360.
Până când va ţine starea provizorie a sufletelor în rai şi in iad?
Până la
sfârşitul lumii, la
învierea cea de
obşte cu trupurile,
la venirea a
doua a Domnului
şi la judecata din urmă.
361.
Toate acestea vor fi deodată?
Da.
Deodată, sau aşa de repede una după alta, că nu va fi nici o pauză între ele.
Deşi venirea
Domnului este în rândul al treilea, ea va pricinui pe toate celelalte de mai
înainte.
362.
Când vor fi toate acestea?
Timpul
venirii a doua a Domnului şi toate câte se vor întâmpla când va veni sfârşitul lumii
nu ni s-a descoperit. „Iar de ziua şi ceasul acela, nimeni nu ştie, nici
îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatăl singur” (Matei 24, 36).
Mântuitorul ne cere să priveghem tot timpul, deoarece va
veni pe neaşteptate: „Veni-vă
stăpânul slugii aceleia în ziua în care nu se aşteaptă şi în ceasul pe care
nu-l cunoaşte” (Matei 24, 50). „Drept aceea privegheaţi, că nu ştiţi ziua, nici
ceasul în care Fiul Omului va veni” (Matei 25, 13; vezi şi Matei 24, 42, 44; I
Tes. 5, 2, 3; II Petru 3, 3-10).
363.
Nu ni s-au dat nici măcar semne, după care să se cunoască apropierea
sfârşitului?
Da.
În Sfânta Scriptură sunt arătate unele semne care vor premerge sfârşitul.
Acestea sunt:
1) predicarea Evangheliei la toate popoarele (Matei 24, 14);
2) convertirea
poporului iudeu (Rom. 11, 15-26);
3) ivirea lui Antihrist (II Tes. 2, 3-11; I
Ioan 2, 18), omul nelegiuirii (II Tes. 2, 1-10), sau „fiara” (Apoc. 13, 1-18),
lucrând împreună cu uneltele sale, prooroci şi hristoşi mincinoşi, tot felul de
semne, prin puterea satanei, ca să amăgească pe oameni. Ei vor prigoni cu toată
furia pe cei aleşi ai Domnului (Matei 24, 5, 11;
4) venirea lui Ilie şi a lui
Enoh (Apoc. cap. 11);
5) înmulţirea fărădelegii şi răcirea iubirii între oameni
(Matei 24, 10, 12); înmulţirea războaielor şi a veştilor de războaie (Matei 24,
6-7); ivirea unor nenorociri, ca foamete, ciumă etc. (Matei 24, 8); mari
tulburări în toată firea, ca eclipse de soare şi de luna, căderi de stele,
cutremure etc. (Matei 24, 29; 6) arătarea pe cer a „semnului Fiului Omului”
(Matei 24, 30), adică a Sf. Cruci. Dar
semnul Crucii pe cer mai degrabă va însoţi venirea Domnului decât o va
premerge, iar convertirea poporului iudeu, ivirea lui Antihrist şi predica lui
Ilie şi Enoh sunt lucruri tainice, al căror înţeles exact nu poate fi cunoscut. Celelalte
semne care rămân sunt de aşa fel, că nu se poate spune pe temeiul lor, în chip
sigur, când va fi sfârşitul. Cei care s-au apucat să facă socoteli şi sa dea
soroace hotărâte s-au înselat amarnic. Tulburări, greutăţi şi războaie au fost
adeseori în lume şi noi nu ştim care poate fi gradul lor ultim de dezvoltare,
încât să putem spune că gradul acesta sau acela e ultimul şi după el vine
sfârşitul.
364.
Vor învia deodată, atât drepţii cât şi păcătoşii?
Da.
Sfânta Scriptură ne spune că un singur seceriş va fi şi pentru grâu şi pentru
neghină (Matei
13, 30, 42-43); că o singură dată vine Mirele pentru toate fecioarele (Matei
25,1-13); că
o singură dată va veni Stăpânul să ceară socoteală tuturor lucrătorilor trimişi
în vie (Matei 21,
33-41); că în acelaşi timp va cere socoteală pentru talanţii încredinţaţi
(Matei 25, 14-30); şi,
în chip limpede, că deodată îi va aduna pe toţi la judecată, şi pe cei buni şi
pe cei răi (Matei 25,
31-46). Toţi vor învia într-o clipă „când trâmbiţa cea de apoi va suna” (I Cor.
15, 52; I Tes. 4, 16).
365.
Dar cu trupurile celor ce vor fi atunci pe pământ ce se va întâmpla?
Se
vor schimba şi ele, într-o clipă, în trupuri înviate, ca şi când ar fi trecut
şi ele prin moarte.
Sfântul Apostol Pavel spune: „Iată taină zic vouă: că nu toţi vom adormi, dar
toţi ne vom schimba deodată, într-o clipeală de ochi, la trâmbiţa cea de apoi;
pentru că va trâmbiţa şi morţii vor învia nestricăcioşi, iar noi ne vom
schimba” (I Cor. 15, 51-52).
366.
Cum va fi trupul înviat, faţă de cel pe care îl avem acum?
Trupul
înviat va fi tot cel pe care îl avem acum, după forma şi materia lui, pentru că chiar
trupul cu care am săvârşit cele bune sau cele rele să se împărtăşească de
fericire sau de osândă. Dar va fi altfel. Să ne gândim cum trupul omului la
diferite vârste e acelaşi, nu altul, dar altfel. Cu atât mai mult va fi trupul
înviat. Sf. Apostol Pavel spune următoarele însuşiri ale trupului înviat
însuşirilor trupului pe pământ: 1) trupul înviat va fi nestricăcios, pe când
cel pământesc e stricăcios; 2) trupul înviat va fi întru slavă, pe când cel
pământesc e întru necinste; 3) trupul înviat va fi plin de putere, pe când cel
pământesc este supus slăbiciunii; 4) trupul înviat e duhovnicesc sau străbătut
de Duh de viaţă făcător, pe când cel pământesc e trup sufletesc, străbătut
numai de suflet. Poate numele de trup ceresc, ce i-1 dă Sfântul Apostol Pavel
trupului înviat, înseamnă toate acestea, spre deosebire de trupul pământesc,
care înseamnă toate cele contrare. Iar însuşirea nemuririi poate e tot una cu
aceea a nestricăciunii (I Cor. 15, 40-54). Totuşi, uneori stricăciunea înseamnă
altceva: lipsa de trebuinţe materiale, prezenţa poftei, a durerii, a plăcerii.
Având aceste însuşiri, cei ce înviază „nici nu se însoară, nici nu se mărită,
ci sunt ca îngerii lui Dumnezeu în cer” (Matei 22, 30).
367.
Trupurile înviate ale păcătosilor vor avea si ele aceste însusiri?
Trupurile
înviate ale păcătoşilor vor avea numai însuşirea nestricăciunii sau a
nemuririi,
ca
să poată răbda chinurile în vecii vecilor. Celelalte însuşiri nu le vor avea.
368.
Ce se mai poate spune despre însuşirile trupurilor înviate ale celor drepţi?
Despre
aceste însuşiri Sfânta Scriptură nu spune mai multe. Dar mai spun unele lucruri Sfinţii
Părinţi, tălmăcind cele spuse de Sfânta Scriptură. Ei spun că, prin înviere,
Dumnezeu redă iarăşi oamenilor drepţi trupul ce l-au avut la început:
nestricăcios, lipsit de slăbiciuni (de pofte dobitoceşti) şi nemuritor. Învierea
va fi ultimul inel din lucrarea de ridicare a omului din starea în care l-a
coborât păcatul. Toate
celelalte însuşiri ale trupului înviat se datoresc faptului că el este
îndumnezeit, că Duhul Sfânt locuieşte în el şi-l umple de slavă şi Hristos îi
este şi mâncare şi băutură, odihnă şi putere. Sf. Grigorie Palama spune:
«Trupul fiind duhovnicesc şi văzând duhovniceşte, va vedea în chip duhovnicesc
strălucirea dumnezeiască. Precum acum, numai prin deducţie raţională, ne dăm
seama că avem un suflet înţelegător, în stare să stea de sine, căci trupul
acesta ros, muritor şi vârtos, ascunde, coboară, face trupesc şi numai
închipuit sufletul, motiv pentru care nu cunoaştem nici simţirea înţelegătoare
din minte, tot aşa în viaţă fericită din veacul viitor, trupul se va ascunde
cumva la fiii învierii, aceştia ajungând în starea îngerilor, cum zice
Evanghelia lui Hristos (Matei 22, 30). Aşa de mult se va subţia trupul, încât
nu va mai părea în general materie, nici nu va mai sta în calea lucrărilor
minţii; mintea îl va copleşi cu totul. Urmarea va fi că drepţii se vor putea
împărtăşi şi prin simţurile trupeşti de lumina dumnezeiască...
Ceea ce a arătat Hristos, negrăit; Apostolilor pe Tabor este tocmai arvuna
acestui mare dar ce ni-1 va face Dumnezeu» („firea
se va reîntoarce la sine, prin lepădarea însuşirilor dobitoceşti, primind din
nou mărirea de la început a împărăţiei”).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu