Care
este art. I din Simbolul Credinţei?
Articolul
I este: «Cred întru unul Dumnezeu, Tatăl atotțiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului,
văzutelor tuturor şi nevăzutelor»
82.
Ce înseamnă cuvântul „cred”?
Cuvîntul
„cred” înseamnă că primesc şi mărturisesc ceea ce învaţă Biserica despre
Dumnezeu. El are acelaşi sens ca şi cuvântul „credinţă”. Să vedem ce înseamnă
„credinţă”? Există o credinţă pe care se bazează legăturile dintre oameni şi
exisţa o credinţă care întreţine legătura omului cu Dumnezeu. Între ele e o
înrudire, dar şi o deosebire. Credinţa pe care o are un om în ceea ce-i spune
alt om e o încredere, care-şi poate găsi întărirea în dovedirea sau arătarea
văzută a lucrului care a fost susţiiut de unul şi crezut de altul. Credinţa în
Dumnezeu nu-şi poate găsi în viaţa pământească o astfel de întărire prin
dovedire sau arătare văzută. Dar are şi ea o întărire printr-un fel de arătare
tainică, nevăzută, în faţa ochilor sufletului. Deci, credinţa în Dumnezeu e
primirea de către noi ca adevărate, pe bază de încredere în Dumnezeu şi pe baza
unei vederi sufleteşti a tuturor adevărurilor pe care le avem prin Descoperirea
mai precus de fire; în vederea mântuirii noastre. Sf. Apostol Pavel ne spune
despre credinţă că „este
adeverirea celor nădăjduite dovedirea lucrurilor celor nevăzute” (Evr. 11, 1).
După Teodoret al Cirului, credinţa creştină este învoirea liberă a sufletului,
vederea sufletească a unui lucru nevăzut, statornicia în ceea ce este adevărat,
înţelegerea celor nevăzute, potrivită firii.
83.
Care sunt roadele credinţei?
Acestea
sunt:
1.
Inţelegerea tainelor care depăşesc puterile minţii.
2.
Ridicarea sufletului pînă la Dumnezeu, cu Care unindu-ne, să ne putem mântui.
84.
Este vreo legătură între credinţa în lucrurile descoperite şi cunoaşterea lor?
Sf.
Chiril al Alexandriei leagă credinţa de cunoaşterea tucrurilor credinţei prin
textul din Ioan:
„Şi noi am crezut şi am cunoscut că Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui
viu” (Ioan 6, 69). Credinţa este înaintea cunoaşterii, după cuvântul
proorocului: „Dacă nu credeţi nu
veţi sta în
picioare” (Isaia 7,
9). Prin dreapta
credinţă se realizează cunoaşterea lui Dumnezeu şi a adevărului Său şi tot prin
credinţă ne ridicăm „la măsura vârstei deplinătăţii Lui Hristos” (Efes. 4,13)
şi la starea desăvârşită şi duhovnicească. La
cunoaştere se ridică omul înaintat în credinţă şi viaţă duhovnicească încă de
aici, de pe pământ, dar desăvârşită cunoaştere se dobândeşte numai în viaţa
viitoare.
EXISTENŢA
LUI DUMNEZEU
85.
Ce se poate şti despre Dumnezeu cu mijloacele minţii omeneşti şi ale firii
înconjurătoare?
Cu
aceste mijloace noi ştim că Dumnezeu există, dar nu ştim ce este El, în Sine,
în fiinţa Lui.
86.
Este vreo deosebire între acest fel de a cunoaşte existenţa lui Dumnezeu şi cel dat
prin Descoperirea dumnezeiască?
Felul
cunoaşterii existenţei lui Dumnezeu prin Descoperire e mai sigur şi mai
preţios, fiindcă
această cunoaştere ne-o da Dumnezeu însuşi şi mintea noastră nu se mai
îndoieşte. Apoi, pe când în Descoperirea dumnezeiască, cunoştinţa existenţei
lui Dumnezeu pleacă de la credinţa ca să ajungă la cunoaştere, în aflarea
existenţei lui Dumnezeu pe calea firii, mintea porneşte de la cunoaştere spre a
ajunge la credinţă.
87.
Prin ce arată firea existenţa lui Dumnezeu?
Zidirea
întreagă, de la făpturile cele mai mici până la cele mai mari, de la cele
înzestrate cu
mai puţină pricepere până la cele mai înţelepte, de la începutul lumii până
astăzi, mărturiseşte întelepciunea, bunătatea şi puterea Făcătorului. Sf.
Scriptură ia firea ca mărturie a existenţei lui Dumnezeu, când spune: „Cerurile
spun slava lui Dumnezeu şi facerea mâinilor Lui o vesteşte tăria” (Ps. 18, 1). Începând
de la Sf. Irineu şi până la Sf. Ioan Damaschin, toţi Sf. Părinţi şi Scriitori
bisericeşti dovedesc existenţa lui Dumnezeu pe baza legii naturale sau fireşti.
Sf. Grigorie Teologul spune: «Dar cu mult mai înainte decât acestea (adică
cerul, luna, stelele), mai presus decât ele şi izvor al lor este fiinţa (lui
Dumnezeu), care întrece orice cuprindere şi orice înţelegere... Şi privirea şi
legea firii ne învaţă că Dumnezeu există şi că El este cauza creatoare şi
susţinătoare a lumii. Privirea (ne învaţă că există Dumnezeu) atunci când se
aşază pe cele văzute şi bine fixate şi care merg şi care sunt, ca să zic aşa,
mişcate în chip nemişcat şi sunt purtate. Iar legea naturală deduce din cele
văzute şi rânduite de Autorul lor». Cunoştinţa despre Sine a dat-o Dumnezeu
oamenilor de la început, zice Sf. Ioan Gură de Aur, dar păgânii, atribuind
această cunoaştere lemnelor şi pietrelor, au nedreptăţit adevărul. Această
cunoaştere rămâne însă neschimbată având slava ei nemişcată. Sf. Pavel zice:
„Ceea ce se poate cunoaşte despre Dumnezeu este cunoscut de către ei, fiindcă
Dumnezeu le-a arătat lor” (Rom. 1, 19). Cunoaşterea lui Dumnezeu pe calea firii
s-a dat oamenilor nu prin glas, ci prin aşezarea
făpturilor la mijloc, pentru ca şi cel înţelept şi cel fără minte, cunoscând cu
privirea frumuşetea celor văzute, să se ridice la Dumnezeu. Ordinea
lucrurilor, schimbarea anotimpurilor, a atmosferei, calea armonioasă a
elementelor, cursul ordonat al zilelor şi al nopţilor, al lunilor şi al anilor,
grija pe care o minte atotînteleaptă o are faţă de fiecare vieţuitoare,
supunerea tuturor faţă de om dovedesc existenţa lui Dumnezeu. Zidirea, zice
Sf. Ioan Gură de Aur, ne duce ca de mână la cunoaşterea lui Dumnezeu. Este o
cunoaştere care porneşte de la făpturi şi se ridică până la Făcătorul firii.
88.
Pe ce altă cale a firii ştim ca există Dumnezeu?
Pe
calea conştiinţei, care, după firea văzută, este al doilea învăţător al omului.
Sf. Ioan Gură
de Aur şi Sf. Ioan Damaschin spun că: cunoştinţa existenţei lui Dumnezeu este
pusă de El în chip firesc în toţi oamenii. Sf. Grigorie Teologul observă că
puterea din noi, înnăscută tuturor,
prima lege lipită
de noi, care
ne duce spre
Dumnezeu prin cele
văzute, este raţiunea”.
89.
Cunoaştem existenţa lui Dumnezeu numai pe calea firii?
Noi cunoaştem
existenţa lui Dumnezeu
şi pe calea
Descoperirii sau Revelaţiei dumnezeieşti
supranaturale. Dumnezeu Şi-a descoperit existenţa Sa proorocilor, S-a arătat
prin Fiul Său Cel întrupat şi Se va face cunoscut în împărăţia cerurilor.
«Duhul, zice Sf. Irineu, pregăteşte pe om în Fiul, Fiul îl duce la Tatăl, iar
Tatăl îi dă nestricăciunea pentru viaţă veşnică, pe care o capătă din faptul că
vede pe Dumnezeu». Cunoaşterea mai presus de fire a lui Dumnezeu, pe care cei
îmbunătăţiţi moral, ajunşi pe cea mai înaltă treaptă a urcuşului duhovnicesc
după curăţirea de paimi, o gustă anticipativ încă din această viaţă, constituie
însăşi viaţa veşnică pentru cei drepţi în împărăţia cerurilor (Ioan 17, 3).