ca sfânta
Sa jertfă pe Cruce.
317.
Care sunt roadele împărtăşirii cu Trupul şi Sângele Domnului?
Cel
ce se împărtăşeşte cu Trupul şi Sângele Domnului se uneşte tainic cu Domnul şi prin
aceasta îşi umple sufletul cu har şi cu toate bunurile duhovniceşti pe care le
aduce o asemenea unire: „Cel ce manâncă trupul Meu şi bea sângele Meu rămâne
întru Mine şi Eu întru el” (Ioan 6, 56). Îşi sporeşte viaţa duhovnicească: „Cel
ce Mă mănâncă va trăi prin Mine” (Ioan 6, 57); „Cel ce mănâncă pâinea aceasta
va trăi în veac” (Ioan 6, 58). Sf. Ignatie Purtătorul de Dumnezeu susţine că
Sf. Împărtăşanie «este leacul nemuririi». Acelaşi lucru îl învaţă şi
Liturghiile Sf. Vasile şi a Sf. Ioan Gură de Aur. Acestea din urmă au
cuvintele: «Mă împărtăşesc eu (se împărtăşeşte) robul lui Dumnezeu... spre
iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci». Sf. Împărtăşanie păstrează şi
strânsa legătură cu întregul Trup al Bisericii, în care Domnul Se află fără
întrerupere.
Sf. Împărtășanie, taina nemuririi:https://www.youtube.com/watch?v=uxAkUFxLSgI