ÎNVĂŢĂTURA
DE CREDINŢĂ CREŞTINĂ ORTODOXĂ, tipărită
cu aprobarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române și cu binecuvântarea
şi purtarea de grijă Înalt Prea Sfinţitului IUSTINIAN Patriarhul României, la
anul 1952 de Editura Sfintei Arhiepiscopii a Bucureştilor, retipărită în anul
1992 la Bucureşti, în anul 1993 la Cluj iar în anul 1996 la Iaşi; ediţie
electronică, APOLOGETICUM, 2006; volumul poate fi distribuit liber pentru uz
personal.
Această
lucrare este destinată tuturor iubitorilor de spiritualitate creştină ortodoxă
şi de istoria neamului românesc. Ea poate fi utilizată, copiată şi distribuită
LIBER cu menţionarea sursei. Culegere şi editare : Anonim; Digitalizare
pdf : Apologeticum; La
prezenta ediţie electronică au fost confruntate textele publicate în ediţia
primă din 1952 şi cea din 1996.
©
2005 APOLOGETICUM. http://apologeticum.net
http://www.angelfire.com/space2/carti/ apologeticum2003@yahoo.com
Astăzi începem cu Cuvântul înainte al PF Părinte Justinian, la ediţia din 1952:
„Nevoia
unei „Cărţi de Învăţătură”, care să cuprindă pe scurt şi pe înţelesul tuturor
adevărurile de credinţă ale Sfintei noastre Biserici Ortodoxe a Răsăritului, se
făcuse simţită de multă vreme, atât de slujitorii altarelor, cât şi de
credincioşii Bisericii noastre.
Vechea „Mărturisire Ortodoxă”, operă a marelui mitropolit al Kievului Petru Movilă
(1596 -
1646),
de care s-au slujit înaintaşii noştri şi care a folosit atât de mult
nenumăratelor generaţii de credincioşi, pentru întărirea în credinţă, nu se mai păutea găsi decât cu
greu. Şi „Mărturisirea
Ortodoxă”
a cunoscut, la noi, cea mai largă răspândire, nu numai pentru că a constituit
singurul dreptar de
învăţătură şi de viaţă creştină, pentru marea mulţime a credincioşilor, ci şi
pentru faptul că ea este strâns legată de trecutul Bisericii Ortodoxe Române.
Într-adevăr, în lupta pe care Ortodoxia a dus-o în trecut,
atât împotriva încercărilor catolicismului de a se infiltra prin prozelitism în
mijlocul
credincioşilor
ortodocşi, cât şi împotriva protestantismului, care caută să falsifice
adevărurile de credinţă ale Bisericii Ortodoxe, Sinodul de la Iaşi, întrunit în
anul 1642, a opus tuturor acestor încercări „Mărturisirea Or5todoxă” a lui
Petru Movilă, care, cercetată şi tradusă în greceşte la acest Sinod şi aprobată
apoi de Sinodul local din Constantinopol, la 1643, a devenit o adevărată
pavăză a Ortodoxiei împotriva atacurilor celor de alt ă credinţă.
Tradusă
pentru întâia oară în româneşte de logofătul Radu Greceanu şi tipărită la Buzău
în 1691, această Mărturisire
Ortodoxă, considerată drept
carte simbolică a
Bisericii Ortodoxe a
Răsăritului,
a cunoscut la noi între 1691 şi 1932, o mare popularitate, tipărindu-se într-un
număr de 17 ediţii (10 la Bucureşti, 2 la Neamţ, 3 la Sibiu, 1 la Buzău şi 1 la
Iaşi). O nouă ediţie critică, apărută în 1942,
nu a constituit însă, o carte de largă răspândire, pentru că, în loc de o
traducere nouă, a publicat traducerea
de la 1691, a lui Radu Greceanu, care, din cauza particularit ăţilor limbii, nu
mai putea fi înţeleasă de credincioşii Bisericii noastre.
Pentru
împlinirea lipsei unei „Cărţi de Învăţătură”, care să pună la îndemâna
credincioşilor adevărurile de credinţă şi dreptarul de viaţă al Sfintei noastre
Biserici, Sfântul Sinod, folosindu -se pe deplin de libertatea acordată de
regimul de democraţie populară tuturor cultelor religioase din Patria noastră1,
a hotărât tipărirea unui dreptar de credinţă şi de viaţă creştină, care să
folosească atât slujitorilor altarelor, în lucrarea de catehizare a credincioşilor, cât şi credincioşilor doritori a înainta în cunoaşterea
adevărurilor de credinţă ortodoxă şi în desăvârşirea vieţii duhovniceşti.
„Învăţătura
de credinţă creştină ortodoxă” păstreayă şi mai departe împărţirea materiei
după modelul „Mărturisirii Ortodoxe”. Totuşi, ea reprezintă faţă de aceasta un
progres deosebit. Ea este mai bogată, dezvoltând anumite părţi pe care „Mărturisirii
Ortodoxe” le înfăţişează numai pe scurt şi aduce pe lângă temeiurile
scripturistice, în expunerea înv ăţăturii ortodoxe, şi o seamă de temeiuri
patristice. Limba folosită este lipsită de arhaisme, care ar fi făcut-o
neînţeleasă şi, peste tot, învăţătura este înfăţişată într-o formă de îneles
tuturor.
„Învăţătura
de credinţă creştină ortodoxă” constituie în acelaşi timp un Catehism, punând
la dispoziţia credincioşilor Sfintei noastre Bisericii, elementele de care au
nevoie, pentru o pregătire şi
îndrumare
duhovnicească temeinică, în scopul de a deveni buni credincioşi ai Bisericii
noastre şi
devotaţi
cetăţeni ai Patriei noastre.
Dăm
drumul acestei cărţi în lumea creştină ortodoxă, însoţind-o cu binecuvântările
noastre şi cu nădejdea că ea va da însutit rod duhovnicesc.
Al
tuturor de bine doritor şi rugător către Dumnezeu,
†
IUSTINIAN Patriarhul României
27
octombrie 1952, la a 310-a aniversare de la închiderea Sinodului de la Iaşi.”
Sa ne ajute Dumnezeu!
RăspundețiȘtergere