Acest
articol este: „Şi
într-una sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică”.
257.
Ce ne învaţă acest articol?
Acest
articol ne învaţă să credem în Sf. Biserică, pe care ne-o înfăţişează ca fiind
una, sfântă,
sobornicească şi apostolească.
258.
De ce să credem şi în Biserică? Nu ne este de ajuns credinţa în cele trei
persoane ale Sfintei Treimi?
Credem
şi în Biserică, fiindcă ea este, cum spune Sfântul Apostol Pavel, „Trupul lui Hristos
si plinirea Celui ce plineşte toate în toţi” (Efes. 1, 23), având deci
într-însă pe Hristos şi
pe Duhul Sfânt, cu misiunea de a continua însăşi lucrarea lui Hristos în lume
(Matei 28, 19-20;
Marcu 16, 15-16; Marcu 10, 45), propovăduind cuvântul lui Dumnezeu, împărtăşind
harul dumnezeiesc şi conducând spre mântuire pe cei care îi aparţin.
259.
Ce este Biserica?
a) Ca
aşezământ sfânt, Biserica
este comuniunea şi
comunitatea sacramentală a oamenilor
cu Dumnezeu, întemeiată de Hristos, Fiul lui Dumnezeu întrupat, plină de viaţă
şi lucrarea Duhului Sfânt, spre sfinţirea şi mântuirea oamenilor;
b)
Biserica este acel locaş sfânt, public al creştinilor, ale cărui începuturi le
avem chiar de la Mântuitorul (foişorul de sus, în care a avut loc Cina cea de
Taină, Luca 22, 12 şi urm.) şi Sfinţii Săi Apostoli (Fapte 1, 13-14; 2, 1; 10,
9; 20, 7-8), în care este preamărit Dumnezeu, săvârşindu-se Sfânta Liturghie,
precum şi toate Tainele, slujbele, rugăciunile cultului public, şi multe dintre
ierurgii, şi în care adunându-se credincioşii pentru slăvirea lui Dumnezeu, se
fac părtaşi de
adevărurile şi darurile mântuirii ce li se mijlocesc de episcopul şi
preoţii Bisericii. Biserica creştină ca lăcaş de cult implică cu necesitate
locul prea sfânt în care Se jertfeşte în continuare, dar nesângereos, Hristos
pentru mântuirea noastră (Sfânta Euharistie) prin lucrarea Duhului Sfânt,
prezent în Biserică, dar Care coboară şi de sus la invocarea episcopului sau
preotului în Tainele Bisericii. Termenul
de biserică - lăcaş de închinare implică în mod necesar pe cel de Biserică ca
asezământ şi instituţie
sfântă pentru mântuirea
noastră, adică pe
cel de comunitate sacramentală a oamenilor cu
Dumnezeu. Şi acestea două, la rândul lor, implică prezenţa şi lucrarea lui
Hristos în Biserică. Căci, la fel cu Sfântul Apostol Pavel, şi creştinii de
astăzi, când rostesc în diferitele lor limbi cuvântul biserică, subînteleg
prezenţa şi lucrarea Domnului nostru Iisus Hristos în ea, fie că vorbesc de
locaşul bisericesc în care se adună comunitatea locală a celor de aceeaşi
credinţă, fie de largă şi continuă comunitate bisericească. Hristos
este prezent în comunitatea bisericească, în Biserica care este trup al Său,
pentru că Se aduce jertfă în locaşurile bisericeşti şi Se împărtăşeşte în ele,
prin Trupul şi Sângele Său jertfite
(Sf. Euharistie) şi
prin harul tuturor
Tainelor, membrilor comunităţii
din fiecare locaş.
260.
Cine face parte din Biserică?
Din
Biserică fac parte toţi cei uniţi prin aceeaşi credinţă în Hristos, care se
împărtăşesc din
aceleaşi Sf. Taine şi care sunt împărţiţi în cler şi popor. Ea cuprinde de
asemenea şi pe fiinţele spirituale netrupeşti, înzestrate cu minte şi libertate
şi care sunt nevăzute, adică pe sfinţii îngeri, precum şi pe toţi drepţii
adormiţi în Domnul.
261.
Când a întemeiat Mântuitorul Biserica Sa?
Mântuitorul
a întemeiat Biserica prin însăşi jertfa Sa pe Cruce (Fapte 20, 28) şi Învierea din
morţi, şi a făcut-o văzută ca o comuniune şi comunitate concretă sacramentală a
oamenilor cu Dumnezeu în a cincizecea zi după Înviere, la Cincizecime sau
Rusalii, când Apostolilor, investiţi acum, în mod distinct, cu toată puterea
Duhului Sfânt (Fapte 2, 1-4), li s-au adăugat toţi cei care, „simţindu-se
pătrunşi la inimă de puterea Duhului la predica Apostolilor s-au convertit şi
s-au botezat, primind darul Sfântului Duh. Şi aceştia au fost ca la trei mii de
suflete, stăruind „în
învăţătura Apostolilor şi
în împărtăşire, în
frângerea pâinii şi în
rugăciuni” (Fapte 2,
37, 38, 41,
42). Din ziua
Cincizecimii Biserica apare,
deci, ca o comunitate
de credincioşi organizată
cu iconomi ai
Tainelor lui Dumnezeu.
Desigur, o Biserică în înţeles
larg, ca o comuniune a oamenilor cu Dumnezeu, a existat şi în Vechiul
Testament.
262. Cum
înfăţişează Descoperirea dumnezeiască
legatura dintre Hristos
şi Biserica
Sa?
Descoperirea
dumnezeiască ne arată că Mântuitorul este capul Bisericii, iar Biserica este trupul
Lui, cum ne învaţă Sf. Apostol Pavel: „... şi L-a dat pe El cap Bisericii, care
este trupul Lui, plinirea Celui ce plineşte toate întru toţi” (Efes. 1, 22-23);
„Şi El este capul trupului, al Bisericii; El este începutul, Întâiul-Născut din
morţi, ca să fie El cel dintâi întru toate. Căci în El a binevoit (Dumnezeu) să
sălăşluiască toată plinirea. Şi printr-Însul toate cu Sine să le împace, fie
cele de pe pământ, fie cele din ceruri, făcând pace prin El, prin sângele
crucii Sale” (Col. 1, 18-20). Acelaşi Apostol al Neamurilor, adresându-se
romanilor şi corintenilor, prezintă
Biserica în calitatea ei de comunitate concretă de credincioşi, organizată
ierarhic, prin imaginea unui trup cu multe mădulare, fiecare dintre acestea
avându-şi vocaţia şi lucrarea proprie: „Precum într-un singur trup avem multe
mădulare şi mădularele nu au toate aceeaşi lucrare, aşa şi noi, cei mulţi, un
trup suntem în Hristos şi fiecare suntem mădulare unii altora, şi avem felurite
daruri, după harul ce ni s-a dat...” (Rom. 12, 4-6). În Biserică, credincioşii
formează un singur trup, subliniază Sfântul Apostol Pavel: „Iar voi sunteţi
trupul lui Hristos şi mădulare (fiecare) în parte” (I Cor. 12, 27), „pentru că
într-un Duh ne-am botezat noi toţi, ca să fim un singur trup, fie iudei, fie
elini, fie robi, fie liberi, şi toţi la un Duh ne-am adăpat. Căci şi trupul nu
este un mădular, ci multe” (I Cor. 12, 12-13). „Mădularele trebuie să se
îngrijească deopotrivă unele de altele” (I Cor. 12, 25). Sf. Tradiţie susţine
şi ea de la început ca Hristos e capul Bisericii, iar aceasta, trupul Lui.
263.
Ce înseamnă cuvintele „Trupul lui Hristos” sau „Trupul Domnului”?
„Trupul
lui Hristos” sau „Trupul Domnului”, căruia Sf. Părinţi îi spun şi „Trupul
tainic al Domnului”, este semnul văzut al mântuirii noastre, adică al
întrupării Fiului lui Dumnezeu. Biserica a luat naştere prin întruparea lui
Hristos. Având pe Hristos, adică pe Dumnezeu drept cap, Biserica nu poate
garanta şi înfăptui mântuirea oamenilor, decât dacă este cu adevărat trupul lui
Hristos. Biserica e dumnezeiască şi omenească, asemenea lui Iisus Hristos, Care
a fost Dumnezeu şi om. De aceea, ea este o prelungire tainică a întrupării
Domnului, ea conţine viaţa Mântuitorului. Hristos S-a răstignit pentru noi cu
trupul, pentru că prin învierea în veac „să
ridice steagul” (Isaia 5, 26), pentru sfinţii şi credincioşii Săi, fie la
iudei, fie la păgâni, într-un singur trup al Bisericii Sale.
264.
Cum prelungeşte Biserica întruparea Mântuitorului?
Biserica
prelungeşte întruparea Mântuitorului prin neîntrerupta prezenţă a lui Hristos
în sânul
ei şi prin lucrarea Sf. Duh în mădularele ei (Ioan 14, 16). În calitatea lui de
cap nevăzut al Bisericii, Domnul nostru Iisus Hristos conduce Biserica, iar
Duhul Sfânt, ca „Domnul de viaţă făcătorul, o însufleţeşte. Asemenea
Mântuitorului, Cel în două firi, Biserica, în calitatea ei de comuniune şi
comunitate a oamenilor cu Dumnezeu prin Hristos în Duhul Sfânt, are o
constituţie teandrică, adică divino-umană. Este
văzută ca comunitate concretă de credincioşi, dar nevăzută. Nevăzută este
comuniunea oamenilor cu Dumnezeu şi lucrarea Duhului Sfânt care însufleţeşte
Biserica, începând de la Cincizecime, adică plenitudinea harului dumnezeiesc
care este în ea, împărtăşindu-se prin Sfintele Taine. Sf. Apostol Pavel scrie
efesenilor: „Silindu-vă a păzi unitatea Duhului întru legătura Păcii. Este un
trup şi un Duh, precum şi chemaţi aţi fost la o singură nădejde a chemării
voastre” (Efes. 4, 3-4). Fericitul Augustin spune: «Ceea ce este sufletul
pentru trupul omului, aceasta este Duhul Sfânt pentru trupul lui Hristos, care
este Biserica. Sf. Duh lucrează în toată Biserica, aşa cum lucrează sufletul în
toate mădularele unui singur trup».
265.
Cum ne facem membri ai Trupului tainic al Domnului, adică ai Bisericii?
Devenim
membri ai Bisericii prin harul Sf. Taine, îndeosebi prin Sf. Botez, Taina Mirungerii
şi Sf. Împărtăşanie. Prin Sf. Botez devenim făpturi noi în Hristos şi mădulare
ale Bisericii, murind şi înviind în chip tainic cu Hristos. Prin Taina
Mirungerii, nou-botezatul primeşte mulţime de daruri pentru întărirea şi
creşterea în viaţa cea nouă primită la Botez, iar prin Sfânta Împărtăşanie se
realizează deplina încorporare a omului în Hristos şi unirea cu El începută în
Taina Botezului şi întărită în Taina Mirungerii, potrivit cuvintelor
Mântuitorului: „Cel
ce mănâncă trupul. Meu şi bea sângele Meu întru Mine petrece şi Eu întru el”
(Ioan 6, 56). Tâlcuind aceste
cuvinte, Sf. Chiril
al Alexandriei spune:
«Primind în noi
Trupul, trupeşte şi duhovniceşte, pe Fiul cel după fire şi adevărat,
unit după fiinţă cu Tatăl... am primit mărirea de a ne face părtaşi şi de a ne
împărtăşi cu firea cea mai presus de toate». «Dacă vrei
să înţelegi trupul lui Hristos ascultă pe Apostol, care zice credincioşilor:
„voi însă sunteți trupul şi mădularele lui Hristos” (I Cor. 12, 27). Dacă,
deci, voi sunteţi trupul şi mădularele lui Hristos, taina voastră e aşezată pe
masa Domnului: primiţi taina voastră. Răspundeţi „Amin”
la ceea ce sunteţi şi răspunzând subscrieţi. Căci auzi: „Trupul lui Hristos” şi
răspunzi: „Amin”. Fii
mădular al trupului
lui Hristos, pentru
că Aminul să
fie adevărat». „Credincioşii
cunosc trupul lui Hristos, dacă nu neglijează să fie trupul lui Hristos. Să fie
trupul lui Hristos, dacă vor să traiască din Duhul lui Hristos. Din Duhul lui
Hristos nu trăieşte decât trupul lui Hristos... O, taină a evlaviei! O, semn al
unităţii! O, lanţ al dragostei! Cine vrea să trăiască are unde şi ce să
trăiască. Să se apropie, să creadă; să fie întrupat Lui, ca să fie viu». Numai
prin toate aceste trei Taine, Botezul, Mirungerea şi Euharistia, omul se
încorporează deplin în Hristos, devenind mădular al Trupului Său, Biserica şi
obţine calitatea plenară de creştin.
266.
Ce alte nume se mai dau Bisericii?
Biserica
mai este numită „Ogorul lui Dumnezeu” (I Cor. 3, 9), „casa” sau „templul” lui Dumnezeu, cum spune Sf. Apostol Pavel efesenilor:
„(Voi) sunteţi împreună-cetăţeni cu sfinţii şi casnici ai lui Dumnezeu, zidiţi
fiind pe temelia Apostolilor şi a Proorocilor, piatra cea din capul unghiului
fiind Însuşi Iisus Hristos, în Care toată zidirea bine alcătuită creşte întru
locaş sfânt în Domnul, întru Care voi împreună sunteţi zidiţi spre a fi locaş
al lui Dumnezeu în Duh” (Efes. 2, 19-22). Sf. Scriptură
foloseşte des cuvântul
„a zidi” în
înţelesul că puterea
credinţei şi a dragostei va înălţa clădirea, adică obştea
cea mare a creştinilor. „Pe această piatră voi zidi Biserica Mea”, zice
Mântuitorul (Matei 16, 18). Iar Sf. Apostol Pavel scrie efesenilor: „Si El a
dat pe unii apostoli, pe alţii prooroci, pe alţii evanghelişti, iar, pe alţii
păstori şi învăţători, spre desăvârşirea sfinţilor
la lucrul slujirii, spre zidirea trupului lui Hristos; până vom ajunge
toţi la unitatea credinţei şi a cunoaşterii Fiului lui Dumnezeu, la starea
bărbatului desăvârşit, la măsura vârstei deplinătăţii lui Hristos, ca să nu mai
fim copii, duşi de valuri, purtaţi încoace şi încolo de orice vânt al
învăţăturii, prin înşelăciunea oamenilor, prin vicleşugul lor, spre uneltirea
rătăcirii, ci ţânând adevărul în iubire, să creştem întru toate pentru El, Care
este capul, Hristos” (Efes. 4, 11-15). Într-una din vedeniile sale, Păstorul
lui Herma arată minunata zidire făcută de îngeri, a unui uriaş trup, care e
Biserica alcătuită din pietre felurite: clerici şi credincioşi. Uneori
Biserica e înfăţişată ca „mireasă” a lui Hristos. Sf. Apostol Pavel scrie
corintenilor: „V-am logodit unui singur bărbat ca să vă înfăţişez lui Hristos
fecioară neprihănită” (II Cor. 11, 2). În scrisoarea către efeseni se vorbeşte
de taina cea mare a nunţii lui Hristos cu Biserica (5, 32). Apocalipsa
preamăreşte Ierusalimul cel ceresc ca pe mireasa Mielului (21, 2, 9; 22, 17).
Origen, Sf. Ipolit şi, după ei, toţi Sf. Părinţi lămuresc că «Mirele şi mireasa
din Cântarea Cântărilor sunt Hristos şi Biserica».
267.
Cum se înfăţişează Biserica în calitatea ei de zidire nouă şi de mireasă a lui Hristos?
Ea
se înfăţişează ca un „cer nou şi pământ nou”, cum au văzut Isaia (65, 17);
Petru (II Petru
3, 13) şi Apocalipsa (21, 1). Biserica e, deci, o lume nouă. Sf. Grigorie de
Nyssa ne descrie înaripat acest lucru într-una din Omiliile sale la Cântarea
Cântărilor: «Întemeierea Bisericii este o nouă zidire a lumii. În ea, după
cuvântul proorocului (Isaia 65, 17), se zideşte şi un cer nou, care e tăria
credinţei în Hristos, cum zice Pavel (I Tim. 3, 15), şi se pregăteşte şi un
pământ nou, care soarbe ploaia ce cade pe el, şi se formează un alt om reînnoit
prin naşterea cea de sus, după chipul Celui Care l-a zidit. Şi firea
luminătorilor este alta. Despre ei se zice: „Voi sunteţi lumina lumii” (Matei
5, 14) şi: „între aceştia voi străluciţi ca luminătorii în lume” (Filip. 2,
15). Şi sunt multe stele care răsar pe cerul credinţei. Nu e de mirare că sunt o
mulţime de stele numărate şi numite de Dumnezeu în această lume nouă. Făcătorul
unor asemenea stele zice că numele lor au fost scrise în ceruri. În adevăr am
auzit pe Făcătorul zidirii celei noi vorbind astfel către luminătorii săi:
„Numele voastre au fost înscrise în ceruri” (Luca 10, 20). Frumuseţea deosebită
în zidirea cea nouă este nu numai o mulţime de stele făcute în ea de Cuvântul,
dar sunt şi mulţi, sori care luminează lumea prin razele faptelor bune. Iisus
Hristos, Făcătorul unor asemenea sori, vorbeşte astfel: „Lumina voastră să
lumineze înaintea oamenilor” (Matei 5, 16). Şi: „Atunci drepţii vor lumina ca
soarele” (Matei 13, 43). După cum cel care privind la lumea ce cade sub simţuri
şi cugetând la înţelepciunea vădită în frumuseţea lucrurilor, îşi dă seama prin
cele văzute de frumuseţea cea nevăzută şi de izvorul înţelepciunii, al cărui
curs a alcătuit firea lucrurilor, tot aşa, cel care priveşte la această lume
nouă a întemeierii Bisericii vede în ea pe Cel ce este şi devine totul în
toate.
268.
Ce legătură are această lume nouă, ca Trup tainic al Domnului, cu Trupul cu
care Mântuitorul a trăit pe pământ?
Biserica
prelungeşte întruparea Mântuitorului atât prin faptul că Hristos e capul ei,
cât şi prin
lucrarea neîntreruptă a Sf. Duh în ea. Trupul Mântuitorului e prezent în
Biserică cu fiecare Sfântă Euharistie sau Împărtăşanie. Sf. Ignatie Purtătorul
de Dumnezeu, Sf. Ioan Gură de Aur şi alţi Părinţi susţin că Trupul euharistic e
trupul lui Iisus Hristos Cel răstignit, biciuit, însângerat, străpuns cu lancea
şi dând întregii lumi izvoare mântuitoare de sânge şi apă. Noi ne unim cu
Hristos nu numai prin credinţă, ci şi în chip real223. Deşi înălţat cu Trupul
la cer şi stând de-a dreapta Tatălui, în Sf. Treime, Mântuitorul e de faţă, cu
Trupul Său, şi în Biserică, prin prefacerea pâinii şi a vinului în Trupul şi
Sângele Său. Deci în Trupul tainic al Domnului se află Trupul omenesc al
Mântuitorului. Tăria şi veşcia celui dintâi sunt asigurate de prezenţa celui
de-al doilea.
269.
Ce fapte adeveresc prezenţa Mântuitorului în Biserică?
Mântuitorul
continuă să exercite şi să susţină, în Biserica Sa, cele trei puteri sau
slujiri ale
Sale, prin care a lucrat mântuirea noastră pe pământ: învăţătorească,
arhierească şi împărătească. De altfel, cele trei slujiri sunt legate în mod firesc
de Persoana Fiului lui Dumnezeu, Care S-a întrupat pentru mântuirea noastră. În
calitate de Cap al Bisericii, Hristos continuă să fie în ea Arhiereul care Se
oferă pe Sine jertfă în continuare; Învăţătorul care Îşi propagă învăţătura
despre Sine şi despre mântuirea în Sine; şi Împăratul, Conducătorul nostru
suprem spre mântuire. Iar Biserica este chemată să participe la aceste slujiri
şi să le continue pentru mântuirea noastră, organele văzute sfinţite ale
Arhiereului nevăzut Hristos fiind Apostolii şi urmaşii lor, episcopii, şi, prin
ei, preoţii. Puterea
de a învăţa a fost dată Bisericii prin porunca Mântuitorului dată Apostolilor: „Mergând
învăţaţi toate neamurile” (Matei 28, 19). Strâns legat de această putere este
darul Bisericii de a nu greşi în învăţăra ei, pentru că Biserica este „stâlpul
şi temelia adevărului” (I Tim. 3, 15). Acest dar, numit şi darul
infailibilităţii, decurge din prezenţa Duhului Sfânt în ea şi se manifestă în
chip ordinar prin puterea harică a episcopatului în totalitatea lui, fie că
reprezintă Biserica în Sinodul ecumenic, fie că exprimă consensul Bisericii
împrăştiate. Darul acesta se manifestă însă numai când e vorba de învăţături
dogmatice şi morale. Biserica a luptat mult pentru a-şi apăra atât autoritatea
învăţătorească, cât şi învăţătura însăşi. «Dacă, zice Tertulian, Domnul Iisus
Hristos a trimis pe Apostoli la predicare, nu trebuie primiţi alţi predicatori
decât cei rânduiţi de Hristos». Puterea
arhierească sau sfinţitoare a fost dată de Mântuitorul Bisericii, prin
Apostoli, cărora le spune
la prima întâlnire
de după Înviere:
„Luaţi Duh Sfânt;
cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate, şi cărora
le veţi ţine, vor fi ţinute” (Ioan 20, 22-23). Puterea sfinţitoare se revarsă
în Biserică prin ierarhia care-şi are începutul de la Sf. Apostoli (I Tim. 3, 1-16). Miezul
puterii sfinţitoare a
Bisericii stă în
aducerea Jertfei Euharistice,
în care Mântuitorul
Însuşi, ca Arhiereu, Se aduce ca jertfă fără de sânge şi îndeamnă pe ucenici: „Aceasta
să faceţi întru pomenirea Mea” (Luca 22, 19; I Cor. 11, 24-25). Prin puterea
sfinţitoare se săvârşesc Sf. Taine, începând cu Botezul, pe care Mântuitorul îl
aşază deodată cu slujirea învăţătorească (Matei 28, 19). Puterea
împărătească sau de conducere a fost dată Bisericii de Mântuitorul prin Sf.
Apostoli, cu aceste cuvinte: „Cel ce vă ascultă pe voi pe Mine Mă ascultă şi
cel ce se leapădă de voi de Mine se leapădă” (Luca 10, 16) şi „Precum M-a
trimis pe Mine Tatăl şi Eu vă trimit pe voi” (Ioan 20, 21).
270.
Lumea cea nouă a Bisericii e alcătuită numai din creştinii trăitori pe pământ?
Biserica
e alcătuită din obştea văzută a creştinilor, dar şi din toţi creştinii adormiţi
în adevărata
credinţă. Biserica este în primul rând un aşezământ şi o obşte văzută, pentru
că Iisus Hristos, Care a întemeiat-o, S-a făcut trup, credinţa se mărturiseşte
văzută, Sf. Taine sunt semne văzute, ierarhia bisericească e văzută, membrii
Bisericii sunt văzuţi. «Fiţi atenţi la mine, pe care mă vedeţi», strigă
Biserica, după cum se exprimă un scriitor bisericesc. Dar
Biserica cuprinde nu numai pe creştinii vii, ci şi pe cei adormiţi în dreapta
credinţă, cum ne încredinţează Sf. Apostol Pavel, când scrie evreilor: „V-aţi
apropiat de muntele Sion şi de cetatea Dumnezeului Celui viu, de Ierusalimul
cel ceresc şi de zeci de mii de îngeri, în adunare sărbătorească, şi de
Biserica celor întâi născuţi, care sunt scrişi în ceruri şi de Dumnezeu,
Judecătorul tuturor, şi de duhurile drepţilor celor desăvârşiţi şi de lisus,
Mijlocitorul Noului Testament, şi de sângele stropirii, care grăieşte mai bine
decât al lui Abel” (Evr. 12, 22-24).
271. Cum
numeşte învăţătura ortodoxă
Biserica celor de
pe pământ şi cum
numeşte Biserica celor din cer?
Pe
cea dintâi o numeşte Biserică luptătoare, iar pe cea de a doua, Biserică
biruitoare. Cea
dintâi luptă încă împotriva păcatului, suferă prigoane, înfruntă răul sub toate
formele şi se află pe drum, pe când cealaltă e biruitoare, a ajuns în patria ei
şi membrii ei au căpătat premiul luptei: „cununile măririi” (II Tim. 4, 8; I
Petru 5, 4). Amândouă aceste Biserici alcătuiesc acelaşi Trup al lui
Hristos. Ele sunt legate prin legătura iubirii; iar legătura iubirii se arată
printr-un neîncetat schimb de bunuri duhovniceşti, de o parte şi de alta, adică
rugăciunile celor vii pentru cei morţi şi mijlocirea celor adormiţi pentru cei
ce sunt încă în această viaţă.
272.
Cine sunt membrii Bisericii?
Membrii
Bisericii de pe pământ sau luptătoare sunt toţi cei care s-au încorporat în Hristos,
prin Botez, Mirungere şi Euharistie, mărturisind aceeaşi credinţă una şi
întreagă a Bisericii, afară de eretici, de schismatici şi de lepădaţii de
credinţă, care singuri s-au aşezat în afără Bisericii. Membrii Bisericii
biruitoare sunt drepţii şi îngerii. Unii
eretici au susţinut şi susţin că numai drepţii, nu şi păcătoşii, fac parte din
Biserica luptătoare. Mântuitorul însă, printr-o seamă de pilde, ca aceea a
neghinei (Matei 13, 24-39), a năvodului (Matei 13, 47-48), a ospăţului (Matei
22, 2-11), a celor zece fecioare (Matei 25, 1- 13),
a turmei în care sunt oi şi capre (Matei 25, 32) şi în parabola cu oaia cea
rătăcită (Matei
18,
12), ne-a învăţat că şi păcătoşii fac parte din Biserică. Mântuitorul arată
chiar o grijă deosebită
pentru cei păcătoşi: „N-au trebuinţă cei sănătoşi de doctor, ci cei bolnavi”
(Matei 9,
12). Păcătoşii ocupă şi ei loc în Biserica Lui. Despărţirea drepţilor şi a
păcătoşilor va avea loc la judecata viitoare, când în împărăţia cea veşnică a
lui Dumnezeu nu vor intra decât cei drepţi.
Despre membrii Bisericii
Mărturisirea lui Dositei
zice: «Credem că membri
ai Bisericii
soborniceşti sunt toţi şi nu numai credincioşii, cei ce venerează adică, fără
să se îndoiască, credinţa curată a Mântuitorului Hristos, aşa cum a fost
învăţată de El, de Apostoli şi de Sf. Sinoade Ecumenice. Aceştia sunt membri ai
Bisericii, chiar dacă unii dintre ei ar fi vinovaţi de tot felul de păcate.
Căci dacă n-ar fi membri ai Bisericii cei ce cred, dar vieţuiesc în păcate, nu
ar fi judecaţi de Biserică. Fiind însă judecaţi de Biserică şi îndemnaţi la
cainţă şi conduşi la calea poruncilor mântuitoare, sunt şi se recunosc membri
ai Bisericii soborniceşti, chiar de ar fi pătaţi de păcate, numai din motivul
că n-au căzut în disperare şi stăruie în credinţa sobornicească şi dreaptă.
273.
De ce credem în Biserică?
Credem
în Biserică pentru că ne uneşte cu Dumnezeu, pentru că în ea se află neîncetat Hristos şi
Sf. Duh şi pentru că ea nu greşeşte, fiind
infailibilă. Credem în ea şi pentru frumuseţea şi înălţimea scopurilor pe care
ea le urmăreşte: acela de a ne pregăti pentru mântuire şi acela de
a ne mijloci
această mântuire. Viaţa Bisericii
este, în întregime,
o activitate încordată şi o luptă pentru mântuire, cum ne mărturisesc
Sf. Scriptură şi Sf. Tradiţie: „Luaţi
Duh Sfânt; cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate, şi cărora le veţi
ţine, vor fi ţinute”, ne spune Mântuitorul (Ioan 20, 22-23). Sf. Ciprian
susţine că în afară de Biserică nu e mântuire şi că cine n-are Biserică de
mamă nu poate avea pe Dumnezeu de tată.