sâmbătă, 14 martie 2015

Ora de religie – PLEDOARIE PENTRU EDUCAȚIE, IDENTITATE SPIRITUALĂ ȘI VALORILE OMULUI

Transformarea orei de religie din disciplină obligatorie în disciplină opțională, prin decizia luată de Curtea Constituțională a României la sfârșitul anului trecut, a generat un val de nemulțumiri atât din partea profesorilor și reprezentanților cultelor din țara noastră, cât și din partea unui număr important de părinți, care au văzut în această decizie un atentat la sănătatea morală a copiilor. Totul a început odată cu cererea făcută în acest sens de către profesorul buzoian de filozofie Emil Moise, cel care, de altfel, din 2006 se războiește cu Biserica Ortodoxă Română și pentru scoaterea icoanelor din școli. Profesorul din Buzău, care are și studii de drept, își argumentează demersul prin aceea că „dispoziția care le permite copiilor să participe sau nu la ora de religie ar trebui să fie reglementată de o cerere bazată pe participare, nu pe neparticipare”, prin acesta situația fiind practic răsturnată, deoarece se presupune din oficiu că elevii nu participă la ora de religie, așa cum tot din oficiu se presupune că ei sunt obligați să participe la celelalte discipline din trunchiul comun. Curtea Constituțională a României a dat dreptate profesorului Moise și, implicit, tuturor persoanelor și organizaților sau asociațiilor ateiste din țara noastră. „Oferta educațională referitoare la disciplina religie este de natură să afecteze libertatea de conștiință”, se motivează în decizia CCR, iar „manifestarea liberă a opțiunilor implică în mod necesar inițiativa proprie a persoanei, în sensul frecventării disciplinei religie, și nu consimțirea tacită sau refuzul expres”.
Reacția Bisericii Ortodoxe Române a venit imediat. Într-un comunicat remis presei în luna noiembrie a anului trecut, BOR a spus: „Decizia Curții Constituționale privitoare la ora de religie marchează o nouă provocare pentru misiunea Bisericii în societatea românească. Din acest motiv, Biserica Ortodoxă Română cheamă pe toți credincioșii ei să apere și să promoveze valorile credinței creștine și ale spiritualității românești, în relație cu instituțiile publice și cu societatea românească în general”. La această oră, după epuizarea termenului acordat de minister, aproximativ 2.000.000 de elevi au optat pentru ora de religie.

„Cruciada” pornită de organizațiilor seculariste și de atei împotriva orei de religie și a icoanelor de pe pereții unităților de învățământ este veche. Timp de aproape două decenii în societatea românească s-a purtat un război de uzură, cu perioade de acalmie, întrerupte de atacuri violente nu doar la adresa orei de religie și a icoanelor din școli, ci și la adresa Bisericii Ortodoxe Române și a reprezentanților ei, vinovați de „îndoctrinarea” tinerei generații.
Protagoniștii acestei drame sunt, pe de o parte, tabăra secularistă, alcătuită din organizații, asociații sau persoane fizice autointitulate umaniști seculari. De cealaltă parte a frontului, Biserica Ortodoxă, care în toți acești ani a susținut cu tenacitate prezența disciplinei religie în trunchiul curricular comun al disciplinelor de studiu. La mijloc sunt elevii.
Referindu-ne strict la ora de religie, dacă delatorii își argumentează demersurile prin aceea că prezența acestei discipline în trunchiul comun reprezintă un atac la adresa libertății de gândire, subliniind în același timp „pericolul îndoctrinării”, Biserica susține că elevii au dreptul la o educație religioasă, conformă credinței lor. Practic, redusă la esență, în această luptă există numai doi combatanți: ateii – persoane fizice, organizații și fundații seculariste, și credincioșii.
În tot acest timp școala a fost spațiul de manifestare explicită a acestei lupte. De fapt, așa cum se întâmplă de 25 de ani de când există societate civilă în România, multe dintre marile dispute sociale s-au dus pe terenul extrem de fragil și de expus al sistemului de învățământ.
Religia, disciplină opțională – un prim pas spre eliminarea acestei discipline?
Se poate spune că democrația în România a mai repurtat o victorie răsunătoare în lupta omului modern cu „obscurantismul”. Încercând să liniștească temerile generate de decizia CCR, Ministerul Educației a dat asigurări că ceea ce s-a suspendat este doar modalitatea de opțiune și că nu s-a pus niciun moment problema ca religia să fie scoasă din trunchiul comun: „ea rămâne în continuare obligatorie”, a spus secretarul de stat Liliana Preoteasa, pentru școală și pentru minister, opțiunea revenind părintelui și elevului. E greu de spus cât de obligatorie mai poate fi o disciplină la care elevii sunt liberi să participe sau nu și e periculos să ne gândim cum ar fi dacă aceeași atitudine ar avea-o ministerul și față de celelalte discipline din trunchiul comun – obligatorii pentru școală și pentru el, dar la libera alegere a elevului și părintelui acestuia. Câți elevi ar opta să studieze matematica, fizica, chimia, spre exemplu? E îndoielnic că, puși în fața unei astfel de opțiuni, 100% din elevi ar da buzna cu entuziasm să se înscrie la aceste ore. Practic, transformarea religiei în disciplină opțională pare primul pas spre eliminarea acestei discipline din școală.
Efectele practice ale unei decizii CCR cu bătaie lungă
O primă consecință a aplicării deciziei CCR este, așadar, aceea că, în virtutea psihologiei școlarului de a renunța la o disciplină mai degrabă decât la a solicita să participe la aceasta, numărul cererilor va fi unul redus. La asta adăugăm opinia unui număr de părinți nereligioși conform căreia religia îi îndoctrinează pe copii, răpindu-le libertatea de gândire.
De altfel, cu puține zile înainte de atingerea termenului-limită până la care se puteau depune aceste cereri, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța nu fără o undă de teamă: „Până azi (marți, 3 martie) avem 1 milion 265 de mii de solicitări din 3 milioane 95 de mii de elevi, inclusiv clasa pregătitoare”, cifra reprezentând puțin peste o treime din totalul elevilor. În aceste condiții, ministrul și-a manifestat temerea că salariile multor profesori de religie nu vor mai fi justificate, iar dascălii vor da în judecată ministerul. Acest lucru a început deja să se întâmple.
Scandalul orei de religie în școli ia, așadar, amploare: profesorii amenință Ministerul Educației cu sute de procese, confuzia a atins cote ridicate, deoarece cadrele didactice se tem că nu vor mai avea ore pentru a-și complete normele de predare și, ca o consecință logică, își vor pierde locurile de muncă.
De altfel, Ministerul Educației, prin gura ministrului Sorin Cîmpeanu, a făcut publice săptămâna trecută câteva date deloc liniștitoare. Astfel, în momentul de față, în școli, din 6.000 de profesori de religie, 4.200 sunt titulari angajați pe perioadă nedeterminată. „Ne putem trezi cu o sumedenie de procese pe dreptul muncii”, a atras atenția acesta.
Starea de nesiguranță creată de decizia CCR în rândul profesorilor de religie îi face pe aceștia să se gândească chiar la părăsirea sistemului. Rezultatul în timp: scăderea numerică și valorică a personalului care va preda religia în școli.
O altă consecință, care unora le-ar putea părea neglijabilă și care decurge firesc din hotărârea CCR, este aceea că elevii care nu vor participa la ora de religie nu vor putea beneficia de acele sutimi pe care o notă bună la această disciplină le-ar putea aduce mediei generale la sfârșitul anului, aspect extrem de important mai ales în cazul anilor terminali, de final de cicluri.
O decizie cel puțin ciudată și o grabă greu de explicat
După ce la începutul acestui an a declarat că părinții pot depune cereri de înscriere a copiilor la ora de religie începând cu anul următor, ministrul Educației, Sorin Câmpeanu, a venit cu o decizie-șoc, declarând că cererile respective trebuie depuse până pe data de 9 martie (de fapt, 6 martie, ultimele două zile din interval picând în weekend), atunci când expiră termenul de 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a Deciziei Curții Constituționale. Ministrul și-a motivat schimbarea de poziție prin faptul că „aceea a fost o primă declarație pe care am dat-o înainte să mă consult cu colegii de la Departamentul Juridic, care mi-au explicat impedimentele”.
Decizia este însă cu atât mai greu de explicat cu cât acea răzgândire bruscă la nivelul ministerului a generat haos în școală. Timpul alocat înscrierilor a fost extrem de scurt, iar elevii care nu au apucat să-și depună cererile nu vor mai face religie. În plus, poziția acestei discipline devine una extrem de delicată, de nefericită, în concertul celorlalte discipline. Ea va juca de acum înainte rolul Cenușăresei, ora de religie fiind împinsă pe pozițiile extreme ale orarului zilnic, fie la începutul orelor de curs, fie la sfârșitul acestora, „pentru a nu împiedica programul elevilor care nu fac religie”, după cum a declarat Sorin Câmpeanu Agenției de presă HotNews.
Graba inexplicabilă a ministerului de a tranșa în acest mod problema orei de religie nu poate fi justificată decât într-un singur mod: cineva își dorește ca această disciplină să dispară cât mai curând posibil din școli. Nu e vorba despre faptul că nu era constituțional ca elevii să facă cereri pentru a nu participa la ora de religie, ci pur și simplu despre un atac direct și pervers la adresa acestei discipline. Și cum presiunea organizațiilor antireligioase a fost uriașă, ne putem imagina cine și de ce vrea să arunce religia afară din școli. Societatea se află deja la mâna minorităților de tot felul. În fața pretențiilor formulate de acestea de a nu fi deranjate în convingerile și crezurile lor, majoritarii fac câte un pas înapoi, renunțând în favoarea lor la convingerile și crezurile lor. Trăim într-o lume de confuzie generalizată și de dispariție a valorilor care l-au încununat pe om de-a lungul lungii sale evoluții spirituale. Dacă o mână de oameni crede că Decalogul și Fericirile de pe munte sunt expresii ale obscurantismului și îndoctrinării, este înfiorător să ne gândim cum va arăta viitorul.
http://www.tribunainvatamantului.ro/ora-de-religie-pledoarie-pentru-educatie-identitate-spirituala-si-valorile-omului/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu