46.
Cum trebuie interpretată sau înţeleasă Sf. Scriptură?
Sf.
Scriptură cuprinde trei înţelesuri:
1.
Înţelesul după literă, obştesc, sau, istoric;
2.
Înţelesul mai înaintat sau sufletesc;
3.
Înţelesul duhovnicesc.
Origen, care
e izvoditorul acestor
trei trepte ale
tălmăcirii Sf. Sripturi,
susţine că înţelesul cărţilor
insuflate se împarte după cele trei feluri de credincioşi aflători în Biserică:
cei simpli, cei înaintaţi şi cei desăvârşiţi. «Cei simpli să-şi întărească
(sufletul) ca din trupul Scripturii (numim acest înteles după literă, obştesc
şi istoric); dacă însă unii au început să înainteze ceva şi pot să privească un
lucru mai pe larg, să-şi întărescă (sufletul) ca din sufletul Scripturii; iar
cei care sunt desăvârşiţi şi asemenea acelora despre care Apostolul zice: „Iar
înţelepciunea o propovăduim la cei desăvârşiţi; dar nu înţelepciunea acestui
veac, nici a stăpânitorilor acestui veac, care sunt pieritori, ci propovăduim
înţelepciunea lui Dummezeu ascunsă, pe care Dumnezeu a rânduit-o mai înainte de
veci spre slava noastră” (I Cor. 2, 6-7),
aceia să se întărească din însăşi legea duhovnicească, care cuprinde umbra
bunurilor viitoare». Acelaşi Origen declară că înţelesul duhovnicesc este cel
mai înalt şi trebuie pus înaintea celui material sau istoric. Tâlcuirea
dreaptă a Sf. Scripturi e însă aceea care ţine seama de toate cele trei
înţelesuri şi le foloseşte potrivit cu ideile, persoanele şi faptele biblice,
cum au făcut cei mai mulţi din Sfinţii Părinţi. Sf. Ioan Gura de Aur zice: «Să
nu citiţi literele în chip simplu, ci să cercetaţi ideile. Dacă cineva se
opreşte numai asupra cuvintelor şi nu cercetează nimic mai mult decât cele
scrise, multe greşeli va săvârşi».
47.
Ce se cere pentru tâlcuirea dreaptă a Sf. Scripturi?
Tâlcuirea
dreaptă a Sf. Scripturi cere:
1.
O viaţă curată şi înflorită de virtuţi;
2.
Cunoaşterea voii dumnezeieşti prin studiul îndelungat şi smerit al Descoperirii
dumnezeieşti;
3.
Cunoaşterea învăţăturii Bisericii şi a Sf. Tradiţii.
În
privinţa curăţiei vieţii, Sf. Maxim Mărturisitorul spune: «Cunoştinţa întocmai
a cuvintelor Duhului se descoperă numai celor vrednici cu Duhul, adică numai
acelora care printr-o îndelungată cultivare a virtuţilor, curăţindu-şi mintea
de funinginea patimilor, primesc cunoştinţa celor dumnezeieşti, care se
întipăreşte şi se aşază în ei, de la prima atingere, asemenea unei feţe într-o
oglinda curată şi străvezie». Viaţa
potrivită Duhului duce la cunoaşterea voii dumnezeieşti arătată în Sf.
Scriptură. Duhul din noi recunoaşte Duhul din Sf. Scriptură, cum observă
Mântuitorul însuşi: „De va voi cineva să facă voia Lui (Dumnezeu), va cunoaşte
despre învăţătura aceasta dacă este de la Dumnezeu sau dacă Eu vorbesc de la
Mine Însumi” (Ioan 7, 17). Se
cuvine să citim Sf. Scriptură cu smerenie, ca pe Cuvântul lui Dumnezeu,
cerându-I mai înainte ajutorul
ca s-o înţelegem
şi având dorinţa
caldă de a
ne lumina fiinţa
prin cuprinsul ei. Atunci când, din pricina puţinătăţii înţelegerii
noastre, nu pricepem anumite învăţături din ea, să rugăm pe preot să ne
tâlcuiească acele învăţături. Cunoaşterea
adâncă a învăţăturii Bisericii şi a Tradiţiei îmbogăţeşte duhul tâlcuirii celei
adevărate. O astfel de cunoaştere ajută mult la înţelegerea dreaptă a Sf.
Scripturi. Lipsa de temeinică şi adâncă înţelegere a Bibliei, precum şi lipsa
legăturii strânse cu Sf. Tradiţie, duse la eresuri şi rătăciri, aspru mustrate
de Însuşi Mântuitorul, când zice: „Vă rătăciţi, neştiind Scripturile, nici
puterea lui Dumnezeu” (Matei 22, 29).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu