vineri, 13 februarie 2015

Argumente pentru studierea religie in scoala gimnaziala

http://www.scoalamateibasarab.ro/online/index.php/genaralitati-scoala-mateibasarab-pitesti/descrierea-scolii/263-argumente-pentru-studierea-religiei-n-scoala-gimnaziala-matei-basarab-pitestiDintre multele deziderate postdecembriste, unul este statutarea orei de religie ȋn trunchiul comun al disciplinelor ce se predau ȋn ȋnvățământul preuniversitar, ȋncepând cu clasa pregtătitoare, până la liceu.
N-a fost uşoară lupta, dar, după multe convulsii, factorii responsabili au ajuns la ȋnțelepciunea lui Solomon: "Deprinde pe tânăr cu purtarea pe care trebuie să o aibă, şi chiar când va ȋmbătrâni, nu se va abate de la ea".(Pilde 22,6).
Ȋn cadrul ariei curriculare "Om   şi societate" educația axiologică, civică, morală intră
ȋntr-o relație firească, iar religia le poate ordona pe toate din perspectiva valorilor şi a moralei creştine.
IMG 6915Religia este un reper moral şi valoric pentru o persoană.
Principiile creştin-ortodoxe, de exemplu, se bazează pe iubirea față de oameni şi divinitate. Prin urmare, de aici pot apărea şi alte valori pozitive pentru oameni, cum ar fi: toleranța, pacea, preuțirea vieiți, respectul, etc.
Cei care ar trebui să decidă dacă elevii vor studia religia, sunt parinții, şi nu alte organizații civice care militează ȋmpotriva studiului religiei ȋn şcoli. Responsabilitatea este ȋn grija părinților sau a tutorelui legal.
Persoanele care sunt ȋmpotriva studierii religiei ȋn şcoli, manifestă mai degrabă un “dispreț” față de Biserică şi nu față de disciplina ȋn sine. Astfel, cei care se ȋmpotrivesc studiului religiei, au ȋn vedere aspectele negative ale unei confesiuni religioase şi ignoră faptul că religia şi instituția Bisericii, nu reprezintă acelaşi lucru. De asemenea, există argumente care susțin că obiectul orelor de religie nu este credința ȋn sine, strâns legată de spațiul bisericii, ci transmiterea   ȋnvățăturilor biblice, istorice, etc., care au conotații pozitive, modelatoare pentru tineri;
Datorită importanței pe care Religia o are ȋn viața omului, a fost reintrodusă ca disciplină de ȋnvățământ ȋn şcoli, ȋn anul 1990, la solicitarea părinților copiilor de atunci, ajunşi ei ȋnşişi, părinți ai copiilor de astăzi. Părinții copiilor de astăzi, ştiu că religia are rolul unui liant ȋntre disciplinele de ȋnvățământ, ajutându-i pe elevi să-şi ȋnțeleagă rostul ȋn lume, să-şi explice fenomenele care se ȋntâmplă ȋn jurul lor.
Educația religioasă este una din laturile educației, alături de educația intelectuală, educația fizică, educația estetică, educația civică, etc., fiind necesară ȋn viața omului.
Religia este singura disciplină care răspunde la ȋntrebările ultime ale existenței umane.
Educația religioasă este importantă din punct de vedere moral, cultural, social, fiind influențată de factori ca: predispoziția religioasă a copilului, familia, mediul ȋn care trăieşte, experiența copilului, capacitatea de a asimila cunoştințele, ca prin ele, să-şi dezvolte rațiunea, voința şi simțirea, să-şi ȋnnobileze sufletul, conducându-l spre lumea frumosului, binelui şi sfințeniei.
Prof. Jeni-Mariana Popa,
Școala Gimnazială Matei Basarab, Piteşti

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu