222.
În care articol din Simbolul Credinţei se vorbeşte despre Duhul Sfânt?
În
articolul al VIII-lea.
223.
Care este acest articol?
Este următorul:
«Şi întru Duhul
Sfânt, Domnul de
viaţă făcătorul, Care
din Tatăl purcede,
Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi mărit, Care a grăit prin
Prooroci».
224.
Ce înseamnă: „Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi mărit”?
Aceste
cuvinte arată că Sfântul Duh este întru totul egal cu Tatăl şi cu Fiul, fiind
că şi Ei veşnic, atotputernic, atotştiutor, pretutindeni de faţă,
cuvenindu-I-se aşadar aceeaşi închinare şi slavă ca şi Tatălui şi Fiului. Dar
nu numai atât. Cuvintele acestea nu arată numai că Duhului I se cuvine aceeaşi
închinare şi cinste ca Tatălui şi Fiului, ci şi ca atunci când ne şi închinăm
şi dăm slava Tatălui şi Fiului trebuie să ne închinăm şi să dăm slavă şi
Sfântului Duh, căci e nedespărţit de Aceia; fiind a treia persoana dumnezeiască
a Sfintei Treimi. Aceasta înseamnă că Sfântul Duh este de o fiinţă cu Tatăl şi
cu Fiul, cum am văzut că este şi Fiul de o fiinţă cu Tatăl. Sfântul Duh este în
Tatăl şi în Fiul, precum şi Fiul este în Tatăl şi în Sfântul Duh, şi Tatăl, în
Fiul şi în Sfântul Duh. Toţi trei au o singură fiinţă, voinţă, putere şi slavă,
o singură Dumnezeire, arătată în trei ipostasuri, sunt un singur Dumnezeu în
trei persoane, aşa cum soarele are disc, rază şi lumină, dar e un singur
soare.
225.
Avem temeiuri pentru această învăţătură în Sfânta Scriptură şi în Sfinţii Părinţi?
Da,
avem. Sfântul Duh e numit de Sf. Apostol Petru Dumnezeu, când îi spune lui
Anania: „Pentru ce a umplut satana inima ta, ca să minţi tu Duhului Sfânt...
N-ai minţit oamenilor, ci lui Dumnezeu” (Fapte 5, 3, 4). Iar Sf. Apostol Pavel
spune că Duhul Sfânt e în Dumnezeu, adică în Tatăl şi în Fiul, cum e duhul
omului în om. De aceea, El e atotştiitor: „Iar nouă ni le-a descoperit Dumnezeu
prin Duhul Sau, fiindcă Duhul toate le cercetează, până şi adâncurile Lui
Dumnezeu. Căci cine dintre oameni ştie cele ale omului, decât duhul omului,
care este în el? Aşa şi cele ale lui Dumnezeu nimeni nu le-a cunoscut decât
Duhul Lui Dumnezeu” (I Cor. 2, 10-11). Dar că Duhul Sfânt e totuşi o persoană
deosebită de Tatăl şi de Fiul, însă de aceeaşi cinste cu Ei, vedem din porunca
Mântuitorului, Care trimite pe Apostoli să boteze pe oameni în numele Tatălui
şi al Fiului şi al Sfântului Duh (Matei 28, 19). Cele
trei persoane ale Sfintei Treimi nu sunt nici despărţite, căci au împreună o
singură fiinţă, nici amestecate, căci sunt trei ipostasuri şi nu unul. Sf. Ioan
Damaschin spune: «Între ipostasurile Dumnezeirii nu există deosebire de voinţă,
sau de gândire, sau de lucrare, sau de putere, sau de altceva, din acelea care
dau naştere în noi la vreo deosebire cu totul adevărată. Pentru aceea nu spunem
că Tatăl şi Fiul şi Sfântul Duh sunt trei Dumnezei, ci din contra, că Sfinta Treime
este un singur Dumnezeu... Căci, după cum am spus, ipostasurile Sfintei Treimi
se unesc, în înţelesul că ele sunt unele în altele... Ele nu sunt despărţite
unele de altele şi nici împărţite în ce priveşte fiinţa»197.
226.
Ce înseamnă cuvintele „Care de la Tatăl purcede”?
Cuvintele
acestea arată că Duhul Sfânt e din Tatăl, dar nu prin naştere ca Fiul, ci prin
purcedere. Ce este însă purcederea şi prin ce se deosebeşte ea de naştere,
Biserica n-a căutat să lămurească, pentru că nici Dumnezeu nu a descoperit. De
aceea, Sf. Părinţi au luat aceste cuvinte întocmai aşa cum se află în
Evanghelia lui Ioan 15, 26 şi le-au pus în Simbolul Credinţei: „Iar când va
veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul
adevărului; Care de la Tatăl purcede, Acela, va mărturisi despre Mine”. Acesta
este de altfel singurul loc din Sfânta Scriptură care vorbeşte despre
purcederea, Duhului Sfânt. Despre purcederea Sfântului Duh din Tatăl atâta
ştim, că ea e dinainte de veci, că şi naşterea Fiului, căci niciodată n-au fost
Tatăl şi Fiul fără Duhul. Naşterea Fiului şi purcederea Duhului din Tatăl sunt
deodată, din veci. Aşa cum îndată ce există focul, există şi lumina şi căldura
lui, tot astfel, din veşnicie, de când există Tatăl, există şi Fiul prin naştere
şi Duhul Sfânt prin purcedere din Tatăl. O slabă imagine pentru a înţelege
acest lucru ne dă Sf. Atanasie cu Adam, cu Eva şi cu Set. Adam e nenăscut, fiul
lui e născut din el, iar Eva e luată din el în alt chip198. Se înţelege că nici
o asemanare nu se potriveşte întocmai la Dumnezeu.
227.
Am auzit că romano-catolicii şi protestanţii spun că Sfântul Duh purcede „şi de
la Fiul”
şi chiar au adăugat la Simbolul Credinţei aceste cuvinte. Cum susţin ei
aceasta?
Ei
susţin că atunci când Mântuitorul zice: „pe care Eu Îl voi trimite la Tatăl”,
arată că şi El Îl purcede pe Sfântul Duh. Dar noi spunem că trimiterea este
altceva decât purcederea, că trimiterea Duhului Sfânt în lume încă nu se făcuse
când vorbea Mântuitorul, pe când purcederea e din veci. De aceea vorbeşte
Mântuitorul despre trimiterea Duhului Sfânt la viitor. Purcederea adică e
veşnică, e mai presus de timp, pe când trimiterea în lume se face în timp.
Purcederea veşnică a Duhului este de la Tatăl, trimiterea Lui în lume este de
la Fiul.
228.
Ce mai susţin romano-catolicii cu privire la purcederea Duhului Sfânt?
Ei
mai susţin că dacă Fiul Îl trimite pe Duhul în lume, aceasta e un semn ca Îl şi
purcede din veşnicie, că
numai atunci e
trimisă o persoană dumnezeiască
de alta
în lume, când primeşte şi existenţa veşnică de la ea.
De pildă Fiul e trimis de Tatăl în lume, pentru că Se şi naşte veşnic din El.
Dar noi le răspundem ca şi Duhul Sfânt trimite pe Fiul în lume. Înseamnă, oare,
aceasta, că Fiul Se naşte sau e purces şi din Duhul? Nicidecum. Astfel Iisus
Hristos spune despre Sine: „Duhul Domnului este peste Mine, pentru care M-a uns
a binevesti săracilor; M-a trimis să vindec pe cei zdrobiţi cu inima...” (Luca
4, 18).
229.
Ce spun Sfinţii Părinţi în privinţa purcederii Sf. Duh?
Ei
spun că Sf. Duh purecede numai de la Tatăl, că în Sfânta Treime e numai un
izvor şi pentru Fiul şi pentru Sfântul Duh: Tatăl. Sf. Atanasie spune: «Sfântul
Duh este din Tatăl, nu făcut, nici plăsmuit, nici născut, ci purces».
«Dumnezeu şi Tatăl, zice el, este singur pricinuitor celor doi şi nenăscut; iar
Fiul, din singur Tatăl pricinuit şi născut; iar Duhul, din singur Tatăl
pricinuit şi purces, iar prin Fiul în lume trimițându-Se». La rândul său,
Sf. Ioan Damaschin spune: «Duhul cel Sfânt spunem că este din Tatăl şi Îl numim
Duh al Tatălui. Nu spunem că Duhul este din Fiul, dar Îl numim Duhul Fiului».
Sau: «Fiul şi Sfântul Duh sunt din Tatăl, după cum raza şi lumina sunt din
soare».
230.
Când au adăugat cei din Apus, în Simbolul Credinţei, cuvintele „şi de la Fiul” (Filioque)?
Prima
dată le-a adăugat un Sinod din Spania la 589. Dar la Roma s-au introdus cu mult mai
târziu. La 809 Papa Leon al III-lea, când i s-a cerut să se spună şi la Roma
Simbolul cu acest adaos, s-a opus şi a poruncit să se scrie Simbolul pe două
table de argint fără acest adaos. Mai târziu s-au adăugat aceste cuvinte şi la
Roma, călcându-se porunca Sinoadelor ecumenice.
231.
De ce e pomenit Sfântul Duh de obicei în rândul al treilea, după Tatăl şi după Fiul?
Nu
pentru că Sf. Duh ar fi mai mic decât Tatăl şi decât Fiul, căci toate câte le
au Tatăl şi Fiul,
le are şi
Sfântul Duh (Ioan
16, 13-15), ci
pentru că orice
lucrare săvârşită de Dumnezeu în lume e săvârşită de cele trei
persoane dumnezeieşti în această ordine: porneşte din Tatăl, e înfăptuită de
Fiul şi e desăvârşită de Sfântul Duh. „Că de la El şi prin El şi întru El sunt
toate” (Rom. 11, 36). Ordinea în care pomenim cele trei persoane dumnezeieşti
nu arată o deosebire de aşezare şi de rang înlăuntrul Sfintei Treimi, ci partea
pe care o are fiecare în orice lucrare îndreptată asupra lumii.
232.
De aceea vorbeşte şi Simbolul Credinţei despre Sfântul Duh după Tatăl şi Fiul?
Da,
pentru aceasta. Dar Simbolul se ocupă în chip deosebit cu mântuirea oamenilor. Deci,
el vrea să arate că şi fapta mântuirii noastre a pornit, că şi aceea a creării
noastre, din Tatăl, a fost împlinită de Fiul şi acum e desăvârşită de Sfântul
Duh. De altfel mântuirea e mai întâi o aşezare din nou a oamenilor în starea în
care au fost făcuţi de Dumnezeu la început, ca să poată fi apoi şi o ridicare a
lor peste acea stare. Deci, precum Cel ce desăvârşea la început facerea era
Duhul Sfânt, tot astfel Cel ce săvârşeşte acum readucerea oamenilor la starea
de la început şi ridicarea peste ea e tot Duhul Sfânt.
233.
De aceea e numit Duhul Sfânt, în Simbol, „Domnul de viaţă făcătorul”?
Da,
tocmai de aceea. El e Cel ce a umplut de viaţă cele făcute la început şi avea
să le umple de o viaţă tot mai bogată. Şi El e Cel ce umple de viaţă şi de tot
mai multă viaţă pe cei mântuiţi din stricăciune şi din moarte de către Iisus
Hristos. „Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor” (Fac. 1, 2) după ce
au fost făcute, ca să pună viaţa în materie. Şi Duhul Sfânt S-a coborât în ziua
Cincizecimii peste lume, prin Apostoli, dând naştere Bisericii. Numai unde
sufla Duhul se naşte viaţă şi viaţa cea noua (Ioan 3, 6 şi 8). „Duhul este Cei
ce dă viaţă” (Ioan 6, 63).
234.
Dacă Duhul Sfânt e Cel ce desăvârşeşte lucrarea pornită din Tatăl şi săvârşită
de Fiul, de ce se spune că Sfântul Duh „a grait prin Prooroci”, cum zice
Simbolul, adică a pregătit mântuirea pe care avea s-o împlinească pe urmă Fiul?
Într-adevăr, Duhul,
grăind prin Prooroci,
a pregătit omenirea
pentru primirea Mântuitorului,
vestind de mai înainte venirea Lui. Dar pe de altă parte şi aici Duhul este Cel
ce a adus lucrarea dumnezeiască a luminării în mintea Proorocilor. El este Cel
ce a dus până la capătul ei o lucrare dumnezeiască îndreptată spre lume. În
acest înţeles El este Duhul Adevărului
şi călăuzeşte la tot adevarul (Ioan 16, 13). Deci Lui I se cuvenea să grăiască
prin Prooroci. Desigur, Duhul era nedespărţit de Cuvântul lui Dumnezeu, când
graia. Dar Duhul coboră Cuvântul în inima lor, îi făcea să-L audă, să-L
înţeleagă. În Duhul, Proorocii primeau Cuvântul. De aceea zic Proorocii
necontenit: „Şi a fost Cuvântul Domnului către mine” (Ier. 1,
11). Dar gura care rostea Cuvântul în inima lor, în aşa fel încât îl făcea să
pătrundă în ea, era Duhul. Astfel, când spun Proorocii: „Şi a zis Domnul către
mine” (Isaia 8, 1), trebuie să înţelegem că vorbesc de Duhul, căci şi Simbolul
îi zice Duhului „Domnul”. Sfântul
Simion Noul Teolog zice: «Deci prin Cuvânt înţelegem pe Fiul lui Dumnezeu şi
Tatăl, adică pe Domnul nostru Iisus Hristos, adevăratul Dumnezeu. Iar gura Lui,
care grăieşte cuvinte negrăite, e Sfântul Duh. Precum zice proorocul: „Gura
Domnului a grăit acestea”, adică Duhul Domnului. Şi de ce Sfântul Duh Se
numeşte gura lui Dumnezeu şi Fiul Se numeşte Cuvântul? Fiindcă precum cuvântul
nostru, care este în sufletul nostru, se rosteşte şi se arată altora prin gura
noastră şi în alt chip e cu neputinţă să-l rostim sau să-l arătăm, decât prin
vorbirea gurii, la fel şi Fiul lui Dumnezeu nu poate fi cunoscut sau auzit,
dacă nu Se descoperă prin Prea Sfintul Duh».
235.
Cum desăvârşeşte Sfântul Duh mântuirea noastră? Nu ajungea lucrarea lui Iisus
Hristos, Cuvântul lui Dumnezeu?
Am
spus că Sfântul Duh desăvârşeşte orice lucrare dumnezeiască îndreptată spre
lume, deci
şi lucrarea mântuirii. El e Cel ce o aduce până în inima noastră, o sădeşte în
străfundul cel mai adânc al inimii. El coboară de la Hristos în noi, dar ne şi
leagă de Hristos; sau prin El, ne leagă Hristos de Sine şi prin Sine şi de
Tatăl. Un om stă în faţa noastră, dar el se leagă de inima noastră prin glasul
cu care îşi trimite cuvântul în noi. Aşa este Duhul, ca un glas cu care
pătrunde Cuvântul lui Dumnezeu, sau Iisus Hristos în noi. Duhul ne deschide
ochii sufletului ca să vedem că Iisus e Dumnezeu, El ne deschide inima ca să
primim pe Hristos, El ne descoperă pe Hristos. «Fiul lui Dumnezeu şi Cuvântul
nu poate fi cunoscut sau auzit de nu Se va descoperi prin Duhul Sfânt», spune
Sf. Simion Noul Teolog. Prin
Hristos avem intrare la Tatăl, dar prin Duhul avem intrare la Hristos. Hristos
e uşa spre Tatăl, dar Duhul e cheia care ne deschide această uşă. Duhul ne
descuie „uşa” - Hristos (Ioan 10, 9) şi calea spre Hristos, pentru că descuie
mintea noastră încuiată pentru Dumnezeu, cum zice Sf. Simion Noul Teolog: «Şi
ce altceva este cheia cunoştinţei, dacă nu harul Prea Sfântului Duh, care se dă
prin mijlocirea credinţei? Acest har deschide mintea noastră încuiată şi
întunecată şi pricinuieşte în ea cu adevărat cunoştinţa prin luminarea
dumnezeiască. Uşa este Fiul, precum Însuşi zice: „Eu sunt uşa” (Ioan 10, 9).
Cheia uşii e Duhul Sfânt... şi casa e Tatăl. Luaţi seama deci: dacă cheia nu
deschide, uşa nu se deschide. Şi dacă uşa nu se deschide, nu intră nimeni în
casa Tatălui, cum zice Hristos însuşi: „Nimeni nu vine la Tatăl Meu, decât prin
Mine”204. Iar Sf. Irineu zice că Duhul pregăteşte pe om în Fiul, Fiul îl duce
la Tatăl, iar Tatăl îi dă nestricăciunea pentru viaţa veşnică. Astfel,
când se spune că Sfântul Duh desăvârşeşte mântuirea, prin aceasta nu se
înţelege că nu mai avem legătură cu Hristos, ci că Sfântul Duh aduce în noi pe
Hristos, cu firea Sa omenească desăvârşită prin jertfa de pe Golgota, şi făcută
prin Înviere nemuritoare, ca să treacă şi firii noastre curăţia, desăvârşirea
şi nemurirea ei. Hristos vine în noi prin Duhul Sfânt. Noi vieţuim în Hristos
prin Duhul Sfânt. Hristos este „Adevărul” (Ioan 14, 6), dar Cel ce ne
povăţuieşte mintea noastră la tot Adevărul, umplându-ne de Adevăr, este Sfântul
Duh (Ioan 16, 13); Hristos este „Viaţa” (Ioan 14, 6), dar Cel ce sădeşte în noi
Viaţa, născându-ne din nou, făcându-ne vii, este Duhul de viaţă făcător;
Hristos este „Lumina” (Ioan 8, 12), dar Cel ce ne luminează pe noi, adică face
în ochii noştri sufleteşti lumina, ca să vedem pe Hristos, soarele dreptăţii,
este Sfântul Duh. Căci după cum ochii trupului, dacă sunt orbi, nu pot
vedea lumina din afară şi nu se pot uni cu ea, tot aşa nici sufletul, dacă
n-are în sine pe Duhul
ca lumină, nu poate vedea pe Hristos ca Dumnezeu şi nu se poate uni cu El.
236.
Chiar persoana Duhului Sfânt e aceea prin care vedem pe Hristos şi ne unim cu
El?
Nu.
Dacă ar fi chiar persoana Sfântului Duh, atunci ea s-ar face o proprietate a
noastră, sau
noi ne-am face una cu Duhul Sfânt. Unde se vorbeşte de Duhul, e vorba de
lucrarea Duhului. Dar întrucât unde e lucrarea e şi cel ce lucrează, se poate
spune că Duhul însuşi e în noi şi lucrează în noi, fără ca lucrarea însăşi să
fie persoana Lui. Dar de aici se vede totodată ca lucrarea aceasta nu e nici
ceva creat, nu e o făptură, cum zic romano-catolicii, ci porneşte din fiinţa
Lui şi prin urmare ne uneşte nemijlocit cu Dumnezeu. Şi întrucât prin lucrarea
aceasta necreată lucrăm şi noi, iată că, având noi această lucrare în noi,
lucrăm nu numai cu lucrarea noastră naturală creată, ci şi cu cea necreată,
dumnezeiască, cu care lucrează Dumnezeu
însuşi în noi,
adică ne unim
cu Dumnezeu în
aceeaşi lucrare a
Lui, ne îndumnezeim prin lucrarea
Lui, la început mai puţin, iar cu vremea tot mai mult.
237.
Lucrarea aceasta prin care Duhul Sfânt ne uneşte cu Hristos şi lucrează în noi,
împreună cu noi, la mântuirea noastră, nu are un nume deosebit?
Are.
Lucrarea aceasta se numeşte harul dumnezeiesc. De aceea se spune că ne mântuim prin
har, sau ne unim cu Dumnezeu prin har, sau ne îndumnezeim, sau ne facem
dumnezei după har.
238.
Harul este numai al Duhului Sfânt, sau şi al celorlalalte persoane dumnezeieşti?
Lucrarea
aceasta numită har e comună tuturor celor trei persoane dumnezeieşti, pornind ca
orice lucrare din fiinţa dumnezeiască, care e a tuturor celor trei persoane. De
aceea e numit şi
har al lui Dumnezeu, sau mai ales al lui Hristos, căci Hristos Îl trimite pe
Duhul în noi. „Harul
Domnului nostru Iisus Hristos... să fie cu voi cu toţi” (II Cor. 13, 14). Sau:
„Har vouă şi pace de la Dumnezeu Tatăl şi de la Domnul nostru Iisus Hristos”
(Gal. 1, 3). De aceea prin harul care vine în noi, toate cele trei persoane
dumnezeieşti se sălăşluiesc în noi. Dar întrucât Duhul e Acela care leagă harul
de noi, harul se numeşte, cu deosebire, harul Duhului sau chiar Duh, pentru ea
uşor poate fi numit cel care lucrează în locul lucrării sale. Astfel, a avea cineva
Duhul lui Hristos în sine (Rom. 8, 9) înseamnă a avea harul Duhului Sfânt.
239.
Este un singur har, sau sunt mai multe?
Harul
mântuitor este unul singur şi el se dă tuturor. Dar, după trebuinţă sau
însuşirea naturală
a omului şi după puterea lui de a primi, harul împlineşte, pe lângă lucrarea de
mântuire, - sau tocmai întrucât o împlineşte pe aceea, - şi acea trebuinţă a
fiecăruia şi sporeşte însuşirea pe care o are un om sau altul. Harul e o
bogăţie nesfârşită de lumină şi de putere dumnezeiască, din care primeşte
fiecare cât poate. Această bogăţie de raze ale aceluiaşi izvor se numeşte dar
sau daruri ale Duhului sau Duhuri, căci Duhul lucrează, iar efectele produse în
om se numesc roade ale Duhului.
240.
Care sunt harismele, darurile şi roadele Duhului?
Unele
dintre daruri sunt cu totul deosebite şi neobişnuite, dându-se în cazuri cu
totul rare.
De aceea le numim azi cu un cuvînt aparte: harisme, deşi cu acest cuvânt se
numesc în limba greacă a Sfintelor Scripturi şi darurile mai obişnuite. Astfel
de harisme, ca aceea a proorociei, a vindecărilor şi altele, erău dese mai ales
la începutul Bisericii, căci prin ele Dumnezeu ajuta la răspândirea
creştinismului. Cu deosebire, despre aceste harisme vorbeşte Sf. Apostol Pavel
în I Corinteni, cap. 12. Dintre
darurile mai obişnuite, sunt pomenite mai ales şapte, după Isaia 11, 2: duhul
înţelepciunii, duhul înţelegerii, duhul sfatului, duhul puterii, duhul
cunoştinţei, duhul temerii de Duznnezeu şi duhul bunei credinţe. Iar
ca „roade ale Duhului” pomeneşte Sf. Apostol Pavel următoarele: „dragostea,
bucuria, pacea, îndelunga-răbdare, bunătatea,
facerea de bine,
credinţa, blândeţea, înfrânarea
poftelor” (Gal. 5, 22).
241.
Afară de acestea, mai sunt şi alte daruri şi roade ale Duhului Sfânt?
Da.
Darurile şi roadele Sfântului Duh sunt aşa de multe, că nu se pot număra,
pentru că bogăţia Duhului e nesfârşită, iar trebuinţele oamenilor, însuşirile
lor naturale şi măsura în care pot primi pe Duhul Sfânt se deosebesc de la ins
la ins. De aceea, unul şi acelaşi Duh Sfânt sau har are nesfârşite numiri. «Eu
sunt cuprins de spaimă, zice Sf. Grigorie Teologul, când mă gândesc la bogaţia
numirilor: Duhul lui Dumnezeu, Duhul lui Hristos, Duhul înfierii. El ne reface
în Botez şi în Înviere. El suflă unde vrea, El e izvorul luminii şi al vieţii.
El face din mine o biserică. El mă îndumnezeieşte, El mă desăvârşeşte. El
premerge Botezul şi El este cerut după Botez. Tot ce face Dumnezeu, El face. El
Se împărtăşeşte în limbi de foc şi înmulţeşte darurile. El face predicatori,
păstori, dascăli»206.
Iar
Sf. Vasile zice: «El e total prezent în fiecare şi peste tot. Împărtăşindu-Se,
El nu suferă împărţire. Când ne împărtăşim din El, El nu încetează a rămâne
întreg. Ca o rază de soare, care produce bucurie tuturor în aşa fel încât
fiecare crede că el singur profită de ea, în vreme ce această rază luminează
pământul şi marea şi străbate cerul, tot aşa Duhul Se află în fiecare din aceia
care-L primesc, ca şi când nu S-ar împărtăşi decât aceluia singur, şi cu toate
acestea El revarsă peste toţi harul întreg, de care se bucura toţi şi se
împărtăşesc după măsura şi capacităţile lor, căci pentru posibilităţile Duhului
nu e măsură»207.
Că
darurile sunt nenumărate, dar toate sunt din acelaşi har, o spune însă mai ales
Sf. Apostol Pavel. El zice că: „Darurile sunt de multe feluri”, dar toate „după
harul care ne este dat nouă” şi înşiră o seamă dintre ele, punând întâi darul
deosebit (harisma) al proorociei, apoi multe daruri din cele mai obişnuite,
numite de el tot harisme: „Dar avem felurite daruri, după harul ce ni s-a dat.
Dacă avem proorocie, să proorocim după măsura credinţei; dacă avem slujbă, să
stăruim în slujbă; dacă unul învaţă, să se sârguiască în învăţătură; dacă
îndeamnă, să fie la îndemnare; dacă îmiparte altora, să împartă cu firească
nevinovăţie; dacă stă în frunte, să fie cu tragere de inimă; dacă miluieşte, să
miluiască cu voie bună” (Rom. 12, 6-9).
Iar
despre roadele Duhului, tot Sf. Apostol Pavel spune: „Roada Duhului este întru
orice bunătate, dreptate şi adevăr” (Efes. 5, 9).
242.
Dacă harul e o lucrare necreată a lui Dumnezeu în sufletul nostru şi dacă prin
el Însuşi Duhul Sfânt lucrează în noi mântuirea, oare s-ar putea mântui omul şi
fără de har?
Nu,
omul nu se poate mântui fără de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul îi este de trebuinţă
omului chiar de la început (Ioan 3, 5). Harul pune începutul mântuirii în om,
şi nu omul prin stăruinţele sale. Aceasta înseamnă că harul îi vine în dar
(Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. Înainte
de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care să se mântuiască, sau măcar
să înduplece pe Dumnezeu să-i dea harul prin care să se mântuiască. Omul poate
face anumite fapte bune, dar nu le face aşa de statornic şi dintr-un cuget aşa
de curat, încât să se sfinţească prin ele şi să se mântuiască. Omul are
libertatea de a face binele şi câtă vreme e în robia păcatului strămoşesc, dar
aceasta e o libertate slăbită. Ea e mărită tocmai de harul care vine la început
fără nici un merit al omului. Dar
harul nu e de trebuinţă numai la începutul mântuirii omului, ci şi după aceea,
tot timpul. Omul nu se poate întări niciodată în bine în aşa fel ca să nu mai
aibă pe urmă trebuinţă de har. Binele statornic şi cuăţia deplină a omului sunt
un rod nu numai al omului, ci şi al harului, nu numai al unuia sau al altuia.
Dacă mântuirea şi sfinţirea omului înseamnă unirea lui cu Dumnezeu prin har, se
înţelege că pierderea harului înseamnă pierderea mântuirii. Sf. Apostol Pavel
zice: „Deci, fraţilor,
întăriţi-vă în Domnul
şi întru puterea
tăriei Lui. Îmbrăcaţi-vă cu toate
armele lui Dumnezeu, ca să puteţi sta împotriva uneltirilor diavolului” (Efes.
6, 10-11).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu