21. Cum ne putem încredinţa de Descoperirea dumnezeiască?
Ne putem încredinţa de Descoperirea dumnezeiască pe două cai: 1.
printr-una personală, aflată în cercetător; 2. prin cealaltă, aflată în
cuprinsul Descoperirii. Cea dintâi e credinţa. Credinţa e socotită ca
Descoperire. Ea singura îngăduie omului să vadă pe Dumnezeu. Ea singură ne duce
într-o lume mai presus de fire și ne înzestrează cu puterea de a deosebi ce e
omenesc de ce e mai presus de om. Cea de-a doua cale prin care ne încredințăm
despre Descoperirea dumnezeiască sunt semnele aflate chiar în Descoperire. Au
fost şi sunt semne vădite ale Descoperirii dumnezeieşti.
22. Care sunt semnele adevăratei Descoperiri dumnezeieşti?
Semnele Descoperirii dumnezeieşti sunt următoarele:
1) Înălţimea învăţăturilor descoperite;
2) Curăţia lor dumnezeiască;
3) Puterea lor de a schimba în bine pe oameni.
Aceste semne sunt lăuntrice şi
ele pot fi înţelese
numai când Descoperirea
e bine cunoscută şi e cercetată
într-un duh de smerenie şi de evlavie. Acest duh face fericit pe cel ce se
dăruieşte unei asemenea cercetări. Despre Descoperirea dumnezeiască ne
încredinţăm şi prin semne din afară: minunile şi proorociile, la care putem
adăuga şi calitatea morală a persoanei prin care se face Descoperirea.
23. Ce sunt minunile?
Minunile sunt fapte dumnezeieşti mai presus de mintea şi puterea
omenească. Ele sunt fapte săvârşite în firea văzută numai cu puterea lui
Dumnezeu, întrecând legile minţii şi ale firii, care se fac în momente
extraordinare, hotărâte de Ziditor, şi urmăresc luminarea şi îndreptarea
noastră în vederea mântuirii. Minunile arată voinţa lui Dumnezeu şi tâlcuiesc
căile Sale cele necunoscute. Dumnezeu este cel dintâi şi cel mai mare făcător
de minuni, ca unul Care este Însuşi izvorul lor. Mântuitorul a săvârşit pe
pământ minuni asupra firii, asupra oamenilor şi asupra Sa însuşi. El a oprit
furtuna pe mare, a scăpat pe Petru de la înec, a prefăcut apa în vin, a
înmulţit pâinile şi peştii, a vindecat bolnavi, a înviat morţi, ceea ce-L face
să spună: «De n-aş fi făcut întru ei lucruri pe care nimeni altul nu le-a
făcut, păcat n-ar avea» (Ioan 15, 24). Dintre minunile pe care Mântuitorul le-a
făcut asupra-Şi, cea mai mare este învierea Sa din morţi. Minunile Sale
dovedesc obârşia şi puterea Sa dumnezeiască, aşa cum El însuşi declară:
„Lucrurile pe care Mi le-a dat Tatăl să le săvârşesc, aceste lururi pe care le
fac, mărturisesc despre Mine că Tatăl M-a trimis” (Ioan 5, 36). Minuni au făcut
şi oamenii aleşi de Dumnezeu şi plăcuţi Lui ca, de pildă, unii dintre aceia
prin care s-a dat Descoperirea dumnezeiască: Moise, Ilie, Elisei, Daniel, Iona,
Apostolii şi alţii. Dar aceştia au săvârşit minuni numai cu puterea lui
Dumnezeu, dovedind că aveau puterea Duhului de sus cu ei.
24. După ce se cunosc adevăratele minuni?
Minunile adevărate se deosebesc de cele mincinoase printr-o seamă de
condiţii, dintre
care însemnăm:
1) Să fie vrednice de numele lui Dumnezeu şi să fie cuprinse în Sfânta
Scriptură şi în Sfânta Tradiţie;
2) Să se
producă cu mijloacele
cu care s-au
produs minunile Mântuitorului
şi ale Sfinţilor;
3) Să nu se tăgăduiască unele pe altele sau să se opună unele altora;
4) Să nu contrazică Sf. Scriptură şi Sf. Tradiţie;
5) Să urmărească mântuirea sufletului omenesc;
6) Să aducă folos şi spor vieţii sufleteşti, nu morţii sau păcatului;
7) Savârşitorul minurui să graiască numai adevărul, să ducă o viaţă fără
pată şi să nu urmărească interese personale sau scopuri egoiste;
8) Să îndrepte moravurile la cei ce văd minunea;
9) Să poarte în ele siguranţa şi puterea Duhului lui Dumnezeu;
10) Să dovedească lucrarea proniei dumnezeieşti.
25. Ce sunt proorociile?
Proorociile sau profeţiile sunt arătări prin viu grai, sau prin scris,
ale anumitor adevăruri
şi întâmplări care privesc viitorul, pe care Dumnezeu le vesteşte prin
aleşii Săi, în vederea mântuirii şi care se petrec întocmai. Cele cuprinse în
proorocii nu pot fi cunoscute pe cale firească. Proorociile sau profeţiile
tălmăcesc voinţa lui Dumnezeu şi ele se fac numai sub insuflarea Duhului
Sfânt. Ele ocupă o
bună parte din cărţile
Vechiului Testament, unde prevestesc pe Mântuitorul şi multe
întâmplări din viitorul poporului iudeu şi al altor popoare. Noul Testament
însuşi şi Tradiţia de la începutul Bisericii cuprind o seamă de proorocii;
Mântuitorul încă a: proorocit (Matei 24 etc.).
Proorociile, ca semne
ale Descoperirii dumnezeieşti,
stau numai în
puterea lui Dumnezeu. Ele
se deosebesc de
prezicerile omenești care
se întemeiază sau pe socoteli plăpânde, sau pe superstiţii.
Proorociile dumnezeieşti sunt făcute, ca şi minunile, printr-o lucrare
necunoscută firii omeneşti. Marea lor autoritate stă în împlinirea lor.
Împlinirea lor întocmai arată că Duhul Sfânt este autorul lor. «Fiindcă cele
prezise se întâmplă, cred şi mă supun lui Dumnezeu», zice Teofil al Antiohiei.
Cele mai însemnate proorocii ale Vechiului Testament sunt cele privitoare la
Mântuitorul. Aceste proorocii, numite mesianice, au prezis cu mare siguranţă
vremea venirii Mântuitorului (Daniel 9, 24-27) naşterea, patimile, moartea,
proslăvirea (Isaia 7, 14; 53, 2 şi urm.) şi chiar slujirile Sale de: profet
(Deut. 18, 15; Isaia 42, 1-4), preot şi împărat (Ps. 109, 4-6; 1, 5). Apostolii
au arătat că spusele proorocilor despre Mesia-Hristos s-au împlinit întocmai.
26. După ce semne se cunosc adevăratele proorocii?
Ele trebuie să întrunească aceleaşi condiţii ca minunile. Mântuitorul,
Sfinţii Apostoli şi Sfinţii Părinţi atrag în repetate rânduri atenţia atât
asupra proorocilor adevăraţi, cât şi asupra celor mincinoşi, pe care trebuie
neapărat să-i deosebim. Pe cât de mult suntem datori să cugetăm cu evlavie la
proorociile adevărate, pe atât de mult se cuvine să osândim şi să combatem pe
cele false. Mântuitorul spune că în vremurile tulburi şi mai ales la sfârşitul
lumii „se vor ridica hristoşi mincinoşi şi prooroci mincinoşi şi vor da semne
mari şi minuni, ca să amăgească, de va fi cu putinţă, şi pe cei aleşi” (Matei
24, 24). Asemenea prooroci mincinoşi s-au ivit deseori şi sunt şi astăzi, dar
ei trebuie să fie combătuţi cu stăruinţă, pentru a nu fi lăsaţi să-şi facă
lucrul lor. Lactanţiu ne spune ca adevăraţii prooroci:
1) Predica toţi un singur Dumnezeu;
2) Nu suferă de nebunie;
3) Nu sunt înşelători;
4) Nu umblă după averi sau câştig;
5) Nu se îngrijesc de cele necesare vieţii, ci se mulţumesc cu
întreţinerea pe care le-o trimite Dumnezeu;
6) Proorociile lor s-au împlinit sau se împlinesc întocmai;
7) Ei îşi adeveresc trimiterea chiar şi prin suferirea chinurilor şi a
morţii.
27. De ce Dumnezeu nu repeta Descoperirea Sa?
Pentru că El a făcut această descoperire o dată pentru totdeauna, în
vederea mântuirii oamenilor, potrivit planului Său veşnic. Dumnezeu Se
descoperă atunci când ştie că aceasta este de cea mai mare trebuinţă şi de cel
mai desăvârşit folos. El nu Se repetă ca oamenii, pentru că planul sau iconomia
lui Dumnezeu nu cuprinde repetarea Descoperirii. Repetarea învăţăturii sau a
altui lucru este semnul nedesăvârşirii omeneşti. Repetarea Descoperirii
dumnezeieşti, adică o nouă venire a Vechiului si a Noului Testament, cu o nouă
întrupare, patimire, moarte şi înviere a Domnului nostru Iisus Hristos, ar
arata ca prima Descoperire sau a fost înşelătoare, sau n-a avut loc niciodată,
sau a fost necompletă ceea ce ar fi o necuviinţă faţă de numele şi puterea lui
Dumnezeu. Susţinerea că repetarea Descoperirii ar face pe toţi să creadă nu
poate sta în picioare pentru ca nici în timpul Mântuitorului n-au crezut toţi
în El, cu toate ca El era Descoperirea însăşi. Învăţătura pildei bogatului şi a
săracului Lazăr este că cei învârtoşaţi la inima n-ar crede chiar dacă ar şi
învia cineva din morţi (Luca 16, 31).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu