178.
Cine a fost Fecioara Maria?
A fost
o fecioară din
seminţia lui David,
din care trebuia,
după făgăduinţa dumnezeiască,
să Se nască Mântuitorul. Ea trăise în curăţie desăvârşită şi era logodită cu
Iosif, un bărbat bătrân din aceeaşi seminţie, dar ea avea de gând să trăiască
în feciorie, căci se făgăduise lui Dumnezeu să ducă o viaţă de fecioară. De
aceea, când îngerul îi aduce vestea că va naşte pe Fiul lui Dumnezeu, ea
întreabă: „Cum va fi mie aceasta, de vreme ce nu ştiu de bărbat?” (Luca 1, 34).
Deşi îngerul nu spusese cum va naşte, ca să poată înţelege că aceasta se
va întâmpla în viitor, ea totuşi se mira, pentru că era hotărâtă ca şi în
viitor să nu ştie de bărbat.
Ea
zămisleşte pe Fiul lui Dumnezeu ca fecioară. Sfânta Scriptură ne spune că după
ce „S-a
aflat având în pântece”, Iosif se gândea s-o părăsească, dar îngerul Domnului i
s-a arătat în vis spunându-i să nu-i fie teamă să ia pe logodnica lui, „căci
ceea ce s-a zămislit într-însă de la Duhul Sfânt este” (Matei 1, 20).
179.
Aşadar, Sf. Maria a rămas totdeauna fecioară?
Da.
Ea a rămas fecioară totdeauna, deci atât la naştere, cât şi după aceea. De
aceea Biserica
noastră îi zice «pururea Fecioară».
180.
Avem temeiuri pentru adevărul acesta în Sfânta Scriptură şi în Sf. Tradiţie?
Da.
Că fecioria ei a rămas nestricată şi la naştere, învăţăm de la proorocul
Iezechiel care spune:
„Apoi m-a dus bărbatul acela înapoi la poarta cea dinafară a templului, spre
răsărit, şi aceasta era închisă. Şi mi-a zis Domnul: „Poarta aceasta va fi
închisă, nu se va deschide şi nici un om nu va intra pe ea, căci Domnul
Dumnezeul lui Israil a întrat pe ea. De aceea va fi închisă” (Iez. 44, 1-2). Dacă
n-ar fi rămas fecioară şi la naştere, ea n-ar mai fi fost «pururea Fecioara».
Sf. Maxim Mărturisitorul zice: «Cu adevărat zămislirea şi naşterea au fost cu
totul curate şi neatinse de sămânţă şi de stricăciune şi de aceea Maica Celui
născut din ea e fecioară şi după naştere, rămânând prin naştere şi mai
nepătimitoare, ceea ce e cu totul străin firii şi mai presus de raţiune...
Lucru şi auzire cu adevărat minunate e că s-a făcut naştere şi ieşire de prunc,
închizătorile mădularelor de naştere ale celei ce a născut
nedeschizându-se». Iar
că Sf. Maria a rămas fecioară şi după naştere se vede de acolo că Iisus, pe
când Se afla pe cruce, a încredinţat-o în grija Apostolului Ioan, spunând
Maicii Sale: „Femeie, iată fiul tău”, iar Apostolului Ioan: „Iată mama ta”
(Ioan 19, 26-27). Dacă Sf. Maria ar fi avut şi alţi fii, ar fi lăsat-o în grija
lor. Dar
e şi la mintea omului că, după ce s-au petrecut cu ea lucruri atât de minunate,
ea nu se mai putea gândi să se coboare la o viaţă de rând. Dacă Apostoli şi-au
închinat viaţa lor întreagă lui Iisus, îndată ce L-au cunoscut, primind chiar
moartea pentru El, putem socoti oare că Sf. Maria, Maica Lui, aleasă, pentru curăţia
ei, dintre toate femeile pământului, ca să Se nască din ea Domnul, ar fi fost
mai prejos de ei?
181.
De ce cinstim pe Sf. Fecioară Maria şi-i închinăm zile de sărbătoare?
Pentru
că Însuşi Dumnezeu a învrednicit-o de cinstea cea mai mare, de a naşte pe Mesia,
şi a vestit lucrul acesta prin profeţi (Fac. 3, 15; Isaia 7, 14; Ier. 23, 5-6;
Iez. 44, 1-3). A cinstit-o
îngerul bunei-vestiri, închinându-i-se şi
numind-o: „plină de
har” şi „binecuvântată
între femei” (Luca 1, 28).
A
cinstit-o Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul numind-o: „binecuvântată între
femei” şi
„Maica Domnului” (Luca 1, 40-43). A
cinstit-o Fiul ei, Care în copilărie îi era supus (Luca 2, 51), iar mai apoi,
pe Cruce fiind, S-a îngrijit de ea, dând-o în seama Apostolului Ioan (Ioan 19,
26-27). Au
cinstit-o oamenii din mulţime, fericind-o pentru a fi născut pe Fiul lui
Dumnezeu. Iar Fiul ei a întărit această cinstire, zicând: „aşa este” (Luca 11,
27-28). Ea
însăşi a grăit sub insuflarea Duhului Sfânt, că „I-a făcut mărire Cel Puternic”
şi că de
acum „o vor ferici toate neamurile” (Luca 1, 48-49). Iată
de ce se cuvine ca şi noi, cu atât mai mult, să cinstim pe Sf. Fecioară Maria.
182.
Este mai mare cinstirea Sf. Fecioare Maria decât cinstirea adusa altor sfinţi?
Da,
este mai mare, pentru că ea este cea dintâi între sfinţi. Iată de ce cinstirea
adusă ei o numim
preacinstire, iar pe ea, Preacinstită.
183.
De ce Sf. Fecioară Maria este cea dintâi între sfinţi?
Este
cea dintâi între ei, pentru că a primit de la Dumnezeu cinstea cea mai mare, de
a naşte
pe Mesia. Zămislind în pântecele ei pe Mesia, de la Duhul Sfânt, ea a fost
curăţită de păcate,
ca nici un alt om, oricât de sfânt ar fi fost acesta. Ea a fost apoi vestită de
Dumnezeu şi de profeţi că va avea o deosebită cinste, cum nu s-a mai spus
despre nici un alt sfânt. Despre Ioan Botezătorul ştim că a fost cel mai mare
între profeţi (Luca 7, 28), deoarece însăşi venirea lui a fost profeţită de
alţi profeţi (Matei 3, l; Isaia 44, 3). Sf. Fecioară Maria este însă cea dintâi
între sfinţi, de aceea şi cinstirea ei este preacinstire.
184. Dar
în Sf. Scriptură
se vorbeşte de nişte „fraţi” ai Domnului. Care sunt aceştia?
Este
adevărat că în Sf. Scriptură se vorbeşte de astfel de „fraţi”. Sfânta
Evanghelie ne spune
că, odată când predica Iisus: „Încă grăind El mulţimilor, iată mama Lui şi
fraţii Lui stăteau afară, căutând să vorbească cu El” (Matei 12, 46; Luca 8,
19). Altă dată, când predica în sinagogă din
Nazaret, iudeii se
mirău întrebând: „Au nu este
Acesta feciorul teslarului? Au nu se numeşte mama Lui Maria şi fraţii Lui:
Iacov şi Iosi şi Simon şi Iuda? Şi surorile Lui au nu sunt toate la noi?”
(Matei 13, 55-56; vezi şi Marcu 6, 3; alte locuri despre „fraţii”
Domnului: Ioan 2, 12 şi 7, 3; Fapte 1, 14; I Cor. 9, 5; Gal. 1, 19). Aici sunt
daţi chiar cu numele de „fraţii” Domnului. Dar
lucrul sigur e că aceştia n-au fost fiii Sf. Fecioare Maria, ci ai unei alte
Marii, numită în Sfânta Scriptură uneori „cealaltă Marie” sau „Maria Lui
Cleopa”. Despre aceasta se spune că era mama lui Iacov şi Iosi, doi din
pomeniţii fraţi ai Domnului. „Şi erau acolo multe femei, privind de departe,...
între care era Maria-Magdalena şi Maria, mama lui Iacov şi a lui Iosi” (Matei
27, 55-56; 28, 1; Marcu 15, 40, 47; 16, 1; Luca 24, 10; Ioan 19, 25). Aceşti
aşa zişi „fraţi” ai Domnului erău nişte veri sau alte rude ale Lui, căci în
Sfânta Scriptură se numesc „fraţi” şi alte rude mai apropiate. Aşa, Avraam
numeşte pe Lot „frate”, deşi îi era nepot de frate (Fac. 11, 27; 12, 5; 14, 12,
14, 16).
185.
Dacă Mântuitorul n-a avut după El fraţi, în ce înțeles Se numeşte El „Întâiul
născut” (Matei 1, 24)?
În Vechiul
Testament „întâiul născut,
atât dintre oameni
cât şi dintre animale,
era închinat lui Dumnezeu (Ieş. 13, 2). De aceea chiar dacă nu mai erau
după el alţi născuţi se numea tot „întâiul născut”, şi nu „singurul născut”,
pentru că „întâiul născut” înseamnă sfinţit, închinat lui Dumnezeu. Prin el se
câştigă mila de la Dumnezeu pentru oameni. La oameni primul născut era ca un
fel de preot pentru fraţii săi în faţa lui Dumnezeu, iar la animale era adus ca
jertfă lui Dumnezeu. Domnul
nostru Iisus Hristos a primit numele de «Întâiul născut», deşi a fost „singurul
născut”, ca să se arate ca El, ca om, e întâiul născut la viaţa cea nouă dintre
toţi fraţii „ca să fie El întâiul născut între mulţi fraţi” (Rom. 8, 29). Pe
de alta parte El a fost atât preotul adevărat, cât şi jertfă adevărată pentru
toţi oamenii, câştigând de fapt iertarea pentru toţi.
186.
De ce numim pe Sf. Maria nu numai „Pururea Fecioară”, ci şi „Prea Curată”?
Pentru
că ea n-a săvârşit nici un păcat, nici cu gândul, nici cu cuvântul, nici eu
lucrul. Acest dar i s-a dat printr-un har deosebit de mare, de care vorbeşte
îngerul când îi vesteşte că va naşte pe Fiul lui Dumnezeu. „Bucură-te ceea ce
eşti plină de har, Domnul este cu tine” (Luca 1, 22). Mărturisirea lui Mitrofan
Critopol spune: «Fiindcă a fost rânduită de Dumnezeu spre un scop mare şi cu
totul deosebit... i s-a dat de Dumnezeu un mare şi deosebit dar, acela de a nu
păcătui». Desigur darul acesta s-a întâlnit cu străduinţa ei cu totul
deosebită de a trăi în curăţie deplină. Ea
e Prea Curată însă şi pentru că în acelaşi timp, în care i s-a dat puterea de a
primi pe Fiul lui Dumnezeu spre a-L naşte, a fost „curăţită” de păcatul
strămoşesc. Sf. Ioan Damaschin zice: «Deci, după consimţământul Fecioarei,
Duhul cel Sfânt S-a pogorât peste ea potrivit cuvântului Domnului, pe care l-a
spus îngerul, curăţind-o şi dându-i în acelaşi timp şi puterea de a primi
Dumnezeirea Cuvântului şi puterea de a naşte». Fecioara
nu s-a zămislit fără păcatul strămoşesc, cum susţin unii, căci îngerul îi
spune:
„Nu
te teme Marie, că ai aflat har la Dumnezeu” (Luca l, 30), deci harul acesta l-a
primit în timpul vieţii ei, iar nu de la zămislirea ei. Altfel unde ar mai fi
fost strădania ei după curăţie, pe care luând-o în seamă Domnul, a hotărât să
Se întrupeze din ea?
187. De
ce numim pe Fecioara şi
„Născătoare de Dumnezeu”,
sau „Maica lui Dumnezeu”?
Pentru
că Cel ce S-a născut din ea, după firea omenească, e Însuşi Fiul lui Dumnezeu
şi Dumnezeu. Iisus Hristos
e o singura
persoană în două
firi: e persoana
lui Dumnezeu Cuvântul, Care ca
Dumnezeu, sau ca persoană a firii dumnezeieşti, e născut dinainte de veci din
Tată, iar ca om, sau ca persoană a firii omeneşti, e născut în timp din
Fecioara Maria. Una şi aceeaşi persoană S-a născut şi din Tatăl şi din Maria:
din Tatăl după firea dumnezeiască, din Maria după firea omenească. Deci, tot
Fiul lui Dumnezeu S-a făcut şi Fiul Mariei. Nu se poate spune că din Fecioara s-a
născut numai firea omenească a lui Hristos, căci nu se naşte o fire, ci se
naşte o persoană prin acea fire. Iar persoana firii omeneşti a lui Iisus
Hristos era Însuşi Fiul lui Dumnezeu. Dacă
n-am recunoaşte că Fecioara Maria e Născătoare de Dumnezeu, n-am socoti
persoana născută din ea şi Dumnezeu, ci numai om. Iar dacă Iisus ar fi fost
numai om, nu ne- ar fi putut mântui. Întreaga noastră mântuire îşi are deci
temelia în faptul că Sf. Fecioară Maria a fost Născătoare de Dumnezeu. Cine nu
crede în aceasta, nu crede că a fost mântuit, căci nu crede că Iisus Hristos,
născut din Maria, este Fiul lui Dumnezeu. De aici se vede cât de mult
greşesc cei ce
nu cinstesc pe
Fecioara Maria, ca
Maica Domnului. Ei
nu cred îngerului Gavriil, care
spune Fecioarei: „Acesta va fi mare şi Fiul Celui Preaînalt se va chema” (Luca
1, 32); nici Sf. Apostol Pavel, care spune că la plinirea vremii „a trimis
Dumnezeu pe Fiul Său cel născut din femeie” (Gal. 4, 4). Sfânta noastră
Biserică cinsteşte pe Fecioara ca Născătoare de Dumnezeu în cântări neasemănat
de frumoase: «Primit-ai
în pântece pe Cuvântul şi ai purtat pe Cel ce poartă toate şi ai hrănit cu
lapte, ceea ce eşti curată, pe Cela ce hrăneşte toată lumea». Sau iarăşi:
«Taina cea din veci se descoperă astăzi! Dumnezeu Cuvântul, Fiu Fecioarei Se
face».
188.
Dacă Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om deplin, om întru toate asemenea nouă, de ce
S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Fecioară şi nu S-a născut ca orice om pe
cale firească?
Din
două motive S-a întrupat Fiul lui Dumnezeu de la Duhul Sfânt şi din Fecioară:
întâi ca
să se arate că venirea Fiului lui Dumnezeu pe pământ ca om şi mântuirea noastră
nu puteau atârna de puterea omenească, ci de hotărârea lui Dumnezeu. Al
doilea, pentru că, deşi S-a făcut om întru toate asemenea nouă, El S-a zămislit
fără păcatul strămoşesc cu
care se zămislesc
toţi oamenii. Dar
zămislirea fără de
păcatul strămoşesc nu s-ar fi putut face fără lucrarea Duhului Sfânt,
Care a păstrat-o pe Sf. Fecioară curată de orice întinare. Astfel,
Iisus Hristos S-a născut fără de păcat strămoşesc. Dar El n-a săvârşit păcat
nici după aceea. Şi nu numai că n-a săvârşit păcat, dar nici nu putea săvârşi.
189.
De ce nu putea săvârşi păcat?
Pentru
ca Cel ce S-a născut din Fecioara Maria este Dumnezeu însuşi, anume Fiul lui Dumnezeu
Care Se face om pentru noi. Cel ce lucrează cele ale firii este persoana
însăşi. Or, în Iisus Hristos, Cel ce lucrează prin firea omenească este
Dumnezeu însuşi, Care lucră în acelaşi timp şi prin firea Sa dumnezeiască. De
aceea, Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul, nici nu putea păcătui. Dacă ar fi putut
păcătui Iisus Hristos, Însuşi Dumnezeu ar fi putut păcătui. Dar Dumnezeu nu
poate păcătui, căci păcatul e faptă împotriva lui Dumnezeu, şi cum ar fi putut
Dumnezeu lucra împotriva Sa?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu