19.
Se poate vorbi despre trepte ale Descoperirii dumnezeieşti?
Se
poate vorbi cu toată siguranţa. Am văzut mai înainte că Descoperirea
dumnezeiască poate
fi împărţită în trei mari perioade de timp. Fiecăreia dintre aceste perioade îi
corespunde mai mult sau mai puţin o treaptă de înaintare, cu toate că aceste
trepte nu sunt nici totdeauna egale şi nici nu vin unele după altele într-o
ordine neschimbată. Timpul de la căderea în păcat până la darea Legii pe
muntele Sinai cuprinde nu numai strădanii ale firii omeneşti spre cunoaşterea
adevărului şi deci a lui Dumnezeu, ci şi ajutoare directe de sus, prin
Descoperirea mai presus de fire, făcută patriarhilor. La fel, după darea Legii.
După venirea Mântuitorului, Care a desăvârşit Descoperirea, cele două trepte
ale Descoperirii de dinainte n-au fost înlăturate. Deci, în linii mari,
Biserica admite trepte în lucrarea Descoperirii supranaturale. Cum
este şi firesc, Biserica pune accentul pe cele două trepte în Descoperirea
dumnezeiască, înfăţişate prin
cele două Testamente.
Sfântul Grigorie Teologul,
vorbind despre schimbările produse de către acestea în viaţa omenirii
de-a lungul timpului, le numeşte cutremure de pamânt şi le schiţează astfel:
«Cele două Testamente sunt două cutremure dintre care unul face trecerea de la
idololatrie la legea lui Moise; celălalt, de la legea lui Moise la Evanghelie.
Dar e şi un al treilea cutremur, care este mutarea din această viaţă în
cealaltă».
Deci
Biserica admite mersul treptat al Descoperirii dumnezeieşti. Treapta
de la Vechiul la Noul Testament e arătată de nenumărate ori de Mântuitorul, de
Sfinţii Apostoli şi de Sfinţii Părinţi. Ei arată că este o desăvârşire a Noului
Testament faţă de cel Vechi. Acesta din urmă îşi păstrează valoarea lui, e
adevărat. Mântuitorul zice: „Să nu socotiţi că am venit să stric Legea sau Proorocii;
nu am venit să stric, ci să plinesc. Că adevărat zic vouă: Înainte de a trece
cerul şi pământul, o iotă sau o cirtă nu va trece din Lege, până ce vor fi
toate” (Matei 5, 17-18). Dar aceste lucruri din Vechiul Testament trebuie «plinite»
în lumina gradului nou de Descoperire (Noul Testament): „Aţi auzit că s-a zis
celor de demult...”, „Iar Eu zic vouă” (Matei 5, 21 ş.u.). Noul Testament e
dezvoltarea şi plinirea celui Vechi; dar e mai mult decât atât: el e «răsăritul
cel de sus», care face să treacă «umbra legii». Sporul în descoperirea
persoanelor Sfintei Treimi e arătat de Sf. Grigorie Teologul, prin cuvinte ca:
«Adaosuri parţiale», «înălţări», «înaintări» şi «treceri din slavă în slavă». Duhul
Sfânt însuşi Şi-a rânduit lucrarea Lui în chip treptat, măsurând-o după puterea
de primire a Sfinţilor Ucenici. Astfel, la început a lucrat prin minunile
săvârşite de Domnul, după patimi şi înviere a fost insuflat Ucenicilor, iar
după Înălţare, la Cincizecime, S-a arătat în chip de limbi de foc.
20.
De ce învăţătura creştină e socotită drept cea mai înaltă treaptă a credinţei?
Pentru
că învăţătura creştină a fost dată de Însuşi Fiul lui Dumnezeu întrupat, Domnul nostru
Iisus Hristos, şi pentru că nimeni altul n-a cunoscut că El de-a dreptul pe
Dumnezeu şi n-a
învăţat pe oameni chiar din izvorul care e Însuşi Dumnezeu: „Pe Dumnezeu nimeni
nu L-a văzut vreodată; Cel Unul-Născut, Fiul, Care este în sânul Tatălui, Acela
L-a făcut cunoscut” (Ioan 1, 18). Mântuitorul însuşi declară: „Cel ce M-a văzut
pe Mine a văzut pe Tatăl” (Ioan 14,
9). Căci „nimeni nu cunoaşte pe Fiul, decât numai Tatăl, nici pe Tatăl nu-l
cunoaşte nimeni, decât numai Fiul şi acela căruia va voi Fiul să-i descopere”
(Matei 11, 27). Iisus Hristos a adus
Descoperirea celor mai
mari taine ale
adevărului dumnezeiesc, pe
care omenirea s-a învrednicit
să le cunoască
de la începutul
lumii. Credinţa adusă
de El a astâmpărat şi astâmpără setea după adevăr a
nenumărate suflete. Ea a schimbat faţa lumii vechi. Prin luminarea şi
schimbarea adâncă a sufletelor, ea a legat din nou viaţa omenească, veştejită
de păcat de Izvorul nesecat al vieţii netrecătoare: Dumnezeu. Ea a coborât
cerul pe pământ, împlinind rugăciunea Psalmistului: „Doamne, pleacă cerurile
Tale și Te pogoară, atinge-te de munţi şi fă-i să fumege” (Ps. 143, 5).
Cerurile s-au plecat şi chiar s-au deschis (Luca 2, 9-15; Matei 3, 16). În
sfârşit, nici o altă credinţă sau cunoaştere religioasă n-a putut şi nu poate
înlocui pe cea creştină, fiindcă n-a avut şi nu are roadele acesteia. Învăţătura
creştină stă pe culmea cunoaşterii religioase, pentru că nicăieri sufletul
credinciosului nu se desfată de adevăr, de dreptate, de fericire, de viaţă
veşnică, ca în Hristos.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu