90.
Ştim noi ceva despre fiinţa lui Dumnezeu?
Nu
putem cunoaşte fiinţa lui Dumnezeu nici pe calea firii, nici pe calea mai
presus de fire.
Fiinţa lui Dumnezeu este „ascunsul” tainic, la care nu ne putem ridica cu
mintea şi cu care nu putem intra în legătură. Ea e mai presus de orice nume,
cum spune Dionisie Pseudo-Areopagitul. Dar noi cunoaştem lucrările acelei
fiinţe, care coboară la noi, cum zic Sf. Părinţi. Toate numele ce le dăm lui
Dumnezeu privesc aceste lucrări; înţelepciunea lui Dumnezeu, văzută în lume,
este o astfel de lucrare; puterea Lui creatoare la fel. Aceste lucrări le mai
numim şi însuşiri ale lui Dumnezeu, sau pe baza acestor lucrări Îi dăm lui Dumnezeu
aşa-numitele însuşiri. În cunoaşterea firească, aceste lucrări sau însuşiri
ale lui Dumnezeu le aflăm prin analogie de la lucrările create; în cunoaşterea
mai presus de fire avem o vedere mai de-a dreptul a lor.
ÎNSUŞIRILE
LUI DUMNEZEU
91.
Ce înseamnă cuvintele: „Cred întru unul Dumnezeu”?
Aceste
cuvinte au fost puse în Simbolul Credinţei pentru a risipi credinţa deşartă a
păgânilor, că sunt mai mulţi dumnezei. Credinţa într-un singur Dumnezeu, sau
monoteismul, e susţinută de toţi Părinţii şi Scriitorii bisericeşti care s-au
ocupat de acest adevăr.
92.
Care sunt însuşirile lui Dumnezeu?
–
Dumnezeu este unul. Sf. Apostol Pavel scrie corintenilor: „Totuşi, pentru noi
este un singur
Dumnezeu-Tatăl, din Care sunt toate si noi întru El; şi un singur Domn Iisus
Hristos, prin Care sunt toate şi noi prin El” (I Cor. 8, 6). Dumnezeu este unul
singur pentru că unul singur e universul pe care l-a făcut. Sf. Efrem zice:
«Dacă nu e un singur Dumnezeu, nu e Dumnezeu».
– Dumnezeu
este Duh, cum
o mărturiseşte Mântuitorul
însuşi femeii samarinence: „Duh
este Dumnezeu, şi cei ce I se închină trebuie să I se închine în duh şi în
adevăr” (Ioan 4, 24).
«El e nematerial si netrupesc», spune Sf. Ioan Damaschin. El e izvorul din
care-şi ia începutul toată firea înţelegătoare şi duhul.
-Dumnezeu
e simplu, adică necompus, fiindcă e nematerial. Firea Sa e necompusă şi
duhovnicească. El nu admite nici un fel de adaos în Sine şi nu are ceva mai
mare, sau mai mic, în Sine.
–
Dumnezeu e neschimbător, cum ne-o arata Sf. Iacov prin cuvinele: „Părintele
luminilor, la Care nu e schimbare sau umbră de mutare” (1, 17).
–
Dumnezeu este veşnic, cum ne încredinţează cuvintele Apocalipsei: „Sfânt,
Sfânt, Sfânt, Domnul Dumnezeu, Atotţiitorul, Cel ce era, Cel ce este şi Cel ce
vine” (Apoc. 4, 8). El e înainte de timp, pentru că timpul e de la El.
Însuşirea Lui veşnica e că El este veşnic.
–
Dumnezeu e necuprins, pentru că este nesfârşit şi de nespus. Dumnezeu este
nevăzut. Cuvântul se adresează către El în tăcere, simţul se toceşte vrând să-L
cerceteze, iar înţelegerea se închirceşte vrând să-L îmbrăţişeze.
–
Dumnezeu e atotprezent, cum ne spune Psalmistul: „De mă voi sui în cer, Tu
acolo eşti; de mă voi coborî în iad, de faţă eşti. De voi lua aripile mele de
dimeneaţă şi mă voi sălăşlui la marginile mării, şi acolo mâna Ta mă va povăţui
şi mă va ţine dreapta Ta” (Ps. 138,
8-10). Fiind fără început şi fără sfârşit, Dumnezeu este atotprezent, pentru că
nu El e în altceva, că toate sunt în El. El e pretutindeni şi e în întregime
pretutindeni.
–
Dumnezeu e atotputernic, cum ne încredinţează Sf. Evanghelie: „Cele ce nu sunt
cu putinţă la oameni sunt cu putinţă la Dumnezeu” (Luca 18, 27). Atotputernicia
lui Dumnezeu o susţin toţi Sf. Părinti, îndeosebi Aristide, Teofil al
Antiohiei, Sf. Irineu, Clement Alexandrinul, Sf. Chiril al Ierusalimului.
Puterea lui Dumnezeu e nevăzută şi ascunde o mare pătrundere şi simţire Duhului.
–
Dumnezeu e atotştiutor, cum ne spune Sf. Apostol Pavel: „O, adâncul bogăţiei şi
al înţelepciunii şi al ştiinţei lui Dumnezeu! Cât sunt de necercate judecăţile
Lui se nepătrunse căile Lui!” (Rom. 11, 33). Ştiinţa lui Dumnezeu cunoaşte
toate deodată: cele trecute, cele prezente, cele viitoare. El cunoaşte totul
din veci; El ştie înainte de facerea lumii ce se va întâmpla până în ultimele
clipe ale acesteia. Dumnezeu nu S-a sfătuit cu nimeni despre noi, în momentul când
am fost creaţi,
pentru că El
cunoştea rostul nostru
înainte de facerea pământului şi a veacurilor.
Prin prezenţa Sa,
Dumnezeu nu ne
obligă să facem
cele viitoare. Dumnezeu ştie toate câte se vor întâmpla prin libera
voinţă a oamenilor, dar această preştiinţă
nu nimiceşte liberul arbitru sau libera hotărâre. Dumnezeu priveşte în inimi,
ştie toate şi aude toate.
–
Dumnezeu e drept, cum spune Psalmistul: „Domnul iubeşte judecata şi nu va
părăsi pe cei cuvioşi ai Săi; (aceştia) în veac vor fi păziţi; iar cei
fără-de-lege vor fi izgoniţi şi seminţia celor necredincioşi va fi stârpită
(Ps. 36, 28).
–
Dumnezeu e bun, cum declară Însuşi Mântuitorul: „Nimeni nu este bun decât numai
unul Dumnezeu” (Matei 19, 19).
–
Dumnezeu e iubire, cum ne încredinţează Sf. Apostol Ioan (I Ioan 4, 8 şi 16).
–
Dumnezeu este lumină (I Ioan 1, 5).
– Dumnezeu
este desăvârşit, după
cuvântul Mântuitorului: „Fiţi
dar desăvârşiţi, precum Tatăl
vostru din ceruri desăvârşit este” (Matei 5, 48). Dumnezeu e desăvârşit în
toate, egal şi
asemenea cu Sine.
Nu e supus
prefacerii lucrurilor, nici
naşterii, nici întâmplării. El nu
Se micşorează, nici nu creşte, ci e totdeauna acelaşi.
93.
Dacă Dumnezeu este Duh, de ce în Sf. Scriptură se vorbeşte despre inima, ochii,
urechile, mâinile lui Dumnezeu?
Sf. Scriptură
ţine seama de
firea limbii omeneşti,
adică de felul
ei de a-şi
arăta gândurile.
Cuvintele de mai sus nu înfăţişează organe trupeşti, asemenea celor omeneşti,
ci anumite puteri ale lui Dumnezeu. Astfel inima arată bunătatea şi iubirea lui
Dumnezeu, ochii şi urechile arată atotştiinţa Lui, iar mîinile, atotputernicia
Lui. După cum chipul lui Dumnezeu nu poate fi zugrăvit în mintea noastră, tot
aşa nu poate fi vorba de organe trupeşti ale lui Dumnezeu, căci după cuvântul
unui Părinte al Bisericii: «El aude fără urechi, vorbeşte fără gură, lucrează
fără mâini, vede fără ochi».
94.
Dacă Dumnezeu este peste tot locul, de ce se spune în Sf. Scriptură că El este
în ceruri sau în Biserică?
Dumnezeu
este peste tot locul; dacă se zice că El este în mod deosebit în ceruri, este pentru
că prezenta Lui e mai vădită fiinţelor spirituale şi cerul închipuieşte
sfinţenia; dacă se vorbeşte de prezenta Lui deosebită în Biserică, este pentru
că mai ales în Biserică împărteşeşte El, prin Sf. Taine, harul Său sfinţitor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu