Ceea ce se petrece cu statutul orei de
religie în şcoala publică şi cu miile de profesori, indiferent de confesiune,
este un scandal căruia nu i se spune pe numele său adevărat: victoria
intoleranţei. Un asemenea triumf are întemeierea legală pe care nu o contestăm
ca atare. Ar fi, până la un punct, şi inutil. Deloc lipsită de relevanţă este
însă interogarea bazei culturale a situaţiei în care am ajuns. În esenţă,
asistăm la un război dus cu arme aparent neutre – hotărâri judecătoreşti –, dar
care vizează concret locul şi rolul religiei în societate. De la instaurarea
regimului comunist şi al ateismului său programatic, nu am mai fost confruntaţi
cu aşa ceva. La un sfert de secol de la recâştigarea libertăţii, vedem cum
aceasta este deturnată fundamental. Libertatea de a nu avea nicio credinţă nu
se poate impune prin îngrădirea exprimării identităţii religioase a celorlalţi.
Majoritatea este obligată să se justifice şi, pentru a nu leza minoritatea, să
se retragă, să se replieze, să se explice, să se justifice. Faptul de a avea şi
unii dascăli neinspiraţi sau pasaje de manuale scrise pur şi simplu prost nu
reprezintă alibiul de a evacua ora de religie. Ar fi ca şi când, confruntaţi cu
parlamentari corupţi, am cere suspendarea parlamentarismului. Se operează aici
în mod vădit cu inversarea raportului dintre cauză şi efect. În context
european, evoluţia de la Bucureşti este în răspăr cu tendinţa internaţională.
Majoritatea ţărilor Uniunii Europene susţin predarea religiei în şcolile
publice. Mai mult, pentru a controla conţinuturile orelor de religie ale
elevilor musulmani, din ce în ce mai multe state fac loc Islamului în planul de
învăţământ. Demersul se doreşte un pas preliminar important în integrarea
alogenilor în societăţile-gazdă. Logica este simplă: nu trebuie să îţi fie
ruşine de tine însuţi, să te ascunzi, ci să iei act, asemeni altora, de
ingredientele identităţii tale. Cel târziu după atentatele de la Paris, trebuie
să repunem în discuţie raportul modernităţii însăşi cu religia. Modernitatea
europeană, altminteri decât cea americană, are un afect antireligios
constitutiv. Proba maturităţii rezidă de aceea în puterea de a nu reacţiona
după acest tipar steril. Cu fiecare gest intolerant – de la evacuarea
simbolurilor şi până la scoaterea, de pe o zi pe alta, a religiei din şcoala
publică –, modernitatea îşi trădează slăbiciunea, confirmând boala ei din
copilărie. Or, neputinţa acceptării şi altor explicaţii ale lumii este un
sindrom totalitar care atrage după sine reacţii pe măsură.
Radu Preda
Citeste mai mult: adev.ro/nk0gzd
Citeste mai mult: adev.ro/nk0gzd
Home
News
Economie
Internaţional
Educaţie
Tech
Life&Style
Sănătate
Cultură
Entertainment
Arte
Cărţi
Teatru
Istorie
Spiritualitate
Patrimoniu
Radu Preda Radu Preda
Victoria intoleranţei
19 februarie 2015, 10:17
Citesc mai târziu
download pdf print article
Articol
Comentarii 22
citeste totul despre:
ora de religie
intoleranta
ateism
credinta
musulmani
atentate paris
+1 (17 voturi)
8
share
0
inShare
12
Live
Aboneaza-te la newsletter
Abonare
Ceea ce se petrece cu statutul orei de religie în şcoala publică şi cu
miile de profesori, indiferent de confesiune, este un scandal căruia nu i
se spune pe numele său adevărat: victoria intoleranţei.
De acelasi autor
Crima de stat
Muzeul Comunismului în România. Un decalog
Confuzii primejdioase
Un asemenea triumf are întemeierea legală pe care nu o contestăm ca
atare. Ar fi, până la un punct, şi inutil. Deloc lipsită de relevanţă
este însă interogarea bazei culturale a situaţiei în care am ajuns. În
esenţă, asistăm la un război dus cu arme aparent neutre – hotărâri
judecătoreşti –, dar care vizează concret locul şi rolul religiei în
societate. De la instaurarea regimului comunist şi al ateismului său
programatic, nu am mai fost confruntaţi cu aşa ceva. La un sfert de
secol de la recâştigarea libertăţii, vedem cum aceasta este deturnată
fundamental.
Libertatea de a nu avea nicio credinţă nu se poate impune prin
îngrădirea exprimării identităţii religioase a celorlalţi. Majoritatea
este obligată să se justifice şi, pentru a nu leza minoritatea, să se
retragă, să se replieze, să se explice, să se justifice. Faptul de a
avea şi unii dascăli neinspiraţi sau pasaje de manuale scrise pur şi
simplu prost nu reprezintă alibiul de a evacua ora de religie. Ar fi ca
şi când, confruntaţi cu parlamentari corupţi, am cere suspendarea
parlamentarismului. Se operează aici în mod vădit cu inversarea
raportului dintre cauză şi efect.
În context european, evoluţia de la Bucureşti este în răspăr cu tendinţa
internaţională. Majoritatea ţărilor Uniunii Europene susţin predarea
religiei în şcolile publice. Mai mult, pentru a controla conţinuturile
orelor de religie ale elevilor musulmani, din ce în ce mai multe state
fac loc Islamului în planul de învăţământ. Demersul se doreşte un pas
preliminar important în integrarea alogenilor în societăţile-gazdă.
Logica este simplă: nu trebuie să îţi fie ruşine de tine însuţi, să te
ascunzi, ci să iei act, asemeni altora, de ingredientele identităţii
tale.
Cel târziu după atentatele de la Paris, trebuie să repunem în discuţie
raportul modernităţii însăşi cu religia. Modernitatea europeană,
altminteri decât cea americană, are un afect antireligios constitutiv.
Proba maturităţii rezidă de aceea în puterea de a nu reacţiona după
acest tipar steril. Cu fiecare gest intolerant – de la evacuarea
simbolurilor şi până la scoaterea, de pe o zi pe alta, a religiei din
şcoala publică –, modernitatea îşi trădează slăbiciunea, confirmând
boala ei din copilărie. Or, neputinţa acceptării şi altor explicaţii ale
lumii este un sindrom totalitar care atrage după sine reacţii pe
măsură.
Citeste mai mult: adev.ro/nk0gzd
Citeste mai mult: adev.ro/nk0gzd
Home
News
Economie
Internaţional
Educaţie
Tech
Life&Style
Sănătate
Cultură
Entertainment
Arte
Cărţi
Teatru
Istorie
Spiritualitate
Patrimoniu
Radu Preda Radu Preda
Victoria intoleranţei
19 februarie 2015, 10:17
Citesc mai târziu
download pdf print article
Articol
Comentarii 22
citeste totul despre:
ora de religie
intoleranta
ateism
credinta
musulmani
atentate paris
+1 (17 voturi)
8
share
0
inShare
12
Live
Aboneaza-te la newsletter
Abonare
Ceea ce se petrece cu statutul orei de religie în şcoala publică şi cu
miile de profesori, indiferent de confesiune, este un scandal căruia nu i
se spune pe numele său adevărat: victoria intoleranţei.
De acelasi autor
Crima de stat
Muzeul Comunismului în România. Un decalog
Confuzii primejdioase
Un asemenea triumf are întemeierea legală pe care nu o contestăm ca
atare. Ar fi, până la un punct, şi inutil. Deloc lipsită de relevanţă
este însă interogarea bazei culturale a situaţiei în care am ajuns. În
esenţă, asistăm la un război dus cu arme aparent neutre – hotărâri
judecătoreşti –, dar care vizează concret locul şi rolul religiei în
societate. De la instaurarea regimului comunist şi al ateismului său
programatic, nu am mai fost confruntaţi cu aşa ceva. La un sfert de
secol de la recâştigarea libertăţii, vedem cum aceasta este deturnată
fundamental.
Libertatea de a nu avea nicio credinţă nu se poate impune prin
îngrădirea exprimării identităţii religioase a celorlalţi. Majoritatea
este obligată să se justifice şi, pentru a nu leza minoritatea, să se
retragă, să se replieze, să se explice, să se justifice. Faptul de a
avea şi unii dascăli neinspiraţi sau pasaje de manuale scrise pur şi
simplu prost nu reprezintă alibiul de a evacua ora de religie. Ar fi ca
şi când, confruntaţi cu parlamentari corupţi, am cere suspendarea
parlamentarismului. Se operează aici în mod vădit cu inversarea
raportului dintre cauză şi efect.
În context european, evoluţia de la Bucureşti este în răspăr cu tendinţa
internaţională. Majoritatea ţărilor Uniunii Europene susţin predarea
religiei în şcolile publice. Mai mult, pentru a controla conţinuturile
orelor de religie ale elevilor musulmani, din ce în ce mai multe state
fac loc Islamului în planul de învăţământ. Demersul se doreşte un pas
preliminar important în integrarea alogenilor în societăţile-gazdă.
Logica este simplă: nu trebuie să îţi fie ruşine de tine însuţi, să te
ascunzi, ci să iei act, asemeni altora, de ingredientele identităţii
tale.
Cel târziu după atentatele de la Paris, trebuie să repunem în discuţie
raportul modernităţii însăşi cu religia. Modernitatea europeană,
altminteri decât cea americană, are un afect antireligios constitutiv.
Proba maturităţii rezidă de aceea în puterea de a nu reacţiona după
acest tipar steril. Cu fiecare gest intolerant – de la evacuarea
simbolurilor şi până la scoaterea, de pe o zi pe alta, a religiei din
şcoala publică –, modernitatea îşi trădează slăbiciunea, confirmând
boala ei din copilărie. Or, neputinţa acceptării şi altor explicaţii ale
lumii este un sindrom totalitar care atrage după sine reacţii pe
măsură.
Citeste mai mult: adev.ro/nk0gzd
Citeste mai mult: adev.ro/nk0gzd
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu