o pagină de actualităţi privind statutul orei de religie în conştiinţa celor interesaţi de formarea religioasă a tineretului din România
„NIHIL SINE DEO!”
Senatorii din Comisia pentru Învăţământ au decis ca înscrierea la
Ora de Religie să se facă pe un ciclu de învăţământ (4 ani de şcoală),
printr-o cerere scrisă, iar retragerea de la oră se va putea face numai
la sfârşit de an şcolar, tot prin cerere scrisă.
[P] Cărarea Împărăției – Arsenie BOCA – comanda online
Proiectul de lege
va mai trece pe la Comisia Juridică, raportul fiind unul comun între
cele două comisii, urmând ca apoi să ajungă în plenul Senatului, care
este cameră decizională.
Proiectul de lege privind înscrierea la Ora de Religie a ajuns marţi
la Comisia de Învăţământ din Senat, care a adus o serie de amendamente
pe textul aprobat de Comisia de învăţământ de la Camera Deputaţilor
(prima cameră sesizată). Astfel, în loc ca înscrierea la Religie să se
facă pe o perioadă nedeterminată, retragerea putând să se facă oricând
ar fi dorit elevul/părinţii, senatorii au decis ca înscrierea să se facă
pe ciclu de învăţământ, aşa cum a dorit Patriarhia Română în
recomandarea trimisă la Parlament în urmă cu trei luni.
Dacă elevul care frecventează Ora de Religie va hotărî că vrea să se
retragă va putea face asta numai la sfârşit de an şcolar, prin cerere
scrisă. Asta pentru a nu dezechilibra structura posturilor profesorale
în mijlocul anului şcolar, a explicat senatorul Dumitru Oprea pentru Adevarul.ro. „O variantă venită din partea Bisericii Ortodoxe Române (BOR)
vizează dreptul de înscriere la Ora de Religie pe ciclu de învăţământ,
dar, în cadrul ciclului de învăţământ, elevii pot să-şi schimbe
opţiunea. Astfel, ca să nu fie probleme cu personalul angajat
(profesorii de Religie), elevii pot opta pentru retragere la sfârşit de
an şcolar. Schimbarea opţiunii se face tot prin cerere de către elevul
major sau părintele/tutorele elevului minor”, a explicat Oprea decizia senatorilor.
Următorul pas pentru punerea Legii Educaţiei în acord cu decizia
Curţii Constituţionale (CCR) privind înscrierea la ora de Religie va fi
făcut de Comisia Juridică de la Senat, care va prezenta un raport comun
cu senatorii de la Învăţământ, în plen.
Războiul
de redefinire a mentalităților dominante din societatea românească este
în plină desfășurare. Episodul orei de religie, cel mai recent, este un
exemplu-școală. Nu au lipsit analizele asupra acestui fenomen, însă e
necesar, încă și acum, să avem o reprezentare analitică, tehnică, clară
și concisă asupra a ceea ce se întâmplă. Am căutat, astfel, să
sintetizăm procesul punctând articulațiile, zonele sensibile, actorii
cheie.
Am identificat drept actori cheie:structurile asociative de pe frontul umanist-secularist – asociații, ONG-uri, fundații etc. -, autoritățile publice – guvern, parlament, primării -, instituțiile de forță sau/și de ultimă instanță – Curtea Constituțională, servicii secrete, instituții judiciare – instituțiile sociale: BOR, școala, familia, media tradițională și online – televiziuni, siteuri de știri online, rețele sociale.
Ținta este obținerea unor mutații culturale
în zona instituțiilor sociale: BOR, școală, familie. De pildă, un
astfel de obiectiv ar fi scoaterea Bisericii din școală prin modificarea
statutului orei de religie. Mijlocul prin care se poate ajunge la acest obiectiv presupune înlăturarea influenței Bisericii
din zona școlii și a familiei, pentru ca acestea din urmă să fie
obiectivul exclusiv al ingineriilor sociale realizate prin celelalte
instituții. Abia după ce se obțin aceste lucruri se va putea atinge
adevăratul obiectiv: schimbarea mentalităților.
Procesul prin care se pune în aplicare această agendă este următorul: de la nivelul structurilor asociative se creează evenimente/incidente/campanii multiplicate de mass-media și prin rețelele sociale, prin care se pune presiune asupra autorităților publice și a instituțiilor sociale.
În mod normal, atât autoritățile publice, cât și instituțiile sociale
sunt greu de urnit doar prin această formă de asalt, oricât de concertat
ar fi. În momentul în care instituțiile de forță dublează
acest cerc al presiunii, atunci se obțin însă victorii importante pentru
tabăra umanistă. Exemplul la îndemnână este cel al orei de religie, al
cărei statut a fost schimbat în urma unei decizii a CCR.
Modelul acestui tip de război de gherilă este de import. Presupune implicarea unor activiști profesioniști, organizați în rețea, care asediază și cuceresc instituțiile mediatice, monopolizează discursul public, iar apoi își instaurează domnia tiranică prin lovitura de grație: transformarea dominației lor în lege prin instituțiile de forță judiciare. Este ceea ce se întâmplă, în prezent, în SUA, pe tema căsătoriilor homosexuale.[1]
În
continuare, detaliem procesul pentru fiecare actor în parte, urmând
încheiem cu unele sugestii de tip strategic pentru reprezentanții BOR.
Structurile asociative. Activismul profesionist
Care sunt coordonatele definitorii
ale acestui palier? Să enumerăm care ar fi funcția și rolul acestor
asociații, precum și maniera lor de a acționa în spațiul public.[2]
Monopolizarea reprezentării. Asociațiile au ca scop reprezentarea
a diverse interese și grupuri sociale. Ele sunt esențiale într-o
societate democratică, unde masa nu are chip, nu are voce, deci nu are
agendă și nici identitate. Prin asociații, societatea se recompune la un
nivel de reprezentare identificabilă, reperabilă în spațiul public.
Efectul pervers este ușor de intuit: dacă fenomenul asociațiilor este
generat artificial, atunci avem de-a face cu structuri butaforice,
menite monopolizării reprezentării sociale. Trucul a fost
aplicat, la noi, încă din anii 90, când doar unii erau ”societate
civilă”. Astfel, deși, strict reprezentativ, această ”societate civilă”
era minim relevantă, din punct de veere simbolic beneficia de maxim de
expunere și de influență. Același lucru se întâmplă și cu asociațiile
seculariste, anticreștine de astăzi.
Formularea agendei, definirea problemei/situației, propulsarea de termeni și ideologii.
Ne mirăm că activitatea acestor structuri asociative este frenetică și
că generează întotdeauna evenimente/incidente reflectate pe larg în
mass-media? Asta se întâmplă pentru că în spatele lor există o viziune ideologică bine definită, o strategie de acțiune publică precum și tactici
de comunicare și activare. Beneficiul coerenței ideologice este imens:
orice fleac este interpretat conform doctrinei, altfel reductivă și
simplistă. E important de înțeles și faptul că strategia lor este, în
esență, de tip acționist, nu se reduce și nu vizează doar comunicarea.
Obiectiv: crearea unui nou consens cultural. Tactica: intimidare. La nivel de viziune este, evident, vorba de același umanism secularist care are drept unic țel combaterea BOR și care se prevalează de ideea modernizării
țării. Pe de o parte, se află ”vechiul”, ”îndoctrinarea”, ”sărăcia”,
”înapoierea”, de cealaltă parte se află ”progresul”, ”știința”,
”civilizația” și Darwin, desigur. Pe de o parte viitorul luminos, pe de
alta ”dușmanul”, ”răul”, țapul ispășitor, cel care trebuie să fie ținta
urii, a setei de răzbunare și a frustărilor din popor.
Strategia lor este de cucerire a centrului simbolic al României, adică a spațiului public, de creare a unui nou consens sociaI, în care reperele sunt ”valorile europene”, adică ”noile drepturi ale omului” (gay rights), ”familiile alternative” ș.a.m.d.
Tactica este cea a guerillei instituționale – neavând amploarea, magnitudinea unei instituții sociale ca BOR, se bazează pe:
acțiuni de hărțuire repetată (plângeri, sesizări, procese), de presiune asupra instituțiilor vizate
Prin aceste tactici asociațiile seculariste reușesc să seteze agenda mediatică, ceea ce pune în defensivă autoritățile publice și Biserica. Următorul pas este să influențeze agenda politicilor publice și cea legislativă.
Activism profesionalizat. Toate
aceste asociații sunt conduse de activiști, militanți profesioniști.
Ele nu sunt opera unor actori sociali care să rezoneze la problemele și
nevoile reale ale societății. Oamenii lor nu sunt ridicați de la firul
ierbii, ci sunt programatic antrenațiși finanțați pentru a împinge înainte o unică agendă.
AutoritATile Publice: Guvern, parlament, primArii
Sunt autoritățile-țintă
pentru exercitarea de presiuni de către palierul asociativ. Autorități
alese, politice sau, acolo unde sunt numite, dependente de politic, dar
și foarte sensibile la capitolul ”imagine publică”. Sunt cele care fac
legile și le aplică, cele care organizează, execută, avizează, aprobă.
De aceea, ele trebuie convinse să fie receptive la agenda
organizațiilor de activiști profesioniști. Dacă nu cedează de
”bunăvoie”, pentru că sunt mai sensibile la opiniile dominante din
societate decât la revendicările bolșevice ale asociațiilor seculariste,
atunci trebuie forțate. Se întâmplă acest lucru prin două moduri: presiune mediatică și, mai ales, presiunea instituțiilor de forță.
InstituTiile sociale: mass-media, Biserica, Scoala, familia
Înșiruirea,
în aceeași zonă socială, a mass-mediei cu Biserica și celelalte este
strict formală. În realitate, primul și cel mai important aliat al
asociațiilor de luptători anticreștini profesioniști este mass-media:
atât cea tradițională (televiziuni, presă scrisă), cât și cea de tip
new media (siteuri de știri, portaluri online etc.). Este mediul care
face ca agenda asociațiilor să devină relevantă, să conteze, multiplicând mesajele, evenimentele, fabricând știri, inventând campanii, impunandteme.
Prin
această mezalianță, atât autoritățile publice, cât și Biserica și
școala, sunt nevoite să se raporteze la agenda făcută de asociațiile
seculariste și mass-media.
Printre
instituțiile media care s-au remarcat cu asupra de măsură în aceste
jocuri de putere enumerăm: cotidienele online adevarul.ro, gandul.info,
portalul hotnews.ro, cotidianul România Liberă, televiziunea Pro TV.
Nici celelalte nu sunt mai prietenoase față de Biserică, însă acestea se
evidențiează prin zelul sistematic depus.
Institutiile de fortA: CCR, instituTiile judiciare, serviciile secrete
Dacă
la presiunea mediatică răul maxim făcut de asociațiile seculariste este
să fixeze agenda și temele, adevărata schimbare a raporturilor de forță
se face doar cu sprijinul instituțiilor de pe acest palier. Este
palierul care dictează regulile jocului. Astfel, decizia CCR nu se
decriptează doar în aspectul său instrinsec, cel de schimbare a
procedurilor de înscriere la ora de religie, ci, mult mai relevant, în schimbarea raporturilor de forță:
”the upper hand” aparține, aici, asociațiilor seculariste. S-a văzut
acest lucru din momentul în care Ministerul Educației a cedat
presiunilor acestor asociații și a decis să bulverseze întreg sistemul
școlar forțând reînscrierea la ora de religie încă din luna martie a.c.
Este
un caz care, cel mai probabil, va fi repetat. Pe teme sensibile ca
educația sexuală sau legalizarea căsătoriilor homosexuale nu avem a ne
teme atât de ceea ce provine de la autoritățile publice, ci de la
această presiune suprapusă a asociațiilor seculariste via
mass-media care dobândește conținut prin deciziile instituțiilor de
forță, a instituțiilor judiciare. Nu este chiar așa greu de imaginat, de
pildă, un caz ipotetic în care CCR sau un oarecare tribunal decide că
un copil a fost lezat în ”interesele sale superioare” de faptul că e
privat de educație sexuală în școală. Ministerul nu va avea altceva de
făcut decât să respecte decizia și, în implementarea ei, va fi străjuit
drastic de legiunea secularistă și de organele mass-media.
Serviciile
secrete sunt o specie diferită din regnul instituțiilor de forță.
Implicarea lor în actualul mecanism de resetare a raporturilor de forță
între instituțiile sociale ale României se face resimțit în mod discret,
ca o umbră a proceselor vizibile și descrise până acum. În cele din
urmă, resorturile reale ale deciziei CCR nu se cunosc și este improbabil
ca la mijloc a fost o pasionată controversă constituțională. Mai mult
decât atât, după cum deseori au admis ca fiind un lucru de laudă,
mass-media este împânzită de agenți acoperiți. Or mass-media are un rol
bine delimitat în acest proces, după cum am văzut. Implicarea cheie a
serviciilor, sau a unei părți a serviciilor, în secularizarea României,
este, așadar, aproape demonstrată matematic.
În
fine, să nu uităm că există și alte pârghii de remodelare socială.
Recent, un jurnalist cerea DNA-ului să dea iama în ”sfinții părinți”.
Elementul geopolitic.
Procesul descris, pe scurt, mai sus, nu este unul de inspirație locală.
Este legat de actualele confruntări geopolitice în zona de graniță
dintre Vest și Est. Era vizibilă, oricum, artificialitatea ONG-urilor
seculariste și finanțarea lor din străinătate. În schimb, în prezent e
vizibil faptul că agenda schimbării mentalităților și a diminuării
influenței Bisericii este asumată de instituțiile de forță, subordonate
centrului metropolitan american. De altfel, în ultima perioadă s-a
discutat insistent, în mas-media, despre rolul potențial dăunător al
Bisericii Ortodoxe Române din perspectiva înfruntării dintre SUA și
Rusia.[3]
Ce-i de fAcut?
Cei din Biserică trebuie, în primul rând, să conștientizeze
situația în care se află. Nu avem doar o problemă de comunicare. Nu
avem doar o problemă punctuală. Nu este vorba doar despre un proces
social, ci de o acțiune premeditată, planificată, concertată. Este o
miză care transgresează, cumva, intențiile punctuale ale diverșilor
actori sociali implicați. Să nu ne închipuim că Patriarhia Română a fost
obtuză și nu știe să colaboreze inteligent. Dimpotrivă, partea
americană e surdă și dă semne că nu vrea să aibă un partener și în
această instituție socială. Propuneri au existat, din partea română.[4] Din partea americană, tăcere și presiuni pentru secularizare și drepturi gay.
De aceea, BOR nu se poate rezuma, în încercarea de contracarare a ofensivei anticreștine, doar la răspunsuri punctuale,
atât pe plan comunicațional, cât și pe plan acțional. Comunicatele de
pe basilica.ro sunt insuficiente. Deși binevenită, inițiativa APOR
(Asociația Părinților pentru Ora de Religie) este, la rându-i,
insuficientă. De altfel, dacă se întreabă cineva de ce este societatea lor civilă mai influentă decât societatea noastră civilă, răspunsul se află în mecanismul descris mai sus. Societatea noastră
civilă nu va beneficia niciodată de raporturi privilegiate cu
mass-media și cu instituțiile de forță. Lipsa noastră de eficiență se
mai explică și prin slaba identitate organizațională, dar și strategia
precară pe care o folosim.
În al treilea rând, BOR ar putea recuceri acele
zone care-i sunt încă accesibile, de la toate palierele amintite.
Pentru acest lucru ar trebui să exise un proces de reflecție critică
intern, la nivel superior, în care să se identifice, printre altele, și
cauzele ce au dus la pierderi majore.
Deloc în ultimul rând, BOR ar putea să-și redefinească prezența în societatea românească. În acest moment, Biserica este definită, prin campania asociațiilor seculariste, drept o structură de și pentru putere. Este asociată celor puternici și corupți, celor îndestulați și privilegiați. Este un mit
foarte puternic și pervers totodată, pentru că realitatea este, de
fapt, că BOR a pierdut legăturile esențiale cu nucleul puterii reale ce
se exercită în România.
Mai
mult decât atât, inclusiv ca organizație, structura sa celulară,
descentralizată, flexibilă, fluidă, canalele de comunicare întotdeauna
deschise înspre și dinspre societate, au făcut din Biserică, din punct
de vedere istoric, o rețea de rezistență, îngrijire, apărare a celor
slabi față de cei puternici. Această calitate trebuie recuperată.
Preotul poate să-și propună să devină un fel de ombudsman al
celor sărmani, dar și al celor care se simt, într-un fel sau altul,
abuzați de instituții. Procedând astfel, implicându-se, de pildă, în
modul în care funcționează spitalele, în modul în care bolnavii sunt
îngrijiți, în modul în care este finanțat un spital, în maniera în care
este dotată o școală, preotul va reaminti poporului că el este
adevăratul său aliat, ci nu acele organizații care nu dau doi bani pe
viața amărâtului, ci se folosesc de suferință doar ca să-i îndepărteze
aceluia și pe Bunul Dumnezeu. Este, evident, ușor să dai sfaturi unor
oameni deja depășiți de sarcinile de bază ale slujirii lor. Ce este cert
e că avem nevoie de o alianță mobilizatoare a clerului cu mirenii (masa) și cu intelectualitatea. O alianță lucrativă, prezentă, misionară, nu una de vitrină.
[2] Exemple:
ASUR, Asociatia Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta,
Asociatia Tinerii Europeni pentru Romania, Asociatia Elevilor din
Constanta, ACCEPT etc.
[3] Există
mai multe poziționări pe tema ortodoxiei ca ”vulnerabilitate” a
României față de Rusia. Varianta dură este cea care definește, ortodoxia
drept o vulnerabilitate ca atare, pentru simplul motiv că
există ca religie majoritară ce este opusă ”valorilor” occidentale
(definite, bineînțeles, nu în sens conservator, ci în sens neoliberal).
Alte puncte de vedere, aparent mai nuanțate, fac o diferență între
organizația bisericii și masa de credincioși, ce pot fi, la o adică,
puse sub control, și presupuși agenți de influență ai rușilor, fie în
postura de ”idioți utili” care rostogolesc viziuni favorabile Rusiei,
fie în postura de agenți plătiți. Perversitatea acestui punct de vedere
este că servește la punerea la index și la stigmatizarea oricărei voci
ortodoxe care nu se conformează viziunii ideologice neoliberale. Mai
mult decât atât, este dăunătoare chiar și din perspectiva temei
războiului informațional, pentru că agenții de influență și propaganda
neagră nu lucrează niciodată atât de previzibil – aceștia pot fi plasați
inclusiv în surse mediatice pro-occidentale și pot funcționa, de pildă,
pe baza principiului exagerării și caricaturizării punctului de vedere
occidental pentru a crea polarizări artificiale. În fine, există și
unele vederi echilibrate, care resping tema ca fiind una falsă, de
propagandă. Un exemplu pozitiv, în acest sens, este Horațiu Pepine, în
acest articol publicat pe ediția română a dw.de: Biserica Ortodoxă şi Rusia
[4] Conform articolului ”Wikileaks despre întâlnirea lui Taubman cu Patriarhul Daniel (traducerea integrala)”, din cotidianul România Liberă (05
aprilie 2011), care citează o telegramă Wikileaks, Patriarhul Daniel ar
fi cerut Ambasadorului SUA de atunci, Nicholas Taubman, implicarea și
sprijinul pentru dezvoltarea de relații ”ecumenice” cu organizații
religioase din SUA. Dincolo de caracterul problematic, din punct de
vedere canonic, al ideilor Patriarhului Daniel, acest lucru arată o disponibilitate
a părții române către colaborare. Ambasada SUA a rămas, însă, pe
pozițiile sale inflexibile legate de retrocedările proprietăților
greco-catolicilor, de promovare a agendei homosexualiste și a celei
seculariste.
”ambuscade” artificiale
(crearea de scandaluri prin popularizarea tendențioasă, repetată,
manipulatorie a unor fapte ”scandaloase”, reale sau exagerate – vezi
cazurile cu manualele religioase, cu teatrul creștin etc.), precum și pe
acțiuni de ”intimidare” (bully) cât se poate de clasice (copii religioși sunt ”tembeli”, ”idioți” etc.).
acțiuni de legitimare pentru publicul larg:
uneori, aceste asociații se implică în cauze conexe pentru a părea ca
au o paletă mai largă de preocupări (vezi cazul asociației lui Emil
Moise, implicată într-o chestiune socială legată de statutul
profesorilor din rural).
acțiuni coordonate ”în lanț”. Deși nu sunt parte a unei structuri formale centralizate, asociațiile enumerate mai sus acționează întotdeauna coordonat.