10.
Despre cine se poate spune că păcătuieşte împotriva nădejdii creştine? Se
spune că păcătuieşte împotriva nădejdii creştine: 1) Cel ce se încrede numai în
ei însuşi
sau în alte făpturi, iar nu în Dumnezeu; 2) Cel ce se deznădăjduieşte de
ajutorul lui Dumnezeu; 3) Cel ce nădăjduieşte cu prea multă cutezanţă în mila
lui Dumnezeu şi 4) Cel ce ispiteşte pe Dumnezeu. 1.
Nădejdea celui ce se încrede în sine sau în alte făpturi, iar nu în Dumnezeu,
nu este nădejde creştină, nici dumnezeiască, ci nădejde pământească. La Cina
cea de Taină, Sfântul Apostol Petru se laudă cu
bărbăţia lui (Matei 26, 33); dar n-au trecut decât câteva ceasuri şi el,
jurându-se, a tăgăduit pe Învăţătorul (Matei 26, 72). Asemenea şi uriaşul
Goliat, bizuindu- se pe puterea lui, îşi bătea joc de israeliţi, dar a fost
ucis de David, tinerelul care se încrezuse în ajutorul lui Dumnezeu (I Regi 17,
52). A te încrede în tine însuţi, zice Fericitul Augustin, înseamnă a nu avea
alt ocrotitor în afară de tine însuţi; fiindcă Dumnezeu nu ocroteşte pe cel ce
nu-I cere ajutor. Numai cel plin de nădejdea creştină poate striga cu
încredere: „Spre Tine, Doamne, am nădăjduit, să nu mă ruşinezi în veac” (Ps.
30, 1).
2.
Deznădejdea este pierderea încrederii în bunătatea şi milostivirea lui
Dumnezeu, păcat care depărtează de mântuire. Deci, să ne ferim că de unul din
cele mai mari rele ce ne pot bântui; să nu pierdem niciodată credinţa că
Dumnezeu iartă păcatele şi ne ocroteşte de necazuri. Cuvintele lui Cain: „Şi a
zis Cain către Domnul Dumnezeu: „Pedeapsa mea este mai mare decât as putea-o
purta” (Fac. 4, 13), suna întocmai ca tânguirea unui deznădăjduit şi
neîncrezător în milostivirea lui Dumnezeu. În deznădejde căzuse şi împăratul
Saul atunci când, împresurat de filisteni în război, şi-a făcut singur seamă
aruncându-se în sabie (I Regi 31,
3-4). Creştinul
adevărat nu deznădăjduieşte. El ştie că îndurarea lui Dumnezeu este nesfârşită
şi ajutorul dumnezeiesc este cu atât mai aproape cu cât primejdia este mai
năvalnică. Înainte de păcat, teme-te de dreptate; după păcat, nădăjduieşte în
milostivire, zice Sfântul Grigorie Dialogul. Că Părintele ceresc primeşte cu
multă bucurie pe păcătosul ce se pocăieşte, ne-a arătat Însuşi Mântuitorul
Hristos în pilda fiului risipitor (Luca 15, 11) şi în cea a drahmei pierdute
(Luca 15, 8). Deznădejdea
împinge pe om de multe ori să-şi ia singur viaţa; deci, la moartea veşnică.
Iuda, vânzătorul Mântuitorului, s-a spânzurat din deznădejde. Deznădejdea e
păcat împotriva Duhului Sfânt şi fără iertare, pentru că nu mai ai timp de
pocăinţă şi de fapte bune. «Cine deznădăjduieşte de mila lui Dumnezeu, Îl
necinsteşte, la fel cu cel ce se îndoieşte de existenţa Lui», zice Fericitul
Augustin, iar Fericitul Ieronim spune că Iuda a jignit pe Domnul mai puţin
vânzându-L, decât îndoindu-se de bunătatea Lui; el a pierdut nu atât din
pricina nelegiuirii sale, cât din pricina deznădejdii sale. 3.
Încrederea prea mare (îndrăzneala) în mila dumnezeiască este păcat, fiindcă ea
împinge pe cel vinovat să stăruie în păcat, amăgindu-se cu gândul că Dumnezeu,
în marea Lui îndurare, Se va milostivi şi de el. În adevăr, Dumnezeu este mult
milostiv, dar este şi drept (I Ioan 3, 7). Greşeşte deci cine crede numai în
bunătatea lui Dumnezeu, şi nu şi în dreptatea Lui. Că zice: „Dacă nu va veţi
pocăi, toţi veţi pieri la fel” (Luca 13, 3), ca şi galileenii ucişi de Pilat.
Drept aceea, încrederea şi frica de Dumnezeu trebuie cumpănite; adică, după cum
este păcat atunci când frica înlătură nădejdea, tot păcat este şi atunci când
cutezanţa prea mare înlătură teama. 4.
Ispiteşte pe Dumnezeu cel care, fără pricină binecuvântată, se aruncă în
primejdie, nădăjduind că Dumnezeu o să-l scoată nevătămat, ajutându-l. Adică,
cine se bate fără pricină binecuvântată, cui nu-i pasă de voia lui Dumnezeu,
cine se aruncă în primejdie numai pentru semeţia de a înfrunta primejdia, nu
face voia lui Dumnezeu şi, deci, nu poate nădăjdui în ajutorul Lui. Căci zice
Sfânta Scriptură: „Cel ce iubeşte primejdia va cădea într-însă” (Int. Sir. 3,
25). Biserica nu cinsteşte ca mucenici pe cei care în vremea marilor prigoane
s-au aruncat cu nesăbuinţă în calea prigonitorilor, cu toate că şi aceia au
murit mărturisind pe Hristos.
11.
Prin ce mijloace se întreţine şi se împrospătează nădejdea? Mijlocul cel
mai potrivit pentru
întărirea şi împrospătarea
nădejdii este rugăciunea stăruitoare
(Iacov 5, 13 şi Iuda 20). Rugăciunea
stăruitoare este «securea deznădejdii» (Sfântul Ioan Scărarul) şi este solia
nădejdii, trimisă să mijlocească la Dumnezeu fericirea veşnică - ţinta cea mai
de pe urmă a nădejdii. Şi, după cum credinţa fără fapte bune este moartă (Iacov
2, 26), aşa şi nădejdea fără rugăciune este amorţită. «Încă şi prin cuminecarea
cu înfricoşatele şi preacuratele Taine, adică trupul şi sângele lui Hristos,
prin care Domnul nostru rămâne în noi, nădejdea noastră se face puternică.
Pentru că El spune: Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu rămâne întru
Mine şi Eu întru el».
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu