140.
Cum s-a făcut această pregătire?
În
două feluri: întâi, prin creşterea răului şi deodată cu aceasta a convingerii
oamenilor
că
nu se pot mântui prin puterile lor; al doilea, prin sporirea veştilor de la
Dumnezeu că le va trimite un Mântuitor şi că Mântuitorul Acesta va fi Fiul Său.
Şcoala aceasta de pregătire a făcut-o Dumnezeu în alt chip de poporul evreu. Pe
păgâni i-a pregătit pe calea firii, pe evrei, pe o cale mai presus de fire,
într-un chip mai lămurit, ca din învăţătura dată lor să tragă folos şi
popoarele păgâne.
141.
Cum au fost pregătiţi păgânii şi evreii prin creşterea răului şi a convingerii
că nu
se pot mântui prin puterile lor?
Păgânii
şi evreii au fost pregătiţi în primul rând prin aceea că i-a lăsat să sporească
în păcat.
Dacă ar fi vrut Dumnezeu să-i mântuiască pe oameni, îndată după cădere, poate
că ei nu-şi dădeau seama de toate nemorocirile ce le aduce cu sine păcatul. Pe
lângă aceasta, la început oamenii ar fi crezut că pot scăpa de rău numai prin
puterile lor şi ca n-au trebuinţă de Dumnezeu. A trebuit să li se lase mii de
ani, ca, pe de o parte, să guste toată otrava răului şi să se scârbească de
el, pe de
alta, să vadă că toate
încercările lor de a scăpa de rău sunt zadarnice. Aşa au căzut
popoarele păgâne în
cele mai grele
rătăciri, închinându-se la dobitoace şi la
pietre şi aducând jertfe
vieţi omeneşti. Evreii,
cu toate ca erău călăuziţi îndeaproape de Dumnezeu, se
abăteau şi ei tot mai tare spre rău. Dumnezeu le-a dat Legea pe muntele Sinai
(Ieş. cap. 20), ca să le arate limpede cum trebuie să vieţuiască. Dar, datorită
păcatului din ei, în loc să asculte de Lege, se încăpăţânau şi mai tare să o
calce. Încât legea li s-a făcut spre înmulţirea păcatului. „Pentru călcările de
porunci a fost adăugată legea”, zice Sf. Apostol Pavel (Gal. 3, 19), şi
tot el zice: „păcatul luând îndemn prin poruncă, m-a amăgit şi m-a omorât prin
ea” (Rom. 7, 11). Legea
era bună şi sfântă şi totuşi ea s-a făcut omului spre moarte. „Păcatul, ca să
se arate păcat, prin ce era bun mi-a adus moartea, ca să se facă peste măsură
de păcătos păcatul prin poruncă” (Rom. 7, 13). Înmulţindu-se păcatul, omul îşi
dădea seama că nici prin Lege nu se poate mântui, măcar că e de la Dumnezeu.
Legea nu-l putea ajuta, pentru că prin ea Dumnezeu îi arată numai care este
binele, nu-i dă şi ajutorul Său ca să-l împlinească, ci îl lasă pe om la
puterile lui. Nu-i
dădea Dumnezeu ajutorul Său, pentru că omul nu l-ar fi primit, deoarece se
încrede încă în puterile lui. De aceea Dumnezeu îl lasa în mândria că se poate
mântui singur, că poate împlini singur poruncile Legii. Dar cu cât Legea arată
mai limpede înălţimea binelui, cu atât omul îşi dădea seama că e mai departe de
el, că e mai păcătos. Acest lucru îl vedea evreul cu ajutorul Legii scrise pe
tablele Legii, iar păgânul, cu ajuorul Legii scrise în inima sa, cu ajutorul
conştiinţei. «Văd cele bune, zice un poet păgân, le admit, dar fac totdeauna
cele rele»159. Şi aşa, prin Lege, pe de o parte se înmulţea păcatul, pe de alta
omul îşi dă tot mai mult seama de neputinţa lui de a se mântui de păcat şi, în
loc de a se mai încrede în puterile lui, era tot mai convins că numai Dumnezeu
însuşi, prin puterea, adică prin harul Lui, îl poate mântui. Iată de ce Sf.
Apostol Pavel zice: „Căci Legea n-a desăvârşit nimic, iar în locul ei îşi face
cale o nădejde mai bună, prin care ne apropiem de Dumnezeu” (Evr. 7, 19).
142.
Cum a pregătit Dumnezeu pe oameni, prin veştile ce li le da, că va veni El
însuşi să-i mântuiască?
Prima făgăduinţă pe care a dat-o Dumnezeu oamenilor ca le va trimite un Mântuitor a fost îndată după cădere. Era prima lor mângâiere în nenorocirea ce i-a ajuns. Dumnezeu îi spune şarpelui că cineva se va naşte din femeie, care-i va zdrobi capul: „Duşmănie voi pune între tine şi femeie, şi între sămânţa ta şi sămânţa ei; aceasta va zdrobi capul tău, iar tu îi vei înţepa călcâiul” (Fac. 3, 15). Dar veşti tot mai limpezi despre Mântuitorul, Care avea să vină, le dă Dumnezeu evreilor prin proorocii Vechiului Testament, căci pe vremea lor se înmulţise şi răutatea între oameni. De aceea proorocii plângând şi suferind, ziceau: „Cine va da din Sion mântuirea?” (Ps. 13, 7), sau se rugau: „Doamne, pleacă cerurile şi Te pogoară” (Ps. 143, 5). Dumnezeu milostivindu-Se de această rugăciune spune oamenilor: „Va veni îndată, în templul Său Domnul, pe Care Îl căutaţi” (Mal. 3,1) sau: „Aşa vorbeşte Domnul Dumnezeu, Care strânge pe cei risipiţi ai lui Israel: „Voi mai strânge şi alte neamuri la cei strinşi acum di el” (Isaia 56, 8). Și ca lumea să-L cunoască atunci când va veni, Domnul dă foarte multe semne după care va putea fi cunoscut. El nu va veni cu asprime, ci blând şi smerit, călare pe mânz de asina: „Bucură-te foarte, fiică a Sionului, veseleşte-te, fiica Ierusalimelui, căci iată Împăratul tău vine la tine: drept şi biruitor; smerit şi călare pe asin, pe mânzul asenei” (Zah. 9, 9). Va veni nu ca să domnească asemenea împăraţilor pământeşti, ci ca să elibereze prin sângele Său pe cei robiţi păcatului: „Iar pentru, tine, pentru sângele legământului (Testamentului) tău, voi da drurnul robilor tăi din fântâna fără apă” (Zah. 9, 11). Smerenia întru care va veni, pătimirea şi moartea Lui pentru păcatele altora le prevesteşte proorocul Isaia în toată amănunţimea „Şi L-am văzut pe El fără chip şi fără frumuseţe... Şi păcatele noastre le poartă şi pentru noi rabdă durere..., iar El S-a rănit pentru păcatele noastre şi a pătimit pentru fărădelegile noastre, certarea împăcării noastre pre Dânsul şi cu rana Lui noi toţi ne-am vindecat... Şi chinuit a fost, dar El S-a supus şi nu Şi-a deschis gura Sa; ca un miel spre junghiere S-a adus şi ca o oaie fără de glas înaintea celor ce-o tund, aşa nu Şi-a deschis gura Sa. Că s-a luat de pe pământ viaţa Lui şi pentru fărădelelegile poporului meu a fost adus la moarte” (Isaia 53, 2, 4, 5, 7, 8). Chiar şi timpul şi locul venirii Mântuitorului au fost prezise de Prooroci. Proorocul Daniel a prezis că: „De la ieşirea poruncii ca iarăşi să se zidească Ierusalimul”, adică de la anul 457 î. Hr. şi până „se va sfârşi păcatul şi se vor şterge fărădelegile” (9, 24, 25), vor trece 70 de săptămâni de ani, adică 490 de ani, răstimp care tocmai bine s-a împlinit la anul 33 după Hristos, când Mântuitorul a zdrobit puterea păcatului, prin moartea pe cruce. Iar Proorocul Miheia a prezis că Mântuitorul Se va naşte în Betleem (Mih. 5, 1 ). S-a prezis apoi prin Isaia Proorocul, şi chipul mai presus de fire al naşterii Mântuitorului din fecioară: „Iată Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele Lui, Emanuil” (adică Dumnezeu cu noi) (Isaia 7, 14). De asemenea că El Se va naşte după trup din sămânţa lui David: „O dată M-am jurat pe sfinţenia Mea: Oare, voi minţi pe David? Seminţia lui va rămâne în veac Şi scaunul lui ca soarele înaintea Mea şi ca luna întocmi în veac” (Ps. 88, 35-36). Toate aceste proorocii aveau să ajute credinţa oamenilor prin faptul că ele s-au împlinit în Iisus Hristos. Dar ca oamenii să poată primi pe Iisus Hristos ca Dumnezeu, mai trebuia ca Dumnezeu să-i ridice din credinţa lor rătăcită în mulţi idoli, la credinţa într-un singur Dumnezeu, atotputernic şi iubitor, dar Care are un Fiu nedespărţit de El, după fiinţă.
143.
Cum au fost ridicaţi oamenii la această credinţă într-un singur Dumnezeu, Care
are însă un Fiu?
În
credinţa într-un singur Dumnezeu a fost crescut cu grijă poporul evreu, ca prin
el să se
sădească, cu vremea, această credinţă şi la celelalte popoare. Încet, ca să nu
i se primejduiască credinţa într-un singur Dumnezeu, i s-a tălmăcit apoi
poporului evreu, prin prooroci, că Dumnezeu Cel Unul are un Fiu, Care va veni
să mântuiască lumea, şi un Duh Sfânt. La facere, Dumnezeu grăieşte către
celelalte persoane dumnezeieşti: „Să facem om după chipul Nostru şi asemănare”,
adăugând îndată: „Şi a făcut Dumnezeu pe om, după chipul Său; după chipul lui
Dumnezeu, L-a făcut” (Fac. 1, 26-27), ca să arate ca cele trei persoane sunt o
singura fiinţă dumnezeiască. Tot acelaşi tâlc îl are şi arătarea lui Dumnezeu
la stejarul lui Mamvri, în chipul celor trei călători (Fac. 18, 2). David
cunoaşte apoi lămurit că Dumnezeu are un Fiu, când vede pe Domnul (Dumnezeu
Tatăl) zicând Domnului Său (lui Dumnezeu Fiul): „Şezi de-a rlreapta Mea până ce
voi pune pe vrăjmaşii Tăi aşternut picioarelor TaLe” (Ps. 109, 1), sau când
aude pe Dumnezeu Tatăl zicând către Dumnezeu Fiul: „Fiul Meu eşti Tu, Eu astăzi
Te-am născut. Cere de La Mine şi-Ţi voi da neamurile moştenirea Ta. Şi
stăpânirea Ta, marginile Pământului” (Ps. 2, 7-8). Prin
înrâurirea evreilor, care de la robia babilonică erău împrăştiaţi printre toate
popoarele, şi prin călăuzirea tainică a Cuvântului lui Dumnezeu, s-au ridicat
apoi şi din celelalte neamuri mulţi fllozofi, la ideea că există un singur
Dumnezeu şi că Cuvântul sau Raţiunea Lui lucrează în lume, cu deosebire în
mintea oamenilor luminaţi. Astfel,
aproape de venirea Mântuitorului, lumea se afla în starea ciudată că, pe de o
parte, cu mintea, se ridicase la ideea unui singur Dumnezeu atotputernic şi
plin de iubire faţă de oameni, Care avea să trimită pe cineva de la Sine,
pentru mântuirea lumii, iar pe de alta, cu viaţa, se afla în cea mai mare
decădere şi neputinţă morală. Starea aceasta îi făcea pe oameni să aştepte
mântuirea de la Dumnezeu şi când a venit Mântuitorul le-a ajutat să-L poată
primi pe El şi învăţăura Lui despre Dumnezeu.
144.
Această pregătire a fost de ajuns ca omenirea să primească pe Iisus Hristos ca Dumnezeu?
Nu,
n-a fost de ajuns. Dacă ar fi fost de ajuns, ar fi trebuit să-L primească toţi
evreii şi cei
mai mulţi dintre filozofi. La toate cele spuse s-au adăugat că temeiuri de
credinţă: 1) învăţătura Sa, cum n-a fost alta mai înaltă; 2) viaţa Sa, cum n-a
fost alta mai curată şi 3) minunile Sale, dintre care mai ales învierea şi
înălţarea Sa la cer. Dar toate aceste temeiuri sunt întrecute de puterea cu
care a lucrat şi lucrează El până astăzi asupra sufletelor care se deschid
cuvântului Său, înnoindu-le şi sădind în ele convingerea nestrămutată ca El e
Dumnezeu. Credinţa în Hristos vine în primu1 rând din harul lui Dumnezeu, nu
din cântărirea cu mintea a temeiurilor pomenite. Dar motivele acelea pregăteau
mintea omului pentru primirea acestui har. Pentru noi, creştinii, unul din
motivele cele mai puternice, care pregătesc mintea noastră să primească harul
credinţei şi să conlucreze cu el, e însăşi existenţa creştinismului de 2000 de
ani încoace, însuşi faptul că de atunci şi până azi sute de milioane de suflete
au crezut fără încetare în dumnezeirea lui Iisus.