Articol scris de Prof. univ. dr. Constantin Cucoș, un extras din lucrarea “Educația religioasă. Repere teoretice și metodice”, pp. 15-17, apărută la Editura Polirom.
Credem că promovarea în școală a unei culturi sau a unei educații
religioase a elevilor este posibilă și necesară. Formarea tinerilor prin
sistemul de învățământ se cere a fi multidirecțională și polivalentă.
Cum școala pregătește sistematic individul în perspectivă intelectuală,
morală, civică, estetică, igienică etc., componenta religioasă se
adaugă acestora în mod firesc, organic, urmărindu‑se complementaritatea
și continuitatea de ordin instructiv și formativ. Contează ca aceste
laturi ale educației să fie vizate nu în chip autarhic, concurențial, ci
ca un demers educațional global, integrator, realizat cu
profesionalism și responsabilitate de către întreg corpul didactic. În
favoarea ideii realizării educației religioase instituționalizate aducem
următoarele argumente:
Argumentul cultural. Religia reprezintă (și) o formă
de spiritualitate ce trebuie cunoscută de către elevi. Nu te poți
considera persoană culturală dacă nu cunoști propriile referințe
religioase sau pe cele ale persoanelor cu care coexiști în comunitate,
dacă nu știi nimic despre istoria credințelor și religiilor, dacă nu
înțelegi fenomenologia actului religios. A cunoaște propriile valori
religioase, indiferent de extinderea lor în spațiul comunitar,
reprezintă o modalitate de securizare culturală, o exigență ce atrage
după sine buna situare în registrul cultural. De asemenea, a cunoaște și
a respecta alteritatea religioasă constituie un semn de civilitate și
de culturalitate. Multe producții culturale (clasice sau contemporane)
se originează în Biblie sau în Sfânta Tradiție. Sunt foarte multe
producții literare, plastice, cinematografice etc. în care se
tematizează motive cu substrat religios. A te apropia de acestea
înseamnă să actualizezi valori religioase specifice, încorporate cu
prilejul unor programe de instruire. Instrucția de ordin religios ne
mobilează mintea și sufletul, ne deschide spiritul către experiențe
culturale diverse. A nu fi formați și în perspectivă religioasă înseamnă
să rămânem „infirmi” din punct de vedere spiritual; s‑ar edita o nouă
formă a analfabetismului, cel de ordin religios.
Argumentul psihologic. Educația religioasă invită la
reflecție, la evidențierea eului, la autocunoaștere. Această activitate
nu înseamnă numai transmitere de mesaje specifice, ci și conturare sau
reformare a persoanei din perspectiva unor standarde valorice
superioare. Desigur, prin religie se vizează și palierele atitudinale,
de credințe, de reprezentări, de sentimente ale persoanei umane. În
măsura în care substratul atitudinal și de credințe nu este impus, ci
doar propus, acesta are o funcționalitate deosebit de importantă pentru
multe persoane. Educația religioasă poate deveni un prilej de
fortificare interioară, de identificare a sinelui, de descoperire a
idealurilor, de reconvertire a persoanei spre lumea valorilor absolute.
Pentru mulți semeni ai noștri recursul la religie poate fi vindecător,
salvator. În nici un caz nu trebuie „folosită” religia ca un medicament,
ca o supapă a pulsiunilor noastre, ca o instanță „psihanalitică” de
rezolvare a problemelor personale. Se constată însă că oamenii
credincioși sunt mai moderați, mai cumpătați, mai echilibrați.
Argumentul etic. Într‑o perioadă de disoluție a
reperelor morale, educația religioasă poate aduce un suflu nou în ceea
ce privește aspectele relaționale, comportamentale la nivel individual
sau social. Este evident că societatea românească trece printr‑o
perioadă de criză morală și spirituală. Chiar codurile etice de sorginte
laică sunt puse în chestiune și generează o anumită neîncredere, și
datorită conotațiilor lor ideologice (vezi „Codul eticii și echității
socialiste”). Morala de tip religios poate umple un gol sau ne poate
ajuta să depășim anumite sincope de orientare existențială. Înainte de a
ajunge la autonomia morală, persoanele parcurg o perioadă de eteronomie
morală, respectiv de ascultare, de supunere față de normative etice
externe. Religia presupune o normativitate cu un evident conținut
moral. Există persoane rebele, care nu acceptă atât de ușor regulile
impuse de instanțele „comune”, de semenii lui. Pentru acestea, dar și
pentru ceilalți oameni, reliefarea unor comandamente transcendente, ce
au o altă autoritate valorică și care pretind un anumit comportament,
poate constitui o cale operativă de reglementare a conduitelor într‑o
situație dată. Apare însă o chestiune de ordin deontologic: religia nu
trebuie folosită ca un instrument pentru a rezolva o problemă, fie ea și
presantă, dar circumstanțială. Preceptul religios nu trebuie să devină o
„sperietoare” pentru firile dificile, ci trebuie interiorizat,
încorporat natural în modul nostru de a fi sau de a face.
Argumentul sociologic. Valorile religioase au
virtutea de a aduce oamenii laolaltă, de a crea legături durabile, de a
solidariza și a cimenta unitatea grupală, comunitară. Identitatea unei
comunități se exprimă și prin îmbrățișarea unor valori religioase comune
ce sunt adoptate și exprimate în mod liber. Educația în perspectiva
valorilor religioase formează persoane ce se deschid ușor spre alții, se
manifestă generos prin iubire, dăruire și înțelegerea aproapelui.
Religia creștină funcționează ca un flux spiritual integrator, ca o
formă subtilă de congregare a acțiunilor la nivel social. Avem nevoie în
continuare de colectivități solidare, particulare, stabilizate
cultural, care nu se disipează valoric în contact cu alte experiențe
culturale. Aceasta nu înseamnă că grupul confesional, „poporul
drept‑credincios” se va izola sau va „ataca” un alt grup, cu alte repere
religioase. Orice comunitate se va caracteriza și printr‑o anumită
„sintalitate” spirituală, o formă personalizată de manifestare, va da
dovadă de demnitate, se va prezenta ca „personalitate” distinctă, cu o
marcă aparte, fără infatuări sau autoflagelări gratuite. Este bine
cinstit cel care își păstrează identitatea și nu are aroganța de a o
impune și altora.
Argumentul istoric. Pentru spațiul românesc,
credința creștină a acționat ca un factor de coagulare și de perpetuare
comunitar, național. Este lucru știut că încreștinarea ținutului
carpato‑danubiano‑pontic a coincis, în mare, cu procesul de formare a
poporului român. Creștinismul a fost un factor de perpetuare și
continuitate socială sau culturală. Multe secole de cultură românească
s‑au consumat în mănăstiri sau pe lângă biserici. Clerici importanți
ortodocși, greco‑catolici, catolici etc. s‑au implicat în marile
evenimente istorice care au marcat evoluția noastră mai veche sau mai
recentă. A cunoaște toate aceste realizări constituie nu numai un semn
de onestitate, de probitate retrospectivă, ci și de valorizare din
perspectivă contemporană a unor realizări, în ideea creării de noi
tipuri de solidaritate.
Argumentul ecumenic. Instrucția și formarea
religioasă ne predispune și ne pregătește într‑o măsură mai mare pentru
acceptarea și înțelegerea aproapelui. Numai în măsura în care suntem
instruiți (și) religios și ne postăm bine în perimetrul religiei
proprii, devenim mai generoși cu alții, nu mai suntem suspicioși și nu
mai vedem în ceilalți virtuale „pericole”. Numai cel ce se îndoiește de
credința lui fuge de celălalt, se închide în sine, se izolează, aruncă
anatema spre altul. În măsura în care elevii își încorporează valorile
specifice și experimentează credința proprie, ajung la acea capacitate
empatică necesară pentru a înțelege credința celuilalt, a respecta
sincer alteritatea confesională, a se deschide celuilalt, a i se dărui,
a‑l prețui cu adevărat. Dialogul interconfesional se face între
persoane bine situate religios, instruite suficient, în cunoștință de
cauză în ce privește religia proprie și alte religii sau confesiuni.
Argumentul teologic. Fiecare religie se perpetuează
prin credincioșii ei. Problema răspândirii credinței, a inițierii și
formării religioase ține de miezul intim al oricărui edificiu religios.
De altfel, fiecare religie își asumă și un program educațional,
pedagogic, pe măsură, care să cultive și să propage adevărurile de
credință. Unde există credință religioasă, există și educație. Credința
pretinde împărtășire, comuniune, mărturisire, efuziune de idei și
simțire. Numeroase sunt chemările către educare și formare în Noul
Testament. „Drept aceea, mergând, învățați toate neamurile, botezându‑le
în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, Învățându‑le să
păzească câte v‑am poruncit vouă, și iată Eu cu voi sunt în toate
zilele, până la sfârșitul veacului. Amin” (Matei 28.19‑20). Acesta este
crezul oricărui slujitor al Bisericii sau al oricărui susținător al ei.
Pentru clerici, educația religioasă constituie o obligație explicită, de
ordin deontologic, pastoral și educațional. În viziunea acestora,
fiecare persoană trebuie îndreptată spre Dumnezeu, trebuie să ajungă la
un sens profund al vieții și al existenței. Scopul ultim al formării
religioase, în tradiția creștină, este mântuirea (salvarea), respectiv
intrarea în Împărăția cerească. Pentru aceasta, este necesar să se
folosească toate prilejurile, inclusiv în perimetrul școlar.
Argumentul pedagogic. A fi inițiat din punct de
vedere religios înseamnă a fi educat în perspectiva autodevenirii, a
avea capacitatea de a spori educația și de a o continua de unul singur.
Educația religioasă potențează dorința și responsabilitatea
îmbunătățirii de sine. Principiul creștin de bază acesta este: fiecare
persoană, indiferent de antecedentele sau statutul ei prezent, este
pasibilă de urcuș, este capabilă de perfecționare și de mântuire până în
ultima clipă. Educația în spirit religios poate constitui o cale de
perfectare a persoanei și din punct de vedere intelectual, moral,
estetic, civic, fizic etc. Reprezintă o modalitate de responsabilizare a
eului în legătură cu opțiunile ulterioare. Cine este educat din punct
de vedere religios are, principial, un start existențial favorizant și
este pasibil de perfecționare.
Notă avereabisericii: Pentru o listă completă a publicațiilor domnului Constantin Cucoș, vă recomandăm siteul dânsului http://www.constantincucos.ro/publicatii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu