190.
Dar dacă n-a putut păcătui, a mai fost El om adevărat?
Da,
a fost, căci păcatul nu ţine de firea omenească. Adam, la început, n-a avut
păcatul în fire. Păcatul, dimpotrivă, ştirbeşte firea, o slăbeşte. Viaţa, după
fire, o redobândeşte omul de- abia când scapă de păcat, spun Sfinţii Părinţi.
191.
Dar dacă Iisus Hristos n-a putut păcătui, cum se înţeleg ispitele cu care s-a
apropiat Satana de El şi cum mai este El pildă pentru noi ca să luptăm cu
păcatul?
Mântuitorul
n-a putut păcătui şi nici o înclinare spre păcat nu se află în El. Dar El a moştenit
împreună cu noi slăbiciunile nepătimaşe: foamea, setea, trebuinţa de odihnă, de
somn, frica de moarte, putinţa de a suferi durere. Satana s-a folosit de
stările acestea din Iisus pentru a-L ispiti să şi le astâmpere într-un fel cum nu
trebuia, adică mai mult decât trebuia, sau când nu trebuia. Dar Iisus a respins
ispita din primul moment, neprimind-o înlăuntrul Său şi a răbdat cu bărbăţie
ostenelile, foamea, durerea şi a biruit frica de moarte. În aceasta El ne este
pildă şi nouă. Căci dacă răbdăm şi noi, ca El, ostenelile şi durerile, putem
respinge şi noi ispită. Iar de răbdat putem răbda şi noi, căci şi noi Îl avem
pe El în noi.
Da.
Chiar Mântuitorul spune către iudei: „Cine dintre voi Mă vădeşte pe Mine de păcat?”
(Ioan 8, 46). Iar Sf. Apostol Pavel arată că Iisus Hristos a fost fără de
păcat, dar că în acelaşi timp a purtat neputinţele noastre de pe urma păcatului
şi a fost ispitit. „Că nu avem Arhiereu care să nu poata suferi cu noi în
slăbiciunile noastre, ci ispitit întru toate după asemănarea noastră, afară de
Păcat” (Evr. 4, 15).
193.
A fost de trebuinţă pentru mântuirea noastra ca Iisus Hristos să fie fără de
păcat?
Da.
Numai fiindcă „n-a săvârşit nici un păcat, nici s-a aflat vicleşug în gura Lui”
(I Petru
2, 22), Iisus n-a murit pentru păcatele Sale, ci „pentru fărădelegile noastre”,
răscumpărându-ne de ele (Isaia 53, 5, 9). Numai fiindcă a fost fără păcat, a
putut da Tatălui o viaţă curată de ascultare, răscumpărând neascultarea
noastră. Numai fiindcă a fost fără de păcat, moartea nu L-a putut ţine, căci
n-avea drept asupra Lui, ci a înviat, ca după El să înviem şi noi toţi, cei ce
credem în El. Şi numai fiindcă a fost fără păcat, ne este şi nouă pildă de viaţă
neprihănită.
194.
Care este articolul al IV-lea din Simbolul Credinţei?
Articolul
al patrulea din Simbolul Credinţei este: „Şi S-a răstingnit pentru noi în
zilele lui
Ponţiu Pilat, şi a pătimit şi S-a îngropat”.
195.
Ce cuprinde acest articol în întregul lui?
După
ce articolul III ne-a spus că Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om ca să ne
mântuiască, articolul
IV ne spune cum ne-a mântuit El, odată ce S-a făcut om. Căci a trebuit mai
întâi ca Fiul
lui Dumnezeu să Se facă om şi apoi să ne mântuiască.
196.
Când a început Iisus lucrarea de mântuire a omului? Trebuie să despărţim cu
totul întruparea Domnului de lucrarea Lui mântuitoare?
Nu
trebuie să le despărţim. Desigur, altceva este aprinderea focului şi altceva
fierberea apei.
Dar apa începe să se încălzească, deci să înainteze spre fierbere, chiar în
clipa aprinderii focului. Tot aşa, altceva e întruparea şi altceva lucrarea
Lui, prin care ne-a mântuit. Totuşi mântuirea
noastră a început
chiar prin întruparea
Fiului lui Dumnezeu.
Căci chiar prin întrupare a făcut început înnoirii firii
noastre luată de El, fară de păcat. Dar ca să fie izbăvită de păcat firea
tuturor celor ce voiau acest lucru, trebuia ca Fiul lui Dumnezeu să-Şi dea
firea Sa omenească la moarte pentru noi toţi. Pe de altă parte numai prin
moarte a scăpat El firea Sa omenească şi de slăbiciunile ei: de foame, de
osteneală, de boală, de durere, de moarte. Răbdându-le pe toate acestea cu
tărie până la capăt, a făcut firea Sa omenească mai tare ca ele, a scăpat-o de
ele şi totodată ne-a răscumpărat pe noi toţi de păcat şi de moarte. Aşadar,
mântuirea începe cu întruparea. Dar deplin ea se înfăptuieşte prin moartea lui
Iisus Hristos pe cruce şi prin învierea Lui. Biruinţa se câştigă prin luptă.
Dar primul pas spre ea s-a făcut prin aşezarea ostaşilor în linie de bătaie.
Sf. Atanasie spune: «După cum dacă un împărat coboară într-un oraş şi îşi ia
locuinţă într-una din casele din el, nu numai că acest oraş primeşte o cinste
mare, dar nici un duşman sau tâlhar nu îndrăzneşte să-l atace, căci chiar şi numai
prezenţa împăratului este pentru el o pavăză, tot astfel şi Împăratul
cerurilor: din moment ce a coborât în ţinutul omenirii noastre şi a locuit
într-un trup ca al nostru toate atacurile
duşmanilor contra omului
au fost înfrânte,
iar stricăciunea morţii,
puternică odinioară, a încetat».
197.
De ce „S-a răstignit (Domnul) pentru noi”?
În
urma păcatului strămoşesc, toţi oamenii erău supuşi pedepsei morţii (Rom. 5,
12), ca unii care dispreţuiau mărirea lui Dumnezeu. În acelasş timp moartea era
urmarea slăbiciunii şi a tulburării, intrate în firea noastră prin păcat,
datorită faptului că firea noastra trăia potrivnic Legii lui Dumnezeu, care a
fost aşezată în toate şi pe care trebuie să o păzească toate. Dar
iubirea lui Dumnezeu nu voia ca toţi oamenii să se ducă la moarte veşnică. Însă
nici nu putea lăsa dispreţuită mărirea Sa şi nerestabilită în firea omenească
Legea Sa. Unde nu e respectată o rânduială, e o tulburare necontenită, care
alungă liniştea şi face cu neputinţă propăşirea în bine. Deci,
numai aşa puteau fi scăpaţi oamenii de pedeapsa morţii, găsindu-se cineva,
chiar din partea lor, care să restabilească în firea sa omenească respectul
Legii dumnezeieşti şi să rabde pedeapsa morţii cerută de mărirea dumnezeiască,
dar nu pentru păcatul său, ci al tuturor oamenilor. Trebuia, aşadar, un om fără
de păcat şi în acelaşi timp un om care să valoreze cât toţi oamenii şi chiar
mai mult decât toţi oamenii laolaltă. Dintre oameni nu se putea ivi cineva care
să îndeplinească aceste condiţii. De aceea, în înţelepciunea Sa, a făcut
Dumnezeu pe Însuşi Fiul Său om fără de păcat. Acesta a restabilit prin viaţa Sa
curată respectul Legii lui Dumnezeu în firea Sa omenească şi prin moartea Sa a
răscumpărat pe fraţii Săi de la pedeapsa morţii. De aceea S-a răstignit Fiul
lui Dumnezeu pentru noi. Prin toate jertfele de animale dinainte de Hristos,
oamenii căutau să dea lui Dumnezeu ceva în schimb pentru viaţa lor. Dar vieţile
de animale erău de mai puţin preţ decât viaţa lor. De aceea oamenii nu puteau
scapa prin ele. Trebuia o jertfa de acelaşi preţ cu viaţa lor şi chiar de un
preţ mai mare ca viaţa lor întinată. Jertfa aceasta a adus-o Fiul lui Dumnezeu
ca om, vărsând un sânge mai de preţ decât al tuturor animalelor şi al tuturor
oamenilor şi răscumpărând prin el pe oameni de toate păcatele.
Crucea
a fost altarul pe care s-a adus jertfa adevărată pentru oamenii din toate
timpurile. Iisus a fost şi jertfa adevărată, şi preotul care a adus-o,
câştigând de fapt mântuirea noastră. „Iar
Hristos venind Arhiereu bunătăţilor viitoare, nu prin sânge de ţapi şi de
viţei, ci cu însuşi sângele Său a intrat El o dată pentru totdeauna în Sfânta
Sfintelor, şi a dobândit o veşnică răscumpărare. Că de vreme ce sângele
taurilor şi al ţapilor şi cenuşa de junince, stropind pe cei spurcaţi, îi
sfinţeşte spre curăţirea trupului, cu cât mai vârtos sângele Lui Hristos, Care
prin Duhul cel veşnic S-a adus Lui Dumnezeu pe Sine jertfă fără de prihană; va
curţi cugetul nostru de faptele cele moarte ca să slujiţi Dumnezeului celui
viu” (Evr. 9, 11-14). Iar Sf. Chiril al Ierusalimului zice: «Mântuitorul a
suferit toate aceste patimi ca să împace prin sângele crucii pe cele din cer şi
pe cele de pe pământ (Col. 1, 20). Din pricina păcatelor eram duşmanii lui
Dumnezeu şi Dumnezeu hotărâse ca păcătosul să moară. Trebuia să se întâmple una
din două: sau ca Dumnezeu, ca Unul ce-Şi îndeplineşte spusele, să-i omoare pe
toţi, sau să anuleze hotărârea, ca Unul ce este iubitor de oameni. Totuşi
priveşte la înţelepciunea lui Dumnezeu! A menţinut că adevărata şi hotărârea,
şi Şi-a arătat cu putere şi iubirea de oameni. În trupul răstignit pe lemnul
crucii Hristos a luat păcatele, pentru ca prin moartea Lui noi să murim pentru
păcate şi să trăim pentru dreptate (I Petru 2, 24). Nu era om de rând Cel ce a
murit pentru noi. Nu era o oaie necuvântătoare. Nu era înger numai, ci Dumnezeu
întrupat. Nu era atât de mare nelegiuirea păcătoşilor, pe cât de mare era
dreptatea Celui care a murit pentru noi».
198.
De ce a trebuit să moară Iisus Hristos pentru noi tocmai răstignit pe cruce?
Pentru
mai multe pricini. Însemnăm câteva: a) ca să moară înălţat spre cer, dar cu
privirea şi cu braţele deschise spre lume, arătând că Se aduce jertfă Tatălui,
dar cu iubire faţă de lume; b) ca să moară cu încetul şi deci ca patima Lui,
răbdată fără cârtire, să fie mai îndelungată şi ca sângele Lui să se scurgă
stăruitor peste păcatele lumii, spre a le spăla; c) dar mai ales pentru că
moartea prin răstignirea pe cruce era moartea cea mai ruşinoasă (Deut. 21, 23;
Gal. 3, 13), şi la ea erau osândiţi cei mai mari tâlhari. Prin aceasta s-a
arătat până unde coborâse ticăloşia noastră, încât am fost în stare să socotim
pe Cel ce era bunătatea întrupată ca pe cel mai rău, încât am fost în stare să
ne smintim de Cel mai bun ca de cel mai nevrednic. Dacă păcatul e neascultare
de Dumnezeu şi lucrare împotriva Lui, răstignirea lui Iisus Hristos de către
oameni, fiind cea mai duşmănoasă faptă împotriva lui Dumnezeu, e cea mai
grozavă faptă a păcatului din om. Chiar în această decădere s-a arătat, în
acelaşi timp, şi pedeapsa lui Dumnezeu asupra noastră; d) dar în acelaşi timp,
în suferirea morţii celei mai ruşinoase din partea Fiului lui Dumnezeu, s-a
arătat cât de totală a fost smerenia şi iubirea Lui pentru noi. Aşadar,
de câte ori ne gândim la moartea pe cruce a Domnului, trebuie să ne aducem
aminte de grozăvia păcatelor noastre, arătate chiar în această faptă ruşinoasă
a noastră, dar, în acelaşi timp, de iubirea nemărginită a Domnului, Care a
spălat păcatele noastre tocmai în clipa când noi ni le arătam în fapta cea mai
ticăloasă. Pe
crucea Domnului de pe Golgota s-au întâlnit cea mai urâtă faptă a păcatului
omenesc cu cea mai mare faptă a iubirii Domnului şi pe ea iubirea dumnezeiască
a ars păcatul. Sf. Maxim Mărturisitorul zice: «Acesta a fost, aşadar, scopul
Domnului, ca pe de o parte să asculte de Tatăl până la moarte, ca un om, pentru
noi păzind porunca iubirii, iar pe de alta să biruiască pe diavol, pătimind de
la el prin cărturarii şi fariseii puşi la lucru de el. Astfel, prin faptul că
S-a lăsat de bunăvoie învins, a învins pe cel ce nădăjduia să-L învingă şi a
scăpat lumea de stăpânirea lui».
199.
Dar dacă crucea a fost o unealtă de tortură ruşinoasă şi dureroasă pentru Domnul,
e bine să o cinstim?
Trebuie
să o cinstim cât se poate mai mult, căci Domnul a îmbrăţişat-o cu iubire şi pe
ea a
ars ca pe un altar păcatul nostru. Crucea arată ruşinea noastră, nu a Domnului;
din partea Domnului arată iubire. Deci, gândul la ea ne face pe de o parte să
ne ruşinăm şi să ne caim de păcatele noastre şi să luptăm împotriva lor,
îmbrăţişând şi noi crucea cum a îmbrăţişat-o Domnul, pe de alta, să ne
înduioşăm de iubirea Lui, Care ne-a mântuit prin ea de ele şi să o slăvim. Nu
te gândeşti la ostenelile şi la suferinţele ce le-au îndurat părinţii tăi de pe
urma neascultării tale? Ruşinezi amintirea lor prin aceasta? Nu, dimpotrivă,
slăveşti iubirea lor faţă de tine şi sporeşti căinţa ta. Dar nici Hristos nu Se
ruşinează de crucea Sa. Căci ea este fapta cea mai înaltă a iubirii Sale faţă
de noi. Se va ruşina El de iubirea Sa faţă de noi, arătată pe Cruce? Nu ci
pururea şi-o aminteşte şi ne-o aminteşte, căci prin ea ne-a şters păcatele şi
prin faptul că ne-o aminteşte ne câştigă iubirea noastră faţă de El. El mereu
ne spune la Sf. Liturghie că Şi-a vărsat sângele pentru noi şi ne îndeamnă să
ne amintim de moartea Lui, se înţelege de moartea pe cruce. „Că de câte ori
veţi mânca pâinea aceasta şi veţi bea paharul acesta, moartea Domnului vestiţi
până când va veni” (I Cor. 11, 26). La
Domnul nostru Iisus Hristos nu ne putem gândi fără să-L vedem răstignit pe
cruce. Iar la Cruce ne gândim, tocmai pentru că ne gândim la Hristos, Care S-a
răstignit pe ea, deci nu ne putem gândi la ea decât văzând cu ochii sufletului
pe Hristos pe ea. Hristos şi Crucea Sa sunt nedespărţiţi. Crucea a devenit
„semnul Fiului Omului”. Ea se va arăta pe cer împreună cu El (Matei 24, 30),
când va veni să judece lumea, ca să ruşineze pe cei ce nu s-au căit şi nu au
primit iubirea Lui cât au vieţuit în lume. Apoi Crucea este altarul pe care s-a
adus cea mai înaltă jertfă şi orice altar trebuie cinstit (Ies. 29, 37).
200.
Mai sunt şi alte locuri în Sfânta Scriptură care ne arată datoria de a cinsti Crucea?
Sf.
Apostol Pavel se laudă cu Crucea Domnului şi o socoteşte puterea lui Dumnezeu:
„Cuvântul
Crucii celor pieritori nebunie este, iar nouă, celor care ne mântuim, puterea
Lui Dumnezeu este” (I Cor. 1, 18). Şi iarăşi: „Iar mie să nu-mi fie a mă Lăuda
decât numai în Crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este
răstignită pentru mine şi eu pentru lume!” (Gal. 6, 14). Aci Apostolul arată
că, precum Crucea înseamnă dreptatea lui Dumnezeu, Care a pedepsit păcatele pe
cruce, şi iubirea faţă de noi, Domnului nostru Iisus Hristos care le-a omorât,
aşa înseamnă ea şi străduinţa noastră de a le omorâ în noi prin osteneli şi
înfrânări proprii, cu ajutorul lui Iisus Hristos şi prin iubirea faţă de El. Sfânta
Scriptură socoteşte Crucea mijlocul prin care Dumnezeu ne-a împăcat cu Sine,
locul pe care s-a surpat peretele ce ne despărţea de Dumnezeu, locul pe care au
fost înfrânte duhurile rele, focul în care a fost ars zapisul lor împotriva
noastră. Prin Jertfa Crucii, Dumnezeu, Care Se îndepărtase de noi, a îmbrăţişat
iarăşi omenirea, ca pe una ce a plătit datoria pentru păcat. Pe Cruce s-a
omorât vrajba, pe Cruce a împăcat Iisus Hristos, în Sine, pe Dumnezeu cu
oamenii. Crucea e locul pe care s-a făcut împăcarea noastră cu Dumnezeu şi, de
câte ori facem semnul ei, ne gândim la ea cu credinţă, arătăm că primim această
împăcare şi că ne întâlnim cu El pe acest loc, sau în acest semn al păcii.
„Căci El este pacea noastră, El, Care a făcut din cele două - una, surpând peretele
din mijloc al despărţiturii,... ca, întru Sine, pe cei doi să-i zidească
într-un singur om nou şi să întemeieze pacea. Să-i împace cu Dumnezeu pe
amândoi, uniţi într-un trup, prin cruce, omorând prin ea vrăjmăşia” (Efes. 2, 14-16).
„Căci în El a binevoit (Dumnezeu) să sălăşluiască toată plinirea. Şi
printr-Însul toate cu Sine să le împacce, fie cele de pe pământ, fie cele din
ceruri, făcând pace prin El, prin sângele Crucii Sale” (Col. l, 19-21). „Ştergând
zapisul ce era asupra noastră, care ne era potrivnic nouă cu rânduielile lui,
şi pe acela l-a luat din mijloc, pironindu-l pe cruce. Dezbrăcând (de putere)
începătoriile şi domniile, le-a făcut de ocară în văzul tuturor, biruind asupra
Lor prin Cruce” (Col. 2, 14 şi 15). Prin
Cruce S-a înălţat Iisus Hristos la mărire (Filip. 2, 8, 9; Luca 24, 26; Ioan
17, 1). Dacă ar fi fost lucru de ruşine pentru El, nu S-ar fi înălţat prin ea. Crucea
e semnul T care apără pe cei ce-l au în frunte (Iez. 9, 4-6), sau pecetea lui Dumnezeu,
care păstrează nevătămaţi pe cei ce o au întipărită pe ei (Apoc. 7, 2-3; 9, 4). Mântuitorul
însuşi spune: „Cel ce voieşte să vină după Mine să se Lepede de sine, să-şi ia
crucea şi să-Mi urmeze Mie” (Marcu 8, 34). Aici e vorba în primul rând de
crucea din suflet, că lupta împotriva plăcerilor, a păcatelor, ca purtare a
ostenelilor şi necazurilor, dar lupta şi necazurile le poartă omul gândindu-se
la Crucea lui Hristos, prin care a biruit El păcatul. Şi, oare, nu e bine ca
semnul, pe care-1 vede omul cu gândul, să-l facă şi cu mâna, ca şi mai uşor
să-şi aducă aminte de Crucea lui Hristos şi de datoria sa de a o purta în
suflet, de a fi cu recunoştinţa faţă de El şi de a lupta împotriva păcatelor?
201.
De ce s-au pus în Simbol cuvintele: „În zilele lui Ponţiu Pilat”?
Ponţiu
Pilat nu era o persoană parţiculară, ci un deţinător al puterii de Stat.
Amintindu-1 în Simbol, Sfinţii Părinţi au voit să arate că răstignirea lui
Hristos e un fapt sigur din istorie, întâmplat la o dată fixă. Deci nu e o
născocire a fanteziei, căci aceasta nu fixează născocirile ei la date fixe. Apoi,
Părinţii au vrut să arate că răspunderea pentru răstignirea lui Hristos o
poarta întreaga omenire, pentru că autoritatea de Stat lucrează în numele
tuturor. Iisus n-a fost răstignit de nişte răufăcători de rând, ci de
autoritatea publică în numele legii. Prin aceasta se arată cât de jos
ajunseseră legile şi orânduirile publice omeneşti din acea vreme, adică tot ce
aveau oamenii mai bun. Dacă legea omenească, menită să apere binele, L-a adus
pe Fiul lui Dumnezeu la moarte, atunci la ce nu s-ar fi putut aştepta El de la
niste răufăcători de rând?
202.
De ce s-au mai pus în Simbol cuvintele: „şi a pătimit”, odată ce s-a spus că
„S- a răstignit”?
Cuvintele „şi
a patimit” arată încă o dată ca
Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om cu adevărat şi a suferit într-adevăr pe cruce ca
un om, până la moarte. Dar a pătimit numai cu trupul,
nu şi cu Dumnezeirea, căci Dumnezeirea nu poate pătimi. Sf. Ioan Damaschin
zice: «Spunem
că Dumnezeu a suferit în trup, dar în nici un caz că Dumnezeirea a suferit prin
trup».
203.
Alt înţeles nu mai au cuvintele „şi a pătimit”?
Da.
Iată şi acest înţeles: Fiul lui Dumnezeu, deşi n-a luat asupra Lui deodată cu
firea noastră şi păcatele ei, a luat totuşi slăbiciunile noastre: trebuinţa de
mâncare, de odihnă, frica de moarte, putinţa de a muri şi putinţa de a suferi
durere trupească şi sufletească. Dar din potolirea trebuinţei de mâncare, de
sete, de odihnă, Iisus nu Şi-a făcut o plăcere, ci le-a împlinit numai cât
cerea trebuinta, respingând toate ispitele. De asemenea a respins ispita de a
scăpa de moarte şi de durere. Astfel, Iisus a luat asupra Lui aceste slăbiciuni
omeneşti, ca să sufere pentru noi durerea până la capătul ei, adică până la
moarte. El ştia ca păcatul a intrat în firea omenească şi se menţine în ea prin
dorinţa de plăcere şi prin fuga de durere, care vine de pe urma plăcerii. Drept
aceea s-a hotărât să rabde numai durerea. De aceea a luat asupra Lui acele
slăbiciuni. Iar răbdând durerea până la capăt, a întărit firea în aşa fel, că a
scos din ea şi acele slăbiciuni. Răbdând până la moarte, a învins frica de
moarte şi însăşi moartea, în firea Sa omenească, şi, drept urmare, firea Lui
s-a sculat din morţi la viaţa cea fără de moarte. «Cu moartea pe moarte a
călcat». Dar
Hristos a învins moartea şi din pricină că ea a venit asupra Lui pe nedrept,
căci pe dreptate moartea vine asupra oamenilor numai ca o urmare
a plăcerii. «Deci
toată firea noastră era
stăpânită de moarte din pricina căderii. Iar motivul stăpânirii era plăcerea,
care, luându-şi începutul într-o neascultare, se menţinea de-a lungul
întregului lanţ de naşteri naturale. Din pricina acestei plăceri a fost adusă
moarte, ca osândă peste fire. Dar Domnul, făcându-Se om şi neprimind ca obârşie
a naşterii Sale, după trup, plăcerea necuvenită, – pentru care a fost adusă
peste fire osânda cuvenită a morţii –, ci primind cu voie, după fire, osânda
cuvenită a morţii în însuşirea pătimitoare a firii, adică suferind-o, a
răsturnat rostul morţii, nemaiavând aceasta în El rostul de osândă a firii, ci
a păcatului. Iar când moartea nu mai are plăcerea ca mamă, care o naşte şi pe
care trebuie să o pedepsească, se face în chip vădit pricină a vieţii veşnice.
Astfel, precum viaţa lui Adam din plăcere s-a făcut maică a morţii şi a
stricăciunii, la fel moartea Domnului pentru Adam (căci El era liber de
plăcerea lui Adam) se face născătoare a vieţii veşnice». Acesta este rostul
pătimirii lui Iisus Hristos. El este omul durerii, omul durerii nedrepte. Prin
durere a desfiinţat păcatul, care îşi are pricina în căutarea plăcerii, şi tot
prin durere a desfiinţat moartea.
204.
De ce s-au mai pus în Simbol cuvintele „şi S-a îngropat”. Nu se înţelegea aceasta odată ce S-a
răstignit?
Prin
aceste cuvinte se arată mai întâi că Iisus a murit cu adevărat. „Încă păcătoşi
fiind noi,
Hristos pentru noi a murit” (Rom. 5, 8). Trupul Lui a fost părăsit de suflet şi
a fost aşezat ca orice trup mort în mormânt. În
al doilea rând, prin aceste cuvinte se garantează adevărul învierii Lui din
morţi. Căci dacă Hristos ar fi fost luat de pe Cruce de Ucenici şi ascuns
undeva, nu s-ar mai fi putut aduce mormântul gol ca o dovadă chiar a fost păzit
de slujitorii iudeilor, care se temeau să nu-L fure pe Iisus Ucenicii şi apoi
să spună că a înviat (Matei 27, 64). Deci golirea minunată a mormântului e
dovadă a Învierii.
205.
Unde a fost sufletului Domnului în
timpul cât trupul Lui a stat în mormânt? Sufletul Lui s-a coborât la iad (Efes.
4, 9; I Petru 3,19), dar nu ca să sufere chinurile de acolo, ca toţi oamenii
dinainte de El, căci cu acest scop se duc numai cei care pleacă de aici cu
păcatul strămoşesc, sau cu păcate personale, şi cine se duce la iad spre a
suferi pentru păcate nu mai poate ieşi de acolo prin puterile sale. Sufletul
lui Iisus nu s-a dus acolo nu se mai arhiereu, nici ca prooroc. El s-a dus
acolo ca împărat, eliberând de acolo pe drepţii din vechiul Testament, care
muriseră cu credinţa în venirea Sa. Prin aceasta Hristos a sfărâmat puterea iadului
şi a morţii veşnice, căci de atunci aceastea nu mai au putere peste cei ce au
crezut sau cred în Hristos. Desigur, Iisus coborând la iad a făcut cunoscut
tuturor celor de acolo biruinţa Sa asupra păcatului şi a morţii, deci nu numai
celor ce se folosesc de ea pentru că au crezut cât au fost pe pământ, ci şi
celor care nu se folosesc de ea din pricină că nu au crezut în venirea Lui. În
acest înţeles trebuie explicat locul din I Petru 3, 18-20: „Căci şi Hristos a
suferit odată moartea pentru păcatele noastre, El, Cel drept, pentru cei
nedrepţi, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât fiind cu trupul, dar viu
făcut cu duhul, cu care S-a pogorât
şi a poropovăduit
şi duhurilor ţinute
în închisoare, care
fuseseră neascultate altădată,
când îndelunga răbdare a lui Dumnezeu aştepta, în zilele lui Noe, şi se
pregătea corabia în care puţine suflete, adică opt, s-au mântuit prin apă”.
Dintre Sf. Părinţi vorbeşte clar despre coborârea Domnului la iad, cu acest
scop, Sf. Irineu, care zice: «Hristos S-a coborât în cele ce sunt pământ şi
le-a binevestit iertarea păcatelor celor ce au căzut în El. Şi au cezut în El
toţi care au sperat în El, adică au prevestit venirea Lui şi au îndeplinit
poruncile Lui: drepţii, patriarhii şi proorocii, căror li s-au iertat păcatele
ca şi nouă». Iar Sf. Ioan Damaschin spune: «Sufletul îndumnzeit se coboară
la iad, precum a răsărit celor de pe pământ soarele dreptăţii, tot astfel să
lumineze şi celor ce stau sub pământ, în întunericul şi umbra morţii; că precum
a predicat celor de pe pământ pace... devenind celor credincioşi cauză a
mântuirii veşnice, iar celor neascultători mustrare pentru necredinţă, tot
astfel şi celor din iad».
206.
Dar cu Dumnezeirea, care era unită cu firea omenească în Iisus Hristos, ce s-a întâmplat
în timpul morţii?
Ea
a rămas unită cu trupul în mormânt şi cu sufletul în iad. Căci dacă s-ar fi
despărţit de trupul şi de sufletul firii noastre, Cel ce S-a dus la iad n-ar
mai fi fost şi Dumnezeu, ci numai om, iar trupul din mormânt n-ar mai fi fost
trupul lui Dumnezeu, ci al unui om. Sf. Ioan Damaschin spune: «Chiar dacă a
murit ca om, şi chiar dacă sfântul Lui suflet s-a despărăit de trupul Lui prea
curat, totuşi Dumnezeirea nu s-a despărţit de cele două, adică de suflet şi de
trup, şi astfel nici unicul ipostas nu s-a despărţit în două ipostasuri. Astfel
unicul ipostas al Cuvântului a fost şi ipostasul Cuvântului şi al sufletului şi
al trupului. Niciodată, nici sufletul nici trupul n-au avut un ipostas propriu,
altul decât ipostasul Cuvîntului». Numai
pentru că trupul a rămas unit cu Dumnezeirea în mormânt, n-a început să se
strice şi numai pentru că sufletul a rămas cu Dumnezeirea în iad, a zdrobit
puterea iadului şi a eliberat pe drepţii de acolo. De aceea numeşte Sf. Ioan
Damaschin sufletul Domnului care merge la iad „sufletul îndumnezeit”.
207.
Dar n-a ajuns trupul Domnului nestricăcios şi sufletul Lui îndumnezeit numai după
Înviere?
Este adevărat.
Dar nestricăciunea şi
îndumnezeirea au două
înţelesuri. Trupul Domnului,
înainte de Înviere, a fost nestricăcios în înţelesul că nu se putea desface în
pământ, dar a fost stricăcios în înţelesul că sufereă de foame, de sete, de
oboseală, putea fi străpuns cu cuie şi putea muri, adică putea fi părăsit de
suflet. De-abia după Înviere devine nestricăcios în înţelesul că nu mai suferă
nici o trebuinţă materială, nu mai suferă durere, nu mai poate muri.
Aceasta este şi deplina îndumnezeire a trupului. Tot două înţelesuri are
îndumnezeirea sufletului. Înainte de Înviere sufletul era îndumnezeit în
înţelesul că voinţa şi lucrarea sa erău îmbogăţite, călăuzite şi străbătute de
Dumnezeirea Cuvântului. Dar după Înviere e îndumnezeit în înţelesul că lucrarea
lui e străbătută cu totul de lucrarea Dumnezeirii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu