„Ora de religie: lărgeşte orizontul de înţelegere a lumii; dă speranţă
şi un sens în viaţă; te ancorează în cultura neamului românesc; prezintă
pilde şi modele demne de urmat. Credinţa creştină înseamnă iubire,
adevăr, bunătate.” (doxologia.ro)
De când a început toată această problemă a orei de religie m-a bătut
gândul să scriu şi eu ceva legat de aceasta. Unele gânduri care nu îmi
dădeau pace m-au făcut să mă răzgândesc. Aceasta până când mi-am dat
seama că unii își dau cu părerea (și de cele mai multe ori blamează ora
de religie) fără să știe nici măcar cum arată acea cerere pe care trebuie să o completeze părinții până pe 6 martie, cel târziu.
Nu vreau să mă leg de ceva ce nu știu, nu îmi place să vorbesc, să
scriu despre ceva despre care nu m-am documentat îndeajuns. De aceea voi
scrie câte ceva despre ora mea de religie. Am făcut timp de 12 ani
această disciplină și am avut, dacă nu îmi joacă feste memoria, patru
profesoare în tot acest timp. Patru personalități complet diferite, dar
toate au încercat să ne apropie de Hristos și de ce înseamnă iubirea și mila lui Dumnezeu pentru noi.
De la prima profesoară, pe care am avut-o cam trei ani, am învățat Crezul. Îmi aduc și acum aminte cum ne întreceam în clasă să spunem Simbolul credinței
pentru a primi un 10. Ulterior, am sesizat exact ce semnificație are și
cum se aplică în viața de zi cu zi. Fac o paranteză pentru a vă spune
că o altă doamnă profesoară, de matematică de data aceasta, mi-a
explicat în clasa a opta că unele teoreme și axiome sunt formulate
precum Crezul și dacă îl știu, le voi învăța mai ușor. Și așa a
fost. Tot prima doamnă de religie avea un fix cu desenatul, iar eu cu
partea artistică nu prea am stat bine niciodată. Toată familia mea a
muncit o dată la un desen cu Nașterea Domnului, vaca din staul arăta a
măgar, ieslea nu prea era iesle, personajele mai erau cum mai erau, dar
eu, sora mea, mama și tata am lucrat împreună pentru a-i duce doamnei un
desen cât mai acătării. Asta m-a, și ne-a învățat, atunci ora de
religie: să fim alături unii de alţii, pricepuţi sau mai puţin pricepuţi, de la un simplu desen până la mari necazuri.
Pilda fiului risipitor mi-a rămas întipărită în minte
A doua doamnă profesoară este cea pe care o port mereu în gând
începând din clasa a patra când am cunoscut-o. Nu știu ce avea doamna
special, dar avea ceva. Cred că har, mult har. Dânsa a reușit să ne
explice ce este cu Iisus, de unde a venit și ce a făcut pentru noi. Ne-a
explicat fiecare pildă în parte de știam ce semnifică fiecare pas,
vorbă, haină din text. Deși nu mi-au plăcut niciodată olimpiadele și
consursurile școlare, am mers încântată la Olimpiada de Religie în
clasa a patra și a cincea. Nu știu de ce… poate pentru că pur și simplu
mi-a plăcut obiectul, cum altora le-a plăcut româna, matematica,
geografia sau istoria. Mergeam în vacanța de vară la școală pentru a mai
citi ceva și a mă vedea cu doamna de religie. Ai mei nu m-au oprit,
pentru că m-au lăsat de mică să îmi urmez propria cale, dar se uitau
ciudat la mine pentru că am reușit, spre exemplu, să înțeleg ce e aceea Pronia Divină
și îi explicam și mamei. Am luat premiu la una dintre olimpiade și îmi
aduc aminte și acum de momentul în care scriam și tot scriam despre Pilda fiului risipitor, care mi-a rămas întipărită în minte de atunci.
Cu aceeași profesoară am mers la slujbe, la spovedanie și împărtășanie.
În gimnaziu am început să merg și eu mai des la biserică. Mergeam cu
mama când eram mică, dar nu în fiecare duminică. Mă spovedeam și
împărtășeam în posturile mari, mă rugam în fiecare seară și făceam cruce
când mă așezam la masă, dar nimic mai mult. Dar doamna de religie a
știu să pătrundă în sufletul nostru și să ne insufle dragostea, de
aproapele și de Hristos. Astfel am început să merg duminica la biserică –
nu la biserica de care aparțineam, ci la alta (tot la mine în cartier
se construia o biserică nouă, iar atunci slujbele se țineau într-un fel
de baracă ceva mai mare). Luam o colegă și încă o prietenă și pe la
10.30 eram acolo – vroiam să prindem Sfintele Daruri.
Nu știam noi exact ce reprezintă și ce se face acolo, dar ne luam după
cei mari. Treptat am ajuns să mergem mai devreme la biserică și eu, cel
puțin, eram încântată de Părinte – pentru că iubea copiii, le dădea
bănuții de la Liturghie înapoi, le dădea iconițe și făcea ordine în
biserică. Și acum e la fel Părintele și îmi pare rău că nu reușesc să
ajung mai des la biserica mea de suflet – care acum e maaare și extrem
de frumos pictată.
În liceu am avut inițial o doamnă profesoară mult prea liniștită pentru gustul meu, dar care a reușit să dezbată cu noi, adolescenții, câteva teme nu tocmai comode
pentru dânsa – de la de ce au sau nu au voie femeile să intre în
biserică într-o anumită perioadă până la de ce să mergem și să stăm
atâta timp la o Slujbă. A urmat o altă doamnă profesoară cu care
discutam despre ce vrem noi să facem în viață, ce oportunități avem, cum putem fi și cool și creștini practicanți în același timp.
Ne-a vorbit de asociațiile unde putem face voluntariat, de Asociația
Studenților Creștini Ortodocși Români (ASCOR) și Asociația Tineretul
Ortodox Român (ATOR). O singură problemă avea doamna profesoară – fiind
obișnuită cu clasele mici, atunci când vorbea lăsa frazele neterminate,
pentru ca noi, elevii de clasa a XII-a, să le finalizăm. Majoritatea
propozițiilor sunau cam așa: „Acum e momentul să vorbim despre misiunea
Bi-se…” și noi ar fi trebuit să spunem în cor „ri-cii” – dar acesta era
farmecul dânsei.
Optimismul nu e din naștere
Cam așa au arătat orele mele de religie. Nu am fost speriată de iad, de draci, nu mi s-a prezentat excesiv Răstignirea lui Hristos, nu am fost îndoctrinată. Am
învățat ce înseamnă credința ortodoxă – fără a ține cont de persoane,
de clerici sau mireni, ci pur şi simplu ce înseamnă dragostea de
aproapele, speranța şi încrederea că Cineva e mereu lângă mine şi-mi
îndrumă paşii.
Mulți cunoscuți îmi spun că sunt mereu veselă, că sunt optimistă și
sunt surprinși când le spun că am avut probleme de sănătate de mică, că
sunt operată de patru ori, că port ochelari de 24 de ani și că nu totul a
fost roz în viața mea. Dar acest optimism nu e din naștere, el vine pe
un fundament, un fundament realizat în familie, la școală (la ora de
religie) și în Biserică. Așa cum spunea unul dintre copiii cu care am
vorbit pentru un reportaj difuzat la emisiunea „Pridvoarele credinței” de la TVR 3 și TVR Iași: „Atunci
când te rogi, simți că ai mai multă putere și nimic nu te poate doborî
și atunci devii mai optimist și mai bucuros și mai încântat de viață.” De ce nu am vrea atunci religia în şcoală?
Îmi scria cineva pe pagina de Facebook că „puterea exemplului e cea mai importantă, aici pierdem”. Da, puterea exemplului e foarte importantă şi
pierdem aici mult şi pentru că scoatem în evidență multe exemple
negative – polițişti şi medici care iau şpagă, preoți care cer taxe şi
aşa mai departe. Ar trebui să arătăm şi exemplele bune, pentru că slavă
Domnului!, avem. Haideţi să fim noi un exemplu pentru copii noştri şi să
lăsăm religia în şcoală, pentru că astfel îi vom ancora în cultura
neamului românesc, îi vom învăţa ce este iubirea, adevărul, bunătatea şi
le vom da speranţă în această lume ciudată în care trăim.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu