108.
Cum şi de ce a făcut Dumnezeu pe îngeri?
Dumnezeu
a făcut pe îngeri din nimic. I-a fost de ajuns să voiască, pentru a-i aduce
la lumina. El i-a făcut din bunătatea Sa.
109.
Ce sunt îngerii?
Îngerii
sunt duhuri, adică fiinţe spirituale fără trup, înzestrate cu minte, voinţă şi
putere, cum
spune Sf. Scriptură: „Cel ce face pe îngerii Săi duhuri şi pe slujitorii Săi
pară de foc” (Ps. 103, 4) şi cum adevereşte Sf. Tradiţie. Făpturile înzestrate
cu minte sau raţiune se împart în îngeri şi oameni. Făpturile raţionale
netrupeşti sunt îngerii. Ei sunt firi înţelegătoare; pentru că sunt fără de
trup, au fost rânduiţi să locuiască sus, în locuri uşoare, şi să aibă o fire uşoară
şi repede.
110.
Ce însuşiri au îngerii?
Îngerii
sunt nemateriali, fiindcă sunt netrupeşti. De aceea, deşi îngerii pot vorbi
între ei, n-au
nevoie nici de limbă, nici de urechi ci-şi arată gândurile şi hotărârile fără
cuvânt material. Când Sf. Apostol Pavel ne vorbeşte despre limba îngerilor (I
Cor. 13,1), el nu le atribuie, prin aceasta,
trupuri, ci arată
chipul de convorbire
între îngeri. Tot
aşa, când vorbeşte
de „genunchiul
celor cereşti şi al celor pământeşti şi al celor de dedesupt” (Filip. 2, 10),
el nu atribuie îngerilor genunchi şi oase, ci arată închinarea datorată lui
Dumnezeu, după felul nostru omenesc. Spre deosebire de noi, oamenii, îngerii
sunt fiinţe spirituale personale, netrupeşti şi nemateriale. Îngerii
sunt liberi, dispunând în libertate de voia şi hotărârile lor, aşa cum ne
dovedeşte căderea lui Lucifer. Îngerii
sunt inteligenţi, în continuă mişcare şi ştiutori. Deşi îngerii au cunoaştere
mai înaltă decât a noastra, ei nu ştiu cele ce sunt în inimă şi nici cele
viitoare. Aceasta arată ca ei sunt mărginiţi. «Cine a început să existe, zice
Teodoret al Cirului, acela are o existenţă mărginită.». Că e aşa ne-o spune
şi cuvântul Mântuitorului că fiecare om e sub paza sau sub grija unui înger
(Matei 18, 10). De aceea, îngerii ocupă loc, se fac văzuţi şi se arată celor
vrednici ci înfăţişare omenească (Fac. 18, 2). Fiind mărginiţi, îngerii nu sunt
pretutindeni. Ei sunt prezenţi acolo unde sunt trimişi. Când sunt în cer, nu
sunt pe pământ; când sunt trimişi de Dumnezeu pe pământ, nu sunt în cer. Deşi
mărginiţi, ei nu sunt împiedicaţi de ziduri, de uşi, de încuietori, de peceţi.
Acelora cărora Dumnezeu voieşte ca ei să li se arate, îngerii nu li se
înfăţişeză cum sunt, ci cu o formă schimbată, ca să poată fi văzuţi. Îngerii
nu sunt sfinţenia însăşi. Ei au sfinţenia de la Duhul Sfânt. Sfinţenia fiind
din afară fiinţei lor, le aduce desăvârşirea prin împărtăşirea cu Duhul Sfânt.
Ei îşi păstrează vrednicia prin stăruinţa în bine, având libera voie în alegere
şi necăzând niciodată din cinstea de a şedea alături de Cel Bun. Puterile
cereşti nu sunt sfinte prin firea lor. Altfel ele nu s-ar deosebi de Duhul
Sfânt. Ele au de la Duhul Sfânt o măsură de sfinţenie pe potriva lor. Ele
capătă nemurirea prin har şi participă la luminare şi la har potrivit cu
vrednicia şi cu rangul lor”. Îngerii n-au fost creaţi copii, care apoi,
desăvârşindu-se prin exerciţiu continuu, au ajuns demni de primirea Duhului
Sfânt. Ei au avut de la început, de la facere, în însuşi actul facerii
lor, sfinţenia pusă în fiinţa lor. Ei doresc şi caută binele. După măsura
dragostei lor faţă de Dumnezeu, ei primesc măsura sfinţeniei. Între ei şi Duhul
Sfânt e această deosebire că, pe când Duhul Sfânt are sfinţenia prin însăşi
firea Sa îngerii au sfinţenia prin împărtăşire. Mulţi
îngeri câştigând fericirea veşnică, au fost întăriţi în bine. Ei au fost
ridicaţi la o treaptă mai presus de firea lor, şi, dacă nu mai pot greşi, nu e
prin firea lor, ci prin harul lui Dumnezeu.
111.
De ce se numesc îngeri şi care e numărul lor?
Cuvântul
înger, care vine din limba latină, iar în aceasta din limba greacă, înseamnă vestitor.
Îngerii au, printre altele, să vestească oamenilor voia lui Dumnezeu, aşa cum
Arhanghelul Gavriil a vestit pe Fecioara Maria că va naşte pe Mântuitorul (Luca
1, 26-38), iar pe preotul Zaharia că el şi soţia sa Elisabeta vor avea fiu (Luca
1, 11-20). Numărul
îngerilor e foarte mare. Sf. Părinţi numără nouă cete îngereşti. Dionisie
Pseudo-Areopagitul le împarte în trei triade, sau trei serii de câte trei.
Prima triadă e veşnic în jurul lui Dumnezeu, în unire nemijlocită cu Acesta, şi
e formată din Serafimii cei cu câte şase aripi din Heruvimii cei cu ochi mulţi
şi din Tronurile prea sfânte. A doua triadă e alcătuită din Domnii, Puteri şi
Stăpâniri. A treia triadă e formată din Începătorii, Arhangheli şi Îngeri”.
112.
Ce chemare au îngerii?
Am
văzut că ei sunt vestitorii voii sau hotărârilor lui Dumnezeu. Unu dintre ei,
ca firi curate,
neînclinate spre rău, sau greu de mişcat la aşa ceva, se mişcă continuu în cor,
în jurul Cauzei prime. Ei cântă laudele măririi dumnezeieşti, privesc veşnic
slava cea veşnică, nu numai ca să se slăvească Dumnezeu, ci pentru ca şi ei,
îngerii; să primească binefaceri de la Dumnezeu. Îngerii
slujesc lui Dumnezeu pentru mântuirea noastră. Lucrul îngeresc acesta este: să
facă totul pentru mântuirea fraţilor, zice Sf. Ioan Gură de Aur. După ce am
căzut în păcat, Dumnezeu nu ne lasă fără sprijinul Său. El ne trimite câte un
înger ca să ajute vieţii noastre. Îngerii sunt puternici şi gata să împlinească
voinţa dumnezeiască. Ei se află, prin iuţeala firii lor, îndată acolo unde le
porunceşte voinţa lui Dumnezeu. Îngerii sunt păzitorii oamenilor. Fiecare om e
pus sub pază sau sub grija unui înger. Mântuitorul însuşi ne asigură de aceasta
când zice: „Căutaţi să nu dispreţuiţi pe vreunul din aceştia mai mici; că zic
vouă: că îngerii lor în ceruri pururea văd faţa Tatălui Meu, Care este în
ceruri” (Matei 18,10). Fiecare
om îşi are îngerul său păzitor care este al dreptăţii. Dar duhul cel rău, care
este al nedreptăţii nu-i dă pace şi caută tot timpul să-1 ispitească. Deosebim
aceasta după gândurile bune sau rele din inima noastră. Unii
îngeri, ca Arhanghelii, apară popoarele, cum au arătat Moise şi Daniil (Deut.
32, 8; Daniil 10, 5).
113.
Ce sunt duhurile rele sau diavolii?
Sunt
acei îngeri care, în frunte cu căpetenia lor, Lucifer, din trufie, au rupt
comuniunea cu
Dumnezeu, devenind duhuri rele, căzând deci din starea în care au fost creaţi.
Aceştia ispitesc pe oameni şi le insuflă gânduri rele. Ei pot rătăci mintea
oamenilor, ducându-i la călcarea
poruncilor lui Dumnezeu.
Diavolul sau satana
poate chiar ucide
oameni, după cuvântul
Mântuitorului: „Acela ucigător de oameni a fost din început şi nu a stat întru adevăr,
pentru că nu este adevăr întru el. Când grăieşte minciună, dintru ale sale
grăieşte, căci este mincinos şi tatăl minciunii” (Ioan 8, 44). Iar Sf. Petru
îndeamnă pe credincioşi astfel: „Fiti treji, privegheaţi, pentru că potrivnicul
vostru, diavolul ca un leu, răcnind, umblă căutând pe cine să înghită” (I Petru
5, 8). Când Dumnezeu ne trimite îngerul Său păzitor, satana trimite şi el
îngerul său rău, ca să distrugă viaţa noastră. Omul se afla între doi, care
urmăresc scopuri opuse şi se străduiesc să învingă unul împotriva celuilalt.
Dar diavolul nu poate sili pe om la păcat, ci numai îl ispiteşte. Diavolul
nu poate să facă rău nici omului, nici altei făpturi dacă nu are învoirea de la
Dumnezeu. Se cunoaşte
cazul lui Iov
(Iov 1, 12;
2, 6) şi
al dracilor care
se rugau de Mântuitorul zicând: „Dacă ne scoţi afară,
trite-ne în turmă de porci. Şi El le-a zis: Duceţi-vă. Iar ei ieşind, s-au dus
în turma de porci” (Matei 8, 31, 32).
114.
De unde le vine diavolilor această răutate?
Această
răutate le vine din iubirea de sine şi din mândrie. Dumnezeu i-a făcut buni,
cum a
făcut bun tot ce există (Fac. 1, 31), dar ei au călcat porunca ascultării de
Dumnezeu şi au fost aruncaţi în întunericul cel mai adânc zice Scriptura: „Şi
pe îngerii care nu şi-au păzit vrednicia, ci şi-au părăsit lăcaşul lor, i-a pus
la păstrare sub întunernc, în lanţuri veşnice, spre judecata zilei celei mari”
(Iuda 1, 6). Prin
căderea lor radicălă, ei au rupt total comuniunea harică cu Dumnezeu124.
Apropiindu-se mult de
oameni, ei au o puternică influenţă asupra celor răi. La judecata obştească,
satan împreună cu îngerii lui vor fi trimişi în focul veşnic, gătit lor încă de
la început (Matei 25, 41).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu