„Şi
Iisus i-a zis: Eu sunt învierea şi viaţa; cel ce crede în Mine, chiar dacă va
muri, viu va fi şi oricine trăieşte şi crede în Mine nu va muri în veac”. (Ioan
11, 25-26) Credinţa
este legătura vie, liberă şi conştientă dintre om şi Dumnezeu, Făcătorul
Cerului şi al Pământului. Ea este răspunsul permanent al omului la iubirea
nesfârşită a lui Dumnezeu pentru el. Credinţa este, deodată, o cale sau un mod
de cunoaştere a realităţilor veşnice, netrecătoare şi nevăzute, şi o arvună sau
pregustare încă din lumea aceasta a darurilor din Împărăţia cerurilor promisă
de Dumnezeu oamenilor (Matei 3, 2; 5, 12). În acest înţeles, Epistola către
Evrei arată: „credinţa este încredinţarea celor nădăjduite, dovedirea
lucrurilor celor nevăzute” (Evrei 11,1), iar Sfântul Maxim Mărturisitorul (†
662) precizează: „Credinţa este o putere de legătură, care înfăptuieşte unirea
desăvârşită, nemijlocită şi mai presus de fire a celui ce crede, cu Dumnezeu
cel crezut” (Răspunsuri către Talasie, 33; Filocalia românească, vol. 3, p.
118, ediţia 1948).
Ca
legătură vie a omului cu Dumnezeu, credinţa este începutul vieţii veşnice încă
din lumea aceasta, Acest
adevăr ni l-a
descoperit Însuşi Mântuitorul
lisus Hristos zicând: „Aceasta
este viaţa veşnică: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat şi pe
Iisus Hristos pe Care L-ai trimis” (Ioan 17, 3) sau „Adevărat, adevărat, zic
vouă: Cel ce crede în Mine are viaţă veşnică” (Ioan 6, 47).
Forma
cea mai vie de manifestare a credinţei în Hristos este iubirea faţă de El şi
faţă de aproapele, iar această iubire este pentru om începutul mântuii sale şi
al vieţi veşnice la care a fost chemat de Dumnezeu. De aceea, Sfântul Apostol
Petru spune creştinilor din timpul său: „Pe
El (Hristos) fără să-L fi văzut, Îl iubiţi; întru El, deşi acum nu-L vedeţi,
voi credeţi şi vă bucuraţi cu bucurie negrăită şi preamărită, dobândind
răsplată credinţei voastre mântuirea sufletetor” (I Petru 1, 8-9).
De
fapt, Mântuitorul Însuşi a arătat că toată învăţătura dată de Dumnezeu
oamenilor pentru dobândirea vieţii veşnice se poate rezuma în porunca iubirii
faţa de Dumnezeu şi a iubirii faţă de aproapele: „Să iubeşti pe Domnul
Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău, din tot cugetul tău şi
din toată puterea ta. „Aceasta este cea dintâi poruncă, iar a doua e aceasta:
Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuşi”. Mai mare decât aceasta nu este
altă poruncă (Marcu 12, 30-31).
Credinţa
în Dumnezeu aratată în modul cel mai intens în iubirea faţă de El se cultivă în
Biserica lui Hristos,
„Stâlpul şi temelia
adevărului” (I Timotei 3,
15). Viaţa liturgică
a Bisericii, cu Sfintele Taine şi ierurgii, cu rugăciunile şi cu
cântările ei, sunt deodată izvoare şi roade ale credinţei în Dumnezeu şi ale
iubirii faţă de El, iubire care se vede apoi în viaţa curată, trăită în
sfinţenie şi fapte bune de ajutorare a semenilor noştri. De aceea, Sfânta
Evanghelie a lui Hristos şi Biserica Lui ne cheamă, deodată, la dreapta
credinţă şi dreapta vieţuire, la împlinirea poruncii iubirii faţă de Dumnezeu
şi faţă de aproapele.
Două
mari probleme cu care se confruntă mereu Biserica în lucrarea ei de mântuire a
lumii, şi mai ales în timpul nostru sunt: pe de o parte, necredinţa sau
indiferenţa religioasă, iar pe de altă parte, credinţele false sau rătăcite.
Biserica trebuie, pe de o parte, să cheme fără încetare
şi cu multă iubire pe toţi oamenii la credinţă, stiind că „Dumnezeu voieşte ca
toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină” (I Timotei
2, 4), iar pe de alta parte, să apere dreapta credinţa în faţa rătăcirilor,
pentru că nu este de ajuns să avem o credinţă religioasă oarecare, ci trebuie
să avem dreapta sau adevărata credinţă.
Sfântul
Apostol Petru avertizează şi el împotriva rătăcirii de la dreapta credinţă: „au
fost în popor şi prooroci mincinoşi, după cum şi între voi vor fi învăţători
mincinoşi, care vor strecura eresuri pierzătoare şi tăgăduind chiar pe Stăpânul
Care i-a răscumpărat, îşi vor aduce lor grabnică pieire. Şi mulţi se vor lua
după învăţăturile lor rătăcite şi din pricina lor calea adevărului va fi
hulită. Şi din poftă de avere şi cu cuvinte amăgitoare ei vă vor momi pe voi. (...) Având ochii plini de pofta desfrânării şi fiind nesăţioşi de păcat, ei
amăgesc sufletele nestatornice; inima lor e deprinsă la lăcomie şi sunt fiii
blestemului, părăsind calea cea dreaptă, au rătăcit (...). Aceştia sunt izvoare
fără apă şi nori purtaţi fără furtună, cărora li se păstrează, în veac,
întunericul cel de nepătruns” (II Petru 2, 1-3 şi 14-17).
Dar
pentru ca să ne ferim de rătăcire, avem nevoie de a cunoaşte bine credinţa
dreaptă sau ortodoxă. De aceea, Biserica cheamă pe credincioşii ei la
cunoaşterea şi apărarea credinţei ortodoxe.
Cartea
de faţă, „Credinţa ortodoxă”, a fost mai întâi publicată cu titlul „Învăţătura
de credinţă creştină ortodoxă”,
în anul 1952,
cu binecuvântarea Patriarhului
Iustinian, cu prilejul celei de-a
310-a aniversari a Sinodului de la Iaşi (1642), care a cercetat şi completat „Mărturisirea
ortodoxă” a Mitropolitului român Petru Movilă al Kievului, aprobată în 1643 şi
de un sinod de la Constantinopol.
Ediţia
din 1952, însă mult îmbunătăţită, a mai fost publicată la Bucureşti (1992) şi
la Cluj (1993), iar acum la laşi, în editura mitropolitană Trinitas. Cu
recunoştinţă, mulţumim Prea Fericitului Părinte Patriarh TEOCTIST pentru că a
binevoit să acorde Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei filmele cu textul cules şi
dreptul de a publica această carte. Meritul deosebit al
cărţii este faptul
ca, sub forma
unui catehism pentru
adulți, explică dreapta credința si dreapta viețuire a
Bisericii, pe temeiul Sfintelor Scripturi şi scrierilor Sfinţilor Părinţi.
Cu speranţa
că această carte
va fi de
mare folos atât tinerilor, cât
şi vârstnicilor, binecuvântam pe
ostenitorii de la Tipografia mitropolitana Trinitas şi pe toţi cititorii
dornici sa cunoască şi să traiască dreapta credinţă în Hristos care este arvuna
mântuirii şi a vieţii veşnice.
†
DANIEL, Mitropolitul
Moldovei şi Bucovinei
Sfintele
Paşti, 1996, Mănăstirea
Bucium – Iaşi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu